خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته کشور 41 – 96

گزیده خبرهای اقتصادی هفته کشور 41 – 96

بازار فولاد رو به گرمی میرود

رضا شهرستانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به فاکتورهای موثر در قیمت فولاد میگوید: در حال حاضر قیمت جهانی هر تن شمش فولاد ۵۰۰ دلار بوده که با دلار ۳۷۰۰ تومانی تقریبا معادل ۲۰۰۰ تومان در هر کیلو است، در حالی که آخرین عرضه‌ها در بازارهای داخلی قیمتی معادل ۱۹۰۰ تومان داشته که این نشان‌دهنده اختلاف میان قیمت صادرات و قیمت عرضه داخلی بوده و باید گفت که در این شرایط تولید کنندگان‌ ترجیح می‌دهند به جای عرضه داخلی به سمت صادرات حرکت کنند. وی درباره زمزمه‌های افزایش قیمت فولاد در روزهای اخیر، گفت: فولادی‌ها برای حفظ خود در بازار چاره‌ای جز افزایش قیمت‌های داخلی ندارند چرا که به هرحال بخشی از مواد اولیه تولید فولاد مانند الکترودهای گرافیتی، فروآلیاژها و قطعات یدکی ماشین‌آلات وارداتی هستند و در قیمت تمام شده محصول فولادی اثرگذار خواهند بود که همین امر باعث می‌شود با توجه به افزایش قیمت ارز، قیمت فولاد نیز افزایش پیدا کند. وی همچنین با اشاره به افزایش صادرات فولاد و افزایش قیمت‌های جهانی اظهار کرد: شرایط جهانی به هر حال بخشی از وضعیت داخلی را جبران می‌کند اما باید گفت شرایط جهانی بیشتر به سود شرکت‌های خصولتی و شرکت‌های دارای زنجیره کامل تولید فولاد بوده است و امثال فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در این وضعیت می‌توانند سود ببرند چرا که به سنگ آهن و انرژی ارزان دسترسی دارند.

صنعت نفت بی‌ پول شده است

بر اساس برنامه ششم توسعه، صنعت نفت به ٢٠٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که از این میزان ١٣٠ میلیارد دلار برای بخش بالادستی و ٧٠ میلیون دلار برای پایین دستی صنعت نفت نیاز است. یعنی بخش بالادستی صنعت به سالانه ٢۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در برنامه ششم توسعه نیاز دارد. صنعت نفت و گاز ایران برای افزایش تولید به سرمایه نیاز دارد. اگر منابع مالی برای پروژه‌های صنعت نفت تامین نشود نه‌تنها پروژه‌ها می‌خوابد بلکه برای حفظ و نگهداشت هم مشکل به وجود می‌آید. این یک هشدار واقعی است. آن‌گونه که دو روز پیش یکی از مدیران صنعت نفت گفت، شرکت ملی نفت ایران همه راه‌ها را برای تامین منابع مالی طی کرده و منابع داخلی هم جوابگوی نیاز گسترده صنعت نفت به سرمایه نیست. نمایندگان مجلس که در یک ماه اخیر از چندین پروژه صنعت نفت از جمله پروژه ستاره خلیج فارس و فازهای باقی مانده پارس جنوبی بازدید کردند باید عزم‌شان را برای برطرف کردن مشکلات مالی صنعت نفت در مجلس و دیگر ارگان‌ها جزم کنند. سه‌شنبه گذشته وزیر نفت یک جمله گفت که اگرچه بارها آن را بیان کرد اما دو روز پیش قابل لمس بود: «افتخار نیست که ۱۵۰ میلیارد بشکه نفت و ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز زیر زمین داشته باشیم و جوانان بیکار باشند. افتخار این است که از این ثروت زیرزمینی برای بهبود زندگی نسل کنونی استفاده کنیم.

واردات خودرو ۵۱ برابر صادرات آن

آمارهای رسمی گویای آن است که در سال ۱۳۹۵ بیش از ۶۰۰۰ تن خودرو به ارزشی بالغ بر ۳۸ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که در قیاس با سال قبل افزایشی نزدیک به سه برابر داشته واز ۱۴ میلیون دلار به ۳۸ میلیون دلار رسیده است که ایران‌خودرو ۱۹ میلیون دلار و سایپا ۵۳ میلیون دلار صادرات داشته‌اند. در زمینه واردات مواد اولیه مورد نیاز در سال ۱۳۹۵، ۴۷ درصد از این کالاها از کشور چین تامین شده و در کل رقمی بالغ بر ۵۶۵ میلیون دلار کالا در این بخش از کشورهای مختلف وارد ایران شده است. پس از چین، رومانی ۱۴ درصد واردات مواد اولین خودروسازی ایران را به خود اختصاص داده و ۷۶ میلیون دلار ارز کشور بابت واردات کالا از رومانی مصرف شده است. جمهوری کره با صادرات ۴۸ میلیون دلار ( ۸ درصد)، ژاپن ۴۷ میلیون دلار (۷ درصد)، سوئد ۴۳ میلیون دلار (۸ درصد)، ترکیه ۴۱ میلیون دلار (۷ درصد) از واردات قطعات مورد نیاز خودروسازی ایران را به خود اختصاص می‌دهند. اما در بخش واردات خودرو، در سال گذشته رقمی بالغ بر دو میلیارد دلار بوده است. در سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۲۵۵ دستگاه خودروی سواری تولید شده است.

افزایش تعرفه، عوارض و بهای خدمات دولتی درسال آینده ممنوع

کمیسیون تلفیق مجلس، افزایش هرگونه تعرفه، عوارض و بهای خدمات توسط دستگاه های دولتی در سال ۹۷ را غیر از مواردی که در این قانون صراحتاً ذکر شود ممنوع کرد. در نتیجه، در صورت تصویب این مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس، افزایش قیمت کلیه حامل‌های انرژی از جمله بنزین هم در سال آینده ممنوع خواهد شد. البته اینکه این تصمیم کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس بدون تغییراتی به تصویب رسد بسیار جای تردید است و تغییرات در بعضی موارد ضروری به نظر میرسد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*