خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 29 – 96

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 29 – 96

۱۳۰ شرکت از زیرمجموعه شستا واگذار می‌شود

مرتضی لطفی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) مهم‌ترین اولویت این شرکت را خروج از بنگاه‌داری اعلام کرد و گفت: بر اساس تصمیم هیئت‌مدیره شستا، حدود ۱۳۰ شرکت در دو مرحله واگذار می‌شود. او با اشاره به نخستین جلسه هیئت‌مدیره جدید شستا، خاطرنشان کرد: «شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در پنج حوزه نفت، گاز و پتروشیمی (تاپیکو)، بیمه و بانک، آی‌تی، دارو به‌ ویژه داروهای هایتک و صنایع معدنی و فلزی فعالیت‌های خود را متمرکز خواهد کرد و در این راستا، کمیته‌ای تشکیل شده است که در مرحله اول ۴١ شرکت شستا آماده فروش و واگذاری شده است که به‌زودی تشریفات قانونی آن اعلام خواهد شد». مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی تصریح کرد: «بیش از ٨٠ شرکت دیگر نیز در حال بررسی و آماده‌سازی است که امیدواریم در سال جاری بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها واگذار شود». لطفی با یاد‌آوری موانع تجربه‌های گذشته در واگذاری‌ها که پروسه خروج از بنگاه‌داری را با کندی روبه‌رو می‌کند، که دستگاه‌های نظارتی، شیوه اجرا و نظرات مسئولین سیاسی و اجرائی و بعضا ساختار شرکت‌ها ازجمله این موانع است که امیدواریم این بار به همکاری جمعی تبدیل شود. متاسفانه سابقه واگذاری شرکتها در حکومت اسلامی تا کنون چنین بوده که سهام شرکتهای سود اور و ارزشمند نصیب حکومتگران گردیده و بیشتر سهام شرکتهای مسئله دار، بدون آینده و هزینه بر به مردم رسیده است.

چگونگی توزیع اشتغال در کشور

جزئیات جدیدترین آمار به دست آمده از مرکز آمار ایران در خصوص جمعیت شاغل و بیکار کشور به تفکیک وضع سواد و دوره تحصیلی نشان می‌دهد، از مجموع ۲۲ میلیون و ۵۵۰ هزار نفر فرد شاغل در کشور، بالغ بر ۲۰ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر جزو «شاغلان باسواد» و یک میلیون و ۹۳۳ هزار نفر نیز جزو شاغلان بی‌سواد محسوب می‌شوند. بیشترین جمعیت «شاغل» کشور، دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی هستند به طوریکه بالغ بر ۵ میلیون و ۳۸ هزار نفر از شاغلان را تشکیل می‌دهند. سپس شاغلانِ با تحصیلات دوره راهنمایی با بیش از ۴ میلیون و ۹۴۴ هزار نفر و دوره ابتدایی با ۴ میلیون و ۸۸۲ هزار نفر بیشترین جمعیت شاغل کشور را شامل می‌شوند.همچنین در بین جمعیت شاغل کشور، فارغ التحصیلان مقطع لیسانس بیش از ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۹۰۰ نفر از شاغلان کشور را به خود اختصاص دادند. در عین حال یک میلیون و ۱۱۴ هزار نفر از جمعیت شاغل دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و یک میلیون و ۷ هزار و ۹۰۰ نفر نیز دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا دکتری حرفه‌ای هستند.علاوه بر این ۳۳۳ هزار و ۶۹۳ نفر از جمعیت شاغل کشور در سطح سواد آموزش‌های غیر رسمی و سوادآموزی‌ها و ۱۰۸ هزار و ۵۲۳ نفر در سطح سواد متوسطه قرار دارند. اما کمترین جمعیت شاغل کشور را افراد دارای مدرک دکتری تخصصی تشکیل می‌دهند که ۱۰۰ هزار و ۷۰۴ نفر از جمعت شاغل کشور را در بر می‌گیرند.

سود کلان دلالان از واردات بنزین

چندین کالای پر مصرف مانند پارچه چادر مشگی و بنزین وجود دارد که با وجود داشتن امکانات تولید داخلی برای افزایش تولید، معهذا به علت قدرت حکومتی واسطه ها قرار نیست به مرز خود کفایی رسد. مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از واردات روزانه ۵ میلیون لیتر بنزین خبر داده است. او میزان مصرف روزانه بنزین را ۸۱ میلیون لیتر و میزان تولید داخلی را ۶۵.۵ میلیون لیتراعلام کرده از ذخیره یک میلیاردی استراتژیک سوخت کشور خبر داده و میگوید: در حال حاضر ۲۲ میلیون لیتر بنزین یورو در هشت کلانشهر کشور عرضه می‌شود. میزان مصرف بنزین تاکنون ۸۱ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۷.۹ درصد رشد داشته‌ است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با تاکید بر این که سیاست مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی وارد مدار کردن فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس است، افزود: هرچه قدر میزان تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزایش پیدا کند میزان واردات کم می‌شود.

سبد مصرفی کارگران همچنان تهی تر میگردد

بر پایه محاسبات حداقل دریافتی یک کارگر با محاسبه حق خواربار، کمک هزینه مسکن، حق اولاد و سایر مزایای جانبی به ۱.۲ میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد دریافتی کارگران صرف هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست چون هزینه‌های خوراک و پوشاک، دارو و درمان، آموزش و تحصیل و ایاب و ذهاب را نیز باید به آن اضافه کرد لذا برای آنکه کارگران بتوانند در شرایط فعلی قادر به امرار معاش و تامین هزینه‌های زندگی باشند، محاسبه دقیق هزینه اقلام سبد مصرفی کارگران و تعریف حداقل‌های زندگی برای تعیین مزدی شایسته ضروری است تا بهبود معیشت و قدرت خرید آنها درعمل محقق شود. بررسی‌ شاخصهای بهره‌وری نیروی کار در سطح بین‌المللی بیانگر آن است که ایران در این زمینه از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست که به پایین بودن میزان پرداخت دستمزد، پایین بودن تولید سرانه ناخالص داخلی نیروی کاروعدم استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای آن درمحیط کار است.در حال حاضر بسیاری از کارگران زیر خط فقر هستند و شرکتهای تولیدی هم با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، بطوریکه مداخله دولت به حمایت از اشتغال و امنیت شغلی به یک ضرورت تبدیل شده است. سبد معیشت همواره برای کارگران از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و بر همین اساس نمایندگان کارگران در شورای عالی کار هر سال تلاش می‌کنند تا محاسبه نرخ تورم سبد هزینه خانوارهای کارگری به منظور واقعی شدن مزد کارگران عملی و اجرایی شود.

نرخ دلار همچنان رو به صعود است

نرخ دلار از اوایل پاییز امسال دستخوش تغییر و تحولاتی شده و بعد ازچند ماه که نرخ دلار با ثبات نسبی همراه بود و در کانال ۳۷۰۰ و ۳۸۰۰ تومان در حرکت بود دو ماهی است که به سمت افزایش قیمت سوق پیدا کرده، به طوری که در حال حاضر به مرز ۴۱۰۰ تومان رسیده که احتمال افزایش آن همچنان محتمل است. ادامه این افزایش قیمت و باقی ماندن نرخ دلار در کانال ۴۰۰۰ تومان باعث شد که تحلیل گران ارزیابی‌های متفاوتی از این افزایش قیمت ارائه دهند. برخی این افزایش قیمت را به دلیل سیاست‌های دولت برای واقعی سازی و بستر سازی برای یکسان سازی نرخ ارز دانستند و مطرح کردند که دولت سرانجام مجبور شده است در سال جاری به دلیل افت محسوس صادرات غیر نفتی و در نتیجه کاهش درآمدهای ارزی به سمت واقعی سازی نرخ ارز گام بردارد. از سوی دیگر هم برخی تحلیل‌گران عوامل خارجی را تاثیرگذار در افزایش قیمت دلار دانستند. از جمله برخی تنش‌های سیاسی بین المللی و همین طور مواضع رئیس جمهور آمریکا در خصوص برجام عواملی اثرگذار در روند صعودی قیمت دلار دانستند. ولی دلیل سومی هم میتواند وجود داشته باشد و آن نیاز مبرم دولت به ریال میباشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*