خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 40 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 40 – 95

نا گفتنیها را بایستی از زبان طیب نیا شنید

طیب نیاوزیر دارایی میگوید: ابتدای این دولت چنین می‌پنداشتیم که بدهی‌های دولت نهایتاً رقم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، بعد از آغاز به کار دولت برای شفاف شدن رقم دقیق این بدهی‌ها دفتری در وزارت اقتصاد شکل گرفت. نتیجه این شد که رقم دقیق بدهی‌های دولتی الان عددی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است. وی همچنین اعلام کرد که نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص ملی حدود ۴۰ در صد است که قابل قبول میباشد. منتها تفاوت ایران با سایر کشورها مانند ژاپن در آن است که در آن کشورها نحوه باز پرداخت بدهی مشخص شده و اوراق قرضه به طلبکاران داده شده، درحالیکه دولت ایران چنین نکرده. بنابراین در زمانی که دولت بدهکار است و پولش را نمی‌دهد، پیمانکاری هم که از دولت طلبکار است، از سوی دیگر به بانک‌ها بدهکار می‌شود و نمی‌تواند این بدهی‌اش را وصول کند. به‌این‌ترتیب این دومینو بدهی همین‌طور ادامه‌دار طی می‌شود. بنابراین همه به‌نوعی به یکجایی بدهکار هستند. با توجه به نرخ بهره بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی اگر طلبکاری بعد از ۵ سال طلبش را بگیرد، درواقع صفر درصد به دست آورده است.

4391

با کاهش واردات تراز تجاری مثبت شد

بر اساس اعلام گمرک ایران، میزان صادرات غیر نفتی کشور در ده ماهه نخست سال جاری به ۳۵.۳ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸.۴ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که میزان واردات نیز در مدت یاد شده حدود ۳۵ میلیارد دلار است که در مقایسه با ده ماهه سال قبل رشد ۳.۲ درصدی را نشان می‌دهد. به این ترتیب، مازاد تراز تجاری ایران در این مدت به مثبت ۲۸۸ میلیون دلار رسیده که نشان می‌دهد تراز تجاری کشورمان همچنان مثبت است. در ادامه این گزارش آمده که ارزش دلاری تجارت خارجی ایران در ده ماهه سال جاری در مجموع به ۷۰.۳ میلیارد دلار می‌رسد که در مقایسه با سال گذشته ۵.۸ درصد رشد داشته و تجار ایرانی حدود ۳.۸ میلیارد دلار بیشتر از پارسال با سایر کشورها تجارت داشته‌اند. از سوی دیگر، در ده ماهه نخست سال جاری، میعانات گازی با ۶.۳ میلیارد دلار، عمده‌ترین کالای صادراتی کشور بوده که ۱۷ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده است. گازهای طبیعی مایع با حدود ۲ میلیارد دلار در رتبه بعدی قرار دارد. پس از آن به ترتیب روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با ۱.۴ میلیارد دلار، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۱.۷ میلیارد دلار و پروپان مایع شده با ۹۹۰حدود یک میلیارد دلار قرار دارند. اقلام عمده وارداتی طی این مدت به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد دلار، لوبیای سویا به ارزش ۷۷۴ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به ارزش ۶۶۶ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتور به ارزش ۶۲۴ میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری به ارزش ۵۳۶ ۵۳۶ میلیون دلار بود.بر اساس این گزارش، چین همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی حفظ کرده است؛ به طوری که در این مدت حجم صادرات غیرنفتی به چین به ۶.۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۵ درصد افزایش داشته است که بهترین رشد در میان دیگر کشورهای عمده خریدار کالای ایرانی را داشته است. پس از چین به ترتیب امارات متحده عربی با ۵.۷ میلیارد دلار، عراق با ۵.۴ میلیارد دلار، ترکیه با ۲.۸ میلیارد دلار و کره جنوبی با ۲.۶ میلیارد دلار قرار دارند. واردات ایران از آلمان در ده ماه گذشته به یک حدود ۲ میلیارد دلار رسید و این کشور پنجمین کشور عمده طرف معامله با کشورمان بود.

حضور نمایندگان شرکت های نفتی در ایران

شرکت ملی نفت ایران از میان شرکت‌های متقاضی حضور در مناقصه‌های بالادستی صنعت نفت، ۲۹ شرکت اکتشاف و تولید نفت و گاز خارجی را تعیین صلاحیت کرد. بر این اساس در این لیست شرکت‌های تعیین صلاحیت شده خارجی نام ۱۴ شرکت آسیایی شامل چهار شرکت ژ اینپکس، میتسویی، میتسوبیشی و شرکت اکتشاف نفت ژاپن، چهار شرکت‌ چینی شامل ساینوپک، سینوک، سی. ان. پی. سی و سی. ان. پی. دبلیو، دو شرکت کره جنوبی شامل دوو و کوگس، پترومینای اندونزی، پی. تی. تی. ای. پی تایلند، و پتروناس مالزی به چشم می‌خورد. همزمان با رونمایی از این لیست، هفته گذشته با حضور نمایندگان این ۱۱ شرکت نفتی از کشورهای ژاپن، چین، اندونزی، مالزی و تایلند با سفر به تهران در کارگاه شرکت ملی نفت ایران با عنوان تشریح مدل جدید قراردادهای نفتی شرکت کرده‌اند. غلامرضا منوچهری معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران درباره برگزاری این کارگاه نفتی گفت: شرکت‌های فعال در زمینه اکتشاف و تولید در کشورهای آسیای شرقی علاقه مند بودند با برگزاری کارگاهی در جریان چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی ایران قرار بگیرند. در این کارگاه، مدل جدید قراردادی تشریح و به سئوالات و ابهامات مدیران شرکت های نفتی پاسخ داده شده است. در این کارگاه همچنین محمد مصطفوی مدیر سرمایه‌گذاری و کسب وکار شرکت ملی نفت ایران درباره ابعاد مالی و اقتصادی مدل جدید قراردادهای بخش بالادستی صنعت نفت و گاز ایران توضیحاتی ارائه کرده است.

انعقاد ۱۱۰ قرارداد به ارزش ۸۰ میلیارد دلار با خارجی ها

به نقل از رویترز، به دنبال اجرای توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۵، بسیاری در آمریکا، اروپا و به ویژه در تهران امیدوار بودند که این توافق، زمینه ساز گسترش روابط بازرگانی و سرمایه گذاری در ایران و نیز رونق بخش خصوصی همراه با کاهش نفوذ شرکت های دولتی در اقتصاد کشور گردد. اما اکنون با گذشت یکسال از این توافقنامه و نگاه به عملکرد آن چنین مشاهده میشود که نه تنها این امیدواری تحقق نیافته بلکه بیشتر قرارداد ها و توافق های به عمل امده با شرکتهای خارجی، سهم شرکت های کاملا دولتی یا شرکت هایی که توسط دولت اداره می شوند و یا مافیاهای تجاری بوده است. گفته میشود، از زمان اجرایی شدن توافق هسته ای حدود ۱۱۰ قرارداد به ارزش حداقل ۸۰ میلیارد دلار در ایران توسط شرکت های مختلف خارجی در زمینه انرژی، زیرساختها و داروسازی منعقد شده که شرکت های کره ای، ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی و روسی بیشترین قراردادها را با طرف ایرانی امضاء کرده اند. سهم شرکت های دولتی در این میان، ۹۰ قرار داد بوده است. البته اینکه رویترز این رقم را از کجا بدست آورده مشخص نیست که بسیار جای تردید است.

زنگنه میگوید درآمد نفتی به ۴۱ میلیارد دلار می‌رسد

بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرد: برپایه برآوردهای موجود چنین پیدا است که تا پایان سال جاری، یعنی تا دو ماه دیگرفروش نفت و میعانات گازی به ۴۱ میلیارد دلار می رسد. ولی او بلافاصله اعلام کرد که این بدان معنا بخواهد بود که شرکت ملی نفت ایران ۴۱ میلیارد دلار وصولی دارد، زیرا وصولی‌های دولت با چند ماه تاخیر حاصل خواهد شد. وی ادامه داد : امسال ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وصولی داشته ایم، در چند ماه باقیمانده سال نیز وصولی خوبی خواهیم داشت که بودجه پیش بینی شده دولت را به طور مطمئن تامین می کند. وزیر نفت یادآوری کرد در این دولت ١١ فاز جدید پارس جنوبی به بهره برداری رسیده و قرار است فازهای ١٧، ١٨، ١٩، ٢٠ و ٢١ تا پایان امسال به بهره برداری برسد. زنگنه در پاسخ به پرسش هایی درباره بلوکه پول نفت ایران در برخی کشورها گفت: من این را تایید نمی کنم، هیچ پولی از ایران بلوکه نمی شود و همه پولمان را دریافت می کنیم. وزیر نفت یادآوری کرد قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده ۵۵ دلار پیش بینی شده است.

اشکال تراشی جدید پاکستان برای خط لوله گازی صلح

پس از گذشت ۲۲ سال از امضای قرارداد خط لوله صلح بین ایران و پاکستان که تاکنون به نتیجه هم نرسیده، حال شهید خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرده که مقامات پاکستانی با ایرانی‌ها در ارتباطند تا مذاکره دوباره‌ای را در مورد خط لوله صلح با قیمت جدید امضا کنند. به گفته وزیر انرژی پاکستان؛ امضای این قرارداد می‌تواند شانس دوباره ای را برای تکمیل پروژه طولانی‌مدت ایجاد خط لوله گاز بین ایران و پاکستان که به تأخیر افتاده است، ایجاد کند. ایران و پاکستان در سال ۱۹۹۵ توافق نامه ای را در مورد احداث یک خط لوله گاز امضا کردند. تاکنون ایران ۹۰۰ کیلومتر از خط لوله موسوم به آی پی را در خاک خود احداث کرده و منتظر احداث ۷۰۰ کیلومتر باقیمانده از آن در خاک پاکستان است. طبق قرارداد اولیه بین دو کشور در مورد صادرات گاز طبیعی، اگر پاکستان تا پایان دسامبر این قرارداد را عملیاتی نمیکرد، باید ۳ درصد از ارزش صادرات گاز را به عنوان جریمه به ایران پرداخت میکرد. به گفته وزیر نفت پاکستان قیمت گاز طبیعی برای هر جی اس پی ا ۱۲ دلار تعیین شده است. دولت پاکستان به دلیل مشگلات مالی تاکنون نتوانسته قرارداد را اجرایی کند که تحریم ایران هم مزید بر علت شده بود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*