خانه » هنر و ادبیات » … و بالاخره تاجگذاری ادبیات بر سر شاه فولک / رهیار شریف

… و بالاخره تاجگذاری ادبیات بر سر شاه فولک / رهیار شریف

سرانجام، باب دیلن، پس از گذشت شش ماه از اعلام نتیجه‌ی آکادمی ادبی نوبل، این جایزه‌ی ارزشمند را در یک محفل خصوصی و پشت درهای بسته و دور از حضور نمایندگان رسانه‌ها دریافت کرد. این آوازخوان ترانه‌نویس، پس از دریافت لوح و مدال نوبل در استکهلم برای اجرای کنسرتی به روی صحنه رفت. او در این کنسرت کلمه‌ای بابت دریافت جایزه‌اش حرف نزد.

Untitled-8

انتخاب امسال کمیته‌ی ادبی نوبل سراسر حاشیه و ماجرا بود. کمیته نوبل اکتبر سال گذشته اعلام کرد که جایزه نوبل ادبی به خاطر «خلق بیانی شاعرانه مبتنی بر سنت موسیقی آمریکایی» به باب دیلن، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی تعلق می‌گیرد.

برگزیدن ساختارشکنانه‌ی یک ترانه‌سرا وخواننده از همان آغاز اعلام، واکنشهای مثبت و منفی بسیاری را موجب شد.

این جنجال‌ها اما با عدم پاسخگویی این خواننده‌ی «خانه‌به دوش» (A Rolling Stone) به تماس‌های مکرر آکادمی شدت گرفت، تا آنجا که یکی از اعضای این آکادمی او را «متکبر و بی‌ادب» خواند. سرانجام باب دیلن پس از دو هفته سکوت شگفتی و قدردانی‌اش را به خاطر بردن این جایزه را اعلام کرد و گفت که آن را «با افتخار» می‌پذیرد. او در عین حال اعلام کرد به خاطر «تعهدات دیگر» نخواهد توانست در استکهلم و در این مراسم حاضر شود و شخص دیگری به جای او جایزه‌اش را دریافت خواهد کرد.

ارزش جایزه نوبل ادبی هشت میلیون کرون سوئد است. برای دریافت این مبلغ دیلن موظف است در طی شش ماه خطابه نوبل‌اش را در قالب یک پیام ویدیویی یا حتی یک ترانه تقدیم آکادمی نوبل کند، در غیر اینصورت او ممکن است پاداش مالی را از دست بدهد.

به گفته دبیر دائمی آکادمی سوئد ظاهراً دیلن در هفته‌های آینده نسخه نهایی پیام ویدیویی‌اش را برای آکادمی ارسال می‌کند.

باب دیلن، پیش از این گفته بود هرگز وقت نکرده به این فکر کند که آیا ترانه‌های او در قلمرو ادبیات هم جای می‌گیرد یا نه.او گفته بود تعجب می‌کند که چگونه در صف نویسندگانی مانند آلبر کامو و ارنست همینگوی قرار گرفته. دیلن گفته بود: «اگر می‌دانستم روزی نوبل ادبی می‌گیرم، مثل این بود که من بگویند روزی به کره ماه سفر می‌کنی.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*