خانه » اخبار خارجی

اخبار خارجی

سفارت آمریکا در لیبی به حالت آماده‌باش درآمد

Army-band-at-Fort-Gordon-credit-Wikimedia-Commons
ارتش آمریکا، یک تیم از نیروهای ویژه ارتش (مارینز) را به منظور محافظت از سفارت این کشور در لیبی، به ایتالیا اعزام کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات آمریکایی اعلام کردند ارتش آمریکا در اقدامی پیشگیرانه یک تیم از نیروهای ویژه ارتش را از اسپانیا به جنوب ایتالیا اعزام کرده است تا در صورت وقوع هرگونه تهدید علیه سفارت آمریکا در لیبی وارد عمل شوند. این تیم که متشکل از ۲۰۰ تن از نیروهای ویژه آمریکا است بخشی از نیروی «واکنش به بحران‌ها» محسوب می‌شود که اخیرا در پی حمله خونین به سفارت این کشور در شهر «بنغازی» دومین شهر بزرگ لیبی در سال ۲۰۱۲، تشکیل شد.

وزارت خارجه آمریکا چنین درخواستی را در سایه افزایش نگرانی‌ها نسبت به موج خشونت‌ها در لیبی ارائه کرده است؛ زیرا در حال حاضر طرح قریب الوقوعی برای تخلیه سفارت آمریکا در طرابلس وجود ندارد.
یک مسئول آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما اوضاع امنیتی لیبی را خطرناک ارزیابی می‌کنیم.»

بازداشت یک اسراییلی به اتهام فروش تسلیحات به ایران

f14

یک شهروند اسراییل به اتهام فروش قطعات نظامی به ایران از جمله لوازم یدکی موتور‌ جنگنده‌های «اف- ۴» و «اف- ۱۴» در فرودگاه بین المللی تل آویو بازداشت شده است. مقام‌های اسراییلی می‌گویند که بازداشت این مرد ۶۴ ساله به درخواست دولت آمریکا انجام شده است. اسراییل و قدرت‌های بزرگ ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای متهم کرده و طی یک دهه گذشته تحریم‌های شدیدی در زمینه فروش قطعات نظامی به تهران وضع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید »

نفر سوم انتخابات افغانستان از عبدالله حمایت کرد

salmi

زلمی رسول سومین نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به ستاد انتخاباتی «اصلاحات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله پیوست. اتحاد دو گروه انتخاباتی در مراسمی در کابل با حضور نمایندگان و اعضای هر دو ستاد انتخاباتی و گروه «صلح و بازسازی» به رهبری گل‌آغا شیرزی اعلام شد. پیوستن زلمی رسول به تیم عبدالله عبدالله براساس موافقتنامه‌ای صورت گرفته که در آن از اهداف و برنامه‌های مشترک دو تیم گفته شده‌است.

بیشتر بخوانید »

کشته شدن ده‌ها تروریست درجنوب یمن

164835-468
وزارت دفاع یمن از کشته شدن ده‌ها تروریست در جنوب این کشور و انهدام کارگاه‌های بمب سازی خبر داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، وزارت دفاع یمن اعلام کرد: ده‌ها نفر از سرکردگان تروریست که اکثریت آنها را اتباع خارجی تشکیل می دهند، در جنوب این کشور کشته شدند.
این وزارتخانه همچنین از انهدام شمار زیادی از مراکز و کارگاه‌های ساخت بمب و مواد منفجره و بمبگذاری خودروها در استان ابین در جنوب این کشور خبر داد.
به گفته وزارت دفاع یمن، دهها تروریست نیز فرار کرده و احتمالا به استانهای دیگر نفوذ کرده اند.
این تحولات درپی انفجار روز گذشته در ساختمان پلیس در استان حضر موت یمن روی داد که در جریان آن دستکم ۱۱ نظامی کشته شدند.

شورشیان دونتسک: ۸۹ درصد به استقلال از اوکراین رای دادند

6B6645CF-9B93-4F1C-A2EF-14AF5492972D_w640_r1_s
جدایی طلبان هوادار روسیه در شهر دونتسک که روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت یک همه پرسی برای استقلال برگزار کردند، اواخر این روز مدعی شدند که ۸۹ درصد رای دهندگان به استقلال از اوکراین رای داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورشیان می‌گویند که ۱۰ درصد نیز مخالفت خود را با این کار اعلام کرده‌اند.
دونتسک یکی از دو منطقه‌ای بود که روز یکشنبه برای استقلال از اوکراین همه پرسی برگزار کرد.
مقام‌های کیف این رفراندوم را «مضحک» خوانده و آن را محکوم کردند.
بنا بر این گزارش، آندری دشچیتسیا، وزیر خارجه موقت اوکراین، در بیانیه‌ای اعلام کرده است «برگزارکنندگان نمایش مضحک جنایتکارانه قانون اساسی اوکراین را زیر پا گذاشته‌اند.

این همه‌پرسی که توسط کرملین طراحی و برنامه‌ریزی شده هیچ ارزش قانونی ندارد و هیچ پیامد قانونی بر تمامیت ارضی اوکراین نخواهد گذاشت.»
آقای دشچیتسیا گفته است که برگه‌های رای این همه‌پرسی «آغشته به خون» است.
در همین راستا سخنگوی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که این اتحادیه نتایج همه پرسی طرفداران مسکو در مورد استقلال از اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت و آن را غیر قانونی می‌داند.
سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرد که آنچه که به اصطلاح همه پرسی خوانده می شود و دربخش هایی از مناطق لوهانسک و دونتسک برگزار شده غیر قانونی بوده وما نتیجه آن را به رسمیت نخواهیم شناخت.
وی در ادامه افزود: برگزاری این همه پرسی برخلاف اهداف توافق ماه گذشته بین اوکراین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا برای حل بحران اوکراین است.
ولادیمیر پوتین که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به تحریک جدایی‌طلبان اوکراینی محکوم است، روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه، در تماسی تلفنی از رهبران هواخواه روسیه خواسته بود تا برگزاری این همه‌پرسی را به تعویق بیندازند.
رهبران جدایی‌طلب شرق اوکراین ماه پیش در دو منطقه لوهانسک و دونتسک تشکیل دولت داده و آن را «جمهوری خلق» نامیدند و اعلام کردند که در این دو منطقه نظیر شبه‌جزیره الحاقی کریمه همه‌پرسی برگزار خواهند کرد.
در همین حال، دولت موقت اوکراین روز چهارم خرداد ماه در این کشور انتخابات سراسری برگزار خواهد کرد که برنده آن انتخابات، دولت تازه اوکراین را تاسیس خواهد کرد.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه، روز شنبه، ۲۰ اردیبهشت به دولت کرملین اخطار دادند که در این انتخابات دخالت نکرده و آن را برهم نزند.
این دومین همه‌پرسی برگزار شده در اوکراین پس از سقوط ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری برکنارشده این کشور است.

مسکو: تحرکات نظامی آمریکا و ناتو در مرزهای روسیه بی‌سابقه است

us-armin-in-ukrain

در ادامه‌ی ماجراجویی‌های روسیه در اوکراین و افزایش تنش بین این کشور و غرب، وزیر دفاع روسیه می‌گوید تحرکات نظامی آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ناتو درنزدیکی مرزهای کشورش «بی‌سابقه» است. در همین حال ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کردند که افراد و شرکت‌های نزدیک به حلقه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری این کشور، را در بر می‌گیرد. روسیه هم در واکنش گفته است که به این تحریم‌ها پاسخ «دردناکی» خواهد داد.

بیشتر بخوانید »

هشداردبیر کل سازمان ملل درباره احکام اعدام اخوان‌المسلمین

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به پیامدهای احکام اعدام صادر شده برای ۶۸۳ نفر از اعضا و طرفداران گروه اخوان المسلمین در مصر هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، استفان دوجاریچ سخنگوی دبیر کل سازمان ملل به نقل از بان کی مون گفت که احکام اعدام صادر شده برای این افراد از جمله محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین مصر می تواند بر کل منطقه تاثیر بگذارد.
وی افزود: احکامی که آشکارا از معیارهای اولیه محاکمه عادلانه برخوردار نیستند بخصوص احکام اعدام می تواند دورنمای ثبات بلند مدت را مخدوش سازند.
دوجاریچ افزود: دبیر کل سازمان ملل از پیامدهای منطقه ای و امنیتی چنین احکامی آگاه است و بر این باور است که ثبات در مصر برای ثبات کل منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه ضروری است.
در همین حال آمریکا هم از صدور حکم اعدام برای اعضای اخوان‌المسلمین انتقاد کرده است.
یک دادگاه در مصر، دوشنبه هشت اردیبهشت، محمد بدیع، رهبر گروه اخوان المسلمین و ۶۸۲ عضو دیگر این گروه اسلامگرا را به مرگ محکوم کرده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، همین دادگاه، در عین حال، حکم اعدام ۴۹۲ از ۵۲۹ عضو دیگر اخوان المسلمین را که دو ماه پیش صادر کرده بود، لغو کرده است. اکثر این افراد به حبس ابد محکوم شده‌اند.
محمد بدیع هنگام بازداشت در مردادماه سال ۹۲ به تحریک مردم برای کشتار مخالفان محمد مرسی، رییس جمهور برکنارشده مصر متهم بود اما حکم اعدام‌اش به اتهام دست داشتن در حمله به یک پاسگاه پلیس در جنوب مصر صادر شده است.
احمد حِفنی، یکی از وکلای مدافع گفته که بر اساس قوانین مصر، این حکم برای اجرا شدن باید به تایید محمد سید طنطاوی، مفتی اعظم مصر برسد.

ادامه‌ی بحران اوکراین: واشنگتن می‌گوید مجموعه تحریم‎های آمریکا، صنعت دفاعی روسیه را هدف قرار می‎دهد

در ادامه‌ی ماجراجویی‌های روسیه در اوکراین یک مقام آمریکا اعلام کرد که مجموعه تحریم‌های واشنگتن علیه روسیه، صنایع دفاعی روسیه و افرادهای نزدیک به ولادیمیر پوتین را هدف قرار می‎دهد. در همین حال باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا هم گفت که تحریم‌های جدید که علیه روسیه وضع شده حامل این پیام است که روسیه باید به «تحریکات» خود در شرق اوکراین خاتمه دهد.

بیشتر بخوانید »

دست‌کم ۲۲ کشته در حمله افراد مسلح در آفریقای مرکزی

4904308
در پی حمله افراد مسلح در منطقه «نانگا بوگیلا» در ۴۵۰ کیلومتری شمال بانگی پایتخت آفریقای مرکزی ۲۲ تن کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه مقامات آفریقای مرکزی اعلام کردند که در پی حمله افراد مسلح به منطقه «نانگاه بوگیلا» در ۴۵۰ کیلومتری شمال «بانگی» پایتخت این کشور، دست‌کم ۲۲ نفر از جمله ۱۵ تن از رهبران محلی کشته شدند.
همچنین ۳ تن از اعضای سازمان پزشکان بدون مرز مستقر در این منطقه نیز در این حمله جان خود را از دست دادند.

این حمله مسلحانه زمانی صورت گرفت که شماری از مقامات محلی و نمایندگان سازمان پزشکان بدون مرز در یک مرکز بهداشت «نانگا بوگیلا» با یکدیگر دیدار داشتند.
آفریقای مرکزی از سال گذشته تاکنون شاهد درگیری بین گروه‌های مسلح و همچنین درگیری بین شبه نظامیان مسیحی و مسلمانان است.
در این درگیری‌ها صدها تن کشته و یا زخمی شده‌اند.

فرودگاه پیشاور مورد اصابت موشک قرار گرفت

منابع خبری پاکستان از حمله موشکی مهاجمان ناشناس به فرودگاه بین المللی شهر پیشاور خبر دادند.
به گزارش روبترز، مهاجمان ناشناس در حملات خود که «یکشنبه شب» صورت گرفت، ۲ فروند موشک به سوی فرودگاه بین‌المللی شهر پیشاور مرکز ایالت «خیبر پختونخوا» در شمال غربی پاکستان شلیک کردند.
یک مقام های امنیتی در این ایالت در گفتگو با رویترز گفت: به هیچ فردی در این حمله تروریستی آسیبی وارد نشده است.
وی افزود: یک موشک در نزدیکی باند فرودگاه بین المللی باچا خان پیشاور و موشک دوم در اطراف فرودگاه اصابت کرد که خساراتی ببار آورد.
وی ادامه داد: موشک ها از محل نامعلومی به سوی فرودگاه شلیک شده و تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده نگرفته است.
برخی منابع خبری گزارش دادند: این موشک ها از منطقه قبیله ای خیبر، مکانی که هواپیماهای جنگنده ارتش پاکستان طی روزهای گذشته مخفیگاه های گروه های شبه نظامی را بمباران کرده اند، شلیک شده است.
ارتش پاکستان پیش از این اعلام کرده بود که ۳۷ تن از شبه نظامیان در حملات هوایی در منطقه قبیله‌ای خیبر کشته شده‌اند.

حماس: هرگز اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم

حماس اعلام کرد که با وجود توافق با فتح درمورد تشکیل دولت وحدت ملی، موضع خود را در قبال اسراییل تغییر نخواهد داد.
«فوزی برهوم»، سخنگوی حماس در این‌باره گفت: «حماس هرگز اسرائیل را به رسمیت نشناخته و نخواهد شناخت.»
وی تصریح کرد: «سخنان محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر اینکه اسرائیل را به عنوان یک کشور یهود به رسمیت نمی‌شناسد و به گزینه بازگشت آوارگان فلسطینی و آزادی اسیران و تحقق آشتی پایبند است سخنانی مثبت و مهم است که باید روی آن تمرکز کرد.»
در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم گفت تا زمانی که حماس موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناخته، با دولت وحدت ملی فلسطینی ها مذاکره نخواهد کرد.
نتانیاهو افزود که راه حل دیگر، طرد حماس از سوی محمود عباس است.
سازمان آزادیبخش فلسطین و حماس چند روز پیش بر سر تشکیل دولت وحدت ملی طی پنج هفته توافق کردند.
محمودعباس، روزشنبه گفته بود که دولت وحدت ملی به ریاست او، خشونت را طرد و اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت.
او همچنین هولوکاست را هم «کریه ترین جنایت ضد بشری در تاریخ معاصر توصیف کرد.»
همزمان وزیر دادگستری اسرائیل و مذاکره کننده اصلی با تشکیلات فلسطینی گفته است که باید منتظر بود و دید که دولت وحدت ملی، چگونه دولتی خواهد بود.
و در رویدادی دیگر نیز وزارت امور خارجه ایران از توافق آشتی میان گروه‌های فلسطینی فتح و حماس استقبال کرده اما درباره تشکیل دولت وحدت ملی توسط فلسطینی‌ها اظهارنظر نکرده است.
به گزارش سایت وزارت خارجه ایران، مرضیه افخم، سخنگوی این وزارتخانه، گفته که «جمهوری اسلامی ایران از همبستگی گروه‌های فلسطینی در برابر رژیم صهیونیستی و هرگونه آشتی ملی که وحدت فلسطینی را به دنبال داشته و اتخاذ تصمیم در چارچوب تحقق آرمان‌های ارزشمند این ملت در مقابله با زیاده‌خواهی‌ها و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس باشد، استقبال می‌کند.»

اسرائیل: اگر محمود عباس آشتی با حماس را لغو کند، آماده‌ایم مذاکرات را ادامه دهیم

as34ed
دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کشورش در واکنش به برنامه تشکیل دولت متحد حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین، مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را متوقف کرده است. در همین حال در پی توافق حماس و الفتح برای تشکیل یک دولت مشترک باریکه غزه شاهد تجمع و شادمانی فلسطینی‌ها بود. حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین روز چهارشنبه در شهر غزه توافقی را امضا کردند که بر اساس آن قرار است طی پنج هفته، دولتی متشکل از افراد مستقل به ریاست محمود عباس تشکیل شود و شش ماه بعد نیز انتخابات برگزار شود.

بیشتر بخوانید »

محمود عباس: دولت وحدت ملی با مذاکرات صلح نا سازگار نیست

abbbbas2
سازمان آزادیبخش فلسطین و حماس اعلام کردند که موافقت کرده‌اند «دولت وحدت ملی» تشکیل دهند. دولت اسرائیل در واکنش به این موضوع، جلسه مذاکرات صلح با تشکیلات خودگردان فلسطینی را که قرار بود روز، چهارشنبه برگزارشود، لغو کرد. در همین حال وزارت خارجه آمریکا نیز این توافق را «مایوس کننده» خواند و گفت این توافق می‌تواند تلاش‌های صلح را مشکل‌تر کند. از سوی دیگر محمود عباس می‌گوید وحدت ساف و حماس با مذاکرات صلح ناسازگار نیست.

بیشتر بخوانید »

حبس ابد برای ۱۲ جاسوس ایرانی در بحرین / تکذیب ایران

دادگاهی در بحرین، ۱۲ شهروند این کشور را به اتهام حمایت از فعالیت‌های تروریستی و طی کردن دوره های آموزشی سپاه پاسداران ایران به حبس ابد محکوم کرد.

fdgdfs25

به گزارش آسوشیتدپرس، دادستان سید هاشم صالح همچنین گفته است که حکم شش تن از افراد غیابی صادر شده و دو نفر دیگر نیز با همین اتهامات به ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند.
در همین حال وزارت خارجه ایران اتهام های دولت بحرین را «بی اساس» خواند.
یک مقام وزارت خارجه ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است که «دولت بحرین بجای متهم کردن جمهوری اسلامی، بهتر است به مطالبات مدنی مردم این کشور توجه کند و از رویکردهای امنیتی، پلیسی، و طایفه یی بپرهیزد و با اقدامات اعتمادساز، زمینه گفتگوی های جدی در این کشور را فراهم کند.»
بیش از سه سال است که شیعیان بحرین از حاکمان سنی این کشور می‌خواهند تا حقوق بیشتری برای آنها در نظر بگیرند.
دولت بحرین ایران را به تحریک شیعیان متهم کرده اما ایران هر گونه دخالتی در بحرین را رد کرده است.

هشدار محمود عباس به اسرائیل درباره شکست مذاکرات

11
رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی به اسرائیل درباره عواقب شکست مذاکرات هشدار داد.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، عباس گفت تل‌آویو باید در صورت شکست این مذاکرات بار اقتصاد فلسطین را به دوش بکشد.
این مقام فلسطینی گفت: «در صورتی که مذاکرات متوقف شوند این دولت اسرائیل است که مسئولیت وضعیت اقتصادی و پرداخت دستمزد کارمندان، کارگران و کشاورزان را به عهده خواهد گرفت.»
در رویدادی دیگر صائب عریقات مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطینی خبر تهدید به انحلال این تشکیلات از سوی فلسطینیان را در صورت شکست مذاکرات تکذیب کرد.
عریقت به فرانس پرس گفت: ما سخنی از انحلال تشکیلات خودگردان فلسطینی نگفته ایم و هیچ کدام از فلسطینی ها از طرف فلسطینی حرفی درباره انحلال تشکیلات نزده است.
پیشتر، منابع اسراییلی گزارش داده بودند که در پی شکست مذاکرات خاورمیانه، محمود عباس و برخی مقام های تشکیلات خودگردان از احتمال انحلال این تشکیلات سخن گفتند.

در همین حال اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر حماس هم در نشست مشترک هیات جنبش فتح و حماس در غزه گفت: «ما در حال گذر از خطرناک ترین مراحل تاریخ فلسطین هستیم و زمان تحقق آشتی ملی فلسطین اکنون فرا رسیده است.»
به گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، روسای دو جنبش فلسطینی «فتح و حماس» سه‌شنبه شب برای دستیابی به توافقی در خصوص اجرای توافقنامه های آشتی ملی فلسطین نشستی در غزه برگزار کردند.
دو طرف فلسطینی در این نشست که در خانه اسماعیل هنیه در غزه برگزار شده است، موضوع تحقق آشتی ملی فلسطین را بررسی کردند.
اسماعیل هنیه در این نشست گفت: ملت فلسطین منتظر تحقق آشتی ملی فلسطینی هستند.