خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 46 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 46 – 95

ورشکستگی بانک سرمایه شایعه یا واقعیت؟

این روزها شایعه توقف بانک سرمایه به یک خبر جدی تبدیل شده است. چندی پیش خبرهایی مبنی بر ادغام بانک سرمایه با بانک ملت شایع شده بود. ولی حالا عنوان ها چنین است که این بانک به زودی ورشکست شده وحتا گفته می‌شود که بانک سپه نیز تعدادی از حساب‌های بانک سرمایه را که در این بانک وجود داشته، بلوکه و بسته است. هرچند که مسئولان بانک این شایعات را به کلی رد کرده اند. در اطلاعیه این بانک از فضای به وجود آمده به شایعه‌ای نابخردانه تعبیر شده و توضیح داده‌اند که بانک سرمایه در حال حاضر به لحاظ رشد منابع در سال جاری بهترین عملکرد را در قیاس با ۱۱ سال گذشته داشته و مطالبات معوق آن در حال تحقق است. جالب اینجاست که انتشار شایعات در مورد بانک‌ها چه ورشکستگی و چه انحلال و یا سایر مسائلی که می‌تواند برای بانک و یا موسسه‌ای تاثیرگذار باشد، در روزهای پایانی سال یعنی زمانی که مجموعه بانکی در حال جمع‌آوری و تراز منابع و مصاف خود است، رخ می‌دهد. این در شرایطی است که پس از اتفاقات رخ داده برای موسسه‌های میزان و ثامن‌الحجج که منجر به انحلال آنها شد، به تازگی شرایط پیش آمده برای موسسه کاسپین نیز بیش از پیش بر نگرانی مردم افزوده و موجب سست شدن اعتماد آنها به شبکه بانکی و پولی کشور شده است؛

4840

تراز بازرگانی کشور در مسیر منفی شدن

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تحلیل آمار تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماهه، گفت: تا پایان سال، احتمال منفی شدن تراز تجاری وجود دارد. وی با تحلیل آمار یازده ماهه صادرات غیرنفتی کشور گفت: به نظر من شرایط صادرات غیرنفتی کشور در یازده ماهه، نسبت به ده ماهه خیلی تفاوتی نکرده است، به این معنا که تراز تجاری کشور تقریبا نزدیک به ۷۷ میلیون دلار شده که فاصله کمی با واردات را نشان می‌دهد. بر همین اساس، احتمال منفی شدن آن به نفع واردات وجود دارد. نکته دیگر اینکه بر اساس آمار، با اینکه در ده ماهه، ۸ درصد رشد صادرات را داشتیم و واردات کمتر از ۳ درصد بود، ولی در یازده ماهه، صادرات غیرنفتی کشور نسبت به مدت مشابه سر به سر است؛ در حالی در واردات، رشد حدود ۳ درصدی داشته است. وی تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که از هدفگذاری‌های صادرات غیرنفتی فاصله داریم و کماکان صادرات ما شامل مشتقات نفتی و کالاهای وابسته به نفت است و ردپای کمرنگ تری از صادرات غیرنفتی را در بخش صادرات کشور می‌توان دید، که دلیل عمده آن، عدم بازشدن قفل مراودات بانکی است و این امر، تاثیر منفی خود را بر اقتصاد ما گذاشته است. نکته دوم موضوع نرخ ارز و نوساناتی است که در شش ماهه دوم امسال رخ داد و افزایش نرخ ارز را تا مرز ۴۲۰۰ تومان رقم زد و مجدد زمانی که این نرخ کاهش یافت، به مرز ۳۸۰۰ تومان رسید. این امر صادرات را تحت تاثیر قرار داد و صادرکنندگان را نگران کرد.

آغاز فرآیند مناقصه‌های نفتی

بیژن زنگنه پس از دیدار با وزیر هماهنگی‌های اقتصادی اندونزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد زمان برگزاری مناقصه‌های نفتیگفت: فرآیند مناقصه میدان آزادگان تقریبا آغاز شده است زیرا مناقصه محدود است و به صورت عمومی برگزار نمی‌شود. وی افزود: در این راستا از چند شرکت محدود دعوت می‌کنیم در مناقصه شرکت کنند. لیست انتخاب شده و به زودی از افراد دعوت می‌شود. زنگنه در ادامه در مورد روند مذاکرات با شرکت‌های بین‌المللی گفت: هیچ کس مذاکرات را کند نکرده است. توتال اعلام کرد تصمیم نهایی را زمانی می‌گیرد که تکلیف تحریم‌ها مشخص شود و تکلیف حمایت اتحادیه اروپا نیز روشن شود. در حال حاضر نیز مذاکرات با این شرکت‌ ادامه دارد و کارهای ابتدایی برای قرارداد جکت یا پایه سکو ادامه دارد. وزیر نفت در مورد پروژه گازرسانی به عمان توضیح داد: این پروژه تقریبا روشن است و به آنها اعلام خواهیم کرد که چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم. آنها منتظر پیشنهاد ما هستند. زنگنه در ادامه در مورد وضعیت اوپک نیز اظهار کرد: گزارش‌ها حاکی از این است که کشورهای عضو اوپک تعهد خود مبنی بر کاهش تولید را رعایت کرده‌اند و عملکرد آنها در حد قابل قبول بوده است. مدتی طول می‌کشد تا غیراوپکی‌ها هم همراهی کنند. به نظر من این توافق، توافق خوبی می‌شود زیرا همه به آن نیاز دارند. در مورد آینده این تصمیم زود است که صحبت کنیم. وی در مورد میزان تولید نفت ایران در فوریه توضیح داد: میزان تولید ما با چیزی که آنها اعلام می‌کنند تفاوت دارد. در حال حاضر تولید ما بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه است.

خبری از رکورد صادراتی نیست

در ابتدای سال جاری بود که مقامات صنعتی و صادراتی کشور، هدف گذاری صادرات غیر نفتی سال جاری را با ۱۰ میلیارد دلار افزایش نسبت به سال ۹۴، در حدود پنجاه و دو میلیارد دلار اعلام کردند. حتی جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز طی ابلاغیه ای وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت را ملزم نمود، که این هدف را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند. هر چند که هدف ۵۲ میلیارد دلاری برای صادرات غیر نفتی در سال جاری به نوعی بازگشت به عقب و رسیدن به رکورد صادرات سال ۹۳ بود ولی باز هم نسبت به صادرات غیر نفتی سال ۹۴ از رشدی ۲۵درصدی خبر میداد. گفتنی است که هدف صادراتی تعیین شده برای سال ۹۴ نیز ۶۱ میلیارد دلار تعیین شده بود که نهایتا صادرات غیر نفتی آن سال به ۴۲.۴ میلیارد دلار رسید. آمار مقدماتی یازده ماهه سال جاری در بخش صادرات غیرنفتی توسط گمرک ایران منتشر شده است، نشان می‌دهد که تقریبا همان رکورد سال ۹۳ محقق شده و خبری از افزایش ده میلیارد دلاری در این بخش نیست . به عبارت دیگر همانطور که در آمار گمرک نیز مشخص شده است، ارزش صادرات غیر نفتی یازده ماهه سال جاری، برابر با ۳۸.۵ میلیارد دلار می‌باشد که بر فرض ادامه همین روند صادرات در اسفند ماه، در پایان سال جاری با صادراتی تقریبا ۴۲ میلیارد دلاری در حوزه صادرات غیر نفتی روبرو می باشیم که تقریبا همان رکورد سال قبل است؛ بدون اینکه هیچگونه افزایشی در این حوزه اتفاق افتاده باشد.

‌مذاکرات ٨۵‌میلیارد‌دلاری با شرکت‌های نفتی بعد از برجام

امیر حسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در همایش برجام و اقتصاد مقاومتی از درجریان‌ بودن حدود ٨۵ میلیارد دلار مذاکره در حوزه‌های نفتی خبر داد . وی با تأکید براینکه درباره برجام در وزارت نفت و چهار زیرمجموعه این وزارتخانه هیچ‌گونه سیاه‌نمایی وجود ندارد، اظهار کرد: در حال مذاکره برای ٢۵ قرارداد هستیم که اگر منجر به عقد قرارداد شود، بیش از ٨٠ میلیارد دلار و حدود ٨۵ میلیارد دلار ارزش دارد. تاکنون ٢۵ تفاهم‌نامه نفتی با شرکت‌های بین‌المللی امضا شده که از خرداد سال آتی تبدیل آنها به قرارداد آغاز می‌شود. وی با بیان اینکه در فضای ایجاد‌شده بعد از برجام، صادرات نفت خام دو برابر شده است، گفت: بالغ بر ٣۴ میلیارد دلار در سال ٩۵، عواید نفت و میعانات بوده است. در ماه‌های آخر سال ٩۵، دو‌میلیون‌و ۶٣٩ هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر کردیم. وی با اشاره به همکاری توتال با ایران توضیح داد: توتال اعلام کرد منتظر تصمیم نهایی آمریکا در مورد ایران است، ما توتال را درک می‌کنیم. آنها می‌خواهند پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند، ما از توتال دلخور نیستیم، البته آنها از یک ماه و نیم گذشته تا کنون بیش از ٢٠ میلیون دلار هزینه کردند و پروپوزال‌های خود را آماده کرده‌اند.

بی اعتباری پاسپورت حکومت اسلامی ایران

به گزارش بلومبرگ، موسسه نوماد کاپیتالیست، اخیرا میزان ارزش و اعتبار پاسپورت ۱۹۹ کشور جهان را رتبه بندی کرده است. در این رتبه بندی، علاوه بر امکان سفر بدون نیاز به ویزا به کشورهای دیگر، مقدار مالیاتی که دولت از شهروندان مقیم خارجش دریافت می کند، شهرت و اعتبار جهانی یک کشور، آزادی های مدنی و شخصی و توانایی داشتن همزمان چند پاسپورت، ملاک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست کشور سوئد قرار دارد و پس از آن چند کشور اروپایی قرار دارند. داشتن پاسپورت سوئد به شهروندان این کشور اجازه می دهد تا بدون نیاز به اخذ ویزا به ۱۷۶ کشور یا سرزمین مختلف سفر کنند. به علاوه، سوئدی ها می توانند بدون دردسر زیادی از شر مالیات های سنگین در کشورشان خلاص شوند و در کشورهای دیگری که مالیات های کمتری اعمال می کند زندگی نمایند. در این فهرست کشورهای بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و ایرلند به ترتیب در رده های دوم تا پنجم قرار دارند. موسسه نوماد در این رده بندی درمیان ۱۰ کشوری که پاسپورتشان کمترین اعتبار را دارد حکومت اسلامی ایران را در رده نهم ( در رتبه ۱۹۱ رده بندی جهانی) قرار داده است. پس از ایران کشورهای سودان، یمن، سوریه، لیبی، پاکستان، اریتره، عراق و افغانستان قرار دارند. بر این اساس پاسپورت افغانستان کمترین اعتبار را در جهان دارد . این در حالی است که پاسپورت کشور تازه تاسیس سودان جنوبی دارای اعتباری بیشتر از ایران شناخته شده و رتبه این کشور بعد از ایران ذکر شده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*