خانه » هنر و ادبیات » بزرگداشت هادی خرسندی در برنامه ی سالانه ی بنیاد ژاله اصفهانی/رهیار شریف

بزرگداشت هادی خرسندی در برنامه ی سالانه ی بنیاد ژاله اصفهانی/رهیار شریف

3445

برنامه ی سالانه ی بنیاد ژاله ی اصفهانی شامگاه شنبه ۲۵ اسفند، پنجم مارس با همکاری دانشکده مطالعات آسیائی و آفریقائی و انستیتوی خاورمیانه باشکوه و استقبال برگزار شد. این برنامه امسال به بزرگداشت هادی خرسندی طنزنویس معروف اختصاص داده شده بود و ضمن آن شاعران برنده ی جایزه ی هفتمین مسابقه ی شعری ژاله اصفهانی اعلام شدند.

 این مسابقه مطابق هر سال برای تشویق جوانان شاعر در ایران و خارج از کشور برگزار میشود و هیئتی از صاحبنظران شعر و ادب اشعار رسیده را بررسی کرده ، برندگان را اعلام میکنند.
در این برنامه شاپرک خرسندی (شاپی) کمدین معروف بریتانیا به افتخار پدرش برنامه  اجرا کرد. هارون یوسفی شاعر طنزگوی افغان و شاعر جوان افغان سهراب سیرت شعرهایی خواندند و برنامه با موسیقی دل انگیز ایرانی پایان گرفت.

در آغاز نمایش اسلاید درگذشتگان بنام سال گذشته بود و بعد اسماعیل خوئی شاعر بلند آوازه دو شعری که در ستایش هادی خرسندی سروده بود خواند و بعد فیلم مصاحبه ی سی سال پیش با هادی خرسندی دردفتر نشریه ی اصغراقا، نمایش داده شد. اینک مصاحبه گر سی سال پیش، دکتر ابراهیم هرندی با نقدی اجمالی بر طنز و شعر امروز هادی، او را از پیشروان طنز نوین ایران، در ادامه ی ایرج میرزا و دهخدا و ایرج پزشکزاد …. برشمرد خرسندی را دعوت به صحنه کرد.

هادی خرسندی منباب یک سپاسگزاری جمعی از این مراسم شعری از ژاله ی اصفهانی خواند. وی در ادامه از محمدرضا عالی پیام (هالو) شاعر طنزگوی که در زندان جمهوری اسلامی است یاد کرد و گفت که جرم او تنها و تنها سرودن شعر و خواندنش در مجلسی چند صد نفره است و هیچ گناه دیگری ندارد. خرسندی تآکید کرد که همه ی زندانیان سیاسی ایران بی گناهند و عالی پیام یکی از آنهاست. وی ضمن اشاره به جنایت های بسیار جمهوری اسلامی روشن کرد که این جنایت ها برای او بهیچوجه باعث کمرنگ شدن جنایات ساواک و کشتن مخالفان در رژیم قبلی نیست. سخنان خرسندی هیجان و پشتیبانی سالن را در خود گرفت.

3444

در پی آن کلیپ های ویدئویی شرکت کنندگان در مسابقه ی شعری، به نمایش درآمد و یک شاعر جوان افغان: سهراب سیرت که خود از برگزیدگان سال قبل این مسابقه بود، شعرخوانی کرد. آنگاه نام نیما فرقه، محمود غریبی  و ایمان صابر به عنوان برندگان اول تا سوم امسال اعلام شدند. داوران امسال مسابقه ی شعری – سعید احمدپور مقدم از ایران – سپیده جدیری – احمد کریمی حکاک – اسماعیل خویی  – فرزانه خنجدی – محمد کاظم سالمی – هادی شفیعی – عنایت فانی وحید کشاورز بودند.

در فاصله ی بخش اول و دوم برنامه، جماعت به چای و شیرینی دعوت شدند و فرصتی بود که خرسندی کتاب شعر جدید خود «شعرانه» را برای خریداران امضا کند.

در بخش دوم ابتدا ویدیویی از  ژاله اصفهانی به مناسبت روز زن پخش شد که آن زنده یاد یکی از اشعار خود را میخواند . پس از اسلاید شوی زنان موفق ایرانی، شاپرک خرسندی برنامه ای مخلوط از فارسی و انگلیسی اجرا کرد و با چند جوک راجع به پدرش و برادر ژورنالیستش  پیوند (که به علت سفر در مجلس نبود) به گرمی و شادی مجلس افزود.
پس از او هارون یوسفی به صحنه آمد. شاعر و طنزنویس افغان یاد از سال های گذشته کرد که به تشویق خرسندی  در نشریه ی اصغراقا طنز مینوشته و آنگاه شعری بنام “خواب میدیدم که طالبگشته ام” خواند  که در آن نظرات ضد انسانی و ضد زن و اعمال خشونت و جنگ علیه مردم آنها را به طنز کشیده بود.
حسن ختام برنامه آواز ایرانی حسین علیشاپور و نوازندگی ادیب رستمی و مهدی رستمی هنرمندانی بود که از ایران آمده بودند.
گویندگی و اعلام برنامه و دعوت از شرکت کنندگان را خانم ناهید  افضلی به عهده داشت و برنامه ی پر و پیمان و فشرده با نهایت نظم و دقت به اجرا درآمد و به خوشی پایان گرفت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*