خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 17 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 17 – 95

بلاتکلیفی و سوء مدیریت درصنعت فولاد کشور

محمد احرامیان مدیر عامل فولاد یزد میگوید: تا زمانیکه مزیت رشد تولید و قیمت فولاد پیش بینی نشود، نمی توان انتظار رشد فولاد را داشت. چینی ها، سنگ آهن را از ایران می خرند، تا کارخانه های چین حمل می کنند و درنهایت قیمت آنها ارزانتر از قیمت تولید ما که دارای سنگ آهن هستیم تمام میشود. با این تفاسیر مشخص است که امکان رقابت با آنها را نداریم. وی در واکنش به اظهارات معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش ظرفیت تولید فولاد تا ۳۰ میلیون تن در سه سال آینده تصریح کرد: برخی افراد دانش تولید فولاد را ندارند که موجب می شود عملکرد، گفتار، سیاست گذاری و در نهایت هدف گذاری متناسبی نداشته باشد. وی به صورت مصداقی گفت: طرحی تحت عنوان فولاد آلیاژی ارائه شده است که که این یک کلاه برداری و حقه است تا طرحی را که ۸۰ میلیون دلار قیمت دارد با دو میلیارد دلار به ما غالب کنند که البته در نامه‌ای شرح این ماجرا را به معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور ارائه کرده‌ایم. وی در ادامه با بیان اینکه داستان عدم تقارن هزینه و بهره وری ادامه دار است، عنوان کرد: برای فولاد مبارکه ۱۲ میلیارد دلار هزینه شده است تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تولید داشته باشد و در نهایت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار نیز فروش و این ها ارقامی است که موجود است و می توان به آنها رجوع کرد.

2850

میزان بدهی دولت به معمایی حل نشدنی تبدیل شده است

مبلغ بدهی دولت به سیستم بانکی، پیمانکاران و سایر طلبکاران تبدیل به یک معمای لاینحل شده، زیرا که هیچکس حتا طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی هم که متصدی دخل و خرج مملکت است رقم دقیق آنرا نمیداند. وی در جلسه هم اندیشی با کمیسیون اقتصاد محلس که در مشهد برگزارشد بدهی دولت را ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. البته وی از عزم جدی سران نظام برای ورود به دوران رونق اقتصادی هم سخن گفت. وزیر اقتصاد مشکلات نظام بانکی و بدهی های گسترده دولت را دو چالش بزرگ کشور در ایجاد رکود چند سال اخیر دانست و نکته حائز اهمیت اینکه اظهار داشت مرکزی برای شناسایی بدهی های دولت در وزارت اقتصاد دایر شده است، به عبارت دیگر وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور عملا عاجز از تعیین مبلغ دقیق بدیهای دولت میباشد.

قرارداد جدید ساخت پنج نیروگاه با ترکیه

شورای عالی اقتصاد به درخواست وزارت نیرو و با استناد به دستورالعمل بند “و” ماده ۱۳۳ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور قرار است قرارداد احداث هفت نیروگاه حرارتی با ظرفیت ۵۰۰۰ مگاوات و به ارزش ۴.۲ میلیارد دلار را با شرکت ترکی یونیت اینترنشنال منعقد کند. این درحالی است که انعقاد اینگونه قراردادها در حکومت اسلامی همواره با انواع زد و بندهای پشت پرده همراه بوده که در نتیجه آن انواع مشگلات ، نارساییها و بکارگیری تکنولوژی ودستگاه ها و ماشین آلات قدیمی رادرپی داشته که از این بابت خسارتهای قابل توجهی هم متوجه کشور شده است. چنین به نظر میرسد که در اینمورد هم داستان دارد تکرار میشود و احتمالا وعده پرداخت حق دلالیهای نجومی راه را هموارکرده است تا قراردادی با این اهمیت بدون مناقصه جهانی آماده برای امضا گردد.

سهم ۴۰ درصدی خارجیان در بانکهای کشور

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در خصوص میزان مجاز سهام خارجی در بانک‌های کشور گفت: متقاضیان خارجی سهامداری در بانک‌های ایرانی، مجاز خواهند بود که حداگثر تا ۴۰ درصد از سهام بانک‌های داخلی خریداری نمایند، ولی در مناطق آزاد تجاری محدودیتی وجود نخواهد داشت. وی تصریح کرد: اگر پیشنهاد دهنده خارجی که می‌خواهد بانکی تاسیس کند، حائز شرایط لازم باشد و پیش نیازهای لازم را تامین کند، با کسب مجوز از بانک مرکزی می‌تواند به صورت مستقل، بانک تاسیس کند. البته اینگونه دستورالعملها بیشتر صوری است و اگرسهامدار خارجی بخواهد اگثریت سهام را در اختیار داسته باشد راه های قانونی متعددی وحود دارد که این کار را میسر میسازد.

ارزش بازار پوشاک ایران ١١/۵ میلیارد دلار

علیرضا حائری دبیر سابق انجمن تولیدکنندگان صنایع نساجی، ارزش بازار پوشاک ایران را ۱۱.۵ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: ۲.۵ تا سه میلیارد دلار از این بازار در اختیار رقبای خارجی است. علیرضا حائری گفت: طبق اعلام دفتر نساجی وزارت صنعت، درحال‌حاضر هزارو پانصد واحد صنعتی پوشاک با اشتغال ۳۰ هزار نفر و ۲۰ هزار واحد صنفی با اشتغال ۲۵۰ هزار نفر در این بخش به فعالیت مشغول هستند؛ این واحدها با ظرفیتی معادل ۳۴۰ هزار تن در سال احداث شده و ظرفیت عملی فعلی آنها بالغ بر حدود ۳۰۰ هزار تن انواع پوشاک در سال است، این در حالی است که ارزش بازار جهانی پوشاک درحال‌حاضر بالغ بر حدود هزارو ۵٠٠ میلیارد دلار در سال است که تخمین زده می‌شود این بازار در سال ۲۰۲۵ از مرز دوهزار میلیارد دلار نیز فراتر رود.

امریکا ، ترکیه ، عراق رقبای صادرات خشکبار ایران

محمد حسین شمس فرد رئیس اتحادیه صادر کنندگان خشکبار میگوید: در سه ماهه اول سال جاری ۳۵ هزار و ۱۲۰ تن خرما به ارزش ۶۵ میلیون دلار صادر شده است که این رقم درمدت مشابه سال گذشته ۷۹ میلیون دلار بوده است. وی در خصوص وضعیت صادرات خشکبار در سال جاری نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته میگوید: پسته، کشمش و خرما سه قلم عمده صادرات خشکبار کشوررا تشکیل میدهد. پسته از نظر ارزش صادراتی ۲۱% و از نظر وزنی ۳۱% رشد و کشمش از نظر وزنی ۲۰% وازنظرارزشی ۳۲% رشد داشته است؛ اما خرما از نظر ارزشی با کاهش ۱۸ درصدی مواجه بوده است که مهمترین دلیل آن کاهش قیمت جهانی این محصول است. او در پاسخ به این سوال که چرا این کالاها بصورت فله ای از کشور خارج میشود، میگوید: خریداران بصورت فله ای می خرند تا بسته بندی‌های خودشان را داشته باشند.

زیان سه هزارمیلیارد دلاری ضایعات کشاورزی

مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب در تحقیقات خود زیان اقتصادی ناشی از ضایعات کشاورزی را سه میلیارد دلار برآورد کرده است که ۲۴ درصد متوسط کل ارزش واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ را شامل می شود. بر اساس این گزارش، جمعیت ایران در سال ۹۳ برابر با ۷۷ میلیون و ۸۵۶ هزار نفر بود و ضایعات کشاورزی می توانست انرژی و پروتئین روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰هزار نفر را تامین کند. یا می توانست از واردات حدود پنج میلیون تن محصولات کشاورزی جلوگیری کند. در همه کشورهای جهان کاهش ضایعات بر افزایش درآمد، بهبود امنیت غذایی، توسعه اقتصادی و حفظ محیط زیست اثرگذار است و در گزارش های فائو نیز این موارد به قدری اهمیت دارد که هیچ کشوری نمی تواند در برابر آن بی تفاوت باشد. همچنین روش ها و الگوهای تولید مواد غذایی و زیرساخت های داخلی هر کشور از مواردی است که روی ضایعات غذایی اثر می گذارد. مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب ۱۷ محصول مهم و عمده زراعی و ۶ محصول عمده باغی را که بیشترین مصرف آب را به خود اختصاص داده اند، انتخاب کرد و مورد بررسی قرار داد. گندم جزو محصولات زراعی مورد بررسی بود که طبق این مطالعه، هفت درصد از آن در زمان برداشت و هشت درصد از آن در زمان حمل و نقل و نگهداری به ضایعات تبدیل می شود. به این ترتیب گندم به عنوان یک محصول زراعی ۱۵ درصد از حجم خود را از دست می دهد و به ضایعات تبدیل می شود. ارزش بهره وری اقتصادی هر مترمکعب آب طبق آمار رسمی بانک مرکزی، ۱۰ هزار و ۸۸۹ ریال یا ۰.۳۳ دلار محاسبه شده و میزان تلفات آبی ناشی از ضایعات محصولات زراعی در سال ۱۳۹۳ برابر با ۶.۲۶ میلیارد مترمکعب بوده است. که در مجموع در شرایط کنونی میزان تلفات آب ناشی از ضایعات کشاورزی معادل ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*