خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 23 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 23 – 95

آتش سوزیها سبب توقف ۱۳ پتروشیمی شده است

تولید در ۱۳ پتروشیمی ایران درحالی برایسومین روز متوالی متوقف شده که نبود مدیریت منسجم در مهار این حادثه و عدم حضور معاون وزیر نفت در منطقه، صدای اعتراض شرکت‌های پتروشیمی را درآورده است. به دلیل عدم استفاده از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت و خوراک اصلی پتروشیمی ها در عسلویه و توقف پتروشیمی مبین، عملا گازها در حال سوختن است و دود سیاه از مشعل ها مشکلات زیست محیطی درسطح منطقه به وجود آورده است. نکته قابل توجه آن است که با گذشت سه روز از توقف فعالیت‌های پتروشیمی مبین و به تبع آن توقف تولید محصولات پتروشیمی در ۱۳ مجتمع بزرگ مستقر در عسلویه شامل پتروشیمی های پردیس، جم، آریا ساسول، نوری، پارس، مهر، مروارید، کاویان، زاگرس، فرساشیمی، پلی پروپیلن جم، مبین و اهتمام جم اما خبری از حضور خانم شاهدانی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در منطقه نیست.

2794

دزدخانه ای به نام شرکت بازرگانی دولتی ایران

شرکت بازرگانی دولتی ایران یک دزدخانه به معنای واقعی است. این شرکت اواخر سال ۹۳ اقدام به فروش برنج به ۱۱ شرکت به ارزش ۱۰۸ میلیارد تومان کرد که سه‌ماهه بازپرداخت شود، ولی با گذشت حدود ۲۰ ماه هنوز بخش عمده این پول ها وصول نشده است و با احتساب خسارت تاخیر تادیه و ۲ درصد کارمزد قانونی، میزان طلب دولت درحال حاضر بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان است. با اینکه سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات مجلس مستقیماً به این موضوع ورود کرده و تخلفات را گوشزد کرده اند، ولی ظاهراً مسئولان شرکت بازرگانی دولتی اقدام جدی برای وصول طلب شرکت انجام نداده اند، گویی انگیزه ای برای دریافت پول دولت ندارند. یک مورد آن بدهی ۲۵ میلیارد تومانی پسر علی پروین فوتبالیست قدیمی و یکی از میلیاردرها درحکومت اسلامی است. یک مورد دیگر فروش انحصاری ۸۲ تن برنج به ارزش ۱۸۲ میلیارد تومان به یک خریداردر دیماه گذشته است که قرار بود ۵۰% نقدی و ۵۰% دوماهه بازپرداخت شود که هنوز وصول نشده. یکی دیگر از تقلبات مخرب این شرکت دولتی اجازه ورود هزاران تن برنج مسموم و تاریخ مصرف گذشته از تایلند ، هند ، آرژانتین چند کشور دیگر بود. از قرار سردسته دزدان درشرکت بازرگانی خارجی شخص مدیر عامل به نام قنبری است که واردات برنج را راسا مدیریت میکند و به اعتراضات هم توجهی ندارد، تا آنجا که حجتی وزیر کشاورزی در نامه ای به مهرآسا قائم مقام خود متذکر میشود اگر آقای قنبری نمیتواند در چارچوب مقررات عمل کند اعلام تا فکر دیگری شود. موضوع آشفتگی دربازارشکرو افزایش قیمت از دیگر موارد سوء مدیریت در شرکت بازرگانی دولتی است. البته خبرهای جدیدی هم از خرید های خارجی و برخی عملیات بازرگانی این شرکت در سال ۱۳۹۴ بدون برگزاری مناقصه و بدون گرفتن مجوز ترک تشریفات مناقصه به گوش می رسد که نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

کم آبی دراستانهای جنوبی و شرقی به خط قرمز رسیده

در سال آبی جاری ورودی آب سد زاینده رود در استان اصفهان با کاهش ۵۰ درصدی و سدهای درودزن در فارس و سد دوستی در خراسان رضوی با کاهش ۲۵ درصدی روبرو است. به جز سه سد مذکور، در سال جاری ورودی آب سایر سدهای بزرگ و مهم کشور که ۱۶۰ سد را شامل می شود، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و می‌توان گفت که میزان ورودی آب در سد کرخه در حوزه خلیج فارس که در گذشته بحرانی ترین سد بود امسال به دلیل افزایش بارندگی ها و توزیع نامناسب آن ۵۰۰ درصد افزایش داشته است. علاوه‌بر این میزان بارندگی‌ها ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که این میزان نسبت به دوره آماری بلند مدت دو درصد کاهش داشته و اکنون نهمین سالی است که میانگین بارندگی در سطح کشور از میانگین دوره آماری کمتر است.همچنین امسال در سواحل دریای خزر و دریاچه ارومیه شاهد افزایش بیش از ۲۰ درصدی بارندگی و در فلات مرکزی و استان هایی مانند اصفهان و کرمان شاهد کاهش ۱۸ درصدی بارندگی بوده ایم ضمنا در این مدت میزان روان آب ها در سطح کشور به دلیل نوع نزولات و شدت مدت بارندگی ۴۳ درصد افزایش داشته است. صرف اینکه در برخی مناطق منابع آبی مناسبی در دسترس است نمیتوان گفت که بحران ۱۵ ساله آب در ایران رو به کاهش است چراکه به همان تناسب و یا شاید بیشتر در مناطق دیگر شاهد فقر آبی هستیم و باید پذیرفت که این بحران دیرینه جز یک اتحاد و بسیج همگانی بین تمام آحاد جامعه برطرف نخواهد شد.

ورود ۱ میلیون بیکار به بازار کار

گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت اشتغال و بازار کار در سال ۹۴، از بیکاری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیروی کار در پایان سال ۹۴ حکایت دارد که با احتساب شاغلان ناقص، ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور در پایان سال ۹۴ درگیر مسئله بیکاری و اشتغال ناقص بوده‌اند. بیشترین نرخ بیکاری مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است به طوریکه ۸۰ درصد جمعیت شاغل کشور را افراد دارای تحصیلات «غیردانشگاهی» و ۲۰ درصد جمعیت شاغل کشور را افراد با تحصیلات فوق دیپلم و بالاتر تشکیل می‌دهند. سعید لیلاز اقتصاددان میگوید: اگر طی سال‌های آینده شرایط کشور معطوف و متمرکز در بهبود شرایط اقتصادی شود، می‌توانیم نرخ بیکاری را همچنان ثابت نگه داریم و در مقابل نرخ بهره وری را تا حدی افزایش دهیم. برای کاهش نرخ بیکاری باید در سه جبهه احیای نرخ بهره وری، ساماندهی نیروی کار انباشت شده از سال های گذشته و اشتغالزایی برای نیروی کار جدیدالورود به طور همزمان اقدام اساسی انجام شود و در ادامه میگوید: در صورت ورود سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید به کشور اعم از داخلی و خارجی، از سال ۹۶ شاهد کاهش نرخ بیکاری خواهیم بود، اگر هم پیش بینی سرمایه گذاری جدید محقق نشود، نرخ بیکاری به صورت تدریجی و بسیار آرام کاهش خواهد یافت. بررسی آمار بیکاران طی سال‌های ۸۴ تا ۹۴ نشان می‌دهد، در طول این ۱۰ سال تنها یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده که آمار زیادی نیست اما در همین مدت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به جمعیت سن کار اضافه شده است.

آیا نرخ تورم ۸.۷ درصد واقعی است؟

تورم تابستان بر اساس پیش‌بینی‌ وزارت امور اقتصادی و دارایی به ۸.۷ درصد رسیده است، که ظاهرا به وعده خود برای کاهش تورم عمل کرده است. بر اساس گزارشات رسمی دولت، در تابستان امسال سهم هر یک از بخش‌های مسکن، آب، برق، گازوسایر سوخت‌ها درافزایش بهای مصرف‌ کننده ۳۰.۲%، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها۲۷.۶ %، بهداشت و درمان ۱۰.۱ %، حمل و نقل ۷.۷ %، پوشاک و کفش ۵.۲ % ، کالا و خدمات متفرقه ۵.۱ %، تحصیل ۳.۷ %، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه ۳.۴ %، تفریح و خدمات فرهنگی ۲.۵%، رستوران و هتل ۲.۳ %، ارتباطات ۰.۶ % و دخانیات ۰.۵% بوده است. در این میان دولت معتقد است که مهمترین عوامل کاهش نرخ تورم، کاهش تورم جهانی و انضباط مالی و پولی دولت، از بین رفتن اثر شوک‌های وارده به اقتصاد از جمله تلاطم ارزی و اجرای هدفمندی یارانه‌ها، تعدیل انتظارات تورمی جامعه شامل ثبات سیاسی و اجرای برجام، ثبات در بازار مسکن و کاهش رشد بخش تقاضا در اقتصاد بوده است که البته دلیل آن نمیشود که ارائه درصدهارا با وجود بازیهای آماری حکومت اسلامی که خامنه ای هم به آن اعتراف کرده جدی تلقی کرد.

امضای ١٠‌ میلیارد دلار قرارداد نفتی

در چند سال اخیرمسئولین به قدری درباره امضای قراردادهای میلیارد دلاری نفت دروغ گفته که انسان نمیداند گفته اخیرکاردرمعاون وزیرنفت از امضای ۱۰‌میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی در سال جاری را باور کرد و یا دروغ سال نامید. خبراز این قرار است که قرارداد توسعه سه میدان نفت و گاز امسال واگذار می‌شود. وی درباره حجم امضای قراردادهای توسعه‌ای بخش بالادستی صنعت نفت‌وگاز، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پیش از پایان امسال حدود ۱۰‌میلیارد دلار قرارداد جدید برای توسعه میادین نفت‌وگاز با شرکت‌های خارجی یا داخلی امضا کنیم. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه امسال قرارداد توسعه سه میدان نفت‌وگاز امضا خواهد شد، تصریح کرد: به‌زودی با برگزاری مناقصات نسبت به انتخاب پیمانکاران توسعه میادین نفت‌وگاز اقدام می‌کنیم. کاردر، معاون وزیر نفت، اواسط شهریورماه امسال هم در نشستی خبری با اشاره به برگزاری اولین مناقصه بین‌المللی صنعت نفت کشور در دوران پسابرجام، گفته بود: هفته پایانی مهرماه فراخوان برگزاری مناقصه توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی برگزار خواهد شد.

درآمد نفتی دولت روحانی در سه سال چقدر بود؟

بررسی ها نشان می دهد دولت روحانی در ۳ سال های گذشته برابر با ۱۵۳ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار درآمد نفتی داشته است که در مقایسه با ۳ سال ۱۳۸۸ تاپایان سال ۱۳۹۰ کاهشی ۴۵ درصد را نشان میدهد که عامل اصلی کاهش تحریم، های سخت غرب علیه ایران بود . کاهش درآمد نفت ناشی از افت ۵۰ درصدی قیمت نفت در بازار جهانی از یک سو، و کاهش حجم صادرات نفت از سوی دیگردولت یازدهم را تحت تاثیر خود قرار داد و مشکلات روحانی برای اداره کشور را دو چندان ساخت .دولت یازدهم در حالی سکان اقتصاد ایران را در دست گرفت که رکودی سخت و سنگین اقتصاد ایران را فرا گرفته بود و تورم لجام گسیخته نیز همزمان بحران های اقتصادی ایران را دو چندان کرده بود .
نمودار زیر درآمد نفت در ده سال گذشته را نشان میدهد

2795

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*