خانه » هنر و ادبیات » «اعدام» موسیقی /مینا استرآبادی

«اعدام» موسیقی /مینا استرآبادی

در پی لغو کنسرت سالار عقیلی در سبزوار، به دستور دادستانی این شهر، غلام‌علی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب استان خراسان رضوی اعلام کرد که برگزاری کنسرت موسیقی در استان خراسان رضوی برای پیشگیری از «اتفاقات ناگوار اخلاقی» ممنوع است.او اجرای کنسرت‌های موسیقی را تا زمان مشخص شدن چارچوب از سوی شورای فرهنگ عمومی استان منتفی دانست.

2617

او همچنین «محتوا»، «نحوه اجرا» و «نحوه حضور شرکت‌کنندگان» را دلیل لغو کنسرت موسیقی سالار عقیلی عنوان کرد .
به گفته‌ی این مقام مسوول، بناست شورای فرهنگ عمومی استان خراسان چارچوب‌های برگزاری کنسرت‌های موسیقی را تعیین و اعلام کند و پس از آن است که منع برگزاری کنسرت موسیقی در استان خراسان «پایتخت معنوی» ایران برداشته خواهد شد.
از دیگر سو سالار عقیلی در گفت و گو با رسانه‌های داخلی گفت: «ما تکلیف‌مان را نمی‌دانیم باید از ارشاد مجوز بگیریم یا از دادستانی؟ اگر نیاز به مجوز دادستانی است، دیگر چرا از ارشاد باید مجوز بگیریم؟ آنچه که مسلم است، این مهم است که مردم گناهی نکرده‌اند که پول بلیط داده‌اند و از راه‌های دور می‌خواستند خودشان را به محل برگزاری کنسرت برسانند.»
اما غلام‌علی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب استان خراسان رضوی که پیشتر از استان خراسان به عنوان «پایتخت معنوی ایران» یاد کرده‌بود، در پاسخ به این انتقادات به خبرگزاری میزان گفت: «عدم برگزاری کنسرت به دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره کل ارشاد و ادارات ارشاد شهرستان‌ها اعلام و اطلاع‌رسانی شده است تا از صدور مجوز و یا فروش بلیت و یا اعلام این مراسم خودداری کنند، اما متأسفانه برخی به هر دلیلی که خودشان می‌دانند ممنوعیت در اجرای کنسرت‌ها را رعایت نمی‌کنند و با فروش بلیت و اخذ پول از مردم توقعی را برای آن‌ها ایجاد می‌کنند و خود آن‌ها هم باید به گلایه‌های مردم پاسخ دهند.»
اما نحوه‌ی اعلام این خبر از تلویزیون جمهوری اسلامی هم موضوع جنجال و حاشیه شد، در گزارش پخش شده در خبر شبانگاهی شبکه‌ی سوم سیما، به متن این خبر تصاویری آرشیوی از غلامعلی صادقی الصاق شده‌بود که در پس‌زمینه‌اش سه نفر از چوبه‌ی دار آویزان‌ بودند.
فاصله پس از انتشار این خبر روی آن تصاویر عجیب اعدام، واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها آغاز شد. بسیاری از ترس و حیرتشان نوشتند و برخی به‌شدت از آن انتقاد کردند.
یکی از بینندگانی که این صحنه را دیده بود، درباره‌اش نوشت: «این اتفاق در ساعت پربیننده شبکه سه، افتاد، بعد از بازی استقلال، قبل از ویژه‌برنامه المپیک و حداقل ٢٠ ثانیه این صحنه روی آنتن بود». کاربری دیگر هم دراین‌باره در توییترش چنین نظری نوشت: «صداوسیما لحظه جان‌دادن جانوران در فیلم‌های راز بقا را حذف می‌کند، ولی در پربیننده‌ترین ساعت پخش، روی خبر لغو کنسرت، تصویر اجساد آویزان اعدامی‌ها را نشان می‌دهد».
گفتنی‌ست پیش از این در خرداد سال جاری، لغو کنسرت‌های کیهان کلهر و شهرام ناظری در نیشابور، به دستور دادستان خبرساز شده بود. دادستان نیشابور هم در اردیبهشت ماه، شهرام ناظری را تهدید کرده بود که اگر کنسرتش را برگزار کند، او را به زندان می‌اندازد.
علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی در همان زمان به خبرگزاری‌های داخلی گفته بود که درباره لغو کنسرت‌های مجوزدار با صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه گفت‌و گو کرده. قرار بود دادستان‌ها همکاری کنند، که گویا این اتفاق نیفتاده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*