خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 27 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 27 – 95

نرخ تورم ۷.۹ در صد دروغ آشکار دولت روحانی

دولت روحانی مدعی است که کاهش نرخ تورم و تک رقمی شدن آن در ماه های اخیر، یکی از دستاوردهای مهم دولت به شمار میرود. براساس جدیدترین گزارش آماری، مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در مهر ماه به ۷.۹ درصد رسیده است که نشانگر کاهش ۰.۴ درصدی نسبت به ماه قبل است. این درحالی است که مروری بر قیمت بیش از ۴۰ قلم کالای مصرفی مردم و با استناد به گزارش بانک مرکزی خلاف آنرا نشان میدهد. قیاس آمارهای بانک مرکزی از وضعیت اقلام مصرفی مردم با تورم اعلامی مرکز آمار در مهر ماه نشان می دهد که اینبار هم آمار تورم با سفره مردم نمی خواند. درحالی مرکز آمار از تورم ۷.۹ درصدی در مهر ماه خبر داده که مستندات آماری بانک مرکزی نشان میدهد که کالاهای اساسی مردم طی یکسال گذشته از نیم تا ۵۷.۸ درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی طی هفته منتهی به ۲۳ مهر ۹۵ قیمت لبنیات ۳.۵ درصد، تخم مرغ ۱۳.۹ درصد، برنج ۵۱.۷ درصد ، حبوب ۲۳.۵ درصد ، میوه های تازه ۳.۱ درصد، گوشت قرمز ۹.۱ درصد ، گوشت مرغ ۶ درصد ، قند و شکر ۴۵.۱ درصد ، چای ۱۶.۵ درصد و روغن نباتی ۶.۶ درصد رشد داشته است. گفتنی است در یک سال گذشته قیمت اکثر اقلام ضروری با افزایش قیمت همراه بوده و تنها کالاهای گروه سبزیهای تازه با کاهش قیمت مواجه شده اند.

2056

حرکت لاک پشتی شرکت نفت درپارس جنوبی

علی کاردرمدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی گفت: ما ابتدا کار تولید را خودمان شروع می کنیم به طوریکه تا بهمن ماه به تولید ۳۵ هزار بشکه در روز خواهیم رسید و بعد پیشنهادهای شرکت های خارجی را برای توسعه لایه نفتی بررسی خواهیم کرد. غلامرضا منوچهری معاون فنی شرکت نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون حفاری ۳۰۰ حلقه چاه در لایه نفتی پارس جنوبی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: توسعه فاز دوم لایه نفتی از جمله اولویت‌های وزارت نفت بوده که در قالب قراردادهای جدید نفتی توسعه خواهد یافت. وی با اشاره به مذاکره با شرکت دانمارکی (مرسک) برای توسعه این لایه نفتی در فاز دوم توسعه هم توضیح داد: مذاکرات در حال انجام است اما هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم اما به نظر می‌رسد این شرکت دانمارکی از جمله شرکت‌های قوی برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی است. معاون شرکت ملی نفت با بیان اینکه قطر هم اکنون ۳۰۰ حلقه چاه برای برداشت از لایه نفتی حفاری کرده است، خاطرنشان کرد: ایران باید حداقل دو سوم این میزان را حفاری کند تا بتوانیم در یک دوره طولانی ۲۰ ساله تولید از لایه نفتی را به ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهیم.

تردید شرکتهای بیمه در همکاری با حکومت اسلامی

رویترز در گزارشی نوشت: علی‌رغم گذشت ۱۰ ماه از لغو تحریم‌ها، روند ورود شرکتهای بیمه‌ غربی به ایران و انعقاد قرارداد با این کشور به علت مشکلات بانکی و عدم تمایل بانک‌ها برای نقل و انتقال‌های مالی به کندی پیش می‌رود. به نوشته رویترز، علی‌رغم لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه، تهران تنها توانسته با تعداد محدودی از بانک‌های کوچک رابطه برقرار کند چراکه تحریم‌های آمریکا همچنان پابرجاست. با این وجود دولت اسلامی برای تامین پوشش بیمه‌ای در بازاری که سال گذشته ارزشش ۹ میلیارد دلار بود و احتمالا در دهه آینده دو برابر می‌شود، مذاکرات فعالانه‌ای با بیمه‌گران خارجی در حال انجام است. شرکت‌های غربی برای ازسرگیری تجارت با ایران به پوشش بیمه نیاز دارند. بیمه‌های اعتباری کشتیرانی و بازرگانی که ریسک عدم پرداخت پول کالاها را بیمه می‌کنند، نخستین نوع بیمه‌ای هستند که به ایران پیشنهاد شده است. ازآنجایی که ایران در نظر دارد تا صادرات نفت را افزایش دهد، تامین بیمه دریایی (پوشش بیمه محموله‌های نفتی) مهم به نظر می‌رسد. شرکت‌های طراز اول غربی در ماه‌های اخیر پیشنهاد ارائه خدمات به ایران را آغاز کرده‌اند. شرکت بیمه اسکولد نروژ اعلام کرده است که در حال مذاکره با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است درحالی‌که قبلا کشتی‌های شرکت ملی نفتکش ایران را بیمه کرده است. شرکت‌های دیگر نظیر استاندارد کلاب انگلیس نیز اعلام کرده‌اند پوشش بیمه کشتی‌های تجاری که به مقصد یا مبدا ایران حرکت می‌کنند را تامین می‌کند اما مشخص نکرد که این پوشش بیمه به شرکت‌های کشتیرانی ایرانی مربوط می‌شود یا نه. بیمه‌گران کشتی‌ها می‌گویند با توجه به مسدود بودن استفاده از سیستم مالی آمریکا هنوز محدودیت‌هایی در مورد پرداخت‌ها وجود دارد.

سرمایه‌گذاری ٢ میلیارد دلاری توتال در صنعت پتروشیمی

عادل نژاد سلیم مدیر عامل شرکت هلدینگ خلیج فارس از مشارکت شرکت توتال در یک پروژه دو میلیارد دلاری الفین تا پایان امسال خبر داد. وی درباره جزییات امضای این قرارداد توضیح داد: با امضای این قرارداد، این شرکت فرانسوی در یک پروژه الفینی پایین‌ دستی صنعت پتروشیمی کشور مشارکت خواهد کرد که حداقل ٢ میلیارد دلار ارزش دارد. وی همچنین درباره امضای قرارداد با شرکت‌های بین‌المللی گفته است: تاکنون هفت تفاهمنامه با شرکت‌های معتبر بین‌المللی از جمله اروپایی مانند شرکت توتال فرانسه امضا شده است. مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس زمان امضای قراردادهای نهایی و اجرای این قرارداد را پایان امسال اعلام کرده و گفته است: دو قرارداد نهایی امضا خواهد شد که یکی از آنها با توتال است. طرف امضاکننده قرارداد دوم تمایلی به اعلام نامش ندارد ولی با فراهم کردن مقدمات، قرارداد با این شرکت نیز در ماه‌های آتی امضا خواهد شد. عادل نژاد درباره مذاکره با سایر شرکت‌های بین‌المللی نیز توضیح داده که برای اجرا و ساخت پروژه‌های پتروشیمی به دنبال جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی هستیم. پس از اجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران و شرکت توتال فرانسه، تفاهمنامه همکاری امضا کردند که بر اساس آن، توتال تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران اعلام کرد.

بورس تهران بی رمق بود، بی رمق تر شد

علی سنگینیان نایب رییس سابق هیات مدیره فرابورس میگوید: شرایط بازار سرمایه ایران امروز به خوبی نمود شرایط اقتصادی ایران است و وقتی هم که به صنایع نگاه می‌کنیم، عمده صنایع کشور با مازاد ظرفیت تولید و موجودی انبار مواجه هستند و سود شرکت‌ها در حال کاهش بوده و صادرات هم کمتر شده است؛ به نحوی که تولید زیر ظرفیت اسمی شرکتها صورت می‌گیرد و شرکتهای ایرانی هم اکنون حال و روز خیلی خوبی ندارند؛ بنابراین تولید در فضای خیلی خوبی صورت نمی‌گیرد که به تبع آن، بازار سرمایه نیز بتواند به خوبی رشد کند. وی میافزاید: طبیعتا آثار نامناسب اقتصادی به خوبی در بازار سرمایه دیده می‌شود؛ چراکه سودآوری شرکتها اکنون شرایط ایده‌آلی ندارد و راضی کننده نیست؛ همین وضعیت در بازار سرمایه نیز مشاهده می‌شود؛ به خصوص اینکه بعد از اتفاقاتی که در برجام ر خ داد، انتظار این بود که نتایج ناشی از آن به سرعت در اقتصاد ایران اثر بگذارد و شرکتها از این وضعیت رخوت و رکود بیرون بیایند؛ اما گذشت زمان نشان داد که خیلی نمی‌توان در این حوزه عجله کرد و اگر واقع بینانه نگاه کنیم، این تاثیرات با صرف زمان بیشتری در اقتصاد اثر می‌گذارد؛ بنابراین علیرغم پیش‌بینی‌هایی که برای بازار سرمایه در سال ۹۵ صورت می‌گرفت که امسال، شرایط بازار بهتر از ۹۴ خواهد بود؛ اما متاسفانه این چنین نشد. وی تصریح کرد: امسال علیرغم اینکه رشد اقتصادی کشور مثبت شده، ولی این رشد اقتصادی هنوز نمودی در بازار سرمایه نداشته است، چراکه این رشد برای ایجاد تحرک در بازار کم است؛ ضمن اینکه اعداد و ارقامی که محقق شده بعد از سه دوره رکود محض که اقتصاد ایران را نزدیک به ۱۵ درصد کوچکتر کرده است، رخ داده و این رشد توانسته بخشی از آن کوچک شدن را جبران کند؛ ولی هنوز اقتصاد ایران به شرایط قبل برنگشته‌ است، اگرچه از رکود خارج شده و رشد منفی از کشور رخت بربسته است، بنابراین رشد دو تا سه درصدی برای اقتصادی که نیازمند رشدهای بالا است و بیکاری بالایی دارد، نمی‌تواند بازار سرمایه را تحریک کند.

صنعت از نفس افتاده نساجی کشور

ایران دارای مزیت مواد اولیه در صنعت نساجی و پوشاک است و بزرگترین مزیت آن امکان تامین مناسب مواد اولیه در داخل است، که بنا به گفته کارشناسان بین ۶۵ تا ۸۵ درصد از کل قیمت را تشکیل می‌دهد. اما نگاه نادرست و برنامه ریزی و مدیریت نامناسب سبب شده تا این صنعت در ایران بسیار عقب تر از جایگاه حقیقی خود باشد؛ به طوریکه در یک نیمه سال رقم صادرات پارچه ایرانی کمتر از ۲۲ میلیون دلار باشد. سابقه ایران در تولید مواد اولیه صنعت نساجی نشان می دهد که علاوه بر تامین نیاز داخلی تولیدکنندگان نساجی و پوشاک به ویژه در پنبه که جزو مواد اولیه طبیعی محسوب می شود، امکان صادرات مازاد این مواد اولیه به سایر کشورها نیز وجود دارد؛ به طوریکه ایران در گذشته موفق به تولید ۲۵۰ هزارتن پنبه در سال هم شده است که ۱۰۰ هزار تن آن صادراتی بوده و این در حالی است که با از دست دادن این مزیت اکنون در موقعیتی هستیم که به زحمت بخش کشاورزی قادر به تولید یک سوم از نیاز صنعت نساجی ایران است که همین امر عدم برنامه ریزی مناسب در این حوزه را نشان می دهد. از سوی دیگر برخی مواد اولیه مورد نیاز در صنعت نساجی، مواد مصنوعی یا تولید شده توسط پتروشیمی ها هستند و جالب تر آنکه، پتروشیمی های داخل نیز علاقه مندند که به جای فروش محصولات خود به تولیدکنندگان داخلی، ان را به کشورهای دیگر صادر کنند. صادرات این مواد در حالی صورت می گیرد که به نظر می رسد، فروش محصولات با ارز برای تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی سود بیشتری دارد، اما قضیه آن جایی جالب می شود که زمانی که تولیدکنندگان برای خرید این محصولات به صورت ارزی و با قیمت صادراتی هم ابراز تمایل می کنند بازهم تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی به جای تامین نیاز داخل، سعی در حفظ بازارهای صادراتی خود دارند. به این ترتیب، عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز، هدف گذاری نامناسب بخش صنعت و تجارت، مدیریت ناکارآمد در سطوح مرتبط با این حوزه، تحریم های وضع شده علیه ایران، عدم توجه به نقدینگی و سرمایه در گردش بخش نساجی و به روزآوری آن و … همه و همه سبب شده است تا جایگاه این صنعت در ایران به جای پیشرفت روزافزون، به روزمرگی افتد ودر مقابل ایران به جولانگاه پارچه و پوشاک قاچاق بدون کیفیت و فاقد هرگونه شود.

کاهش نرخ رشد بهره‌وریمنابع انسانی

محمد علی محمدی مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی در نشستی خبری با اشاره به برگزاری دوازدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی، گفت: این کنفرانس با موضوع آینده مدیریت منابع انسانی در ایران در تاریخ ۲۳ و ۲۴ آبان برگزار می‌شود. وی با اشاره به اینکه قرار بود نرخ رشد بهره‌وری منابع انسانی ۳ درصد در سال باشد، اظهار داشت: اما در بهترین حالت این رقم به ۲ درصد رسید و در برخی سالهای حتی نرخ ۰.۵ درصدی را هم در بهره‌وری منابع انسانی شاهد بودیم. محمدی با بیان اینکه با این نرخ رشد بهره وری به اهداف خود در سال ۱۴۰۴ نمی‌رسیم، گفت: یکی از بخش‌های مورد توجه ما در این کنفرانس این است که گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای را در حوزه منابع انسانی در سطح کارشناسان، مدیران میانی و ارشد می‌دهیم که این باعث حرفه‌گرایی در سازمان‌ها می‌شود. همچنین در این نشست ابراهیم شیخ، مدیر توسعه منابع انسانی ایدرو درباره میانگین سنی مدیران ارشد دولتی و ضرورت آموزش مدیران جوان، گفت: در ابتدای کابینه که محاسبه کردیم میانگین سن مدیران کابینه دولت یازدهم ۵۵ سال بود اما با تغییر و تحولات این نرخ تغییر کرده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*