خانه » هنر و ادبیات » اسیدپاشی بر صورت «لانتوری»/ رهیار شریف

اسیدپاشی بر صورت «لانتوری»/ رهیار شریف

اکران فیلم «لانتوری» تازه‌ترین ساخته‌ی رضا درمیشیان، در حالی در گروه سینمایی آفریقا آغاز شده است که هیچ کدام از سینماهای زیرمجموعه حوزه هنری و حتی سینما آزادی که به صورت شراکتی میان حوزه هنری-شهرداری اداره می شود، این فیلم را روی پرده نفرستاده اند.
این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که طی روزهای اخیر گمانه‌های ضد و نقیضی منتشر شده‌بود مبنی بر اینکه این فیلم از اکران در سالن‌های تحت مالکیت حوزه هنری محروم شده‌است، و در نتیجه تنها در سینماهای خصوصی به نمایش در خواهد آمد. اما با تمام این احوال لانتوری، توانسته رکوردهای مربوط به گیشه را جابه جا کند. تا آنجا که با ۱۴۱ میلیون تومان فروش و ۲۰ سانس فوق‌العاده در اولین شب اکران خود، رکورد فروش سینمای ایران در شب اول اکران را جابجا کرد.

967

این تحریم هدفمند حوزه‌ی هنری اما با واکنش گروهی از تهیه‌کنندگان سینما مواجه شد، چنانکه ۳۰۰ تن از آنها در بیانیه‌ای بسیار تند به عدم اکران این فیلم توسط حوزه هنری اعتراض کردند. در این بیانیه آمده‌است: « مردم دلیر و فهیم ایران بدانند، بخشی از اموالشان که در ابتدای انقلاب در اختیار نهادی به نام حوزه‌ هنری سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت، تا در خدمت آرمان‌های اسلامی و انقلابی باشد، امروز در جهت سلایق عده‌ای محدود به کار گرفته می‌شود. از مصادیق این مصادره‌ سلیقه‌ای و گروهی، تحریم فیلم‌های اجتماعی سینمای شریف ایران است که اغلب تحسین جهانی را برانگیخته است».
بعد از ماجرای تحریم گسترده فیلمهای مجوزدار در ابتدای دهه نود و در زمان ریاست جواد شمقدری بر سازمان سینمایی که بسیاری آن را برآمده از تقابلات سیاسی بعد از انحلال خانه سینما می دانستند تحریم «لانتوری» را می‌توان جدی‌ترین تحریم حوزه هنری در سه سال اخیر قلمداد کرد. بر این اساس «لانتوری» شانس نمایش در پانزده شهر – که در آنها تنها سینماهای «حوزه هنری» فعالیت دارند – را از دست خواهد داد. ارومیه، زنجان، کاشان، ساری، آمل، بروجرد، خرم‌آباد، سبزوار، شهرکرد، گنبد و ملایر از جمله شهرهایی هستند که هیچ سینمایی در آن‌ها «لانتوری» را نمایش نخواهند داد.
«لانتوری» یکی از معدود آثار آسیب شناسانه سینمای ایران درباره اسیدپاشی است که پروانه نمایش آن با لحاظ درجه بندی سنی بالای شانزده سال صادر شد با این حال حوزه هنری حتی به مجوزی که با لحاظ درجه بندی از سوی اداره نظارت سازمان سینمایی تحت نظارت حجت الله ایوبی برای این فیلم صادر شده وقعی ننهاد و فیلم را روی پرده نفرستاد.
«لانتوری» از فیلم‌های جنجالی و حاشیه‌ساز جشنواره فیلم فجر بود و در بخش پانورامای شصت‌وششمین جشنواره فیلم برلین در سال جاری میلادی هم به نمایش گذاشته شد. این فیلم روایتگر یک داستان عاشقانه است و در آن به موضوع اسید‌پاشی و ناهنجاری‌های اجتماعی همچون فقر، فحشا، کلاهبرداری، اخاذی، آقازاده‌ها، رشوه‌خواری و رانت‌خواری در دستگاه‌های دولتی پرداخته ‌شده‌است.
«حوزه هنری» همزمان با انقلاب سال ۱۳۵۷ و با نام «کانون نهضت فرهنگی اسلامی» تأسیس شد و پس از چند ماه نامش به «حوزه اندیشه و هنر اسلامی» تغییر کرد. این بنیاد در ابتدای دهه ۱۳۶۰ به «سازمان تبلیغات اسلامی» پیوست. افزون بر ده‌ها سالن سینمایی؛ دانشگاه سوره، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، انتشارات سوره مهر، هفته‌نامه مهر، و ماهنامه سوره وابسته به حوزه هنری هستند.
حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از عمده‌ترین متولیان فرهنگی- هنری ایران است که تبلیغ به سود «ارزش‌های اسلامی» و «حکومت اسلامی» در مرکز توجه آن قرار دارد و از آثاری با این مضامین پشتیبانی می‌کند.
در سال ۱۳۹۳ به دستور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با در اختیار قرار دادن ۲۷ سالن سینما «حوزه هنری»، تعداد سالن‌های سینمای حوزه به بیش از ۱۰۰ سالن افزایش پیدا کرد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*