خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 16 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 16 – 95

ناگفته هایی از زیان آخوندی وزیر راه

آخوندی میگوید: از مجموع ۶٠ فرودگاه در کشور فقط هشت فرودگاه فعال است و بقیه فرودگاه‌های کشور با اینکه سرمایه‌گذاری میلیاردی درآنها صورت گرفته است، کمترین بهره‌برداری از آنها می‌شود. او میگوید: رفع کاستی‌هایی که از سوی استان‌ها به‌عنوان خواسته‌ها و نیازهای بخش راه و شهرسازی اعلام می‌شود، به حدود ۲۰ ‌هزارمیلیارد‌ تومان اعتبار نیاز دارد. خواسته‌ها، کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها در این بخش در استان‌ها بسیار زیاد است. به گفته وی، اجرای خواسته‌‌ها در استان‌ها و جبران عقب‌ماندگی‌ها با بودجه عمومی امکان‌پذیر نیست. او در ادامه میگوید: تنها ١٢ هواپیما در کشور وجود دارد که سال ساخت آنها بعد از ٢٠٠٠ است. ناوگان هواپیمایی کشورکاملا فرسوده است و میانگین سن آن ٢٣سال است؛ درحالی‌که سن بازنشستگی هواپیما در جهان ٢۴ سال است. «هما» پنجمین هواپیما در ناوگان جهان بود که باید دوباره احیا شود.

2672

دولت اسلامی ایران رتبه نخست در پولشویی

به گزارش وال استریت ژورنال، حکومت اسلامی ایران برای سومین سال متوالی از نظر شاخص بازل، که یک شاخص سالیانه در زمینه ارزیابی عملکرد کشورها در زمینه ریسک پولشویی است، جایگاه نخست خود را حفظ کرده است. این در حالی است که دولت اسلامی در تلاش است تا سیستم بانکی خود را برای جذب سرمایه گذاری خارجی پس از لغو تحریم ها، پاکسازی نماید. این پنجمین نسخه از این رده بندی است که منتشر می شود. از نظر شاخص بازل، کشورهایی که بالاترین ریسک پولشویی در آنها وجود دارد عبارتند از: ایران، افغانستان، تاجیکستان، گینه بیسائو، مالی، کامبوج، موزامبیک، اوگاندا، سوازیلند و میانمار. کشور فنلاند در این رتبه بندی، کم ریسک ترین کشور از نظر پولشویی شناخته شده و کشورهای لیتوانی و استونی در رتبه های دوم و سوم جای گرفته اند. بعد از این ۳ کشور، کشورهای بلغارستان، نیوزیلند، اسلونی، دانمارک، مجارستان، کرواسی و جامائیکا جای گرفته اند. گروه کاری اقدام مالی، که یک نهاد بین المللی مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریزم است در ماه ژوئن ایران را همچنان در لیست سیاه خود حفظ کرد، اما با تعلیق اقدامات متقابل خود علیه این کشور به مدت یک سال، به تهران فرصت داد تا برای تقویت قوانین خود در این زمینه اقدام نماید.

وضعیت اسفبار کارگران درحکومت عدل علی

بنابرگزارشات دریافتی بیش از ۱۳میلیون کارگر مطابق مصوبه شورای عالی کار ماهیانه ۸۱۲ هزار تومان است. این درحالی است که از این میان هم تعداد زیادی از کارگران کمتر از حداقل را دریافت می کنند. این درحالی است که در مطابق بند دوم ماده۴۱ قانون کار میزان دریافتی کارگران باید به اندازه ای باشد که معیشت یک خانوار۴ نفره را تامین کند. این در حالی است که کارگران اعلام می کنند در شرایطی که خط فقر در کشور ۳ میلیون تومان است حقوق ۸۱۲ هزار تومانی کفاف تأمین معیشت خانوار کارگری را نمی دهد. از آنجایی که نرخ تورم در هفته منتهی به پایان تیرماه سال ۹۵ نسبت به سال گذشته در برنج ۴۰ درصد ، در حبوبات ۲۷درصد ، در مرغ ۲۵درصد ، در قند و شکر۴۲ درصد ، در چای ۱۹درصد ، در روغن ۱۳درصد و.. بوده و با توجه به اینکه سهم خوراکیها ۲۴.۶ درصد در سبد معیشت است.سهم مسکن(آب ، برق ، گاز ، سوخت و…) ۳۳.۴ درصد ، حمل و نقل ۱۶درصد ، درمان و آموزش ۱۲درصد است.آیا دخل و خرج کارگران با هم همخوانی دارد؟ این در حالی است که هر روز بر تعداد افراد حداقل‌بگیر افزوده می‌شود و بسیاری قدرت خرید خود را از دست می‌دهند که باعث تشکیل خط فقر جدید در کشور و ریزش مرتب معیشت نیروی کار به زیر خط فقر شده است.

نابودی میلیاردی ذخایر استراتژیک آب

رحیم میدانی معاون آب وزیر نیروبا اعلام برداشت ۵۸ میلیارد مترمکعب بیشتر از ظرفیت استاندارد سفره‌های زیرزمینی گفت: طی سال‌های گذشته حدود ۱۱۵ میلیارد مترمکعب از ظرفیت آب‌های زیرزمینی استفاده کردیم و بخش عمده‌ای از نشست زمین‌ها در برخی مناطق ناشی از همین مسئله بوده است. وی با اشاره به ابعاد بحران آب در کشور و استفاده بی رویه از سفره‌های زیرزمینی اظهارداشت: متاسفانه در سال‌های گذشته منابع زیرزمینی آب با برداشت بی رویه ۸۶ درصدی روبرو بوده، حال آنکه استاندارد برداشت از آب زیرزمینی ۴۰ درصد است. قبلا در حفاریها در عمق ۵۰ متری به آب می‌رسیدیم، اما اکنون به عمق ۲۵۰ متری رسیده است. وی اظهارداشت: پِرتی آب در کل کشور ۲۵ درصد است که تقریبا ۱۸ درصد آن مربوط به شبکه‌های انتقال آب است. متاسفانه بالا بودن هزینه تعمیرات شبکه و پایین بودن تعرفه‌های آب باعث شده نتوان چندان در این معادله تغیییری ایجاد کرد.

بازی جدید بانک مرکزی با نرخ ارز

سیف رییس بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه‌ای در روزهای آینده برای ورود بانک‌ها به عرصه خرید و فروش ارز خبر داد. از اینرو بانک مرکزی خود را برای یکسان سازی نرخ ارزآماده می کند. این وعده ای است که رئیس کل بانک مرکزی طی سال جاری چندین بار آن را اعلام کرده و برای اجرای آن وعده داده است. حال وی از ابلاغ دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز توسط بانک ها بر اساس ارز آزاد در هفته آینده خبر داده و می گوید که این اقدام مهم، گامی در جهت تحقق پیش نیازهای یکسان سازی نرخ ارز محسوب می شود. این برنامه بانک مرکزی در شرایطی اجرا می شود که نگرانی ها از افزایش نرخ ارز در بازار دوباره اوج گرفته و خبر آغاز ورود دوباره بانک ها در بازار ارز، نگرانی هایی را نسبت به افزایش نرخ آن در بازار ایجاد کرده است. البته هم اکنون هم دست بانک‌ها برای بسیاری از فعالیت‌های ارزی باز است و فروش ارز مسافرتی تا سپرده گیری سرمایه گذاری ارزی، انتقال موجودی ارزی، سوئیفت، حواله ارزی، ضمانت نامه، اعتبارات اسنادی، فاینانس و ریفاینانس و تسهیلات دهی ارزی را انجام می دهند. هرچند آزادسازی نرخ ارز و رفع محدودیتهای آن یک ضرورت است. اما تجربه نشان داده هرگاه بانک‌ها برای اجرای برنامه ای دست بکار می شوند، تبعاتی هم به دلیل منافعی که آنها همواره به آن می اندیشند، به همراه دارد و این بار هم ممکن است که حتی انتشار این اخبار بازار ارز کشور را تکان دهد و آرامش بازار ارز کشور را پیش از اجرای ارز تک نرخی برهم بریزد.

۳۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران پس از برجام آزاد شد

بانک جهانی اعلام کرد که حدود ۳۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران پس از برجام آزاد شده است . دراین گزارش آمده که کاهش قیمت نفت به اقتصاد ایران آسیب زده، اما این آسیب کمتر از آسیبی بوده که به دیگر تولیدکنندگان نفت منطقه وارد شده است. زیرا اقتصاد این کشور در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان نفت، متنوع تر است و بنابراین وابستگی کمتری به درآمدهای نفتی دارد. نفت حدود ۳۰ درصد از درآمدهای دولت ایران را تشکیل می‌دهد. این نهاد بین‌المللی همچنین از افزایش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران در پی اجرایی شدن برجام خبر داده و اعلام کرد دولت ایران افزایش این رقم به ۸۰۰ هزار بشکه در روز در تابستان امسال را در برنامه دارد که به این ترتیب تولید نفت ایران به سطح قبل از تحریم‌ها خواهد رسید. بانک جهانی در ادامه گزارش خود نوشت: بر اساس برجام، حدود ۳۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شده و این کشور اجازه یافته به دارایی‌های خود در خارج از کشور دسترسی پیدا کند.

صدور گاز به هند و پاکستان همچنان پا در هوا است

صدور گاز به پاکستان و در نهایت به هند همچنان بلاتکلیف و در هاله ای از ابهام قرار دارد. عزیزالله رمضانی مدیرامور بین الملل و بازرگانی شرکت ملی گاز درباره سرانجام صادرات گاز به پاکستان با توجه به اظهاراتی مبنی بر اینکه امریکا مانع اجرایی شدن خط لوله جهت دریافت گاز پاکستان از ایران است، گفت: پاکستان با توجه به کاهش قیمت ال.ان.جی رویکرد خود را جهت دریافت گاز از ایران عوض کرده و به جای قراردادهای بلند مدت روی قراردادهای ال.ان.جی متمرکز شده است. وی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه در بازار مازاد ال.ان.جی وجود دارد قیمت آن کاهش یافته است لذا پاکستان بیشتر نیاز خود را از طریق ال.ان.جی تامین می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که، بنابراین هزسنه چند صد میلیون دلاری ایجاد خط لوله گاز به مرز پاکستان بیهوده بوده است، اظهار داشت که از آن استفاده داخلی میکنیم. وی درباره به جریان انداختن جریمه به خاطر عدم اجرای تعهد از سوی اسلام آباد اظهار داشت: در این خصوص ما باید با پاکستان بحث جدی داشته باشیم و ببینیم که این کشور نهایتا گاز ایران را می‌خواهد یا خیر، چون مذاکره با پاکستان نیز بسیار سخت است و موضوعاتی که با این کشور داریم قابل جمع بندی نیست. وی در رابطه با هند نیز گفت که هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*