خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب بازخرید دیاران گمشده/بهارک عرفان

بازارچه کتاب بازخرید دیاران گمشده/بهارک عرفان

صفحه‌ی بازارچه‌ی کتاب ما؛ بیشتر از هر مطلب دیگری بوی ایران و امروز و کتاب می دهد. باز هم به همراه خبرنگارمان بهارک عرفان در تهران؛ سری به پیشخوان کتاب فروشی‌های شهر زده ایم و عناوین تازه را برگزیده ایم. با هم بخوانیم…

3645
بازخرید دیاران گمشده
نویسنده: قاسم هاشمی‌نژاد
ناشر: بوتیمار
تعداد صفحات: ۳۱۲ صفحه
قیمت: ۱۹۸۰۰ تومان
مجموعه شعرهای قاسم هاشمی نژاد به تازگی و چند روز پس از درگذشت این شاعر و نویسنده راهی بازار نشر شده است. قرار بود این کتاب پیش از درگذشت هاشمی نژاد به چاپ برسد که درگذشت این شاعر زودتر از انتشار این کتاب رخ داد و کتاب چند روز پس از درگذشت هاشمی‌نژاد به چاپ رسید. هاشمی‌نژاد کتاب هایی در حوزه های شعر، داستان، ادبیات کودکان، تصحیح و نقد و ترجمه آثار نویسندگان خارجی در کارنامه دارد.
کتاب پیش رو ۳ بخش یا دفتر دارد که ۲ بخش آن پیش از این به چاپ رسیده اند. «پریخوانی»، «تکچهره در دو قاب» و «گواهی عاشق اگر بپذیرند» عناوین این بخش‌ها هستند که دو بخش پریخوانی و گواهی عاشق اگر بپذیرند، به ترتیب در سال های ۵۸ و ۷۳ به چاپ رسیده اند. در دفتر سوم این کتاب، علاوه بر اشعار هاشمی نژاد، تعدادی متن منثور نیز درج شده است.
یکی از اشعار این کتاب با نام «گوشماهی» را می خوانیم:
صدفی
که تو راست
خوانای خلوتِ ساحلی
نسیم درآویخته با موج
دریای لبالب تهی
ساحلی
که دریاجُوست
(و خود، دریا)
مدام با تو می سراید
به خلوت
هوهویی که دریا
می ریزانَد به ساحلت
به دلت

3646

مادرم دیوانه است
نویسنده: معصومه خوانساری
ناشر: برزآفرین
تعداد صفحات: ۱۱۸ صفحه
قیمت: ۷۰۰۰ تومان
این کتاب اولین اثر چاپی نویسنده اش است و پس از ۶ ماه مجوز چاپ را در سال ۹۴ دریافت کرده و به تازگی از چاپخانه خارج شده است.
این مجموعه داستان شامل ۱۴ داستان کوتاه است که عناوین شان به ترتیب عبارت است از: نم خاکستری، سوسکی زیر برف، مادرم دیوانه است، کسی حواسش به من نیست، مطوئن نیستی، تار، مامان بازی، نفر دوم، فشاری آب، پوشال های گندم، خط زرد مترو، تماس اضطراری، خواهرم دروغ می گوید و بی نوایان.
در این کتاب خواننده غالبا با داستان هایی مدرن مواجه است که نویسنده سعی کرده در آن ها، با استفاده از تکنیک های مختلف روایت به بیان درونیات شخصیت‌های اصلی داستان ها پرداخته و این ستیز موهوم را به تصویر بکشد.
معصومه خوانساری کار داستان نویسی را با کلاس های مرحوم گلابدره ای آغاز کرد و باید وجود فعالیت زیاد در سال های گذشته، آثار خود را منتشر نکرده است.
در بخشی از داستان «مادرم دیوانه است» می خوانیم:
چیزهایی می‌­گوید که نمی ­فهمم. فقط «رحمِت بیاد» را در آخرین جمله ­اش می­ شنوم. سرکه برمی­‌دارد رد اشک تا زیر چانه‌اش راه گرفته است. می‌آییم بیرون. دستم در دست مادرم است. کنار حوض وسط حیاط حرم، پدر و خواهرم ایستاده ­اند. خواهرم تا ما را می­بیند پوزخند می­زند:
– فکر کردیم مردم ریختن سرتون لباساتون رو تیکه تیکه کردن.
پدرم رویش را برمی­ گرداند طرف پاشویه حوض و به شیر آبی ­که باز است نگاه می‌­کند. مادرم لب پایینش را گاز می‌گیرد و نیشگونی از بازوی خواهرم بر می‌دارد. زائرین خیره به ما از کنارمان رد می‌‌شوند.
– شدیم سرگرمی مردم!

3647

جنگ پیرمرد
نویسنده: جان اسکالزی
مترجم: حسین شهرابی
ناشر: کتابسرای تندیس
تعداد صفحات: ۳۵۲ صفحه
قیمت: ۲۱۰۰۰ تومان
داستان این رمان از آن جا شروع می شود که جان پِری در روز تولد ۷۵ سالگی‌اش دو کار کرد: اول به قبر همسرش سر زد، بعد سرباز ارتش شد.
این داستان با این خبر خوب همراه است که بشر بالاخره سفرهای میان‌ستاره‌ای خود را شروع کرده و این خبر خوب، با یک خبر بد همراه است. خبر بد از این قرار است که سیاره‌های مناسب برای زندگی اندک هستند و نژادهای بیگانه بر سر تصاحب این سیاره‌ها با هم می‌جنگند؛ هم برای دفاع از زمین و هم برای به چنگ آوردن ملک و املاک سیاره‌ای. جنگ کهکشانی دهه‌هاست که دور از زمین در جریان است؛ پر از خون و خشونت و خطر.
در این میان، زمین آرام است و بخش اعظم منابع بشر در دست نیروی دفاعی مستعمرات است. همه می‌دانند که وقتی به سن بازنشستگی برسند، می‌توانند به این نیروها بپیوندند. این نیروها هم به جوانان احتیاجی ندارند بلکه آدم‌هایی را به خدمت می گیرند که آگاهی‌ها و مهارت‌های چند دهه زندگی را داشته باشند. وقتی کسی را از زمین ببرند، دیگر هرگز اجازه ندارد برگردد. دو سال در جبهه‌ها خدمت می‌کند و بعد اگر زنده بماند، می‌تواند در یکی از سیاراتِ مستعمره زندگی کند.
در ادامه داستان، جان پری این معامله را قبول می‌کند. اما او هم مثل بقیه‌ ساکنان زمین حتی روحش خبر ندارد در فضا و در این جنگ چه خبر است. چون نبرد واقعی سال‌های نوری آن‌طرف‌تر از زمین رخ می‌دهد و بسیار سخت‌تر از چیزی است که به تصور کسی بیاید. اما خود جان پری قرار است به چیزی تبدیل شود که فکرش را هم نمی تواند بکند…

3648

راز‌بزرگ پسر کوچک
نویسنده: گلندا میلرد
مترجم: فریده خرمی
ناشر: پیدایش
تعداد صفحات: ۱۰۸ صفحه
قیمت: ۸۰۰۰ تومان
گریفین سیلک رازی دارد که هیچ‌کس از آن با خبر نیست. او یک روز لیلا، شاهزاده خانمی با تاج گل داوودی، را می‌بیند و افکارش را با او در میان می‌گذارد. آن دو باهم راه حلی برای روبه‌رو شدن با راز گریفین پیدا می کنند. گریفین، درست مثل حیوان اسطوره‌ایی که نام خود را از آن گرفته است، قلب و شجاعت غیرعادی یک شیر را دارد…
گلندا میلرد نویسنده استرالیایی تا به الان کتاب‌های زیادی برای کودکان و نوجوانان نوشته است. «راز بزرگ پسر کوچک» یکی از همین کتاب‌ها است. این رمان علاوه بر اینکه به عنوان کتاب برگزیده‌ شورای کتاب کودک استرالیا انتخاب شده جایزه‌ی ان اس دبلیو پری میر را نیز دریافت کرده است.
پیش از این کتاب‌های «هلیفسقلی در سرزمین غول‌ها» نوشته شکوه قاسم‌نیا، «گوآنجی و ۳۶۰ درجه جادویی» نوشته الهام مزارعی، «مادربزرگ جادویی» نوشته احمد اکبرپور، «مامانی روی درخت سیب» نوشته میرا لوپه، «من با زندگی قهرم» نوشته امیلی کوتور و «بابای پرنده من» نوشته دیوید آلموند از مجموعه «رمان کودک» توسط انتشارات پیدایش منتشر شده‌اند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*