خانه » سر تیتر خبرها

سر تیتر خبرها

توئیت علیرضا نوری زاده در رابطه با حادثه بامداد شنبه اهواز

من با رژیم جمهوری ولایت فقیه مخالفم . چهاردهه باقلمم و کلامم بارژیم مبارزه کرده ام اما با تمام وجود با تروریسم مخالفم چه أنگ حزب الله داشته باشد چه آرم مرحوم رجوی ، چه حاج قاسم سلیمانی آن را رهبری کند و چه ابو بلال ألأحوازی ، چه عصائب أهل حق قیس العامری و أبوعزرائیل و هادی العامری و وردستش ابومهدی المهندس و چه جیش العدل سازمان اطلاعات نظامی پاکستان حمید گل و أسلم بیک … اینها همه تروریستند وقتی انگشت بر ماشه مسلسل میگذاری و جان و جهان انسانها را خونین میکنی تروریستی . حالا اما باید آشکارکرد مقاومت اهواز چه صیغه ای است . راستی چرا حضرت جزایری صد کیلوئی و فرماندار و استاندار و فرمانده سپاه هنوز صدای اولین گلوله برنخاسته گم شدند ؟ ادعای داعش همانقدر مضحک است که حضورابوولید المصری مورخ بن لادن و تروریست داعشی معروف در شمال تهران در ویلای ۱۲ ملیاردی و فعالیت آزاد او در سایت “مافا” . مقاومت اهواز هم چیزی در حد لشگر زعفر جنی است . روحانی در نیویورک واقعا به حادثا شوم بامداد شنبه نیازمند بود و …. با اینهمه تروریسم را محکوم میکنم در همه ابعاد و با تمام رنگهایش . علیرضا نوری زاده شنبه ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۸

مشکل ملت ایران با تغییر حکومت حل نمی‌شود، گفت‌وگوی مریم حسین‌خواه با ماشاالله آجودانی

آینده‌ی تغییرات در جامعه‌ی ایران و چگونگی و مسیر تحقق دموکراسی و پاس‌داشت حقوق بشر از جمله مباحثی است که در چند دهه‌ی اخیر همواره مورد بحث و مناقشه بوده است. «آسو»، در سلسله گفت‌وگوهایی با شماری از فعالان و تحلیل‌گران سیاسی و مدنی درباره‌ی ضرورت و چگونگی تغییرات در ایران، ملزومات وقوع این تغییرات، و بازوهای تغییر در جامعه گفت‌وگو کرده است.

ماشاالله آجودانی، تاریخدان و نویسنده‌ی کتاب مشروطه‌ی ایرانی، در گفت‌وگو درباره‌ی آینده تغییرات در ایران، می‌گوید حکومت جمهوری اسلامی سد راه دموکراسی در ایران و دشمن حقوق انسانی است، اما تغییر حکومت چاره‌ی مشکلات ملت ایران نیست، و تا زمانی که مشکل فرهنگی جامعه حل نشود، با تغییر حکومت و دولت نمی‌توان به دموکراسی رسید. او با تأکید بر این که بدون تحول فرهنگی و بازخوانی تاریخ معاصر ایران، نمی‌توانیم به دموکراسی دست پیدا کنیم، معتقد است که برای تغییر شرایط فعلی باید فرهنگ جامعه را با تولید اندیشه، ایجاد پرسش، و آموزش، تغییر داد. آجودانی تحقیقات بسیاری در رابطه با تاریخ ایران داشته و کتاب‌های یا مرگ یا تجدد، ایران، ناسیونالیسم و تجدد، و هدایت، بوف کور و ناسیونالیسم ایرانی از دیگر آثار او هستند. این مورخ ایرانی از سال ۱۳۶۵ در بریتانیا زندگی می‌کند و ریاست «کتاب‌خانه‌ی مطالعات ایرانی» در لندن را بر عهده دارد.

* شما در بسیاری از کتاب‌ها و نوشته‌های‌تان آینده‌ی دموکراسی در ایران را در گرو حل مسائل تاریخی مهمی دانسته‌اید که اگر به آن‌ها پرداخته نشود، مشکلات تاریخی جامعه‌ی ایران ابعاد تازه‌تری پیدا خواهد کرد. این مسائل تاریخی چه هستند؟

– دموکراسی دستاورد فرهنگ بشری است. ما در یک مرحله‌ی تاریخی هستیم، مرحله‌ای که انسانِ امروز می‌خواهد مسائل تاریخی و اجتماعی خودش را در رابطه با بنیادهای فرهنگی و نهادهای مدنی حل کند. یک سوی آینده‌‌ی دموکراسی در ایران با فرهنگ جهانی و بشری ارتباط دارد، که متعلق به یک کشور و منطقه‌ی خاص نیست؛ یعنی ارتباط با این مرحله‌ی تاریخ بشر که به این دستاورد، یعنی دموکراسی، رسیده است. اما این فقط یک سوی ارتباط ما است، و سوی دیگر ارتباط ما که خیلی مهم‌تر است سوی داخلی آن است.

حال، ما باید برای هماهنگ‌سازی جامعه‌ی خودمان با این فرهنگ جهانی و دست‌یابی به دموکراسی چه کار کنیم؟ آیا از طریق راه‌حل‌های سیاسی می‌توانیم به نهادهای دموکراتیک دست پیدا کنیم؟ ما همیشه فکر می‌کنیم با تغییر نظام، مشکلات سیاسی جامعه حل می‌شود. حکومت پهلوی بر سر کار بود، انقلاب کردیم و فکر کردیم که با یک انقلاب می‌توانیم جامعه را دگرگون کنیم. شعارهایی هم که دادیم این بود: «آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی»! ولی در عمل، مردم نه آزادی به دست آوردند و نه استقلال، و فقط جمهوری اسلامی به دست آمد که آن هم یک داستان دیگر است.

به نظر من، بدون آغاز یک تلاش فرهنگی و تاریخی در ایران، نمی‌توانیم به دموکراسی دست پیدا کنیم. به همین خاطر، معتقد ام که سیاست به تنهایی پاسخ‌گوی مسائل ما نیست. من ضدسیاست نیستم، سیاست بخشی از جامعه‌ی مدنی است و حضور سیاسی در همه‌جا معنا دارد و باید این طور باشد. اما بعد از این همه افت‌وخیزها، و وقتی به تاریخ ایران نگاه می‌کنیم، می‌بینیم فقط در دوره‌ی مشروطیت بود که یک انقلاب فرهنگی داشتیم که واقعاً می‌خواست از طریق مسائل فرهنگی مشکلات جامعه‌ی ایران را حل کند، و اساس‌اش تحول فرهنگی بود. البته بعدها در انقلاب مشروطه هم آن بخش سیاسی گسترش پیدا کرد و ما فکر کردیم راه حل جامعه‌‌ی ایران در سیاست است. ولی به اعتقاد من این طور نیست.

* و اگر بخواهیم کمی مشخص‌تر صحبت کنیم، این تلاش‌های فرهنگی شامل چه مواردی می‌شود و روی چه بخش‌هایی باید بیشتر کار کرد؟

– یکی از موارد مهم این است که ما نسبت خودمان را با تمدن بشری در دوران معاصر تعریف کنیم، و بدانیم که کجای جهان ایستاده‌ایم، که بوده‌ایم و امروز که هستیم و چه کار باید بکنیم. یکی از این کارهای فرهنگی ترسیم یک تصویر جامع و متعادل از تاریخ ایران است. متأسفانه، جریان‌های سیاسی تاریخ ایران را تکه پاره کرده‌اند. ناسیونالیست‌های ایرانی فقط به ایران باستان توجه کردند و گفتند که عظمت و شکوه ایران باستانی آن بخشی است که ما در جست‌وجوی آن هستیم. اسلام‌گراها تاریخ دوران اسلامیِ ایران را بزرگ کردند و به آن اهمیت دادند و تاریخ ایران باستان را نادیده گرفتند و یا کم‌اهمیت جلوه دادند. چپ‌های ایرانی هم که هیچ کدامِ این‌ها را قبول نداشتند و دنبال آرمان ایجاد یک جامعه‌ی سوسیالیستی در ایران بودند.

ما نخست احتیاج داریم که به یک تعادل در فهم فرهنگی از تاریخ ایران برسیم، و این تاریخ را از سیطره‌ی جریان‌های سیاسی و ایدئولوژی‌های سیاسی خارج کنیم. آن وقت می‌توانیم بفهمیم در گذشته چه نقشی در فرهنگ جهانی داشته‌ایم، و امروز چگونه می‌توانیم در دنیای مدرن نقش داشته باشیم. اگر نتوانیم چنین فهم مشترک و متعادلی از تاریخ ایران ارائه دهیم، بنیادهای نظری لازم برای درک دموکراسی را فراهم نکرده‌ایم. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین کارهای فرهنگی مورد نظر من این است که حتی سیاست را از منظر فرهنگ نگاه کنیم. ما همیشه سازمان‌های سیاسی داریم، اما این سازمان‌های سیاسی هیچ ارتباطی با فرهنگ و تاریخ ایران ندارند و جامعه‌ی‌ خودشان و موقعیت تاریخی و فرهنگی خودشان را نمی‌شناسند. مبانی دموکراسی را فقط از طریق فرهنگ می‌توانید به جامعه منتقل کنید. برای مثال، در جامعه‌ی ایران حزب سیاسی می‌سازند، اما فرهنگ حزبی را جریان‌های فکری باید در جامعه نهادینه کنند. اگر نتوانیم فرهنگ حزبی را در جامعه‌ی سیاسی ایران به وجود بیاوریم، حزب هم در معنای واقعی نمی‌تواند وجود داشته باشد.

* در شرایطی که حکومت و دستگاه‌های رسمی و عمومی روی مسائل تاریخی و فرهنگی کار نمی‌کنند، روشنفکران و کسانی که دغدغه‌ی این کار را دارند چه‌طور می‌توانند در این راه قدم بردارند؟

– من فکر می‌کنم مسأله خیلی مهم‌تر از این‌ها است. نخست باید بپذیریم که مشکل اساسی ایران در دست‌یابی به دموکراسی فقط سیاسی نیست. اگر این فهم را وارد زمینه‌های فکری جامعه‌ی ایران کنیم، می‌توان نگاه تازه‌ای به قضایا داشت و در نتیجه‌ی آن فهمید که شاید کارهای فرهنگی ضرورت بیشتری از کارهای سیاسی دارند، و آن وقت اگر توانستیم چنین فهمی را در جامعه به وجود آوریم، فقط چشم به دست دولت نداریم. کار دولت سیاست و برقراری تعادل سیاسی است، و فقط یک بخش آن ممکن است سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی فرهنگ باشد، ولی کار اساسی فرهنگی کار جریان‌های فکری است. متأسفانه، تاریخ معاصر ما نشان می‌دهد که جریان‌های فکری و روشنفکری ایران بیشتر سیاسی بوده‌اند تا فرهنگی، و به جای این که اندیشه تولید کنند و نسبت به موقعیت تاریخی خودشان پرسش بیافرینند، همیشه راه‌حل‌های سیاسی برای مسائل عرضه کرده‌اند. ما از این طریق به هیچ جا نمی‌رسیم، مگر این که به صورت ریشه‌ای و اساسی‌تر بخواهیم بنیاد یک فرهنگ دموکراتیک را در ایران پی‌ریزی کنیم. این یک تولید انبوه و جمعی است و باید به عنوان یک پروژه‌ی ملی روی آن کار کرد، نه به عنوان یک امر کوچک فرهنگی.

* شما در تحقیقات‌ و نوشته‌های‌تان مفصلاً به نقش روشنفکران در مسیر تغییرات در ایران پرداخته‌اید، و گفته‌اید که روشنفکران به دلیل ناآگاهی از پیشینه‌ی سنت و تجدد در ایران، در انقلاب ۵۷ به دامن روحانیت افتادند. آیا در حال حاضر، جامعه‌ی ایران و به ویژه روشنفکران‌اش به نسبت سال‌های قبل از انقلاب ۵۷ شناخت بیشتری از پیشینه‌ی سنت و تجدد در ایران دارد و می‌تواند از این آگاهی به عنوان چراغ راه حرکت‌های آینده استفاده کند؟ یا همچنان در بر همان پاشنه‌ی قبلی می‌چرخد و ممکن است همان اشتباهات قبلی تکرار شوند؟

– این یک سؤال خیلی اساسی است، و در واقع مقایسه‌ی میراث روشنفکری ایران در قبل و بعد از انقلاب در پشت سؤال شما نهفته است. در مورد قبل از انقلاب، خیلی راحت می‌شود صحبت کرد. روشنفکری ایران در آن زمان نه تاریخ خودش را می‌شناخت و نه این که خبر داشت در مشروطیت ایران چه اتفاقی افتاده بوده، و به همین دلیل قدرت ویران‌کننده‌ی روحانیون را هم نمی‌شناخت. به اعتقاد من، اگر جریان روشنفکری ایران حداقل تاریخ مشروطیت را خوب خوانده بود، می‌فهمید که بازی کردن با قدرت روحانیون بازی کردن با آتش و بر باد دادن دستاوردهای مدنی است. روشنفکری ایران سراسیمه به دنبال آخوندها افتاد و، به غیر از استثناهایی مثل مصطفی رحیمی و شاهرخ مسکوب، جریان‌های اصلی با آخوندها هم‌صدایی کردند، علیه نظام شاهنشاهی برخاستند، و فکر نکردند که با برانداختن حکومت سکولار پهلوی به کجا می‌رسیم و اگر روحانیون قدرت را در دست بگیرند چه می‌شود. اگر روشنفکران، تاریخ مشروطیت ایران را درست خوانده بودند، و اگر تاریخ‌نگاری مشروطیت ایران به درستی کارش را انجام داده بود، این فهم در جامعه ایجاد می‌شد که استفاده‌ی ابزاری از مذهب خطرناک است و ما را به هیچ جا ‌جز ارتجاع نمی‌رساند، همچنان که امروز ما را به همان‌جا رسانده است.

بعد از انقلاب و در سال‌های اخیر، دیدگاه‌های تازه‌ای در ایران مطرح شده‌اند که دیگر آن قدر به کار سیاسی اعتقاد ندارند و راه حل سیاسی را تنها راه حل نمی‌دانند. یکی از نمونه‌های این جریان که می‌تواند مثمر ثمر باشد آثار آرامش دوستدار است. نحوه‌ی تفکر آرامش دوستدار و نقدی که او از تاریخ ایران کرده در واقع کارکردش پرسش‌انگیزی است. او جلوی همه‌ی ما پرسش‌هایی گذاشته که اگر وجدان روشنفکری داشته باشیم، باید به این پرسش‌ها بیاندیشیم و به آن‌ها پاسخ بدهیم. در نتیجه، جریانات روشنفکری کنونی تفاوت‌هایی با جریانات پیش از انقلاب دارند، اما هنوز به یک تحول اساسی و بنیادی که ما را به آینده‌ی ایران امیدوار کند دست نیافته‌اند. استثناها وجود دارند، اما از آن‌جا که ما هنوز در مورد مسائل اساسی خودمان به طور جدی پرسش نمی‌کنیم و پرسش‌انگیزی در جامعه‌ی ما غایب است، این‌ استثناها هیچ‌گاه به قاعده تبدیل نمی‌شوند.

* شما یکی از موانع به نتیجه رسیدن انقلاب مشروطه و انقلاب ۵۷ را تقلیل دادن مفاهیم مدرن و نگاه سنتی بومی به تجدد می‌دانید. نگاه جامعه در این باره چه‌قدر تغییر کرده است؟

– متأسفانه، تقلیل دادن‌ها همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال، وقتی آقای خاتمی در دوره‌ی ریاست جمهوری‌اش از جامعه‌ی مدنی حرف زد، من تعجب کردم که یک روحانی چه‌طور می‌تواند از جامعه‌ی مدنی حرف بزند! ولی بعد از مدتی که خیلی با او مخالفت کردند، گفت که منظور من از جامعه‌ی مدنی همان مدینه‌النبی است و منظورم از آزادی همان آزاد‌ی‌های مشروع است. این یعنی که او حتی همان کلماتی را هم که معنای‌شان را می‌دانست به راحتی تقلیل داد. در جامعه‌ی ایران، همان طور که می‌بینید، الان با علوم انسانی مخالفت می‌شود، با حقوق بشر مخالفت می‌شود، با بنیادهای اساسی که با انسان سروکار دارد مخالفت می‌شود، و ما همچنان مفاهیم را تقلیل می‌دهیم.

پشتِ این تفکرْ بومی کردنِ اندیشه‌های غربی و دموکراسی، تقلیل دادن مفاهیم اساسی و بدتر از آن تطبیق دادن این مفاهیم با شریعت است. ما از این راه‌ها به هیچ جایی نمی‌رسیم. این راه‌ها یک جور کلاه‌برداری و دست‌کاری در مفاهیم اساسی و بنیادی است. ما باید مفهوم پارلمان را در مفهوم مدرن‌اش درک کنیم، نه این که یکی بیاید حکم حکومتی بدهد، یا یکی بیاید پس از انتخاب فلان نماینده بگوید او نمی‌تواند به مجلس برود. این‌ها همان تقلیل مفاهیم است، و در واقع اگر در مشروطیت مسأله تقلیل دادن مفاهیم بود، الان مسأله دست‌برد در مفاهیم و تجاوز به مفاهیم است.

در تولیدات فرهنگی هم من واقعاً کار اساسی و امیدوارکننده‌ای نمی‌بینم، و دانشگاه تولید فکر نمی‌کند و کار خودش را انجام نمی‌دهد. این‌ها نشانه‌های عقب‌ماندگی جامعه‌ی ما هستند. در عین حال، تلاشی هم در درون جامعه وجود دارد که می‌خواهد این فضا را دگرگون کند. اما رویکرد آن‌ هم بیشتر از این که فرهنگی باشد، سیاسی است. متأسفانه، اگر وضعیت فعلی ایران با یک نهضت فرهنگی و به صورت یک پروژه‌ی ملی برای دگرگون کردن بنیان‌های نگاه جامعه به مسائل همراه نشود، ما همچنان دچار همین مشکلی خواهیم بود که از سال‌ها قبل بود‌ه‌ایم، و این دایره‌ی ندانم‌کاری‌های تاریخی ما استمرار خواهد داشت.

* گفتید که بهترین راه تغییرات را تغییرات فرهنگی می‌دانید نه سیاسی. با این حال، فکر می‌کنید که چه تغییری در ساختار سیاسی ایران می‌تواند این کشور را در مسیر حرکت به سوی یک جامعه‌‌ی متعهد به دموکراسی و آزادی و حقوق بشر قرار دهد؟

– این ساختار سیاسی را باید یک فرهنگ سیاسی بسازد. اگر ما فرهنگ دموکراسی نداشته باشیم، مشکل ما با تغییر یک دولت به یک دولت دیگر یا یک رژیم به یک رژیم دیگر حل نمی‌شود. من مخالف رژیم جمهوری اسلامی هستم، اما فکر نمی‌کنم مشکل ملت ایران با تغییر رژیم جمهوری اسلامی حل شود، مگر این که مشکل فرهنگی‌اش حل شود. اگر ما نتوانیم این کارهای بنیادی را انجام دهیم، و نتوانیم حتی تصور یک ساختار سیاسی متعادل برای نهادهای دموکراتیک در ایران داشته باشیم و فرهنگ‌اش را به وجود نیاوریم، چه‌طور می‌توانیم پیش برویم؟

من مخالف تغییر جمهوری اسلامی نیستم، برای این که حکومت جمهوری اسلامی حق حاکمیت ملت ایران را نقض کرده است. وقتی در قانون اساسی‌اش می‌گوید که حق حاکمیت از الله است و بعد زیر آن سلسله مراتب بعدی را ذکر می‌کند، مردم دیگر نقشی ندارند و خودشان هم بی‌تعارف این را می‌گویند. چه‌طور می‌شود از این حکومت دفاع کرد؟ این حکومت سد راه دموکراسی در ایران و دشمن حقوق انسانی است. این حکومت نه تنها حکومت مستقل ملی نیست، بلکه با کارهایی که در همین سال‌ها کرده ضربه‌های اساسی به منافع ملی زده و هیچ خدمتی به دموکراسی در ایران نکرده است. بنابراین، چنین حکومتی باید از میان برداشته شود، اما از میان برداشتن‌اش با سیاست و سازمان‌های سیاسی ما را به هیچ‌ جا نمی‌رساند و حتی ممکن است حکومت خیلی بدتری را جایگزین کند. به همین جهت، من فکر می‌کنم با این که این حکومت بدترین نوع حکومت برای رشد دموکراسی در ایران است، تنها راه نجات ما از چنین ساختارهایی ایجاد یک نهضت فرهنگی مبتنی بر تاریخ و فرهنگ ملی ایران است که نگاه اساسی‌اش به آینده و دستاوردهای فرهنگی بشری باشد. اگر نتوانیم چنین نهضتی را ایجاد کنیم، دوباره روز از نو و روزی از نو خواهد بود.

* فکر می‌کنید با توجه به سانسور و سرکوب روشنفکران در داخل ایران، و سخت بودن ارتباط بدنه‌ی جامعه با روشنفکران خارج از ایران، این کار فرهنگی چه‌طور ممکن است؟

– گرامشی در زندان‌های فاشیسم هم فکر می‌کرد و دیدگاه‌های تازه‌ای عرضه می‌کرد که دنیای فرهنگ سیاسی و نگاه بسته‌ی مارکسیستی به مسائل را دگرگون کردند. پس می‌شود در زندان فاشیسم هم اندیشید و نوشت و تحقیق کرد. درست است که در جمهوری اسلامی سانسور وجود دارد و با تفکر سیاسی و فرهنگی مترقی مبارزه می‌شود، اما معنای آن این نیست که اگر شما بخواهید یک کار تحقیق اصولی درباره‌ی حافظ بکنید، مانع آن شوند. در دوره‌ی پهلوی هم سانسور بود، اما معنای آن این نبود که کار اساسی در مورد مثلاً شاهنامه یا حافظ یا درباره‌ی مبانی فرهنگی انجام نشود. جریان‌های فکری کار خودشان را درست انجام نداده‌اند، برای این که به کار فرهنگی اعتقاد اساسی نداشتند. درست است که بخشی از آن به سانسور حکومتی بر می‌گردد، اما بخش اساسی‌اش به خودمان بر می‌گردد، به خودمان و جامعه‌مان که هنوز فکر می‌کند مشکلات ایران را می‌تواند با سیاست حل کند، نه با فرهنگ. این نگاه را باید تغییر داد، این نگاه را باید دگرگون کرد، وگرنه حکومت‌های دیکتاتور در منطقه‌ی ما تا سال‌ها خواهند ماند. اگر ما بتوانیم به صورت بنیادی و از زیر و از پایه نوع نگاه جامعه را با کارهای فرهنگی تغییر بدهیم، وضعیت دگرگون خواهد شد.

مصاحبه‌کننده: مریم حسین‌خواه

برگرفته از سایت [آسو]

افسرارتش ترکیه که موفق بفرار شد، افشاءکرد: اردوغان مرشد فکری و حامی مالی گروه تروریستی داعش

یکی از افسران ارتش ترکیه که قبل از دستگیری موفق به فرار شده است با انتشار چند نوار صوتی و نامه هایی به خط رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه را متهم به رهبری فکری داعش ISIS کرد .

2629

سرهنگ ستاد احمت قهوه چی فرمانده سابق پادگان دیار بکر می گوید : ” نیروهای داعش قبل از شروع جنگ داخلی در سوریه و عراق در پایگاه های سری ارتش ترکیه در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه آموزش های لازم را دیده بودند و شخص اردوغان بارها به این پایگاه ها آمده و از نزدیک نحوه آموزش ، و آمادگی تروریست ها را بررسی کرده بود .
آموزش نیروهای داعش توسط مربیان آمریکایی شرکت بلک اند واتر آمریکا ( مقاطعه کار پنتاگون ) انجام می شد که با عربستان سعودی قرارداد بسته بودند .
ترکیه و عربستان به اتفاق مزدورانی را از سراسر جهان ، بویژه از میان اتباع مسلمان چین ، اوزبکستان ، تاجیکستان ، چچن ، اینگوش ، داغستان و حتی مسلمانان خاور دور ( فیلیپین ، تایلند ، اندونزی ، سر یلانکا ، بنگلادش ، کشمیر و ) و مسلمانان حنفی لیبی و سومالی و سای کشورهای عرب استخدام کرده و از مرزهای ترکیه به داخل سوریه و عراق می فرستادند .
هزینه استخدام مزدوران و آموزش و تسلیح آنها به سلاح های پیشرفته توسط عربستان تامین می شد و کار فروش سلاح را پسران اردوغان به عهده داشتند ، که از این بابت میلیاردها دلار به جیب زدند !
همچنین به دستور شخص اردوغان در مرزهای ترکیه برای گروه تروریستی داعش بازارچه های مرزی ایجاد شده است و نفت دزدی داعش از چاه های نفتی سوریه و عراق هم توسط شرکتی متعلق به داماد و پسران اردوغان خریداری می شد .
احمت قهوه چی هم مانند سایت افشاگر ویکی لیکس مدعی شده است که ابوبکر البغدادی با وساطت اردوغان از زندان آمریکایی ها آزاد شد و فورا به ترکیه آمد تا تحت تعلیمات اردوغان ، داعش را با همکاری عزت ابراهیم الدوری راه اندازی کند .
احمت قهوه چی ادعا می کند که اردوغان مرشد فکری گروه تروریستی داعش است و قرار بوده داعش پس از پیروزی بر عراق و سوریه اعلام اتحادیه با ترکیه کند و سپس این دو کشور را به زیر پرچم ترکیه درآورد .
در یکی از این نوارها اردوغان از رهبر داعش می خواهد تا تروریست های داعش را به کشورهای اروپایی نفوذ دهد و اعضای داعش ضمن ازدواج با دختران اروپایی ، توازن جمعیتی اروپا را به نفع مسلمانان برهم بزنند !
گفته می شود این افسر بلندپایه ترکیه هم اکنون با صدها سند محرمانه که با خود خارج کرده است تحت بازجویی سازمان اطلاعاتی آلمان قرار دارد و اظهارات تند چند روز قبل مرکل علیه ترکیه و شخص اردوغان هم به دلیل آگاهی صدراعظم آلمان از این اسناد بوده است ؟

۳۷ سال پس از ۳۷ روز، بختیار کشته شد اما نمرد! / مهدی مظفّری

D4D76664-91EE-4B1B-8E5A-612E4C1D69B4_mw1024_s_nهیچ ملّتی در یکی از بحرانی ترین دوره های تاریخش، به چنین بخت بلندی دست نیافت که ملّت ایران. و هیچ ملّتی چنین نابخردانه لگد به بخت خویش نزد که ملّت ایران. در عرض فقط سی و هفت روز، ملّت ایران به آنچه می خواست رسید. شاه علناً اذعان کرد که “صدای انقلاب” مردم ایران را شنیده و از کردار پیشین اظهار ندامت کرد. قول داد به حاکمیت ملت، نظام پارلمانی دموکراتیک و مبانی مشروطیت بازگردد. او بلأخره راه دموکراتیک را برگزید و برخلاف نظر برخی از نزدیکانش، به خونریزی دست نزد که ایران را به سرنوشت امروزی سوریه دچار کند. مطیع قانون اساسی مشروطه شد و قدرت و حکومت را به نخست وزیر واگذار کرد و با چشمانی گریان، ایران را ترک گفت. معلوم بود که دیگر برنمی گردد. شاه، مقام نخست وزیری را به یکی از سرسخت ترین مخالفان خود و یکی از وفادارترین رهروان راه مصدق سپرد. برای کسی که بیست و پنج سال تمام، بغض مصدق و غیض به او را در دل انباشته بود، چنین تصمیمی نشان آشکار شکست سیاسی شاه بیمار بود که همین بزرگترین ضربه روانی را هم به او وارد ساخت. اتفاقاً درهمین تراژدی های شکسپیری است که ژرفنای کاراکتر اشخاص رو می نماید. اینست که اگر بتوان شهامت اخلاقی در شاه سراغ گرفت، آن درهمین است که او در نبرد درونی با خویشتن، برانباشتهِ بغض و غیضی که در دل داشت چیره شد و در برابر اراده ملت سر فرود آورد.

Untitled-299-9+6598

حال، شاپور بختیار، نخست وزیر مشروطه، جانشین مصدق، بر آمده از پدری از مبارزان به نامِ جنبش مشروطیت. همو که بدست پدر شاه کشته شده. کسی که در جوانی با فاشیسم و نازیسم ستیزیده. فرزانه ای با آشنائی عمیق با فرهنگ ایرانی و اروپائی. مردی نجیب و درستکار. آزاده و دموکرات. سال ها زندانی همین شاه. حالا اوست که می بایست رشته گسسته نهضت ملی ایران را بهم بپیونداند. در عرض فقط سی و هفت روز، بختیار توانست شمار مهمی از آرمان های دیرینه و سرکوب شده ملت ایران را تحقق بخشد. آنهم در سخت ترین شرایط: استقرارمجدد حاکمیت ملی و احیای دموکراسی پارلمانی، استقرار آزادی بیان و آزادی کامل مطبوعات، آزادی اجتماعات، آزادی احزاب، سندیکاهها و سازمان های مدنی، اجتماعی و فرهنگی، آزادی همه زندانیان سیاسی، انحلال ساواک و… همه این شرایط و آزادی ها را دولت بختیار تأمین کرد.

بیشتر بخوانید »

متن پیاده شده گفت و گوی دکتر علیرضا نوری زاده و محمد نوریزاد

روز جمعه هجدهم مهرماه ۱۳۹۳ ، محمد نوریزاد روزنامه نگار ، کارگردان و فعال مدنی منتقد حاکمیت فعلی جمهوری اسلامی میهمان برنامه پنجره ای رو به خانه پدری دکتر علی رضا نوریزاده بود. در این برنامه پس از صحبت در باب هجرت و غم غربت نشینی چندین میلیون ایرانی به خارج از مرزهای سرزمین مادری بحث به دزدی های کلان سران حکومتی و از جمله مجتبی خامنه ای و رابطه وی با شهرام جزایری به میان آمد. افشاگریهای شجاعانه محمد نوریزاد علیه عوامل فساد که تا بیت رهبر جمهوری اسلامی نیز رخنه دوانده ، سربازان گم نام آقا را خوش نیامد و آنچنان عنان از کف ایشان بدر برد که در حرکتی رذل و وحشیانه اقدام به ضرب و شتم وی نمودند.

10710859_954838597877090_1554632840195909666_n-660x330

عکس از وبسایت محمد نوریزاد

محمد نوریزاد پس از انتشار عکس هایی از حادثه در فیس بوک شخصی خود پیشنهاد داده که مصاحبه وی با تلویزیون ایران فردا را ببینید تا “رازهای روز شنبه برای شما روشن شود”

بیشتر بخوانید »

اخبار روز دوشنبه چهاردهم مهرماه

6511ksjdf

۱. حضور پلیس در اطراف مدرسه‌های دخترانه برای جلوگیری از تجمع پسران
گشت‌های پلیس در ایران با هدف جلوگیری از تجمع پسران در محدوده مدارس دخترانه افزایش یافت.
سعید منتظرالمهدی٬ معاون اجتماعی ناجا با اعلام این خبر از والدین دانش‌آموزان و مدیران مدارس خواسته با پلیس در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند.
منتظر‌المهدی یکی دیگر از اهداف افزایش گشته‌های پلیس در این محدوده‌ها را برخورد با عاملان توزیع مواد مخدر در بین دانش‌آموزان اعلام کرده است.
در سال‌های اخیر گزارش‌ها از افزایش مصرف مواد مخدر در دبیرستان‌های ایران حکایت دارد که مقام‌های رسمی تاکنون حاضر به تائید این گزارش‌ها نشده‌اند.
روابط دختر و پسر در ایران ممنوع است و همه‌ساله با شروع به کار مدارس و دانشگاه‌ها٬ اقدامات انتظامی مقطعی ناموفقی برای جلوگیری از برقراری این رابطه از سوی پلیس صورت می‌گیرد.
سیاست‌های اجتماعی مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر جداسازی دختران و پسران و اجرای احکام اسلامی در این زمینه سال‌هاست ناکار‌آمدی خود را نشان داده٬ اما این سیاست‌ها همچنان دنبال می‌شود.

۲. طرح داعش برای دستیابی به اسرار اتمی ایران
ساندی تایمز نوشت که بر اساس سندی که از یکی از اعضای ارشد داعش به دست آمده، این سازمان از اعضای خود به فوریت خواسته است، جنگ با ایران و حمله به تأسیسات محرمانه ایران را طراحی کنند.
ساندی تایمز در گزارشی می‌نویسد، احتمال داده می‌شود این سند که بر روی کاغذ تایپ شده، توسط عبدالله احمد المشدانی، عضو ارشد کابینه شش نفره داعش نوشته شده باشد.
به نوشته‌ی ساندی تایمز، این سند در پی حمله یکی از نیروهای ویژه عراق در ماه مارس سال جاری میلادی (۲۰۱۴) به خانه‌ی یکی از فرماندهان داعش به دست آمده است.
یک مقام امنیتی غربی که معتقد به اصالت این سند است، احتمال می‌دهد که این سند سیاستگذاری دولت اسلامی برای ارائه به اعضای ارشد این گروه باشد.
در صورت اصالت این سند، از ابعاد جدید اهداف فرماندهان داعش پرده برداشته می‌شود.
جالب‌تر اینکه، اگرچه واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد، در این سند از هدف دستیابی به سلاح هسته‌ای با کمک روسیه نام برده می‌شود.
در این سند آمده است، بایستی به روسیه پیشنهاد دستیابی به میدان‌های گازی در استان انبار عراق داده شود و در عوض روسیه از پشتیبانی ایران دست بردارد و «برنامه هسته‌ای و اسرار آن» را در اختیار «دولت اسلامی» بگذارد.

۳. ضرب و شتم یک خبرنگار در جلسه شورای شهر اصفهان
یک خبرنگار در جلسه علنی شورای شهر اصفهان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، روز ۱۲ مهر، ‌در حالی که کریم نصر، عضو شورای شهر اصفهان در صحن علنی شورا در حال سخنرانی بود «فردی ناشناس» وارد صحن شد و با حضور در جایگاه خبرنگاران به ضرب و شتم یکی از خبرنگاران حاضر در شورای شهر اصفهان پرداخت.
این گزارش می‌افزاید:‌«خبرنگاری که مورد ضرب و شتم واقع شده و چند تن از اعضای شورای شهر اصفهان فرد ضارب را می‌شناختند اما هنوز اطلاع دقیقی از هویت او به رسانه‌ها داده نشده است.»
نام خبرنگاری که مورد ضرب و شتم قرار گرفته اعلام نشده است.

۴. ناوگان هوایی ایران، ۵۰ درصد کمبود دارد
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است که ناوگان هوایی ایران برای تأمین نیازهای داخل کشور هم‌اکنون به ۳۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد.
خبرگزاری تسنیم به نقل از علیرضا جهانگیریان، از صنعت هوانوردی ایران به عنوان یکی از «صنایع خسارت دیده به واسطه تحریم» نام برده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزوده است: «هم‌اکنون در برخی فرودگاه‌ها از ۵ درصد ظرفیت‌ها استفاده می‌شود» و گفته که از «۸۵ میلیون ظرفیت فرودگاهی» در حال حاضر نیز «تنها ۴۵ میلیون اعزام و پذیرش» انجام می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر به ازای هر فروند هواپیما ۱۵۰ نفر نیروی متخصص در صنعت مشغول فعالیت هستند که با اضافه شدن ۱۰۰ فروند هواپیما به ۱۵ هزار نیروی انسانی جدید در آینده نیاز داریم.»
وی تأکید کرد که «صنعت هوانوردی از جمله صنایعی است که به واسطه تحریم‌ها صدمات زیادی بدان وارد شده و به همین دلیل حجم صنعت نسبت به بازار با حداقل ۵۰ درصد کمبود ناوگان هوایی مواجه است.»

۵. فانی: آموزش‌وپرورش اقیانوسی از مشکلات است
علی‎اصغر فانی، وزیر آمورزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش، اقیانوسی از مشکلات است، گفت: از زمان تصدی مسئولیت وزارت، ۷۵۰ مشکل مهم را در وزارت آموزش و پرورش شناسایی کردیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: با وجود مشکلات اقتصادی فراوان در کشور، بودجه این وزارتخانه در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲، ۲۶ درصد رشد داشت.
فانی، بودجه وزارت آموزش و پرورش را در سال جاری بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۹۹ درصد این بودجه به حقوق کارکنان اختصاص دارد.
به گفته وی، یک درصد باقیمانده بودجه وزارت آموزش و پرورش را باید به گونه‏ ای مدیریت کرد تا بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: طبق اعلام سازمان نهضت سوادآموزی، بیش از ۹ میلیون بی‏سواد در کشور وجود دارند که باید باسواد شوند.
فانی در پایان هم یکی از مشکلات آموزش و پرورش را بی‌سواد بودن تعداد زیادی از کودکان ۶ تا ۱۱ ساله عنوان کرد و افزود: یکی از کارها، شناسایی کودکان بی‏سواد در سطح کشور است.

۶. حسین همدانی، فرمانده گروه «جیش‌الوطنی» در سوریه است
سپاه پاسداران به طور رسمی نقش خود در سازماندهی گروهی از شبه‌نظامیان در سوریه با الگوبرداری از تجربه بسیج را تائید و نام فرماندهان میدانی خود در نبرد‌های سوریه را فاش کرد.
این گروه مسلح که «جیش‌الوطنی» نام دارد با آغاز درگیری‌ها در سوریه و با طرح و حمایت سپاه پاسداران سازماندهی شده و گفته می‌شود در حال حاضر ده‌ها هزار عضو دارد.
وظیفه نخست این گروه٬ جنگ با «داعش» و مخالفان مسلح بشار اسد است که تاکنون ده‌ها عضو سپاه در جریان سازماندهی و آموزش اعضای آن در مناظق مختلف سوریه کشته شده‌اند
براساس برخی گزارش‌ها٬ آموزش گروهی از فرماندهان این شبه‌نظامیان در ایران و لبنان و در پادگان‌های سپاه و حزب‌الله صورت گرفته است.
سپاه پاسداران با گذشت حدود دو سال از تشکیل این گروه در نهایت مسئولیت سازماندهی آن را برعهده گرفته و نام فرمانده بنیانگذار آن را حسین همدانی اعلام کرده است.
حسین همدانی یکی از فرماندهان بلند‌پایه سپاه است که حدود سه سال پیش گزارش‌هایی از به گروگان گرفتن شدن وی در سوریه از سوی گروهی از مخالفان بشار اسد نیز منتشر شده بود.

۷. حسین علی‌زاده تارش را حراج می‌کند
حسین علیزاده هنرمند برجسته موسیقی ایران، سه‌تار خود را برای زنده ماندن کودکان نقص ایمنی به حراج می‌گذارد.
به گزارش ایسنا، کنسرت خیریه گروه «هم‌آوایان» به سرپرستی حسین علیزاده و آواز محمد معتمدی ۲۵ مهرماه برگزار خواهد شد.
در حاشیه این کنسرت که به منظور کمک به کودکان نقص ایمنی برگزار خواهد شد؛ حسین علیزاده «سه‌تار» خود را به نفع انجمن حمایت از کودکان نقص ایمنی به حراج خواهد گذاشت.
در این حراجی علاوه بر ساز حسین علی‌زاده، یک تابلو نفیس خوشنویسی از آثار اسرافیل شیرچی، دو توپ فوتبال هر یک با امضای بازیکنان دو تیم استقلال و پرسپولیس و هم‌چنین یک دفترچه با امضای ستارگان سینما به چوب حراج سپرده خواهد‌ شد.
کودکان مبتلا به «نقص ایمنی» که غالبا به طور مادرزاد دچار اختلال در سیستم ایمنی بدن هستند، با تشخیص به موقع و درمان مناسب امکان ادامه حیات می‌یابند. اما به سبب مخارج بالای درمان بسیاری از این کودکان در مقابل چشمان والدین خود جانشان را از دست می‌دهند.
هر کودک مبتلا به نقص ایمنی برای درمان، در هر ماه به طور متوسط به پنجاه میلیون ریال هزینه نیازمند است.

۸. نتانیاهو: صحبت‌های اوباما درباره‌ی ایران دلگرم کننده نبود
نخست وزیر اسرائیل می‌گوید صحبت‌هایی که از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، درباره «خطرات ناشی از برنامه هسته‌ای ایران» شنیده‌، او را دلگرم نکرده‌است.
بنیامین نتانیاهو در یک گفتگو با کانال ده تلویزیون اسرائیل در پاسخ به این سوال که آیا مذاکراتش با رئیس جمهوری آمریکا درباره ایران دلگرم‌کننده بود یا نه، گفت: نمی‌توانم بگویم که چنین بود.
آقای نتانیاهو تائید کرد که او و باراک اوباما در حالی که بر سر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای اتفاق نظر دارند، اما درباره میزان محدودیت‌هایی که به گفته او «باید درمورد برنامه اتمی ایران قائل شد»، دچار اختلاف نظر هستند.
بنیامین نتانیاهو اخیرا و در جریان سفر به آمریکا برای نهمین بار در پنج سال اخیر با باراک اوباما دیدار و گفتگو کرد.

۹. غنچه قوامی دست به اعتصاب غذا زده است
غنچه قوامی، از زنانی که خواهان ورود به ورزشگاه برای تماشای بازی والیبال بود، پس از حدود ۱۰۰ روز بازداشت موقت، از روز نهم مهرماه در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌است.
وب‌سایت کلمه، نزدیک به میر حسین موسوی دلیل اعتصاب غذای خانم قوامی را اعتراض به «بلاتکلیفی» خود، ذکر کرده‌است.
به گزارش این وب‌سایت، پرونده خانم قوامی برای محاکمه به دادگاه ارسال شده و وی «از مدت‌ها قبل» بازجویی نشده‌است، با این وجود وی همچنان در بازداشت موقت به سر می‌برد.
محمود علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی، ششم مهر گفته بود که به تازگی با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، پرونده موکلش به شعبه اول دادگاه انقلاب فرستاده شده و وی به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده‌است.
غنچه قوامی، ۳۰ خرداد برای تماشای مسابقه والیبال به ورزشگاه آزادی رفته بود که بازداشت و ساعاتی بعد به همراه دیگر زنان بازداشت‌شده آزاد شد.
وی که تبعه بریتانیا است، ۹ تیر برای پس گرفتن لوازم شخصی خود اقدام کرده بود که دوباره بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد و همچنان در بازداشت است.

۱۰. دو جلسه محرمانه ناموفق جامعه مدرسین با دولت
علی شمخانی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمود علوی وزیر اطلاعات پس از نامه «خیلی محرمانه» جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به حسن روحانی با اعضای این جامعه دو جلسه «محرمانه ناموفق» داشته‌اند.
جلسه این دو عضو کابینه حسن روحانی شهریور ماه سال‌ جاری در قم و با حضور اعضای جامعه مدرسین انجام شده است.
جزئیاتی از این دو جلسه منتشر نشده٬ اما محور آنها مسائل فرهنگی٬ امنیتی و منطقه‌ای اعلام شده است.
این جلسات حدود ۴۰ روز پس از ارسال نامه‌ «خیلی محرمانه» جامعه مدرسین به حسن روحانی درباره وضعیت فرهنگی برگزار شده که در نهایت نتوانسته نظر و خواسته اعضای این جامعه را تامین کند.
اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پس از ناموفق بودن این دو جلسه٬ حملات خود علیه دولت حسن روحانی به خصوص در حوزه فرهنگ را افزایش داده‌اند.
عبدالنبی نمازی٬ حسن استادی٬ مرتضی مقتدایی و ابراهیم امینی چهار عضو جامعه مدرسین هستند که در روز‌های گذشته از سیاست‌های فرهنگی دولت روحانی انتقاد کرده‌اند.

۱۱. احیای دریاچه ارومیه تا ۲۰ سال دیگر محال است
در حالی که جمعی از نمایندگان استان های آذربایجان غربی و شرقی با جدیت طرح اسیتضاح وزیر نیرو را به دلیل «کم کاری در احیای دریاچه ارومیه» دنبال می کنند، نماینده شهرستان خوی احیای این دریاچه در ۲۰ سال آینده را محال می داند و می‌گوید که اکنون بسیاری از مسایل حیاتی حوزه آب در دو استان هم قربانی شعار احیای دریاچه ارومیه شده است.
به گزارش وب‌سایت «پیام‌نو»، موید حسینی، نماینده مجلس با بیان اینکه قصد ندارد به بهانه مساله ای چون احیای دریاچه ارومیه «عوامفریبی» کند، به صراحت می‌گوید: «احیای دریاچه ارومیه تا بیست سال آینده محال است.»
گفتنی است بحث دریاچه ارومیه چند سالی می شود به عنوان مطالبه اصلی مردم آذربایجان مطرح شده است.
موید حسینی صدر اما می‌گوید که «اگر مردم می دانستند وضعیت منابع آبی آنها در چه حالی است و زیر پای آنها در سفره های آب زیر زمینی چه می گدرد، قطعا جور دیگری با مساله بحران آب در آذربایجان برخورد می‌کردند.»

۱۲. روسف به دور دوم انتخابات برزیل راه یافت
دیلما روسف رئیس جمهور فعلی برزیل بیشترین آرا در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه را کسب کرده اما از به دست آوردن حد نصاب لازم برای کسب پیروزی در دور اول بازمانده است.
شمارش آرا که تقریبا کامل شده نشان می دهد که او ۴۳ درصد آرا را به دست آورده و در دور دوم با آقای آسیو نیوس که ۳۴ درصد آرا را کسب کرده روبرو خواهد شد.
ناظران اکنون یک انتخابات فشرده را برای روز ۲۶ اکتبر پیش بینی می کنند.
مارینا سیلوا نامزد هوادار محیط زیست با کسب ۲۱ درصد آرا سوم شد.
سیستم رای گیری در برزیل الکترونیکی است و نتایج رسمی به سرعت روشن شد.
بیش از ۱۴۲ میلیون نفر واجد شرایط برای شرکت در رای گیری در پی مبارزاتی پرهیجان بودند. میزان مشارکت ۸۰ درصد بود.
رای دادن در برزیل برای افراد ۱۸ تا ۷۰ ساله اجباری است.
طی ۱۲ سال اخیر روسای جمهور چپگرا بر برزیل حکومت کرده اند و انتظار می رود انتخابات روز یکشنبه آزمونی برای تداوم حضور آنها در سمت ریاست جمهوری باشد.

۱۳. نجات ده‌ها مهاجر از آب‌های ایتالیا
گارد ساحلی ایتالیا بیش از ۳۴۰ مهاجر را از قایق در حال غرقی در دریای مدیترانه نجات داد.
این اتفاق دقیقاً یک سال بعد از غرق‌شدن قایق مهاجران در روزی یکسان و مرگ ۳۶۶ تن رخ داد.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، مهاجران نجات‌یافته در یک کشتی چوبی و قایق لاستیکی از شمال آفریقا به سمت ایتالیا راه افتاده‌بودند که به دست مأموران گارد ساحلی ایتالیا از غرق‌شدن نجات یافتند.
دقیقاً یک‌سال پیش در روزی یکسان یک قایق ماهیگیری حامل مهاجران دچار آتش‌سوزی شد و ۳۶۶ مهاجر غیرقانونی آن، از جمله زنان، کودکان و افراد سالخورده، همگی غرق شدند.
قایق با ۵۰۰ مسافر کاملاً پر شده بود و بقیه مهاجران نجات یافتند. این تراژدی در فاصله‌ای کمتر از یک کیلومتر با ساحل ایتالیا رخ داد.
درست در حالی که غواصان در حال قراردادن دسته‌گل و نقاشی بر همان نقطه غرق‌شدن قایق سال پیش بودند، گادر ساحلی قایق دیگر را نجات داد.

۱۴. افغانستان به یک خبرنگار اخراج شده اجازه بازگشت داد
دولت افغانستان به «متیو روزنبرگ» خبرنگار اخراج شده نیویورک تایمز اجازه داده است به این کشور بازگردد.
اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان در توئیتر خود نوشته است که از دادستانی خواسته است ممنوع الوورد بودن این خبرنگار را لغو کند و او می تواند هر زمانیکه می خواهد بازگردد.
دادستانی افغانستان دو ماه پیش، مطلبی از این خبرنگار را مغایر با مصالح ملی این کشور اعلام و او را اخراج کرد.
متیو روزنبرگ نوشته بود که پس از سه ماه بن بست در جریان شمارش آراء انتخابات افغانستان، برخی از وزیران و مقام ها درصددند قدرت را خود بدست بگیرند.

۱۵. پیروزی ارتش سومالی بر اسلامگرایان و آزاد شدن بندر «باراوه»
سربازان ارتش سومالی به کمک نیروهای اتحادیه آفریقا توانسته‌اند بندر استراتژیک باراوه در جنوب غربی موگادیشو را از کنترل اسلامگرایان الشباب خارج سازند.
ارتش سومالی می‌گوید شورشیان الشباب پیش از رسیدن سربازان دولتی به بندر براوه آنجا را ترک کرده‌اند.
براوه آخرین سنگری بود که الشباب در جنوب غربی سومالی داشت و نقشی بسیار مهم در تامین مالی این گروه ایفا می‌کرد.
این شهر در ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی موگادیشو پایتخت سومالی قرار دارد و درست یک ماه پس از کشته شدن رهبر الشباب از دست شبه‌نظامیان خارج شد.
رهبر ۳۷ ساله الشباب روز اول سپتامبر ۲۰۱۴ و در پی حمله پهپادهای آمریکایی به قتل رسید. پنتاگون برای یافتن احمد غودانی ۷ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.
الشباب از مدت‌ها قبل مناطق مرکزی و جنوبی سومالی را تحت اختیار دارد.
نیروهای ارتش سومالی تا کنون و با کمک سربازان اتحادیه آفریقا توانسته‌اند موگادیشو و شهرهای شمالی این کشور را از دسترس الشباب دور نگاه دارند. با این همه شبه‌نظامیان الشباب هر چند وقت یک بار به شهرها یورش میاورند. اتحادیه آفریقا ۲۲ هزار سرباز در ماموریت سومالی دارد.
الشباب از متحدان القاعده است و مسئولیت حملات مرگباری چون یورش به مرکز خرید «وست پوینت» در نایروبی را بر دوش دارد. این حمله در سپتامبر ۲۰۱۳ در پایتخت کنیا به مرگ ۶۷ نفر منجر شد.

۱۶. تظاهرکنندگان هنگ‌کنگی در آستانه‌ی ترک خیابان
تظاهرکنندگان هنگ کنگی پذیرفته‌اند تا بخشی از موانعی را که برای مسدودکردن خیابان‌ها ایجاد کرده‌اند، جمع آوری کنند.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که به دنبال هشدار پلیس برای انجام هرگونه اقدام لازم برای رفع موانع از خیابان‌های هنگ کنگ، تظاهرکنندگان دمکراسی خواه پذیرفته‌اند که همزمان با شروع روزهای کاری هفته جدید، بخشی از موانع را در خیابان‌های مرکز شهر جمع‌آوری کنند.
گزارش شده که روز گذشته پلیس با استفاده از اسپری فلفل و باتوم با تظاهرکنندگان درگیر شده است.
تظاهرکنندگان گفته‌اند که بخشی از گروه‌های تبهکار و جنایتکارِ شهر هم در درگیری‌های روزهای اخیر به معترضان حمله کرده‌اند.
بیش از یک هفته از زمان آغاز تظاهرات ده‌ها هزار نفری در هنگ کنگ می‌گذرد.

۱۷. جو بایدن از امارات هم عذرخواهی کرد
جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا به‌دلیل اظهاراتش درباره نقش امارات عربی متحده در حمایت از گروه تروریستی داعش، در تماسی تلفنی از ولیعهد ابوظبی عذرخواهی کرد.
جو بایدن روز گذشته نیز در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه بابت اظهارات خود علیه ترکیه معذرت‌خواهی کرد.
بایدن در اظهاراتی گفته بود: «ترکیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه از گروه‌های تروریستی در سوریه از جمله داعش حمایت فراوان کرده‌اند».
وی در سخنانی در دانشگاه هاروارد گفته بود که عملکرد متحدان منطقه‌ای آمریکا از جمله ترکیه، امارات عربی متحده و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس در قدرت گرفتن داعش در سوریه و عراق مؤثر بوده است.

۱۸. درگیری شدید حزب‌الله لبنان با شبه‌نظامیان سنی در مرز سوریه
بر اساس گزارش‌ها از لبنان، نیروهای جنبش حزب‌الله در مرز سوریه با اعضای گروه موسوم به دولت اسلامی و جبهه نصرت هستند، به شدت درگیر شده‌اند.
این درگیری‌ها که در شرق لبنان رخ داده، تلفاتی به جا گذاشته است.
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده است که ۱۶ پیکارجوی سنی و دو عضو حزب‌الله در این درگیری‌ کشته شده‌اند.
شبه‌نظامیان سنی تلاش کردند با حمله به مواضع حزب‌الله، منطقه‌ای کوهستانی در مرز سوریه را اشغال کنند که با واکنش این گروه روبرو شدند.
بنا بر گزارش‌ها حزب‌الله با گلوله‌باران شبه نظامیان مهاجم، حمله آنها را دفع کرده است.
این درگیری‌ها در اطراف شهر مرزی عرسال رخ داد که یکی از مناطقی است که پناهجویان سوری در آن ساکن شده‌اند.
تنش‌ها در این منطقه از ماه گذشته میلادی و بعد از حمله ارتش لبنان به پیکارجویان در مرز عرسال بالا گرفت.

اجرای طرح امنیت اخلاقی در حوزه فرهنگ / قلمرو تازه ی نیروهای نظامی…

در حالی که طبق وعده های حسن روحانی، دولتمردان و اهالی سیاست، می بایست که از دهالت در امور فرهنگی دوری می کردند؛ احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران، از ورود پلیس امنیت اخلاقی به حوزه فرهنگی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رادان گفت: ” پلیس در بحث امنیت اخلاقی با افرادی که تیشه بر ریشه فرهنگ می‌زنند قطعا برخورد هدفمندی خواهد داشت و با مظاهر علنی غیراخلاقی نیز برخورد سازمان یافته خواهیم داشت.”
به گفته وی ” نیروی انتظامی در بخش فرهنگ، تأمین امنیت صاحبان فرهنگ در عرصه‌های مختلف را در دستور کار قرار داده است.”
رادان به طور واضح توضیح نداده که پلیس امنیت اخلاقی در حوزه فرهنگ دست به چه اقداماتی خواهد زد.

اخبار روزانه پنجشنبه 8 خرداد 1393

سپاه یک کشتی سومالیایی را توقیف و سرنشینان آن را بازداشت کرد

سپاه پاسداران یک کشتی سومالیایی حامل نیم میلیون لیتر سوخت قاچاق را در تنگه هرمز توقیف و ۱۳ سرنشین آن را بازداشت کرد.
خبرگزاری «تسنیم» گزارش کرده کشتی هزار تنی «یحیی یحیی» که این مقدار سوخت را به یکی از کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس قاچاق می‌کرده توقیف شده است.
براساس این گزارش نفت‌کش مذکور نیم میلیون تن سوخت قاچاق را از شناور‌ها و لنج‌های کوچک برای فروش در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس بارگیری کرده بود.
در جریان توقیف این محموله سوخت قاچاق ۱۳ نفر بازداشت شدند که همگی آن‌ها تبعه سومالی هستند.
خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران در شرایطی این خبر را منتشر کرده که از سپاه به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل قاچاق در ایران نام برده می‌شود.
محمود احمدی‌نژاد رییس دولت دهم برای نخستین‌بار در همین زمینه بی‌آنکه به نام فرماندهان سپاه اشاره کند آن‌ها را «برادران قاچاقچی» نامید.

انتقال یک زندانی محکوم به اعدام به محل نامعلوم / بازداشت صبا آذرپیک

غلامرضا خسروی، زندانی محکوم به اعدام به محل نامعلومی منتقل شده است.
براساس گزارشها انتقال ناگهانی غلامرضا خسروی زندانی محکوم به اعدام به محلی نامعلوم نگرانی درباره وضعیت وی را افزایش داده است.
غلامرضا خسروی سال ۱۳۸۶ در رفسنجان دستگیر و به اتهام جاسوسی برای سازمان مجاهدین به سه سال حبس قطعی و سه سال حبس تعلیقی محکوم شد.
در رویدادی دیگر مرتبط با وضعیت حقوق بشر در ایران دادگاه تجدبدنظر مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی را که در زندان اوین زندانی است به چهار سال حبس تعزیری محکوم کرد.
به‌گزارش جرس دادگاه تجدیدنظر در حالی این حکم را برای مریم شفیع‌پور صادر کرده که وی از سوی دادگاه انقلاب تهران به هفت سال زندان محکوم شده بود.
مریم شفیع‌پور پیش از این توسط بازجویش تهدید شده بود که حکمی بیش از پنج سال خواهد گرفت.
این فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، پنجم مردادماه سال ۹۲ پس از احضار به دادسرای شماره دو اوین، به زندان منتقل شد و ۶۷ روز در انفرادی به‌سر برد.
و در خبری دیگر نیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار را در تهران بازداشت کردند.
بازداشت صبا آذرپیک صبح روز چهارشنبه، هفتم خردادماه، با ورود نیروهای امنیتی به دفتر هفته‌نامه «تجارت فردا» صورت گرفت.
صبا آذرپیک در نهم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ نیز همزمان با بازداشت شماری از روزنامه‌نگاران در ایران دستگیر شد. در این بازداشت هشت نفر از مأموران امنیتی شب به منزل این روزنامه‌نگار حمله کردند و برادر وی را نیز کتک زدند.

احمدی‌نژاد ۲۶ ماشین را پس نمی‌دهد

با وجودی که نزدیک به ۱۰ ماه است که احمدی نژاد دفتر ریاست جمهوری را ترک کرده، اما هنوز ۲۶ خودروی متعلق به ریاست جمهوری را تحویل نداده است.
به گزارش «عصر ایران» علاوه بر این ۲۶ خودرو که در اختیار احمدی نژاد است، یکی دیگر از اطرافیان او هم ۴ خودرو در اختیار دارد. یکی دیگر از معاونان وی نیز برغم پیگیری های متعدد،‌از بازگرداندن ۱۲ خودروی دولتی سرباز می زند.
براساس این خبر همچنین یکی از دولتمردان احمدی نژاد در طول مدیریت خود برخی ساختمان های مجلل دولتی در تهران را با قیمت های بسیار پائین و آن هم برای مدت ۱۰ سال به منسوبان و تشکیلات سیاسی اطرافیان رییس جمهور سابق اجاره داده و یکی از این ساختمانها در خیابان قائم مقام را خودش در اختیار گرفته است.
احمدی نژاد وقتی رییس جمهور شد ،‌ تنها یک خودروی قدیمی پژو ۵۰۴ داشت.

نقدی: پنج ابرقدرت مقابل ایران کم آوردند و ۱+۵ را ساختند

محمدرضا نقدی٬ رییس سازمان بسیج گفته ‌پنج ابر قدرت دنیا از آن‌جا که مقابل جمهوری اسلامی «کم» آوردند «به اضافه یک کردند تا شش قدرت بشوند.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم٬ آقای نقدی در مجمع بسیج لاهیجان مدعی شده در حال حاضر قدرت جمهوری اسلامی به اندازه‌ای افزایش یافته که «پنج ابر قدرت دنیا کم آوردند به اضافه یک کردند تا شش قدرت بشوند و ایران را به سلطه در بیاورند.»
وی افزوده این شش قدرت «باز هم جلوی ایران کم آوردند.»
اظهارات این مقام نظامی در حالی بیان می‌شود که قدرت‌های جهانی با هماهنگی جامعه بی‌المللی تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته‌اند که منجر به نشستن پای میز مذاکرات از سوی طرف‌های ایرانی شده است.
رییس سازمان بسیج در بخش دیگری از اظهاراتش٬ «نخستین رسالت» هر بسیجی را «حمایت و پیروی از ولایت مطلقه فقیه» اعلام کرده و به نیروهای بسیج توصیه کرده «اگر بخواهیم خوب از پس این موضوع بر بیایم کافی است ۱۰ سخنرانی آخر ولی امر خود مقام رهبری را عمیق بخوانیم.»
نقدی همچنین اظهار کرده بسیجی برنامه‌ریزی دقیق زندگی خود را براساس ولی مطلقه فقیه انجام می‌دهد.

سونامی بیکاران در آینده‌ای نزدیک کشور را فرامی‌گیرد

خبرگزاری مهر طی گزارشی از «سونامی» خیل بیکاران کشور در آینده نزدیک خبر داده‌است.
بر اساس این گزارش نرخ بیکاری جوانان «به مرز هشداردهنده ۲۴ درصد رسیده و دست‌کم ۱٫۱ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی امکان ورود به بازار کار را نمی‌یابند.»
این گزارش می‌افزاید که طبق گفته وزیر کار بزودی ۴٫۵ میلیون نفر دانشگاهی دیگر نیز راهی بازار کار خواهند شد؛ بنابراین اگر نتوان برای اشتغال آنها اقدامات موثری را انجام داد، سونامی ۵٫۶ میلیونی بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی به وقوع خواهد پیوست.
بر اساس این گزارش، طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری عمومی کشور در سال ۹۲ برابر با ۱۰٫۴ درصد بوده ولی نرخ بیکاری جوانان گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال به میزان ۲۴ درصد اعلام شده‌است. همچین نرخ بیکاری جوانان گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز ۲۱٫۲ درصد است.
نرخ بالای بیکاری در میان جوانان در حالی است که شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ۷ اردیبهشت ماه اعلام کرد که نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله طبق سرشماری سال ۹۰ به میزان ۴۶ درصد است.
وی با مقایسه آمار ۲۵ سال گذشته گفت که نرخ «مشارکت» نیروی کار زنان از ۵۷ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۵۵ درصد در ۲۰۱۲ کاهش یافت بر اساس یافته‌های آمارگیری نیروی کار در سال ۹۲ نرخ مشارکت زنان ۱۲٫۳ درصد بود.

دیدار ظریف با ورزای خارجی برخی کشورها / ظریف می‌گوید ایران به «ان‌پی تی» دهن‌کجی نمی‌کند

وزاری خارجه ایران و عمان در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در الجزایر دیدار کردند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «یوسف بن علوی» وزیر مشاور در امور خارجی عمان در حاشیه هفدهمین نشست میان دوره‌ای وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد در الجزایر دیدار کردند و در خصوص مسایل و موضوعات مورد علاقه تبادل نظر کردند.
ظریف در حاشیه نخستین روز از این اجلاس با وزیران امور خارجه اسپانیا، لبنان، مصر و ونزوئلا هم دیدار و گفتگو کرد.
در همین حال ظریف در هفدهمین اجلاس میان دوره ای وزیران خارجه جنبش عدم تعهد به موضوع هسته‌ای ایران اشاره و گفت که ایران به ان. پی. تی و قانون بین المللی «دهن کجی نمی‌کند.»
ظریف همچنین از غرب به‌دلیل اینکه به گفته‌ی او خواسته است «چهره ایران را به عنوان تهدیدی برای منطقه و کل جهان ترسیم کند» انتقاد کرد.
رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران همچنین به مذاکرات ژنو اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) نشان داد که امکان حل و فصل این موضوع وجود دارد.
وزیر امور خارجه ایران در پایان هم از تحریم‌ها علیه ایران به‌شدت انتقاد کرد و همچنین گفت که «دستاوردهای علمی و تحقیقاتی بزرگ ایران غیرقابل مذاکره است.»

جنتی: شورای نگهبان جناح‌بازی نمی‌کند

احمد جنتی می‌گوید کسی نمی‌تواند شورای نگهبان را متهم به «جناح‌بازی» کند.
به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای جنتی در همایش دفا‌تر نظارت استانی شورای نگهبان از عملکرد این شورا در رد صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی دفاع کرده است.
وی گفته «سابقه کاری شورای نگهبان نشان می‌دهد که از هیچ حزب و گروه خاصی طرفداری نمی‌کند و هیچ شخصی نمی‌تواند شورای نگهبان را متهم به جناح‌گرایی کند.»
جنتی افزوده این شورا تا کنون نامزد‌های محافظه‌کار سر‌شناسی را رد صلاحیت کرده که وی نمی‌تواند نام آن‌ها را فاش کند.
دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود از اینکه عده‌ای «بر خلاف نظرات رهبر» کار می‌کنند و «دلشان با آمریکاست» اظهار تاسف کرده است.
وی نامی از این افراد نبرده٬ اما گفته که آن‌ها «معتقدند اگر می‌خواهیم تحریم برداشته شده و مشکلات اقتصادی حل شود، باید با آمریکا ارتباط داشته باشیم.»
منظور مشخص و روشن احمد جنتی از این سخنان حسن روحانی و مقام‌های دولت یازدهم است که کلید رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را تجدید‌نظر در سیاست خارجی نظام می‌دانند.
جنتی به نقل از خامنه‌ای گفته «این نظر اشتباه است» و این افراد حاضر نیستند این مساله را بپذیذند و «این درد و رنجی است برای رهبری که ما را نیز آزار می‌دهد.»

انتقاد برخی از چهره‌های فرهنگی از اعدام مه‌آفرید امیر خسروی

جمعی از چهره‌های فرهنگی و مدنی ایران در نامه‌ای اعدام مه‌آفرید امیرخسروی، متهم پرونده موسوم به «اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی» را محکوم کردند.
بابک احمدی، سیمین بهبهانی، جعفر پناهی، علیرضا جباری، فریبرز رئیس دانا، نسرین ستوده، اصغر فرهادی، نرگس محمدی، فریده مرادخانی، اسماعیل مفتی زاده، محمد ملکی و محمد نوری زاد در قالب کارزار «لغو گام به گام اعدام در ایران» (لگام)، در نامه خود اعدام مه آفرید امیرخسروی را «گزینشی» خوانده‌اند.
در نامه‌ آن‌ها که در صفحه فیس‌بوک کارزار لغو گام به گام اعدام در ایران منتشر شده، ضمن اشاره به دستگیری امیر‌خسروی، با ابراز ناخرسندی از وضعیت اقتصادی و برخورد جناح‌های سیاسی در ایران آمده است: «از زمان دستگیری تا زمان اعدام او، هیچ نشانی هم از بهبود اوضاع به چشم نمی خورد، بلکه برعکس این مصیبت اجتماعی مهلک ادامه دارد و فقط گاه به گاه آن هم در نتیجه برخوردهای متقابل گروه‌های قدرت، فسادهای بزرگ‌تر، پیچیده‌تر و اسرار‌آمیزتری رو می‌شوند.»
این فعالان در نامه خود «سخت‌گیری‌های متعدد قضایی» و «مجازات اعدام» و «حبس‌های سنگین» برای جرایم مالی واداری را باعث «خشم و ناامیدی مردم» دانسته‌اند.
آنها همچنین در مورد عدم تأثیرگذاری اعدام امیرخسروی نوشته‌اند: «کمتر کسی است که انتظار داشته باشد مجازات‌های اعمال شده گزینشی، و از جمله این آخرین مجازاتِ اعدام یکی از چهره‌های شاخص شبکه فعالیت های اقتصادی آمیخته با خلاف و کژروی، بتواند باعث مهار جدی، همه جانبه و اساسی فساد شود.»
فعالان کارزار لغو گام به گام اعدام مه‌آفرید امیرخسروی را «بی‌ثمر و خلاف حقوق انسانی» خوانده‌اند. آن‌ها همچنین افزوده‌اند: «معتقدیم باید ریشه‌های اجتماعی فساد معدوم شود.»
مه آفرید امیرخسروی روز شنبه بطورغیرمنتظره در تهران اعدام شد. او در ارتباط با پرونده موسوم به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به مرگ محکوم شده بود.

نوبخت: جشن سالگرد انتخاب روحانی لازم است

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران برگزاری جشن در سالگرد انتخاب روحانی را «لازم» و یک «حق» خواند.
او شادمانی و گردهمایی به این مناسبت را طبیعی و در جهت نشاط جامعه دانست و تدارک برای برگزاری جشن در استان‌های کشور را اقدامی ارزشمند نامید.
انتخابات منجر به پیروزی روحانی در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شد. او با کسب هجده میلیون و ۶۱۳ هزار رای به ریاست جمهوری ایران رسید.
نوبخت گرفتن مراسم برای انتخاب قاطع روحانی را لازم دانسته و این در حالی است که میزان رای روحانی آن چنان قاطعانه نبود.
جشن سالگرد انتخاب روحانی در صورت برگزاری، با پنجمین سالگرد جنبش سبز و انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۱۳۸۸ مصادف خواهد بود.
نوبخت به سخنان احمد خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه تهران نیز واکنش نشان داد. احمد خاتمی روز سه‌شنبه ۶ خرداد، خطاب به روحانی گفته بود: «لطفا جاده جهنم را صاف نکنید.»
نوبخت با اشاره به این سخنان گفت: «هیچ‌کس در اسلام با ضرب شمشیر به بهشت نرفته است.»

افشای تداوم فعالیت‌های اتمی ایران و تکذیب تهران

یک روز پس از آن‌ که روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال به نقل از مجاهدین خلق ایران اظهار کرد که بعد تسلیحاتی برنامه اتمی ایران هم‌چنان پابرجاست٬ ایران این اتهام را تکذیب کرده و آن را «بی‌پایه» و «جعلی» خواند.
روزنامه وال استریت جورنال خبر داده بود که بر اساس گزارش تازه‌‌ای که از سوی سازمان مجاهدین خلق در اختیار این روزنامه قرار گرفته به نظر می‌رسد که فعالیت‌های تیم تحقیقاتی ایران بر روی بعد تسلیحاتی برنامه اتمی جمهوری اسلامی هم‌چنان ادامه دارد.
در این گزارش آمده بود که فعالیت‌ها و تحقیقات تسلیحاتی-‌اتمی ایران به گفته ماموران اطلاعاتی غربی از اواخر دهه ۸۰ میلادی آغاز شده و آن‌ گونه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید٬ این فعالیت‌ها در یک دهه اول تحت عنوان طرح «آماد» به رهبری محسن فخری‌زاده٬ مهندس هسته‌ای و عضو ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، دنبال می‌شد.
به گفته آژانس‌های اطلاعاتی غربی٬ تولید فناوری‌های دوگانه٬ توسعه چاشنی‌های هسته‌ای و انجام آزمایش‌های انفجاری مرتبط٬ از جمله مسئولیت‌های این تیم بود و اوج فعالیت این تیم به گفته آژانس سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ بود٬ زمانی که حسن روحانی ریاست شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشت.
وال استریت جورنال می‌گوید به دنبال افشاگری‌های مجاهدین درباره این فعالیت‌ها و همچنین حمله آمریکا به عراق٬ به نظر می‌رسد طرح «آماد» اواخر سال ۲۰۰۳ متوقف شد٬ اما آقای فخری‌زاده به همراه تیم تحقیقاتی‌اش به تلاش‌های تسلیحاتی خود ادامه داده و به گفته دیوید آلبرایت٬ بازرس تسلیحاتی پیشین سازمان ملل٬ آقای فخری‌زاده به همراه تیمش٬ فعالیت‌هایش را در حوزه صنایع نظامی دنبال کرده است.
طبق این گزارش٬ در این زمان فعالیت‌های تیم آقای فخری‌زاده بر روی مدل‌سازی نظری مواد منفجره معطوف بود و از سوی دانشگاه‌های مرتبط با وزارت دفاع از جمله دانشگاه صنعتی مالک اشتر دنبال می‌شد و هم‌چنان آقای فخری‌زاده بر آن نظارت داشت. از این زمان، به گفته این روزنامه، این فعالیت‌ها تحت عنوان طرح «سپند» دنبال شد.
به دنبال انتشار این گزارش٬ دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در نیویورک این اتهام را رد کرد و آن را بی‌پایه و اساس٬ جعل واقعیات و تحریف حقایق دانست.

ارقام فساد را بگوییم، جامعه دچار شوک می‌شود

یک نماینده مجلس با اشاره به فساد اقتصادی در دوران احمدی‌نژاد گفته است که رقم برخی از فسادهای مالی در سازمان‌های دولتی «به قدری بزرگ و شوک برانگیز هستند که ما اکراه داریم از این‌که در سطح ملی ‌علنی مطرح شود.»
به گزارش «تابناک» این نماینده مجلس با بیان این‌که در دولت احمدی‌نژاد «فساد‌های» رخ داده به صورت «عمدی» بوده، گفت اگر این فسادها را اعلام کنیم نظام ضربه می‌خورد.
غلامعلی جعفر‌زاده افزوده است: «ابعاد فساد در دوران احمدی‌نژاد بسیار بالا بوده و نمایندگان از افشای آن ترس دارند.»
از دولت احمدی‌نژاد به‌عنوان یکی از فاسدترین دولت‌ها در جمهوری اسلامی یاد می‌شود. البته کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند حجم فساد در دوران احمدی‌نژاد، در تمام دوران تاریخ جمهوری اسلامی وجود داشته و فقط در دوران احمدی‌نژاد، فسادها از «پشت پرده» بیرون آمد.
دولت احمدی‌نژاد مورد حمایت مستقیم علی خامنه‌ای بود و رهبر جمهوری اسلامی همواره از دولت پیشین دفاعی قاطع می‌کرد

پیشتازی السیسی در انتخابات مصر

منابع خبری مصر از کسب آرای بیش از ۸۰ درصد عبدالفتاح السیسی پس از شمارش اولیه‌ی آرا خبر دادند.
به گزارش رویترز، منابع خبری مصر خبر دادند که تاکنون ۲۵ درصد آرای انتخابات مصر در سراسر این کشور شمارش شده است.
براساس این خبر نتایج شمارش آرای ۲۰۰۰ هزار مرکز اخذ رای از ۱۳۸۹۸ مرکز اخذ رای نشان می‌دهد که عبدالفتاح السیسی با کسب بیش از چهار میلیون رای یعنی ۹۳.۴ درصد آرا مقابل ۱۳۳ هزار و ۵۳۸ رای حمدین صباحی پیشتاز است.
بر اساس نتایج شمارش آرای دو هزار مرکز اخذ رای، حمدین صباحی تنها ۲.۹ درصد از آرا را از آن خود کرده است.
این در حالی است که تعداد آرای باطله نیز ۱۶۶۷۳۸ رای یعنی ۳.۷درصد آرا اعلام شد.
در همین حال میزان پایین مشارکت در انتخابات، مشروعیت مارشال سابق، عبدالفتاح سیسی را به خطر انداخته که انتظار می رود به راحتی در این انتخابات پیروز شود.
او فرماندهی ارتش را به عهده داشت، پس از کنار زدن محمد مرسی، رییس جمهور برکنار شده مصر، از سمت نظامی‌خود استعفا کرد تا بتواند در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.
اعضا و هواداران اخوان المسلمین که حامی آقای مرسی بودند از زمان برکناری او با نظامیان و دولت موقت تحت حمایت آنها درگیر هستند.
انتخابات ریاست جمهوری مصر تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. اخوان‌المسلمین این انتخابات را تحریم کرده بود.

بهای نفت از ۱۰۴ دلار گذشت

با ادامه بحران در دو کشور لیبی به عنوان تولیدکننده و اوکراین به عنوان ترابرنده انرژی، بهای نفت در بازارهای نیویورک و لندن به ترتیب از ۱۰۴و ۱۱۰ دلار گذشت.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عصر روز چهارشنبه بهای هر بشکه نفت برای تحویل در ماه ژوئیه در بازار نیویورک ۱۶ سنت افزایش یافت و به ۱۰۴ دلار و ۲۷ سنت رسید.
نفت برنت نیز در بازار لندن با ۱۳ سنت افزایش قیمت، به بهای هربشکه ۱۱۰ دلار و ۱۵ سنت معامله شد.
خریداران و فروشندگان نفت نگران ادامه بحران در اوکراین به عنوان ترابرنده اصلی گاز روسیه به اروپا هستند.
پذیرش نتیجه انتخابات اوکراین از سوی مسکو، می‌توانست به معنای کاهش تنش ها باشد، اما ادامه برخورد میان جدایی طلبان هوادار روسیه در شرق و دولت اوکراین، چشم انداز مبهمی برای آینده این منطقه ترسیم کرده است.

طالبان: همچنان می‌جنگیم

در واکنش به تازه‌ترین سخنرانی رییس جمهور آمریکا درباره افغانستان، نیروهای شبه‌نظامی طالبان تهدید کردند تا زمانی که یک نیروی خارجی در افغانستان وجود داشته باشد، به مبارزه ستیزه‌جویانه خود ادامه خواهند داد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در تبیین سیاست خارجی دولت خود اعلام کرد که به جای نگه‌ داشتن ۳۲ هزار نیروی نظامی در افغانستان در سال آینده میلادی، این تعداد را کاهش داده و فقط ۹ هزار و ۸۰۰ نیرو را در خاک افغانستان نگه می‌دارد.
در عین حال قرار است این تعداد نیرو تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی به تدریج کاهش یافته و فقط نیروهایی محدود برای حفاظت و کمک به سفارت آمریکا در افغانستان، در این کشور باقی بمانند.
نیروهای طالبان در واکنش به گفته‌های روز چهارشنبه باراک اوباما در تبیین سیاست خارجی آمریکا گفتند: «امارت اسلامی افغانستان (حضور نیروهای نظامی خارجی را) محکوم کرده و آن را نقض تمامیت ارضی، دین و حقوق بشر خود می‌داند.»
نیروهای شبه‌نظامی طالبان همچنین گفته‌اند: «رهبران آمریکا باید همان کاری که قرار است دو سال دیگر بکنند را همین حالا عملی کنند. حتی اگر یک سرباز آمریکایی در افغانستان باقی بماند، جهاد ملی علیه آنان ادامه خواهد یافت.»
این واکنش طالبان در حالی اعلام شد که حامد کرزی، رئیس جمهوری این کشور، ابراز امیدواری کرده است که با خروج نیروهای نظامی از افغانستان، «فرصتی مناسب برای رسیدن به صلح» در کشور مهیا شود.

اردوغان خواستار بازگرداندن کودکان ربوده شده توسط پ.ک.ک شد

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از دو حزب مخالف هوادار کردها خواست کودکان ربوده شده توسط حزب غیر قانونی کارگران کرد این کشور موسوم به «پ.ک.ک» را تحویل دهند.
نخست وزیر ترکیه در تجمعی در استان آغری در شرق این کشور با متهم کردن دو حزب دمکراتیک خلق و صلح و دمکراسی به حمایت از «پ.ک.ک» گفت: «این دو حزب باید زمینه بازگرداندن کودکان ربوده در استان دیاربکر توسط «پ.ک.ک» را فراهم کنند.»
اردوغان روز سه‌شنبه نیز در نشست نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه در مجلس ملی این کشور گفته بود: در صورتی که «پ.ک.ک» کودکان ربوده شده را آزاد نکند، دولت آنکارا طرح های جایگزین خود از جمله عملیات نظامی را به اجرا خواهد گذاشت.
در پی ربوده شدن شماری از کودکان در استان‌های کردنشین ترکیه توسط «پ.ک.ک»، والدین این کودکان در مقابل دفتر حزب صلح و دمکراسی در دیاربکر تحصن کرده و خواستار آزادی فرزندانشان شده‌اند.

درگیری‌های شدید در لیبی

بر اساس اخبار منتشر شده، شهر طرابلس، پایتخت لیبی شب خشونت‌باری را پشت سر گذاشته است زیرا ستاد نیروهای پدافند هوایی این شهر به شدت هدف بمباران هوایی قرار گرفت و خسارات زیادی را متحمل شد.
به گزارش پایگاه خبری روزنامه قورینا الجدیده چاپ لیبی، این بمباران چهارشنبه شب و یک روز پس از آن صورت گرفت که فرمانده نیروهای پدافند هوایی لیبی اعلام کرد به نیروهای خلیفه حفتر در حمله به گروه های مسلح در بنغازی پیوسته است.
وی از طریق شبکه تلویزیونی سراسری لیبی از نیروهای مسلح و مردم این کشور خواسته بود به حمایت از حفتر بپردازند.
بنابر این گزارش، در انفجارهای روز گذشته شهر طرابلس دست کم دو تن کشته شده‌اند.
در همین حال حمد الزهاوی، رییس گروه انصار الشریعه با اشاره به اینکه «خلیفه حفتر برای سیا جاسوسی و فعالیت می‌کند، به وی هشدار داد که به سرنوشت معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی دچار خواهد شد.»
گروه انصار الشریعه به حمله ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی به کنسول‌گری آمریکا در بنغازی متهم است.

پوشیدن این لباس‌ها در قطر ممنوع است

قطر اقدام به برگزاری کمپینی برای گوشزد کردن فرهنگ پوشش در این کشور به گردشگران و مهاجرین کرده است.
پیام این کمپین، استفاده شهروندان از پوشاک مناسب در قطر است.
بر پوستری از این کمپین چنین نوشته شده: «زنها باید از استفاده از هر گونه پوشش تنگ، بدن نما، کوتاه و براق، مینی ژوپ و لباسهای آستین کوتاه خودداری کنند.»
در تصویری که این کمپین در توئیتر خود قرار داده، پوشش‌های ممنوع به نمایش درآمده است که شامل شورت، شلوارک و دامن کوتاه می‌شود.
در بخشی دیگر از پیام کمپین آمده است: مردها و زنها باید از قدم زدن با لباس شنا در محل‌های دور از ساحل خودداری کنند.
جالبترین نکته این متن است: «در جهان عرب تواضع و میهمان نوازی سنتهای بسیار والایی هستند و کسانی که از قطر بازدید می‌کنند این برخورد دوستانه و باصفای قطری‌ها را احساس می‌کنند.»
نحوه پوشش گردشگران به موضوع حساسی در میان شهروندان مهاجر و بومی قطر تبدیل شده است و حتی این موضوع در شبکه‌های اجتماعی نیز به صورت گسترده منعکس شده که از سوی بسیاری مورد حمایت و یا مخالفت قرار گرفته است.

قرائتی: ۲۸۰ میلیارد تومان زکات جمع کرده‌ایم

محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز ایران، از جمع‌آوری ۲۸۰ میلیارد تومان زکات در کشور از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا کنون خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای قرائتی طی سخنانی در شهرکرد افزوده که این میزان زکات با نظر ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه در استان‌ها در زمینه‌های مصرف زکات هزینه می‌شود.
رییس ستاد اقامه نماز ایران در عین حال از کمیته امداد امام خمینی به عنوان پرچمدار هزینه کردن زکات جمع آوری شده در موارد مورد نیاز نام برد.
جمع‌آوری این مقدار «زکات» در حالی است که جمهوری اسلامی از مردم و کارکنان نیز مالیات می‌گیرد.
در کنار این مالیات‌ها، تریبون‌های جمهوری اسلامی با تبلیغ‌های گسترده مردم را دعوت به پرداخت «صدقات و زکات» می‌کنند.

خبرنامه روز سه شنبه 6 خرداد

مهاجرانی خطاب به مظفر: کم‌سواد بی‌حافظه، خامنه‌ای من را انتخاب کرد

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در یادداشتی خطاب به حسین مظفر، وزیر آموزش و پرورش در دوران اصلاحات جواب داد.
حسین مظفر در یک برنامه‌ی تلویزیونی گفته بود که خامنه‌ای رهبر ایران با اکراه پذیرفته بود که عطاء الله مهاجرانی وزیر ارشاد شود.
مظفر گفته بود: «اول شهریور کار دولت آقای خاتمی شروع شد. روز دوم کار دولت حضرت آقا ملاقات دادند و خدمت ایشان رفتیم. در آنجا ایشان یک سری رهنمودهای عمومی را دادند. ایشان گفت دوربین‌ها را خاموش کنید و خبرنگارها نباشند»، چون با شما حرف خصوصی دارم. همه منتظر ماندیم که آقا چه می‌خواهند بفرمایند. یک مرتبه فرمودند: من می‌خواهم با آقای مهاجرانی صحبت کنم. و فرمودند: آقای مهاجرانی! من شما را خوب می‌شناسم دیدگاه‌هایتان را هم می‌شناسم و به آنها نقد هم دارم. نمی‌خواستم مقابل آقای خاتمی ایستادگی کنم و نگذارم شما را وزیر کند، اما با توجه به شناختی که از شما و دیدگاه‌هایتان دارم نمی‌خواهم در کارهایتان کاری کنید که ضد انقلاب خوشحال شود.»
مهاجرانی در واکنش به این گفته‌های مظفر در وب‌سایت خود نوشت: «در آن جلسه، در صحبت مقام رهبری، پیرامون دولت جدید که تمرکز سخن در باره ی جناب آقای خاتمی و ذکر خیری از پدر ایشان بود، ناگاه رهبری فرمودند: مثلا این آقای مهاجرانی! من ایشان را خیلی خوب می شناسم. اصلا ایشان را من خودم به عنوان وزیر به آقای خاتمی معرفی کردم! آقای خاتمی یکی از آقایان علما را معرفی کرده بودند. آقای خاتمی ناگاه وارد بحث شدند و اشاره کردند: ایشان هم از علما هستند! مقام رهبری با خنده ای نمکین گفتند: بله، شما همین آقای موسوی لاری را معرفی کرده بودید!»
مهاجرانی در پایان با «بی‌حافظه و کم‌سواد و بی‌انصاف خطاب کردن» مظفر از دفتر رهبری خواسته این «دروغ» را تکذیب کند.

وزارت نفت در یک قرارداد، بانک صادرات را کنار گذاشت

وزارت نفت ایران شرکت «سپهر انرژی» بانک صادرات را به دلیل تاخیر چند ساله در توسعه پالایشگاه بیدبلند ۲ از توسعه این پالایشگاه کنار گذاشت».
به گزارش خبرگزاری ایرنا حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت ایران، با اعلام این موضوع گفت: «بیش از سه سال از مشارکت نامه شرکت ملی گاز و بانک صادرات برای توسعه پالایشگاه بیدبلند ۲ می گذرد، اما تاکنون اقدام جدی از سوی این بانک برای تسریع در توسعه پروژه یاد شده انجام نشده است.»
وی همچنین گفته است سهم بانک صادرات در توسعه پالایشگاه «بیدبلند دو» ۸۰ درصد و سهم شرکت ملی گاز ۲۰ درصد تعیین شده بود.
شرکت ملی گاز و بانک صادرات ایران بهمن سال ٨٩ قراردادی را برای ساخت پالایشگاه بید بلند ٢ به ارزش سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، همچنین واحد استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار را امضا کردند.
فرآورش روزانه ۵٧ میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و ۵٠٠ هزار تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، همچنین تولید یک میلیون و ۵٠٠ هزار تن گاز مایع «ال.پی.جی» و ۴٠٠ هزار تن مایعات گازی از اهداف این قرارداد بود. همچنین تولید سالانه یک میلیون و ٣٠٠ هزار تن اتان از اهداف پروژه پارسیان بود.

جان کری خواستار آزادی امیر حکمتی شد

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خواستار آزادی امیر حکمتی شد.
جان کری گفته است که اکنون تقریبا سه سال از بازداشت غیرمنصفانه امیرحکمتی که برای دیدار بستگانش به تهران رفته بود می‌گذارد و آمریکا بویژه از گزارش‌هایی درباره مشکلات جسمانی او در زندان نگران است.
به گزارش خبرگزاری‌ها وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه خانواده امیر حکمتی به او که پسر بزرگ آنهاست نیاز دارد افزوده که «محترمانه از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم امیر حکمتی را آزاد کند.»
امیرحکمتی تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا با تابعیت دو گانه ایرانی آمریکایی به جرم جاسوسی در ایران زندانی است.
محمود علیزاده طباطبایی، وﮐﯿﻞ ﻣﺪاﻓﻊ اﻣﯿﺮﺣﮑﻤﺘﯽ روز یکشنبه گفته بود که موکلش درخواست اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد به پرونده ۱۰ سال زندانش را کرده است.
مقامات ایران هنوز واکنشی به این درخواست وزیر خارجه آمریکا نداده‌اند.

یک مرجع تقلید: گناهان مردم عامل گرانی شد

یکی از مراجع تقلید مستقر در قم خشکسالی و گرانی را نتیجه گناهان مردم دانسته و از آنها خواست تا توبه کنند.
به گزارش مهر آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی در دیدار با فرماندهان و اعضای نیروهای انتظامی کشور گفت :«در دوران گذشته اگر یک امت گناه می‌کردند خداوند عذاب های سختی برایشان نازل می‌کرد. حتی انسان ها در مواقعی مسخ شده و تبدیل به حیوان می‌شدند اما این عذاب ها با ولادت پیامبر برچیده شد.»
این مرجع تقلید همسو با حکومت جمهوری اسلامی خشکسالی، گرانی، فساد و مشکلات دیگر را ناشی از گناهان دانسته و مدعی شده است که «باید برای رفع این مشکلات توبه کرد.»
روحانیون صاحب مناصب مختلف در جمهوری اسلامی همواره مشکلات و مسایل جاری در کشور را با باورهای مذهبی مردم گره زده و مشکلات ناشی از سوء مدیریت نزدیکان خود در قدرت را عذاب های الهی و نتیجه گناهان مردم معرفی می‌کنند.
از جمله پیش از این احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز همزمان با افزایش تورم و گرانی در کشور گفته بود گرانی به‌دلیل گناهان است.
در آذرماه ۸۹ نیز آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی یکی دیگر از مراجع تقلید حکومتی نیز گفته بود: «انجام معاصی و گناهان و بدحجابی‌ها در بروز مساله خشکسالی تاثیر زیادی دارد.»

مراسم تشییع مه‌آفرید خسروی و شعار و بازداشت کارگران

مراسم ترحیم مه‌آفرید امیر خسروی در تهران لغو شد.
این خبر را غلامعلی ریاحی، وکیل خانواده امیر خسروی اعلام کرد و گفت که مراسم ختم مه آفرید در روستای محل تولد وی در رودبار برگزار خواهد شد.
غلامعلی ریاحی در توضیح مراسم تشیع مه‌آفرید امیر خسروی هم گفت: «مراسم تشیع جنازه آقای امیر خسروی روز شنبه در محل بهشت زهرا انجام شد و یک سلسله حاشیه هایی داشت و شعارهایی در آن مراسم داده شد. نیروی انتظامی هم حضور داشت. در حاشیه مراسم نیز یکی دو نفر از کارگرانی که نسبت به مه آفرید علاقمندی نشان می دادند، بازداشت شده بودند که بعدا با اخذ تعهد از من و همینطور برادر مرحوم امیر خسروی آنها را آزاد کردند.»
مه‌آفرید خسروی متولد سال ۱۳۴۸ در روستای ناش از توابع رودبار بود.
به نوشته وبسایت «تابناک»، مه‌آفرید امیرخسروی در قطعه ۱۱۰ بهشت زهرا به خاک سپرده شده است.
قرار بود مراسم ختم او امروز سه‌شنبه ۶ خرداد در سالن همایش در میدان کاج سعادت آباد برگزار شود.

احیای ارکستر ملی ایران

یک مقام دولتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از احیای ارکستر ملی ایران و تامین هزینه های آن از سوی دولت خبر داده است.
پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، در نشستی در شهر شیراز اعلام کرد که فرهاد فخرالدینی مجددا به رهبری ارکستر ملی انتخاب شده است.
احیای ارکستر ملی ایران از وعده های حسن روحانی، رییس جمهور میانه روی ایران بود که در جریان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال گذشته به پیروزی رسید.
آقای روحانی اوایل زمستان سال گذشته گفته بود: «از اینکه ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به تعطیلی کشیده شده است، بسیار متاسفم و حتما این دولت در همین ماه‌های آینده آنها را احیا خواهد کرد.»
این ارکستر در اوایل دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به رهبری آقای فخرالدینی تاسیس شد.
موضوع ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران، از حدود سه سال پیش در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و در پی ابراز نگرانی ناظران از فعال نبودن آنها مطرح شد؛ هر چند مقامات وقت وزارت ارشاد تعطیل کردن این تشکیلات هنری را تکذیب کردند و گفتند که صرفا در نظر دارند اقداماتی را برای سازماندهی اداری آنها صورت دهند.

مریم سیحون: پدرم بر اثر پارگی رگ قلب درگذشت

مریم سیحون پاره شدن رگ قلب «آنوریسم» را دلیل مرگ پدرش عنوان کرد.
وی به وب‌سایت «ایران وایر» گفت: «خدا رو شکر که پدرم تا اخرین روز به طور مستقل زندگی می‌کرد و حتی امروز صبح [روز گذشته] خودشان آمبولانس خبر کرده بودند و با کمک دوستشان راهی بیمارستان شده بودند.»
هوشنگ سیحون معمار آرامگاه‌های خیام، بوعلی سینا، فردوسی و کمال الملک بوده است.
او به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی پس از انقلاب مورد آزار و اذیت جمهوری اسلامی قرار گرفت.
مریم سیحون در این باره گفت: «دین یک مساله شخصی است و من نمی‌خواهم این موضوع را به دین پدرم مربوط کنم. فقط این را می‌دانم که چون ایشان قبل از انقلاب پروژه‌های بزرگ دولتی را در دست داشتند، پس از انقلاب مورد غضب قرار گرفتند.»
هوشنگ سیحون در سال‌های پس از انقلاب در خارج از ایران زندگی گذراند و بیشتر به نقاشی پرداخت و آثار او در نمایشگاهی کنار آثار دالی و پیکاسو، به نمایش درآمد.
مریم سیحون درباره مراسم تدفین پدرش هم گفت: « ایشان که در ونکوور کانادا فوت کرد، وصیت کرده‌اند که در لس آنجلس دفن شوند و من پیگیر پرس وجو برای انجام مراحل قانونی انتقال ایشان از کانادا به لس انجلس هستم.»

روحانی: باید گردشگری را بهبود دهیم تا به کمک اقتصاد بیاید

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران در نشستی با معاونان و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی، خواستار بهبود وضعیت صنعت گردشگری و صنایع دستی در ایران شد.
وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: «امسال با توجه به تلاش‌های همه بخش‌ها برای رونق اقتصادی از جمله کارآفرینی واشتغال، نقش سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسیار مهم است.»
رئیس‌ جمهوری ایران افزود: «باید به بخش‌های موثر درزمینه جذب گردشگر بویژه گردشگر خارجی ازجمله فرودگاه‌ها، قطارها، جاده‌ها و هتل‌ها توجه شود و اقدامات لازم برای تبلیغ و صدور ویزا انجام گیرد که دولت دراین زمینه فعال خواهد بود و باید بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری لازم را انجام دهد.»
روحانی تاکید کرد: ما در بسیاری از شهرها برای اقامت گردشگران خارجی هتل کم داریم و در هتل‌های برخی از شهرهای ما تا ماه های آبان و آذر اتاق ها برای گردشگران خارجی رزرو شده است.
وی افزود: گردشگرانی که می‌آیند و آثار فرهنگی و طبیعت و میراث فرهنگی زیبای ایران را می‌بینند در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حضورشان سه برابر شده و این حرکت مثبتی است که می‌تواند اشتغال هم ایجاد کند.
روحانی در پایان هم گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند هم در فرهنگ و هم در اقتصاد فعال شود و به دولت در زمینه‌ی «اقتصاد مقاومتی» کمک کند.

رادان به سمت رییس مرکز مطالعات راهبردی ناجا منصوب شد

احمد‌رضا رادان از سمت جانشینی فرمانده نیروی انتظامی‌کنار گذاشته شده و حسین اشتری٬ رییس پلیس اطلاعات امنیت کشور٬ جایگزین وی شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم٬ نزدیک به سپاه پاسداران، اسماعیل احمدی مقدم٬ فرمانده نیروی انتظامی٬ طی حکمی حسین اشتری٬ رییس پلیس اطلاعات امنیت ایران را به عنوان جانشین فرمانده نیروی انتظامی جایگزین احمدرضا رادان کرد.
در همین حال معاون اجتماعی ناجا با تأیید از ادامه فعالیت سردار رادان به عنوان رییس مرکز مطالعات راهبردی ناجا در نیروی انتظامی خبر داد.
سردار سعید منتظر المهدی معاون اجتماعی ناجا همچنین گفت که راسم تودیع و معارفه جانشین فرمانده نیروی انتظامی روز چهارشنبه هفتم خردادماه برگزار می‌شود.
خبرگزاری تسنیم هم اعلام کرده که قرار است در برخی از مراکز پلیس‌های تخصصی و فرماندهان انتظامی چندین استان بزرگ تغییراتی صورت بگیرد.
احمدرضا رادان سال ۱۳۸۷ به عنوان جانشین فرمانده پلیس ایران انتخاب شد. وی پیش از عهده دار شدن این سمت٬ برای مدتی فرمانده پلیس تهران و همچنین فرمانده پلیس خراسان بود.
رادان در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات در سال ٬۱۳۸۸ در کنار سعید مرتضوی شکنجه‌های بازداشتگاه کهریزک حضور مستقیم داشت.
ایالات متحده مهرماه ۱۳۸۹ احمدرضا رادان را به اتهام نقض حقوق بشر در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در ایران٬ در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

مادر سالمند یک زندانی سیاسی مفقود شده است

مادر سالمند یکی از زندانیان سیاسی سبز از هفته گذشته پس از ملاقات با فرزندش مفقود شده است.
به گزارش «کلمه»، خانم طوطی سلطانی مادر محسن قشقایی زاده از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، آخرین بار روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۳ با فرزندش در زندان اوین ملاقات کرده و پس از خروج از سالن ملاقات زندان تاکنون هیچ اطلاعی از وی در دست نیست، پی گیری آشنایان و خویشاوندان وی نیز ظرف یکهفته گذشته به نتیجه نرسیده است.
گفتنی است سرپرستی این مادر سالمند را محسن قشقایی برعهده داشته و طی مدت حبس این زندانی سیاسی، خانم سلطانی به تنهایی زندگی می‌کرده است.
محسن قشقایی زاده، از بازداشت شدگان سرای اهل قلم در سال ۹۱، نهم آبان ماه ۱۳۹۱ به همراه گروه دیگری از حاضران در جلسه سرای اهل قلم بازداشت شده و مدت ۲۰ روز را در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین گذرانده بود، چندی بعد به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

علی لاریجانی: خمینی مردم ایران را سعادتمند کرد

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در مراسمی با حضور نمایندگان مجلس گفت که آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی «مردم‌سالاری دینی را بر مبنای نه شرقی و نه غربی به وجود آوردند و سعادت را برای ملت ایران تحقق بخشید»
به گزارش خبرگزاری فارس رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود هم گفت: «ما در حال حاضر گرفتار جریان‌هایی هستیم که به دنبال تعطیلی عقل هستند، مانند همین افراطیون که عامل وهن اسلام شده‌اند و عقل را تعطیل کرده‌اند، اما در حرکت امام عقلانیت وجود داشت.»
لاریجانی افزود: «خمینی به مردم‌سالاری دینی اعتقاد داشت و به لوازم آن هم توجه داشت و اگر به آزادی توجه داشت به آزادی معنوی بیشتر توجه داشت.»
رییس مجلس در ادامه هم گفت: «در این شرایط حساس که هم به خاطر رفتار ماجراجویانه غربی‌ها که مشکلاتی را به وجود آورده‌اند و هم برخی از مشکلات اقتصادی که ناشی از مدیریت‌های غلط بوده به نگاه همه‌جانبه‌گری امام نیازمند هستیم.»
اظهارات علی لاریجانی در خصوص «سعادتمند کردن مردم توسط خمینی و نیز توجه رهبر پیشین جمهوری اسلامی به مردم سالاری دینی در حالی است که در زمان رهبری آیت‌الله خمینی، سرکوب‌ها و اختناق و اعدام‌ها بسیار گسترده بود.

اولین روز انتخابات ریاست جمهوری مصر برگزار شد/ مرسی آشفته بود

اولین روز انتخابات ریاست جمهوری مصر روز دوشنبه برگزار شد. این انتخابات امروز سه شنبه هم ادامه می باید.
عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع سابق و حَمدین صباحی سیاستمدار چپ گرای مصر دو نامزد این انتخابات هستند.
پیش بینی می شود که عبدالفتاح السیسی برنده این انتخابات شود.
حَمدین صباحی، از سیاستمداران کهنه کار اپوزیسیون وعده داده است از مطالبات دمکراتیک انقلاب مصر دفاع کند.
اخوان المسلمین و گروه موسوم به «جوانان انقلابی» انتخابات را تحریم کرده اند.
در همین راستا منابع آگاه از داخل زندان برج العرب به واکنش رییس جمهوری عزل شده مصر درباره انتخابات خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه الیوم السابع، محمد مرسی در واکنش به برگزاری انتخابات گفت: برگزاری انتخابات مضحک و بی معنی است.
منابع مصری از داخل سلول وی در زندان برج العرب گزارش دادند: محمد مرسی در ساعت تنفش از رفتن به بیرون خودداری کرد و بر ماندن در سلول و مشاهده تلویزیون مصر اصرار کرد و به محض مشاهده استقبال گسترده مردم در برابر حوزه‌های اخذ رای فریاد برآورد: «کودتا کامل شد و ملت ساکت نمی‌مانند.»
این منابع به خودداری محمد مرسی از خوردن و آشامیدن اشاره کردند و هنگامی که زندانبانان برای وی غذا آوردند گفت: «من روزه ام. کی رییس جمهوری قانونی از غذای زندان می خورد؟ مردم فراموش کرده اند که ما در ماه رجب هستیم و انشاء الله فرج نزدیک است.»
به گفته این منابع مرسی فریاد می کشید: «کودتا مستمر خواهد بود زیرا هر خائنی با خیانت روبرو می شود و کودتا رو به زوال است و دیوارها و کاخهای شما برای شما کاری نمی‌کند ما به حکومت برمی گردیم و همه را محاکمه می‌کنیم به ویژه کسانی که دستانشان به خون آغشته است.»
این منابع از آشفتگی مرسی خبر دادند و اینکه وی تلویزیون داخل سلول خود را خاموش کرد و به قرائت قرآن پرداخت و پس از مدتی دوباره فریاد کشید همه کسانی که کودتاچیان را حمایت کردند محاکمه خواهند شد و من رییس جمهور قانونی هستم.

حمله‌ی مجدد «بوکو حرام» و دست‌کم ۲۰ کشته

یک سخنگوی دولت نیجریه اعلام کرد : مردان مسلحی از گروه بوکو حرام در حمله به یک روستای مسیحی نشین در شمال شرقی این کشور دست‌کم ۲۰ نفر از اهالی آن روستا را کشتند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ازکانو، احمد سوجی سخنگوی دولت گفت : این مردان به شدت مسلح به روستای واگا واقع در ایالت آداماوا حمله کرده و به سمت مردم آتش گشودند.
به گفنه وی، این مردان مسلح سوار بر کامیون و موتور سیکلت به این روستا حمله کرده و ضمن کشتن بیست نفر چندین خانه رابه آتش کشیدند.
ایالت آداماوا که یکی ازسه ایالتی است که در کنار ایالت های بورنو و یوبه تحت قوانین اضطراری قرار دارد در هفته‌های اخیر شاهد سلسله حملات مرگبار بوکو حرام بوده است.
در همین راستا وزیر دفاع نیجریه هم اعلام کرده مکان دختران نیجریه‌ای که گروه بوکوحرام یک ماه پیش آنها را ربود معلوم است.
وزیر دفاع نیجریه گزارش داد مکان دخترانی که گروه بتروریستی بوکوحرام ماه گذشته ربوده بود معلوم است اما این مکان را نمی‌توان فاش کرد.
بوکو حرام از گروه‌های تروریستی است که در اوایل ماه آوریل حدود بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز دختر را در مدرسه‌ای در استان بورنیو در شمال شرق نیجریه ربود و تهدید به فروش و به بردگی‌ واداشتن آنها کرد.
به گفته منابع امنیتی، ۵۳ دختر موفق به فرار شدند اما ۲۲۳ تن از آنان همچنان در اختیار گروه بوکو حرام هستند.

ونزوئلا می‌خواهد از آمریکا شکایت کند

الیاس خائوا وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرد که در جریان جلسه آینده جنبش کشورهای عدم تعهد، از «مداخله‌جویی» آمریکا در امورات داخلی این کشور شکایت خواهد کرد.
به گزارش رویتر، «خائوا» وزیر خارجه ونزوئلا گفت: «ما از الجزایر برای جلسه کشورهای جنبش عدم تعهد دیدار خواهیم کرد تا در آنجا، مداخله جویی های آمریکا در امورات کشورمان را مورد شکایت قرار دهیم.»
وزیر خارجه ونزوئلا افزود: «همچنین ما این شکایت را در نزد دیگر سازمان های بین المللی از جمله جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کاراییب (سلاک) ارائه خواهیم کرد.»
«خائوا»، چند روز قبل در چارچوب برگزاری اجلاس وزیران خارجه اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی (اوناسور ) در جزایر گالاپاگوس اکوادور نیز از آمریکا به‌دلیل «مداخله‌جویی» انتقاد کرده بود.
ونزوئلا در ماه‌های گذشته درگیر ناآرامی‌هایی بوده است. دولت این کشور معترضان مردمی را «فاشیست» و «عامل آمریکا» خوانده است و اعتراضات را هم به ایالات متحده ربط داده است.

چین و سئول: فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی تهدیدآمیز است

وزارت خارجه کره جنوبی می‌گوید که چین هم در مورد تهدیدآمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای اخیر کره شمالی با سئول هم عقیده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از سئول، وزیران امور خارجه کره جنوبی و چین در دیدار خود در سئول گفتند که فعالیت های هسته‌ای اخیر کره شمالی تهدیدی جدی متوجه صلح وثبات منطقه می‌کند.
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه به منظور بحث درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی با «یون بیونگ سی» همتای خود از کره جنوبی دیدار کرد.
این در حالی است که گزارش های مربوط به تجدید فعالیت ها در محل آزمایش هسته‌ای کره شمالی نشان داده که این کشور ممکن است در تدارک چهارمین آزمایش هسته‌ای خود به رغم تحریم های سازمان ملل باشد.
آمریکا نیز نگرانی خود را از آزمایش هسته‌ای کره شمالی اعلام و آن را محکوم کرده است.

گزارش کمیته مستقل استرالیا درباره‌ی مرگ پناهجوی ایرانی در مانوس

کمیته مستقل تحقیق استرالیا در گزارشی تایید کرد که مرگ یک پناهجوی ایرانی در اردوگاه پناهجویان در پاپو‌آ گینه نو٬ در اثر ضرب و شتم شدید او توسط یکی از کارکنان «سپاه صلح» رخ داده است.
اسکات موریسون وزیر مهاجرت استرالیا٬ با استناد به گزارش کمیته مستقل تحقیق استرالیا درباره خشونت‌های ۲۹ بهمن‌ماه در اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس٬ اظهار کرد که در روز درگیری‌٬ در کنار ماموران پلیس پاپو‌آ گینه نو٬ عده‌ای از اهالی محلی و کارکنان سپاه صلح- نهادی برای ارائه خدمات بشر دوستانه- نیز وارد اردوگاه پناهجویان شده‌اند.
در این میان طبق این گزارش رضا براتی٬ پناهجوی ایرانی ساکن این اردوگاه از سوی یکی از کارکنان سپاه صلح به قصد کشت از پشت سر با سنگ مورد حمله قرار گرفته است.
آقای موریسون همچنین تاکید کرده است که که در کنار این کارکن سپاه صلح٬ شماری از ماموران پلیس پاپوآ گینه‌ نو نیز آقای براتی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.
در نهایت این پناهجوی کرد ۲۳ ساله بر اثر ضربات وارد آمده به سرش٬ دچار آسیب مغزی شده و درگذشته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه این خشونت‌ها همچنین ۶۹ زخمی برجای گذاشت.
کمیته مستقل تحقیق استرالیا می‌گوید علت دقیق آغاز خشونت‌های کمپ پناهجویان مانوس مشخص نیست٬ اما طبق این گزارش‌ها تنش‌ها در این اردوگاه از مدت‌ها پیشتر به دلیل بی‌اطلاعی پناهجویان از سرنوشتشان و نبود اطلاعات کافی درباره قوانین مهاجرتی استرالیا بالا گرفته بود.
در بهمن ماه سال گذشته شورش در یکی از اردوگاه‌های نگه‌داری از پناهجویان استرالیا واقع در جزیره مانوس در پاپوآ گینه نو، یک کشته و ۷۷ زخمی برجای گذاشته است.

مراسم سوگند نخست وزیر جدید هند برگزار شد

مراسم سوگند نخست وزیر جدید هند، «نارندرا مودی» روز گذشته با حضور شماری از رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه کشور پاکستان نیز در این مراسم دعوت شده بود و نواز شریف، نخست وزیر این کشور هم در مراسم شرکت کرده بود.
این نخستین بار بود که هند از رهبران کشورهای همسایه برای شرکت در چنین مراسمی دعوت کرده بود.
حضور نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در این مراسم، بویژه نشانه تلاش دولت جدید هند برای بهبود روابط دو کشور بشمار می‌رود.

ژان کلود یونکر٬ خواستار کسب ریاست کمیسیون اروپا شد

بحث درباره نتایح انتخابات پارلمان اروپا در میان رهبران کشورهای اروپایی آغاز شده است. درصد بالای میزان رای احزاب منتقد اتحادیه اروپا و رادیکال، نظیر حزب راستگرای جبهه ملی در فرانسه به این بحث‌ها دامن زده است. یکشنبه گذشته احزاب محافظه‌کار اروپا توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان اروپا را تصاحب کنند.
بر اساس آخرین برآوردها که روز دوشنبه اعلام شد حزب مردم اروپا توانست با کسب ۲۱۲ کرسی از ۷۵۱ کرسی پارلمان اروپا، اکثریت اعضا را همچنان از آن خود داشته باشد.
سوسیال دمکرات‌ها هم به عنوان دومین فراکسیون برتر این پارلمان توانستند ۱۸۶ کرسی را به دست آورند. سومین حزب برتر در پارلمان اروپا لیبرال‌ها هستند.
ژان کلود یونکر٬ کاندیدای برتر حزب مردم اروپا٬ در توییتر خود فورا خواستار کسب ریاست کمیسیون اروپا شد.
یکی از اولین وظایف پارلمان آینده اتحادیه اروپا انتخاب رئیس جدید کمیسیون اروپا خواهد بود. کمیسیون اروپا بدنه اجرایی اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.
در مقابل مارتین شولز٬ رئیس فعلی پارلمان اروپا و رقیب ژان کلود یونکر در انتخابات٬ از حزب سوسیال دموکرات آلمان گفت که معتقد است شانس آن را دارد که این سمت را از آن خود کند. آرای حزب سوسیال‌ دمکرات (SPD) در آلمان با جهشی مشهود نسبت به انتخابات گذشته به ۳/ ۲۷ درصد رسید، که نسبت به انتخابات پنج سال پیش، ۵/ ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
بحث‌ها بر سر مقام ریاست کمیسیون اروپا از هم‌اکنون تاثیر خود را بر دسته‌بندی گروه‌ها در آلمان نشان می‌دهد. حزب دموکرات مسیحی آلمان به رهبری آنگلا مرکل٬ صدراعظم آلمان٬ از ریاست یونکر بر کمیسیون اروپا حمایت می‌کند.
پارلمان اروپا ۷۵۱ کرسی دارد که به نسبت جمعیت ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا تقسیم شده است و آرای اخذ شده بر زندگی نزدیک به ۵۰۰ میلیون شهروند اتحادیه اروپا تاثیر خواهد داشت.
در انتخابات روز یکشنبه احزاب منتقد اتحادیه اروپا و رادیکال توانستند یک پنجم کرسی‌های پارلمان اروپا را از آن خود کنند. با این‌همه احزاب مخالف اتحادیه اروپا در دو کشور ایتالیا و هلند٬ شکست خوردند.

تجمع دلواپسان دلاور، این‌بار در اصفهان

U1400575136
بعد از همایش «دلواپس»‌ها که اعضای جبهه پایداری و تندروها در تقابل با سیاست خارجی روحانی و بویژه توافقنامه ژنو، آن را در تهران برگزار کردند، این‌بار همفکران این گروه در اصفهان قصد دارند همایش دیگری با عنوان «دلواپسان دلاور» برگزار کنند. برگزارکنندگان گفته‌اند می‌خواهیم برای مردم روشن شود که توافق ژنو چه بوده است. هیچگونه مجوزی برای این گردهمایی گرفته نشده و یکی از برگزارکنندگان نیز در این باره به گفته است: «تا آنجا که من می‌دانم همایش نیاز به مجوز ندارد. در یک مکان عمومی برگزار می‌شود و اصل برنامه هم آزادسازی خرمشهر است اما جهتی که برنامه دارد دلاورانِ دلواپس است.»

گفتنی است همایش «دلواپسیم» با طرح برخی انتقاد‌‌های کلی و برخی خواسته‌‌ها از دولت حسن روحانی درباره توافقنامه «ژنو» و مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ روز شنبه (۱۳ اردیبهشت) از سوی بسیج دانشجویی٬ بسیج طلاب٬ کمیته صیانت از منافع ایران و جنبش عدالتخواه در ساختمان سفارت سابق آمریکا در تهران برگزار شد.
این گروه که بیشتر آنان اعضای جبهه پایداری و از طرفداران دولت احمدی‌نژاد و هواداران نامزدی جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری بودند، در نشست خود خواستار «به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی و بهره‌مندی کامل از تمام حقوق هسته‌ای» برای ایران شدند.
چند روز پس از برپایی این همایش بود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به مجلس رفت و در توضیحاتی پیرامون مذاکرات اتمی ایران، اعلام کرد: «ما ملتی دلاوریم نه دلواپس».

سودان جنوبی با قحطی فاجعه‌باری روبه‌رو است

سازمان «آکسفام»، از بزرگ‌ترین گروه‌های بین‌المللی امدادرسانی، در تازه‌ترین ارزیابی خود در مورد کشور جنگ‌زده سودان جنوبی، هشدار داده است که قحطی فاجعه‌باری در انتظار آن است.
این هشدار که شبیه آن نیز پیشتر در مورد همین کشور داده شده بود، زمانی دوباره منتشر می‌شود که جنگ داخلی در سودان جنوبی طی پنج ماه گذشته، ده‌ها هزار قربانی گرفته است.
در این راستا مارک گلدرینگ، مدیر اجرایی آکسفام، گفته است که «یا الان اقدامی می‌کنیم یا میلیون‌ها نفر بهای آن را خواهند پرداخت».
آقای گلدرینگ در بیانیه‌ای گفته است «به یک کمک فوری و بزرگ جهانی نیاز داریم تا جلوی رسیدن قحطی به مرحله فاجعه‌بار را بگیریم. نمی‌توانیم هزینه صبر کردن را بپردازیم و نباید در این اقدام ناموفق بمانیم.»
در اردیبهشت ماه سالوا کییر، رییس‌جمهوری سودان جنوبی و ریک مچار، رهبر شورشیان آن کشور، از دو قبیله رقیب، برای نخستین بار از زمان جنگ داخلی رو در رو شده توافقی آتش‌بسی امضا کردند. توافقی که قرار است به بحران پنج ماهه آن کشور خاتمه دهد.
ساعتی اما از امضای این توافق در اتیوپی نگذشته بود، که سودان جنوبی بار دیگر صحنه درگیری و خونریزی شد.
قحطی در حالی به سراغ این کشور می‌آید که دست‌کم ۲/ ۱ میلیون نفر از ساکنان آن در حال حاضر در پی جنگ داخلی، آواره هستند.

هاشمی در جمع دانشجویانی که به وی اعتراض می‌کردند: دلواپس نباشید

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ اکبر هاشمی رفسنجانی «در اقدامی غافلگیر کننده» در جمع جوانان معترض حاضر و با آنان به گفتگو پرداخته است.
خبرگزاری ایلنا نوشته که گفتگوی رفسنجانی با جوانان معترض دور از انتظار برنامه‌ریزان و چند خبرگزاری همسو با آنان بوده است.
براساس این گزارش اکبر هاشمی رفسنجانی در جمع افراد معترض به حضور او در دانشگاه امیرکبیر و در واکنش به «جوانان دلواپس هسته‌ای» گفت: «شما جوانان و مردم همه کشور حقوق بسیاری دارید که باید همه آنان محقق شود.»
رفسنجانی در ادامه خطاب به «دانشجویان دلواپس» تاکید کرد: «مطمئن باشید که همه مسئولان کشور در تلاشند تمام حقوق کشور را محقق کنند بنابراین نباید نگران باشید.»
بنا بر این گزارش «خبرگزاری‌های همسو» با این افراد معترض قبل از اتمام برنامه، در خبری از قبل آماده شده، گزارش این اجتماع کوچک را با عنوان «اعتراض دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» روی خروجی‌های خود قرار دادند و حضور هاشمی رفسنجانی در جمع افراد معترض و گفتگو با انان را «تحریف یا سانسور» کرده‌اند.
آن‌طور که در این گزارش آمده حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر که خود را دانشجو می‌نامیدند با بلند کردن دست نوشته‌هایی با عناوین «ما همچنان دلواپس دستاوردهای هسته‌ای هستیم»، «مرگ برآمریکا»، «وای بر مسئولینی که به فکر آشتی با شیطان هستند»، «دستاوردهای هسته‌ای تعطیل بردار نیست» و … نسبت به روند مذاکرات ژنو ابراز نگرانی کردند.
در همین زمینه خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از “یکی از دانشجویان معترض به حضور هاشمی رفسنجانی در دانشگاه امیرکبیر گزارش داده که: «تیم آقای هاشمی برای مصرف داخلی و افتتاح یک دستاورد نیمه‌ساخته که هنوز پروژه آن کامل نشده به دانشگاه امیرکبیر آمده است.»

شکایت تاجزاده از صادق آملی لاریجانی

مصطفی تاجزاده، از اعضای جبهه مشارکت و زندانی سیاسی از صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه به دادگاه انتظامی قضات شکایت کرد.
به گزارش نوروز،‌ این زندانی سیاسی در شکایت خود با شرح مواردی که ریاست قوه قضاییه به وظایف قانونی خود عمل نکرده است خواستار رسیدگی به تخلفات وی و صدور حکم محکومیت برابر مقررات انتظامی‌شده است.
برخی از تخلفات عنوان شده در این نامه عبارتند از: عدم رسیدگی به شکایت تاجزاده از سردار مشفق، عدم رسیدگی به شکایت جمعی وی و سایر زندانیان سیاسی در خصوص کودتای انتخاباتی، تخلف از قانون و نگهداری این زندانی در بند انفرادی از روز اول اجرای حکم و محرومیت از حقوق یک زندانی و عدم رسیدگی به شکایت قدیم وی از احمد جنتی.
تاجزاهده هفته گذشته در نامه ای به رییس دادگاه اعلام کرده بود به دلیل آنکه دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار می شود و هیات منصفه ای نیز در آن حضور ندارد، در دادگاه حاضر نخواهد شد و وکلای خود را نیز عزل کرده بود.
مصطفی تاجزاده که هفته‌ی گذشته نامه‌ای نیز به علی خامنه‌ای نوشته و از وی خواسته بود در مذاکرات هسته‌ای تسلیم تندروها نشود، رونوشتی از شکایت‌نامه‌ی خود را هم برای رهبر جمهوری اسلامی، ریاست جمهور و رییس مجلس خبرگان نیز ارسال کرده است.

دومین فیلم تخریبی علیه روحانی هم در راه است

«معصومه نبوی» کارگردان مستند جنجالی «من روحانی هستم» اعلام کرده که این مستند قسمت‌های دوم و سومی هم دارد و قسمت دوم آن در راه است.
برخی قسمت‌های فیلم دومی که علیه حسن روحانی ساخته شده و نیز تیزر تبلیغاتی آن، به‌تازگی در فضای مجازی انتشار یافته است.
این ویدیو تبلیغی ۴۰ ثانیه‌ای با عنوان «تریلر مستند من روحانی هستم ۲» مدعی معرفی رخدادهای مهم دوره زندگی «حسن فریدون» در انگلیس، سفر ثبت‌نشده او به آمریکا و اقامت چند ساله در دالاس تگزاس، ابعاد پنهان فرود هواپیمای خصوصی بانک آمریکایی در مهرآباد، پشت پرده پروژه انصراف از دریافت یارانه و ارتباط کدگذاری‌شده دولت تدبیروامید با سران ایالات متحده است.
همچنین سازندگان فیلم «من روحانی هستم» اعلام کرده‌اند که این فیلم همراه با زیرنویس انگلیسی و عربی منتشرخواهد شد.
تهیه و نمایش مستندی از پنج دهه فعالیت سیاسی حسن روحانی با عنوان «من روحانی هستم» توسط یکی از زیر مجموعه‌های رسانه‌ای سپاه پاسداران به نام «شفق مدیا» پیشتر جنجال‌ برانگیز شده بود.

آغاز درمان میرحسین موسوی با دو هفته تاخیر

وب‌سایت کلمه به نقل از دختران میرحسین موسوی، یکی از رهبران جنبش سبز، نوشت که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی سرانجام پس از گذشت دو هفته اجازه داده‌اند روند درمان آقای موسوی آغاز شود.
براساس این خبر فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد روز چهارشنبه موفق شده‌اند با والدین خود در حصر خانگی دیدار کنند و در جریان این دیدار بوده که دریافته‌اند درمان قلب آقای موسوی آغاز شده است.
میرحسین موسوی اوایل اردیبهشت به دلیل نارسایی‌ قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد، اما ماموران امنیتی تنها پس از ۲۴ ساعت او را دوباره به حصر خانگی بازگرداندند، امری که به اعتراض فرزندان او انجامید.
به گفته دختران آقای موسوی، او در شرایطی به زندان خانگی منتقل شده است که پزشکان تاکید داشته‌اند باید روند درمان برای بازیابی توانایی قلبی‌اش آغاز شود.
در این مدت وب‌سایت کلمه سخنان یکی از پزشکان معالج میرحسین موسوی را نیز منتشر کرد. این پزشک هشدار داده بود که انتقال آقای موسوی به حصر خانگی در این شرایط «خطرناک» است و درمان او «باید هر چه سریع‌تر در شرایطی استاندارد» آغاز شود.
اکنون دو هفته پس از بازگشت میرحسین موسوی به زندان خانگی، فرزندان او می‌گویند که درمان آقای موسوی سرانجام شروع شده و دلیل آن نیز واکنش‌ها به اخبار مربوط به سلامت او بوده است.
دختران میرحسین موسوی در این مدت دیدارهایی نیز با برخی از مراجع دینی شیعیان در شهر قم داشته و در جریان این دیدارها به توضیح شرایط جسمانی آقای موسوی پرداخته‌اند.