خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 94 – 47

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 94 – 47

حرکت لاک پشتی به سمت خصوصی‌سازی
پوری حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی با اعلام اینکه خصوصی‌سازی فرآیند پر چالشی است و در مقابل آن مقاومت می‌شود، گفت: ارزان‌فروشی از مهم‌ترین اتهاماتی است که به سازمان خصوصی‌سازی وارد می‌کنند. اصولا نیروی انسانی که در شرکت‌های دولتی به کار گرفته می‌شود چند برابر شرکت‌های مشابه خصوصی است و این موضوع سودآوری و بهره وری آن شرکت را کاهش می‌دهد که این مسیر باید اصلاح شود. وی در پاسخ به این پرسش که سخنان وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه «در وزارتخانه متبوعش هم مقاومت‌هایی در برابر خصوصی‌سازی وجود دارد» به چه شرکت‌هایی اشاره داشت؟ گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی ۲۰ درصد سهام بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت چاپخانه دولتی ایران را در اختیار دارد و تصریح کرد: در سال ۹۴ نخستین واگذاری که منجر به مقاومت شد و واگذار نشد واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بود که ۱۳۵ نفر از نمایندگان مجلس در مزایده چهارم در جهت واگذار نشدن آن امضا جمع کردند در حالی‌که در بودجه مجلس بر واگذاری آن تصریح شده بود. پوری حسینی ادامه داد: در مورد شرکت «احداث صنعت» ۵۰ نماینده مجلس خواستار توقف واگذاری آن شدند و همچنین در مورد شرکت «ماشین‌سازی تبریز» ۱۹ نماینده خواستار توقف پنج ساله واگذاری آن و در شرکت «سنگ آهن مرکزی» نماینده بافق خواستار واگذار نشدن آن بود.

3429

قُفل ال‌ – سی دلاری همچنان بسته مانده است
با وجود گذشت نزدیک به دو ماه از اجرایی شدن برجام هنوز مشکل مراودات بانکی ایران با دنیای خارج حل و فصل نشده است. تحریم های بانکی مهمترین بخش تحریم های غرب علیه ایران به شمار میرفت که مبادلات تجاری ایران از جمله گشایش ال سی را به شدت محدود کرده بود. بنا بر این اولین اقدام دولت در مبادلات بانکی، آزاد سازی گشایش ال سی بود، به طوری که روحانی در نخستین روز اجرایی شدن برجام از گشایش ۱۰۰۰ ال سی آن هم در روز تعطیل خبر داد. اکنون که حدود دو ماه از اجرای توافق هسته ای گذشته است در خوش بینانه ترین حالت می توان گفت مبادلات دلاری ایران با بانک های خارجی هنوز برقرار نشده است و به تبع آن گشایش ال سی دلاری برای تجارایرانی همچنان دوراز دسترس مانده. براساس توافق هسته‌ای همه بانک‌های خارجی (به‌ جز بانک‌های آمریکایی) می‌توانند با ایران تعامل داشته باشند به‌شرطی که در تبادلات دلاری با ایران به‌طور غیرمستقیم از سیستم بانکی آمریکا استفاده نکرده باشند. این شرط اساس لغو تحریم بانکی ایران را زیر سؤال برده است. دلار به عنوان ارز هژمون در جهان شناخته می شود و آمارها نشان می دهد ۹۰ درصد گردش روزانه ۴ تریلیون دلاری پول در جهان با این ارز انجام می گیرد. همچنین سهم دلار از ذخایر ارزی در جهان ۶۸ درصد برآورد شده است. بانک‌های بزرگ خارجی دارای مراودات گسترده و پیچیده با شبکه بانکی آمریکا هستند و تفکیک مبادلات دلاری آن ها با آمریکا با مبادلات دلاری این بانک ها با ایران کار پیچیده ای است که این موضوع و جریمه های میلیاردی که در دوران تحریم پرداخته اند باعث شده است آن ها از خیر مراوده با ایران بگذرند.

صادرات نفت ایران کمتر از حد انتظار افزایش یافته است
گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی هرچند از افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای تولید و صادرات نفت ایران خبر داده، اما تأکید کرده است که روند افزایش صادرات ایران بعد از رفع تحریم‌ها، کندتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. بنا بر اعلام این سازمان مستقر در پاریس، میزان تولید نفت ایران در ماه فوریه با افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، به ۳.۲ میلیون بشکه در روز رسیده که این رقم بالاترین میزان تولید روزانه نفت در ایران از سال ۲۰۱۲ به بعد است. به نوشته بلومبرگ، این رقم کمتر از میزان افزایش ۴۰۰ هزار بشگه ای است که پیشتر خود ایران اعلام کرده بود. این پایگاه نوشته است که ایران با وجود رفع تحریمها، همچنان برای صادرات نفت به اروپا، که پیش از اعلام تحریمها در سال ۲۰۱۲، یکی از مقصدهای اصلی صادرات نفت این کشور بود با مشگل مواجه است. بنا براین گزارش میزان صادرات نفت ایران در ماه فوریه به بیش از ۱.۴ میلیون بشگه در روز رسید. درحالیکه این میزان پیش از رفع تحریمها ۱.۱۵ میلیون بشگه در روز بوده است. تا پیش از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران در سال ۲۰۱۲، تهران روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد، که از این رقم ۶۰۰ هزار بشکه در روز به اروپا می‌رفت. بنا بر اعلام گزارش آژانس، ایران در ماه فوریه توانسته برای اولین بار از سال ۲۰۱۲، به اروپا نفت صادر کند، میزان این صادرات ۱۵۰ هزار بشکه در روز اعلام شده است. پالایشگاه‌هایی چون «توتال» فرانسه، «اسپانولا د پترولئوس» اسپانیا و «لوکویل» روسیه از جمله خریداران نفت از ایران در ماه گذشته میلادی بوده‌اند.

عرضه ۵۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت نفتی
رکن‌الدین جوادی معاون وزیر نفت از انتشار حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت نفتی در روزهای باقی‌مانده سال جاری خبر داد و گفت: شرکت ملی نفت ایران براساس بندهای قانونی بودجه ٩۴، مجوز انتشار ٧٠ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را برای امسال در اختیار داشته است که از محل این مجوز، ۵٠ هزار میلیارد ریال اوراق با سود ٢١ درصد منتشر می شود. وی اخیرا در گفتگویی با بیان اینکه بدهی معوق شرکت نفت به بانک‌ها، وام‌های دریافتی و بهره‌دهی آن‌ حدود ۵۲ میلیارد دلار است، تاکید کرده است: حدود ۴ میلیارد دلار هم به پیمانکاران صنعت نفت بدهی داریم. بر این اساس از مجموع ۵٠ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکتی که منتشر خواهد شد، ١۵ هزار میلیارد ریال برای تامین مالی بخشی از منابع مورد نیاز طرح‌های توسعه ای غرب کارون و ٣۵ هزار میلیارد ریال نیز جهت تامین مالی بخشی از منابع مورد نیاز طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد. در همین حال بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه ای اعلام کرده است: اوراق مشارکت شرکت ملی نفت ایران در روز سه شنبه (٢۵ اسفندماه ٩۴) در بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران عرضه عمومی خواهد شد.

زیمنس جزئیات توافق با مپنا را اعلام کرد
از قرار وزارت نیرو و شرکت مهندسی زیمنس آلمان اخیرا یادداشت تفاهم هایی در زمینه تقویت همکاری ها به منظور مدرنیزه کردن زیرساخت های انرژی در ایران به امضا رساندند. این قراردادها شامل خرید تکنولوژی برای تولید توربین های کلاس اف زیمنس با نام تجاری سی جی تی ۵- ۴۰۰۰ اف و تحویل توربین های گازی کلاس اف و ژنراتورهایی برای نیروگاه بندر عباس در جنوب ایران است. در حالی که پدرام سلطانی، معاون رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته ارزش این قرارداد به ۳.۵ میلیارد یورو می رسد، این شرکت از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است. یاشار آزاد، سخنگوی شرکت زیمنس در خصوص نیروگاه بندرعباس گفت، این اولین قرارداد فروش توربین های گازی کلاس اف بر اساس شرایط توافقنامه مجوز صادرات امضا شده بین دو طرف است. وی افزود: «زیمنس قرار است ۲ اکونوپکس کلاس اف شامل یک توربین گازی و یک ژنراتور به ایران تحویل دهد.» وی افزود، حجم قرارداد بالا و در حد چندین میلیون یورو است. آزاد همچنین گفت، زیمنس توربین های گازی و ژنراتورها را به گروه صنعتی مپنا و ای پی سی که تحت مدیریت مپنا اداره می شود تحویل خواهد داد. اولین محموله در طی چند هفته اینده ارسال خواهد شد… توربین های گازی برای نیروگاه بندر عباس اولین ماشین هایی خواهد بود که تحویل خواهد شد، اما ما انتظار داریم امسال ماشین های بیشتری سفارش بگیریم..»

کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها به زیر ۱۰درصد
طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی از بررسی پیشنهاد امکان کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها به کمتر از ۱۰ درصد خبر داد و گفت: سپرده قانونی دیگر در دنیا ابزار سیاست پولی نیست. وی گفته است: اکنون قانونی وجود دارد که برای نرخ ذخیره قانونی حداقل تعیین کرده است. حداقل آن ۱۰ درصد است. این قانون مربوط به زمانی می‌شود که استفاده از ابزار نرخ ذخیره قانونی در نظام بانکی دنیا رایج بوده است اما اکنون در اکثر کشورها نرخ ذخیره قانونی به سمت صفر نیل کرده است و دیگر از آن به عنوان یک ابزار سیاست پولی استفاده نمی‌شود. طیب‌نیا افزود: بنابراین در حال حاضر این پیشنهاد مطرح شده و در حال بررسی است که این رقم حداقل کاهش یابد تا اگر بانک مرکزی لازم دید بتواند نرخ سپرده قانونی را از ۱۰ درصد هم پایین‌تر بیاورد. طی ۱۰ سال گذشته نرخ سپرده قانونی به صورت تدریجی در حال کاهش بوده به طوری که از حدود ۱۷ درصد در سال ۸۶ به حدود ۱۰ درصد در سال ۹۴ رسیده است. لازم به ذکر است که سپرده قانونی در سال‌های قبل‌تر برای برخی سپرده‌ها تا حدود ۳۰ درصد هم در نظر گرفته شده بود چرا که سپرده قانونی معمولاً در ایران با دو هدف کنترل نقدینگی و پشتوانه بانک در مواقع بحران مالی و ورشکستگی در نظر گرفته می‌شد.

۱۱۱ میلیارد تومان مطالبات بانک‌ها از دولت
بر اساس گزارش متغیرهای پولی و بانکی مجموع کل دارایی‌های بانک‌ها که شامل بدهی بخش دولتی و غیردولتی هم می‌شود در پایان دی ماه امسال به یک هزار و ۹۲۰ تریلیون تومان رسید. در بخش دارایی‌ها، دارایی‌های خارجی با ۱۴ درصد افزایش ۲۱۷ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان، اسکناس‌های مسکوک، ۱۰ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان سپرده نزد بانک مرکزی، ۱۰۶ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان (۹۶ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان و سپرده قانونی و ۹ هراز و ۶۲۰ میلیارد تومان سپرده دیداری)، بدهی بخش غیردولتی با ۱۰ درصد افزایش ۶۹۴ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان و سایر دارایی‌ها با ۳۷.۴ درصد رشد، ۵۲۸ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان بالغ شده است. همچنین بدهی بخش دولتی در ۱۰ ماهه امسال با ۱۰.۲ درصد رشد به ۱۱۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته و از این میان بدهی دولت ۱۱۱ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان و بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی ۲۹۳۰ میلیارد تومان بوده است. در بخش بدهی‌ها سپرده‌های بخش غیردولتی ۹۱۹ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان است که در ۱۰ ماهه امسال ۲۳.۱ درصد رشد داشته است. این سپرده‌ها شامل سپرده‌های دیداری با ۸۸ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری مدت‌دار ۷۷۶ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان و ۲۷.۳ درصد رشد، سپرده‌های قرض‌الحسنه ۳۹ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان و ۲.۱ درصد رشد و سایر ۱۴ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان و ۱۶.۶ درصد رشد می‌شود. همچنین بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در ۱۰ ماهه امسال با ۲.۵ درصد کاهش به ۸۳ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان رسیده است. در سال‌های اخیر و حتی در سال‌های ۹۲ و ۹۳ معمولاً بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی رشد قابل توجهی داشته و برای اولین بار در مجموع بدهی بانک‌ها هر چند اندک کاهش یافته است.

خرید ۲ میلیارد دلار ریل چینی
رضا شهرستانی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد از قرارداد اخیر وزارت راه با چین برای واردات ۲ میلیارد دلار ریل قطار سخن گفته است . وی با بیان اینکه ۲ میلیارد دلار ریل قطار وارداتی در ذوب آهن قابل تولید است، گفت: وزارت راه حتی فرصتی هم به این شرکت برای تولید ریل نداده و قرارداد خود را با چینی‌ها اوایل سال آینده اجرایی می‌کند. شهرستانی با بیان اینکه در حال حاضر ذوب آهن هزینه زیادی را برای ایجاد خط تولید ریل در این کارخانه انجام داده است، افزود: این خط تولید تا یک ماه آینده آماده تولید خواهد بود اما وزارت راه حتی فرصتی هم به این شرکت برای تولید ریل نداده و قرارداد خود را با چینی‌ها اوایل سال آینده اجرایی می‌کند. این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با تأکید بر اینکه این موضوع برای ذوب آهن بسیار نگران کننده است، گفت: وزارت راه به جای حمایت از تولید داخلی تمایل به واردات کالاهای مورد نیاز خود دارد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*