خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی این هفته 1 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی این هفته 1 – 95

3595

 

تراز تجارت خارجی کشور در سال ۹۴

 

تراز تجاری ایران از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ تا پایان اسفندماه مثبت ماند و در نهایت در پایان سال ۱۳۹۴ کارنامه تجارت خارجی کشور با ۹۱۶ میلیون دلار مازاد تراز تجاری بسته شد که در تاریخ تجارت خارجی کشورمان سابقه نداشته است. به نقل از گمرک ایران، در سال ۱۳۹۴، در مجموع به میزان ۴۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار انواع کالا صادر و ۴۱ میلیارد و۴۹۹ میلیون دلار نیز وارد کشور شد. این ارقام نشان‌دهنده آن است که اررش صادرات کشورمان ۱۶ و ۱۱ صدم درصد و واردات کشورمان ۲۲ و ۵۳ صدم درصد نسبت به سال ۱۳۹۳ کاهش داشته است. از سوی دیگر این آمار حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۲ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار ارز کمتری نسبت به سال۱۳۹۳ صرف واردات شده است. همچنین در این مدت حجم صادرات کشورمان به ۹۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تن و حجم واردات کشورمان به ۳۵ میلیون و ۷۰ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۷ و ۱۸ صدم درصد و ۱۸ و ۴۷صدم درصد کاهش داشته است. بر این اساس ما شاهد افزایش میانگین قیمت کالاهای صادرات کشورمان در سال گذشته بودیم که از کاهش نسبتاً محسوس خام‌فروشی حکایت دارد به‌طوری که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی کشورمان در سال گذشته به ۴۶۱ دلار رسید و یک و ۲۲ صدم درصد افزایش یافت. همچنین متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی به یک هزار و ۱۸۳ دلار رسید که ۵ درصد کاهش داشته و نشان می‌دهد سهم مواد اولیه از واردات کشورمان در سال گذشته افزایش یافته است..
 

۴ برنامه بزرگ نفتی ایران در سال۹۵

زنگنه وزیر نفت در تشریح مهمترین برنامه های اولویت دار صنعت نفت در سال ۹۵، گفت: در سال جدید، با رفع مشکل کمبود منابع مالی، باید توسعه شتابان طرح‌های صنعت نفت در میادین مشترک نفت و گاز و جبران عقب افتادگی‌ها به ویژه در دو حوزه میادین مشترک نفتی غرب کارون و پارس جنوبی در دستور کار قرار دارد. وی با اعلام اینکه بهره برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از دیگر برنامه‌های اولویت دار توسعه صنعت نفت در سال ۹۵ است، تصریح کرد: انعقاد قراردادهای توسعه سایر میادین مشترک نفت و گاز و ازدیاد برداشت از میادین اصلی تولید نفت کشور در چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی از مهمترین برنامه‌های سال جدید است. زنگنه همچنین در تشریح مهمترین برنامه‌های اجرا نفت و گاز در سال‌جاری هم، اظهار داشت: تکمیل و افتتاح مگا پروژه توسعه فاز ١۵ و ١۶ پارس جنوبی، بازگرداندن سهم از دست رفته ایران از بازار نفت و افزایش تولید و صادرات نفت خام و میعانات گازی، تلاش برای جذب فناوری در بخش‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، بهره برداری از پروژه‌های گازرسانی از مهمترین این برنامه‌ها بود. او همچنین با اشاره به آغاز عملیات گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، عقد قرارداد برای صادرات گاز به عراق، توسعه گازرسانی به نیروگاه‌ها، خاطرنشان کرد: علاوه بر این در سال ۹۴ برگزاری نشست مجمع کشورهای دارنده گازهم جزء مهمترین برنامه‌های ایران در حوزه دیپلماسی انرژی به شمار می‌رود.
 

فاینانس دومین پتروشیمی ایران توسط چین

 
غلامرضا مستجاب الدعوه مدیرعامل پتروشیمی بوشهر با بیان اینکه فاینانس ١,٩ میلیارد یورویی این پروژه در دست ساخت پتروشیمی عملی شده و در حال استفاده است، گفت: زمان راه اندازی فاز نخست پروژه پایان سال ٩۵ تعیین شده است و بهره برداری از کل طرح نیز در سال ٩٧ امکان پذیر خواهد بود. طرح پتروشیمی بوشهر با ظرفیت سالانه سه میلیون تن محصول شامل واحدهای اتان، اتیلن، برش‌های سه کربنه، متانول، گوگرد، پلی اتیلن سبک و سنگین خطی، اسید استیک خواهد بود.این فاینانس از محل بازگشایی خطوط اعتباری فاینانسورهای چینی بازگشایی شده به طوریکه پس از بازگشایی فاینانس چینی پتروشیمی مسجدسلیمان، مجتمع پتروشیمی بوشهر دومین پتروشیمی بوده که در طول حدود یک‌ماه گذشته از این خط اعتباری استفاده می‌کند. در همین حال رستمی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اخیرا با بیان اینکه تاکنون ۲۱ طرح جدید صنعت پتروشیمی برای استفاده از منابع صندوق چین معرفی شده اند، گفته است: تاکنون گشایش اعتبارات اسنادی (ال سی) یک طرح پتروشیمی از طریق فاینانس چین انجام شده است.این در حالی است که پیشتر مسئولان صنایع پتروشیمی اعلام کرده بودند: اعتبار احداث چهار طرح توسعه پتروشیمی به شکل فاینانس از سوی چین تامین شده که این تامین اعتبار، در حال بررسی از سوی بانک مرکزی برای باز شدن ال سی است و به زودی مراحل پرداخت آن انجام خواهد شد. براساس اهداف برنامه ششم توسعه، ظرفیت ۶۲ میلیون تنی فعلی در صنعت پتروشیمی رشدی ۱۰۰ درصدی را تجربه خواهد کرد، از این رو، پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ۱۲۹ میلیون تن در سال و ارزش تولید محصولات به معادل ۴۰ میلیارد دلار افزایش یابد. از سوی دیگر به منظور توسعه صنعت پتروشیمی به حدود ۲۸ تا ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که از این میزان، ۱۱.۵ میلیارد دلار آن از طریق سرمایه‌گذاری و فاینانس خارجی تامین خواهد شد.
 

تداوم تحریم‌ها قرارداد نهایی با ایرباس را معلق کرده است

 
در جریان سفر روحانی به فرانسه توافقی میان ایران و ایرباس حاصل و قرار شد که امضای این قرارداد پس از آن انجام گیرد. مطابق با این توافق اولیه، ۴۵ فروند هواپیما از خانواده ایرباس ۳۲۰ برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای، ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ برای پروازهای میان برد و میان برد نزدیک به دور برد، ۱۶ فروند هواپیمای مدرن ۳۵۰ و ۱۲ فروند هواپیما پهن پیکر دور برد و قاره‌پیما وارد کشور می‌شود. اما اکنون با گذشت بیش از سه ماه از توافقنامه هنوز خبری از امضای قرارداد نهایی با ایرباس نیست. حتی مدیر شرکت ایرباس هم در ماه‌های پایانی سال سفری را به ایران داشت و در سکوت خبری مذاکراتی را با فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر انجام داد که آثار آن هنوز محسوس نشده است. به گفته فرهاد پرورش طی مذاکرات صورت گرفته و وعده شرکت ایرباس قرار است بین ۵ تا ۸ فروند از این ۱۱۸ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۶ میلادی به ایران تحویل دهد. بنابراین با گذشت چندماه از مذاکرات میان ایران و فرانسه برای خرید و ورود قطعات هواپیما به ایران، هنوز خبری از امضای قرارداد نهایی نیست و همچنان تعداد زیادی از هواپیماها در پارکینگ فرودگاه‌ها خاک می‌خورد و منتظر قطعه هستند. به گفته مقامات مسئول سازمان هواپیمایی کشوری، ۱۱۰ فروند هواپیمای زمین گیر در ناوگان هوایی ایران وجود دارد که حدود ۷۰ فروند از این هواپیماها قابل بازگشت به ناوگان حمل و نقل هوایی هستند؛ به شرط آنکه قطعات مورد نیاز برای این هواپیماها تامین شود.
 

۵۰ فرودگاه کشور نیمه فعال است

 
خرم وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نوسازی ۱۳۸ فروند هواپیما در پنج سال آینده، گفت: با توسعه شبکه ریلی کشور، نه تنها در ایران بلکه به شبکه ریلی آسیا متصل می‌شویم و به راحتی می‌توانیم تا نجف و کربلا شبکه ریلی داشته باشیم. وی در در مراسم بهره‌برداری از پیاده راه فرهنگی کلانشهر رشت در میدان شهدای ذهاب با اشاره به آغاز نوسازی ناوگان هوایی ایران از سال گذشته اظهار کرد: سال‌ها بود که مردم از کیفیت نازل هواپیماهای ایران رنج می‌بردند، اندیشه نوسازی ناوگان با ۱۳۸ فروند هواپیما، اندیشه بزرگی بود که در فضای سیاسی و مطمئن، بایستی شکل می‌گرفت که این اندیشه پس از برجام مطرح شد. خرم تعداد فرودگاه‌های کشور را ۶۰ فرودگاه بیان و خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۰ فرودگاه فعال و ۵۰ فرودگاه نیمه فعال هستند که در بعضی از آنها حتی در ماه، یک پرواز هم انجام نمی‌شود. آخوندی بیان کرد: با تجهیز ناوگان هوایی با هواپیماهای سبک، تمام فرودگاه‌های کشور به ناوگان مدرن دسترسی پیدا می‌کنند و موفق خواهیم شد از ایران به تمام نقاط جهان پرواز داشته باشیم. او با بیان اینکه سال گذشته چهار میلیارد دلار بلیت از ناوگان خارجی خریداری شده است، گفت: با تجهیز ناوگان هوایی، دوباره موقعیت راهبردی ایران را به دست می‌آوریم.
 

مذاکرات بر سر خط لوله صلح

 
سفر روحانی به کشور همسایه پاکستان ، هرچند که چندان موفقیت آمیز نبود ولی چنین به نظر میرسد که مسیرها برای مذاکرات بر سر ادامه خط لوله صلح گشوده شده است یا حداقل چنین تظاهر میشود. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، محور گفت‌وگوهای این سفر – که نخستین سفر رئیس جمهور حکومت اسلامی پس از ١۴ سال است- خط لوله انتقال گاز ایران- پاکستان- هند بوده که به «خط لوله صلح» معروف شده است. نیاز پاکستان به انرژی به شدت رو به افزایش است، اما دولت این کشور نداشتن منابع مالی برای ساخت خط لوله را دلیل کندی و تأخیر در اجرای این پروژه عنوان می‌کند. طول این خط لوله دوهزارو ٧٠٠ کیلومتر است و قرار است گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند. پیش‌بینی می‌شود که در صورت توافق نهایی، هزارو صد کیلومتر از این خط لوله در ایران، ۷۸۰ کیلومتر در پاکستان و ۶۰۰ کیلومتر در هند احداث شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*