خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب از سینمای کیارستمی تا جهان فلسفی کوبریک /بهارک عرفان

بازارچه کتاب از سینمای کیارستمی تا جهان فلسفی کوبریک /بهارک عرفان

بازارچه‌ی کتاب این هفته‌ی ما سرکی‌ست به پیشخوان کتاب‌فروشی‌های گوشه‌گوشه‌ی جهان کتاب. عناوین برگزیده‌ی ما در این گذر و نظر اینهاست:

2630

دختران ایران

 

نویسنده: سیروس رومی
ناشر: دانشنامه فارس
قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان
تعداد صفحات : ۱۱۴ صفحه

 

در بخشی از مقدمه این کتاب، نویسنده عنوان می کند: «هرچند روزنامه “دختران ایران” در نیمه های زمامداری و سلطنت رضاشاه منتشر شد، اما با توجه به کُند بودن حرکت های اجتماعی و حتی با وجود دگرگونی های متعدد، هنوز جامعه در فرهنگی نشأت گرفته از دوره قاجار نفس می کشید. به ویژه که “زنددخت” زاده اواخر دوره قاجار بود.»
همچنین رومی با اشاره به اینکه «میرزاملکم خان، در روزنامه قانون که در لندن منتشر می شد با دفاع از حقوق دموکراتیک، در مورد آموزش زنان نیز مقالاتی منتشر می کرد، فتحعلی آخوندزاده، آزادی زنان را حق زنان می دانست.» اشاره می کند: «۷۵ سال از انتشار نخستین روزنامه در ایران(کاغذ اخبار-۱۲۵۳ ه.ق) می گذشت که در ماه رمضان ۱۳۲۸ هجری قمری مطابق با ۱۲۸۹ خورشیدی به همت “خانم دکتر کحال” اولین شماره “دانش” نخستین روزنامه زنان در تهران چاپ و منتشر شد.»
نویسنده کتاب «دختران ایران» در این اثر پژوهشی ارزشمند ۱۷ بخش از آغاز روزنامه نگاری زنان در ایران تا اثری از زنددخت شیرازی را مورد کنکاش قرار داده و سرفصل های کتاب را بر اساس تاریخی پر فراز و نشیب چیده است.
در این کتاب، افزون بر جستجوی آغاز روزنامه نگاری زنان در ایران در بخش های بعدی پیشروان روزنامه نگاری زنان در شیراز معرفی می شوند.
همچنین نویسنده با معرفی «دختران ایران» مندرجات شماره های این نشریه را به تفکیک آورده و در بخش های دیگر فراوانی موضوع ، نقش تصویر در مجله، معرفی زنان نامی، شعر، اخطاریه ها، آگهی های مجله «دختران ایران» را گنجانده است.
رومی با نمونه آوردن از آثار درج شده در مجله «دختران ایران» شرح حال زنددخت، شعر او، دیدگاه های دیران در مورد زنددخت، نامه های ابولاقاسم عارف به این شخصیت و اثری از زنددخت شیرازی را هم در این کتاب گرد آورده است.
در بخش تصویر در مجله «دختران ایران» عنوان شده: «طی انتشار مجله ۱۲ تصویر در موضوع های مختلف به چاپ رسیده است.»
نویسنده در باب شرح حال زنددخت شیرازی می نویسد: «در سال ۱۲۸۸ هجری قمری در خانواده ای روشنفکر، اندیشمند و دارای سابقه درخشان اجتماعی در شیراز دختری پا به عرصه هستی گذاشت که نام “فخرالملوک” را بر او نهادند.»
2631

سینمای عباس کیارستمی

 

 

نویسنده: روبرت صافاریان
ناشر: روزنه
قیمت: ۱۸۰۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۲۵۶صفحه

 

روبرت صافاریان در کتاب «سینمای عباس کیارستمی» سه دوره پیش از انقلاب، از انقلاب تا اوایل دهه هشتاد و دهه هشتاد تا امروز، از سینمای کیارستمی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.
دوره نخست شامل پنج فصلِ «پیش از مسافر (دوره بدون کلام)»، «مسافر»، «فیلم‌های آموزشی»، «گزارش» و «جمع‌بندی دوره پیش از انقلاب» است. در دوره دوم «بعد از انقلاب، پیش از جشنواره‌ها»، «خانه دوست کجاست و مشق شب: افراط‌ و تفریط»، «کلوزآپ نمای نزدیک»، «دهه هفتاد: چهارگانه «زندگی ادامه دارد»» عنوان فصل‌های ششم تا نهم کتاب را تشکیل می‌دهند و «دَه: بازگشت به زن و به شهر»، «فیلم‌های تجربی: شیرین، پنج و راه‌ها» و «فیلم‌های خارجی» عنوان فصل‌های دهم تا دوازدهم این کتاب هستند.
نگارنده در پیشگفتار از کیارستمی با عنوان مهم‌ترین فیلم‌ساز ایرانی در سطح بین‌المللی نام برده و با اشاره به این‌که فیلم‌شناسان بسیار معتبری می‌گویند، کیارستمی سبک و زبان سینمایی خاص خود را به‌وجود آورده، این عوامل را دلایل نگارش این کتاب معرفی کرده است.
در آغاز فصل نهم کتاب و در صفحه ۱۵۳ می‌خوانیم: «کیارستمی بعد از کلوزآپ: نمای نزدیک، در طول دهه ۱۳۷۰ شمسی با چهار فیلم به فیلم‌سازی بین‌المللی تبدیل می‌شود. معمولاً دو فیلم نخست از این چهار فیلم، یعنی زندگی و دیگر هیچ (۱۳۷۰) و زیر درختان زیتون (۱۳۷۳) را در کنار فیلم خانه دوست کجاست، به‌عنوان سه‌گانه کوکر می‌شناسند، چراکه محل وقوع رویدادهای هر سه در شمال کشور و در روستای کوکر است…»
2632

جهان فلسفی استنلی کوبریک

 

نویسنده: جرالد جِی. آبرامز
مترجم: محمدرضا اسمخانی
ناشر: ققنوس
تعداد صفحات: ۴۱۶صفحه
قیمت: ۲۸۰۰۰ تومان

 

این کتاب باهدف بررسی نسبت‌های موجود بین فلسفه و سینما و ارائه دلایل مختلف در برتری این دو در قیاس باهم نگاشته شده است.در «جهان فلسفی استنلی کوبریک» پس از پیشگفتار مترجم، ذکر منابع پیشگفتار، فیلم‌شناسی و مقدمه، سوژه و جنگ، سوژه و عشق، سوژه و معنای زندگی، سوژه و تاریخ و سوژه و آینده در پنج بخش جداگانه آورده شده است.
در پایان کتاب، فصلی با نام تصاویر آمده که عکس‌های مختلفی از استنلی کوبریک در حین فیلم‌برداری و لوکیشن‌هایی از فیلم‌های او را در خود جای داده است.
در صفحه ۱۵۷ این کتاب زیر عنوان «راند سوم: در کنج دور، مرلوپونتی در مقام نقاد کوبنده»، آمده است:
«مرلوپونتی، گرچه پراگماتیست نیست، در مقام پدیدارشناسی وجودی، برداشت مشابهی از جایگاه گشتاری فلسفه دارد. به‌محض اینکه تصمیم به جدی گرفتن بدن بگیریم، پدیدارشناسی می‌شود، قلمروی از فلسفه که نمونه‌ها و ظهورها را جدی می‌گیرد (مسئله تمایز پیش‌گفته میان نماد و واقعیت را به یاد بیاورید). پدیدارشناس از این سنخ سؤالات نمی‌پرسد: «من این سیب را این‌گونه تجربه می‌کنم، اما خودِ سیب واقعی چیست؟» برعکس، پدیدارشناس تجربه سیب را به‌خودی‌خود مهم لحاظ می‌کند و بررسی تجربه پدیدار شناختی نمودِ سیب را کلیدی برای درک فهم تأملی، فلسفی، یا نظری بعدی‌مان از آن قلمداد می‌کند.»
2633

اتاق جیکب

 

 

نویسنده: ویرجینیا وولف
مترجم: سهیل سُمّی
ناشر: چترنگ
تعداد صفحات: ۲۰۸ صفحه
قیمت: ۱۶۵۰۰ تومان

 

 

«اتاق جیکب» سومین رمان ویرجینیا وولف است. وولف در این رمان از شیوه‌های سنتی روایت در رمان انگلیسی گسست و تجربه موسوم به جریان سیال آگاهی را آغاز کرد.
«اتاق جیکب» روایتگر گسترده زمانه‌ای است که از دوره آرامش و ثبات پیش از جنگ اول تا دوره سربرآوردن حقایق فلاکت‌بار پس از جنگ را دربرمی‌گیرد. روایت از دیدگاه سنتی بسیار گسسته است، اما به قول «ربکا وست» در نشریه «آبزرور»، زبان این رمان، «شعر ناب است».
«اتاق جیکب» را منتقدان ادای دینی دانسته‌اند به کشته‌شدگانی که با رفتنشان بخشی قابل توجه از جمعیت زمین برای همیشه محو شد. این رمان از آغاز تا به پایان، آبستن احساس دلتنگی و حسرت برای چیزی است که دیگر وجود ندارد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*