خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 13 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 13 – 95

زنگنه میگوید فرمانده کاردان ندارم

شروع آتش سوزی پتروشیمی ماهشهر که در بدو امر به سادگی قابل کنترل بود به علت سوء مدیریت و به قول زنگنه نبودن فرمانده به یک حریق عظیم بسیار زیانبار تبدیل شد. زمانیکه حکومت اسلامی به جنگ کارشناسان تحصیل کرده و مجرب در صنعت نفت کشور رفت و آنها را بطور فله ای اخراج و از مملکت فراری داد و جای آنها را با نیرو های متعهد ریشوی تسبیح به دست امام زمانی بدون تخصص و تجربه پر کرد. از همان موقع صنعت نفت کشور بدون فرمانده شد. آنچه که امروز از صنعت نفت باقی مانده دستگاه صنعتی عظیم وفرسوده ای است که هنوز به برکت چاه های پر نفت که هنوز استخراج میشود سرپا مانده است. زنگنه در بدون ورود در کمیته مدیریت بحران منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر با تاکید بر ناموفق بودن مدیریت بحران در مهار این حادثه، تاکید کرد: عملیات مهار آتش فرمانده ندارد و باید هرچه سریع‌تر فرمانده ای متخصص و کاردان برای این عملیات انتخاب شود. او در تیرماه ۱۳۹۲ در گفتگویی با انتقاد از بدنه مدیران وقت وزارت و صنعت نفت، گفته بود: ” گروهبان‌ها باید جای خود را به ژنرال‌ها در صنعت نفت بدهند”

2539

قرارداد با بویینگ در هاله ای از ابهام

رقس و پایکوبی مدیران هواپیمایی کشور زودتر از انتظار متوقف شد و هنوز یک ماه از توافق حکومت اسلامی و بویینگ نگذشته که مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است طرحی را به تصویب رساند که هدف از آن ممانعت از فروش هواپیماهای مسافربری توسط شرکت های آمریکایی به ایران است. قانونگذاران آمریکایی به دو اصلاحیه ای رای مثبت دادند که هدف از آن ممانعت از اجرایی شدن قرارداد ماه گذشته بین شرکت بوئینگ و شرکت ایران ایر است. ایران توافق اولیه ای را با این شرکت آمریکایی امضا کرده است که ارزش آن ۱۷.۶ میلیارد دلار برآورد شده و قرار است ۱۰۹ هواپیما توسط این شرکت تحویل ایران شود. قرار است نخستین فروند از این هواپیماها در سال ۲۰۱۷ تحویل ایران شود. اگر طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در سنا نیز تصویب شود و به امضای اوباما برسد یکی از بندهای مهم توافق هسته ای از سوی آمریکا نقض خواهد شد و باید منتظر ماند و دید دولت ایران برای مقابله به مثل چه اقدامی انجام خواهد داد.

فاصله درآمدی بین شهرها و روستاها ۹۰ درصد شد

بررسی وضعیت روستاها نشان می‌دهد متوسط فاصله درآمدی بین شهرها و روستاها در ۱۵ سال اخیر بیش از ۹۰ درصد شده و در سال ۱۳۹۳ میزان هزینه هر خانوار روستایی بیش از درآمد آن بوده است. روستاها باتوجه به نقش غیرقابل انکار در تامین امنیت غذایی کشورها همواره به عنوان یکی از مهمترین اهداف توسعه مد نظر قرار می گیرند. در چند دهه اخیر سیر نزولی سهم جمعیت روستایی کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهرها ساکن شده و باعث ایجاد مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده است. همچنین ۹ دهک اول هزینه‌ای روستایی از ناامنی غذایی رنج می‌برند. ریشه وضعیت نابسامان اقتصادی روستاها که منجر به مشکلات اجتماعی و فرهنگی نیز شده است؛ اقتصادی نبودن فعالیت‌های کشاورزی به عنوان مهمترین منبع درآمد روستاییان است که تحت تاثیر سیاست‌های ناکارآمد این بخش بروز کرده است. با توجه به شرایط نامساعد روستاییان مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده که دولت برای جبران غفلت و سهل‌انگاری خود و دولت‌های گذشته در زمینه معاش روستاییان، اقدام به توزیع سبد غذایی بین ۹ دهک اول جامعه روستایی کند. همچنین برای بالا بردن قدرت تامین مالی کشاورزان با تخصیص بودجه‌ای جریمه و دیرکرد وام‌های خرد کشاورزی را تسویه کند تا فضا برای اعطای تسهیلات جدید به کشاورزان مساعد شود.

قاچاق از اسکله‌های مجاز

قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید که قاچاق در ایران از اسکله‌ها و خورهای مجاز صورت می‌گیرد و حبیب‌الله حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیز تأیید می‌کند. به گفته او نبود کنترل ثبت ورود و خروج کانتینرهای ترانزیتی کشور سبب ورود کالای قاچاق به کشور می‌شود. خورشیدی در رابطه با وجود اسکله‌های غیرمجاز میگوید که بخشی از قاچاقی که به سواحل کشور وارد می‌شود، با استفاده از خورها و اسکله‌هایی صورت می‌گیرد که هیچ‌گونه نظارتی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی روی آنها نیست. انتظار ما این است که سازمان بنادر با استفاده از گارد بندر و سیستم‌های الکترونیکی و اپتیکی و دوربین‌های مناسب، این‌گونه سازه‌ها را تحت کنترل و نظارت خود درآورد تا مورد سوء‌استفاده قرار نگیرند. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هیچ‌گونه اطلاعات موثقی مبنی‌بر اینکه دستگاه‌های وابسته به حاکمیت و دولت، اعم از نظامی و غیرنظامی، با سوء‌استفاده از اسکله‌های در اختیار، مبادرت به قاچاق کالا می‌کنند، در اختیار ندارد.

موضوع عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی

محمد رضا مودودی معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در مورد اظهارنظر اخیر آمریکا مبنی بر بررسی عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، گفت: شرایط موجود حاکی از نشان دادن چراغ سبز آمریکایی‌ها و اروپا است. وی همچنین اظهار داشت: اروپاییها در مورد عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی و تحقق این هدف، به عنوان یک ضرورت نگاه می‌کنند. پیوستن ایران به این سازمان که بیش از ۱۶۴ کشور بزرگ دنیا در آن عضویت دارند اتفاقی بسیار مهم است. این سازمان شامل کشورهای بزرگ صادرکننده دنیاست و قطعا دور ماندن از این سازمان عملا ایران را در انزوا قرار می‌دهد و فعالیت تجارت خارجی را با مشکل مواجه می‌کند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*