خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 15 – 97

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 15 – 97

ملت غریبه نسبت به منافع خود

روحانی با سفر به قزاقستان و امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر با حضور روسای چهار کشور همجوار دیگر در اولین اظهار نظر خود گفت: گام بسیار مهمی برداشته شد؛ اما هنوز موضوعات مهمی باقی مانده / محدوده بستر و زیربستر هنوز تعیین نشده؛ مذاکرات برای تفاهم نهایی باید ادامه یابد / راه جلوگیری از اختلاف کشورها در مناطق «تحدید حدود نشده» خزر، بهره‌برداری مشترک از منابع است. وی با بیان اینکه امروز دریای خزر، به عنوان منطقه ای بسیار مهم و راهبردی، کانون دوستی، همکاری و همگرایی بین دولت ها و ملت های آن است، گفت: اکنون این منطقه به الگویی موفق برای تضمین صلح، ثبات، دوستی، حسن همجواری و پیشرفت تبدیل شده است و این اجلاس یک قدم دیگر در جهت همگرایی بیشتر در منطقه است که باید با برداشتن قدم های دیگر تقویت شود. حق ایران از دریای خزر در ردیف آنگونه توافقها است که ملت ایران نباید از جزئیات آن با خبر شود و سهم پنجاه درصدی اش تا چه حد کاهش یافته و در مقابل این کاهش چه چیز نصیبش شده است.


 

ارزهای مطرح بار دیگر سه نرخه شدند

بانک مرکزی اعلام کرد: با اجرایی شدن بسته جدید ارزی دولت، داد و ستد آزادانه ارز توسط واردکنندگان، صادرکنندگان و صرافان با قیمت توافقی مجاز شده است. بازار ارز ثانویه، بدون مداخله بانک مرکزی در مکانیسم به دست آمده و به طور طبیعی کشف نرخ در آن ادامه خواهد داشت. بانک مرکزی این اطمینان را می‌دهد که تمام تقاضاهای کالاهای اساسی و دارو را با نرخ مصوب ۴۲۰۰ تومانی پاسخ دهد و نگرانی وجود نخواهد داشت. صرافی‌ها می‌توانند در قالب بخشنامه‌های بانک مرکزی، اقدام به خرید و فروش ارز کنند. بدون تردید در حال حاضر قیمت در بازار ثانویه به دلیل نظارت بانک مرکزی و ساز و کار قانونی و عدم وجود مخاطرات ناشی از شناسایی مشتری، پولشویی و مانند آن پایین‌تر از قیمتی است که بعضا توسط اشخاص یا درگاه ها اعلام می‌شود. همچنین در ادامه سیاست های دولت که از سوی وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی در حال انجام است، انتظار می‌رود که بازار ارز به تدریج با عرضه بیشتر روبه رو شده و تعمیق پیدا کند. البته این نظر دولت است، درحالیکه تقاضا برای خرید ارز بسیار بزرگتر از آن است که بشود حباب ارزی را با این تدابیر ترکاند. به هرحال بازار ارز بار دیگر سه نرخه شد.

بخش تولید در حال فروپاشی است

کمبود نقدینگی و رقابت با واردات کالا کم بود، حالا نوسانات نرخ ارزی هم مزید بر علت شده تا بخش تولید را از پای درآورد. در سالی که قرار بود حمایت ویژه‌ای از تولیدکننده داخلی شود نه تنها گشایشی نشده بلکه بر حجم بدهی تولیدکنندگان افزوده شده است. البته دولت میلیاردها دلار در اختیار بعضی از تولیدکنندگان “خودی” قرار داد که وارد تولید نشد و بکسره بخشی از آن تبدیل به واردات کالا و بخشی هم به حسابهای بانکی واریز گردید. مرتضوی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه دولت امروز دچار روزمرگی شده و تصمیماتی متناسب با عکس العمل های روزانه می‌گیرد می گوید: در این وضعیت هیچ تولیدکننده‌ای قادر به تصمیم گیری و حتی توسعه فعالیت خود نیست. البته من مطمئنم وضعیت شکننده تولید با استمرار این شرایط بدتر خواهد شد چرا که دولت هر بار اعلام می‌کند ارز دولتی را فقط به کالاهای اساسی پرداخت می‌کند که این موضوع خود اخبار بدی را به تولیدکننده می‌رساند. وی میگوید: یک عده بدون عِرق ملی با استفاده از رانت اموال کشور را تصاحب کرده و کسی هم با آنها برخورد نمی کند. به جرأت می توانم بگویم هیچ کدام از این افراد خاص که حجم زیادی از نقدینگی را در اختیار دارند تولیدکننده نیستند.
شرکت دوئر آلمان نیز فعالیت در ایران را متوقف کرد
به دنبال توقف فعالیت شرکتهای مرسدس بنز، رنو، پژو سیتروئن در ایران، اکنون شرکت دوئر که از قطعه سازان معروف المان میباشد نیز به دلیل تحریم های جدید دولت امریکا تصمیم به خروج از ایران گرفته است. کارلو کروستو، مدیر امور مالی شرکت دوئر در مصاحبه اخیر خود گفت: «کسب و کار در ایران طی سال گذشته رونق گرفته است. ولی ما فعلاً فعالیت‌هایمان در این کشور را متوقف کرده‌ایم. ما در سال ۲۰۱۷ توانستیم دو قرارداد مهم را برنده شویم، این خیلی مهم نیست، اما موضوع کوچکی هم نیست. این همچنین از نظر حاشیه (سودها)یی که ما داریم از دست می‌دهیم یک فرصت تلقی می‌شد.

۳۵ درصد صنایع کوچک و متوسط کشور تعطیل هستند

صادق نجفی مدیر عامل سازمان شهرک های صنعتی کشور میگوید: ۶۹ درصد صنایع کوچک و متوسط در داخل شهرک های صنعتی و ۶۰ درصد این صنایع در خارج از این شهرک ها هم اکنون با ظرفیت تولید ۱۰ تا ۷۰ درصد در حال فعالیت هستند. از ۸۴هزارواحد تولیدی کشور ۹۲ درصد صنایع کوچک و متوسط هستند. وی گفت وضعیت این صنایع خراب است و دولتمردان باید به خواسته های آنها توجه کنند تا بتوانند به تولید ادامه دهند. مرتضوی یکی دیگر از مدیران سازمان گفت: تصورنمیکردیم برخی از مسئولین با بروز یک موضوع همچون خروج امریکا از برجام این چنین نگران شوند و به هم بریزند و اضافه کرد که صنایع کوچک و متوسط میخواهند تا بانکها بدهی هایشان را تا شش ماه به تعویق اندازدو مالیات بر ارزش افزوده از آنها گرفته نشود. وی افزود : در یک ماه گذشته ۱۱ بخشنامه برای تأمین ارزی واحدهای تولیدی صادرشده که همه باهم تناقض دارند اضافه میکند: معتقدیم در سه ماه گذشته آنچه در بورس کالا، پتروشیمی، صنایع مس و فولاد اتفاق افتاده تبانی برای افزایش قیمت ها بوده است.

ایران رکورددار نرخ بیکاری در منطقه آسیا

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل اسپکتاتورایندکس، نرخ بیکاری در بین مردم ایران به ۱۲.۱ درصد رسیده که در بین کشورهای آسیایی تقریباً رکورددار است. در بین کشورهای آسیایی ترکیه ۹.۶ درصد، اندونزی ۵.۱ درصد، چین ۳.۸ درصد و امارات متحده عربی ۱.۷ درصد نرخ بیکاری دارند که همه این کشورها بیکاران کمتری نسبت به ایران دارند. البته کشورهای فرانسه، استرالیا، روسیه، انگلیس، آمریکا، مکزیک و آلمان هم نرخ بیکاری کمتری نسبت به ایران دارند. تنها در کشورهای آفریقای جنوبی با ۲۷ درصد، یونان ۱۹.۵ درصد، نیجریه ۱۸.۸ درصد، اسپانیا ۱۵.۳ درصد، برزیل ۱۲.۴ درصد درصد بیکاری نسبت به ایران بیشتر است. خاطر نشان میگردد که این آمار بر اساس اطلاعاتی است که حکومت اسلامی در اختیار میگذارد، درحالیکه نرخ بیکاری بسیار فراتر از این آمار است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*