خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته بیست و سوم سال 94

گزیده خبرهای اقتصادی هفته بیست و سوم سال 94

خسارت ۶٠ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های نیمه ‌تمام عمرانی
محسن جلال پور رییس اتاق بازرگانی ایران خسارت پروژه‌های نیمه تمام عمرانی را سالانه ۶٠ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام دولت را با چالشی بزرگ از منظر تامین هزینه و اتمام روبه‌رو کرده‌اند. بسیاری از پروژه‌ها بیش از ظرفیت واقعی اقتصاد کلید خورده و به دلیل عدم بهره‌برداری در موعد مقرر، هزینه اجرایی این طرح‌ها افزایش یافته و در برخی موارد حتی از توجیه اقتصادی افتاده‌اند. این عدم بهره‌برداری از هر پروژه در زمان مقرر می‌تواند اقتصاد را با مشکلاتی از جمله هزینه بالا با دستاورد اندک روبه‌رو کند. دولت یازدهم برای غلبه بر این مشکل راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی جدید را جز با مجوز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و کارگروه‌های مربوطه، غیرقانونی اعلام کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ٧٧ هزار پروژه نیمه‌تمام ملی و استانی در سطح کشور باقی مانذه. از این تعداد حدود ٧۶۵٠ پروژه ملی و بقیه پروژه‌های استانی تعریف می‌شوند.

sd33errfc34e3

این حجم پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام علاوه بر پروژه‌هایی است که توسط شرکت‌های دولتی اجرا می‌شود که آمار و اطلاعات شفاف و روشنی از آن پروژه‌ها در بودجه‌های سنواتی و سایر گزارش‌های نظارتی مشاهده نمیشود. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ١۴٧ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام گرفته در پروژه‌های نیمه‌تمام راکد مانده است. دولت پیشین با اجرای طرح‌ مهر ماندگار یا طرح‌هایی مصوبه در سفرهای استانی ، حجم پروژه‌های عمرانی نیمه تمام را به‌شدت افزایش داد. محسن جلال‌پور درخصوص راهکار‌های بخش خصوصی برای رفع این مشکل گفت: آنچه بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ١٣٨٢ تا ١٣٩٢ باید ۵٢۶ طرح سالانه خاتمه می‌یافت، اما در این مدت ١٢۶ طرح به صورت سالانه پایان یافته است. به طور کلی هزینه طرح‌های نیمه‌تمام سالانه ۶٠ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت وارد کرده است. وی واگذاری به بخش خصوصی را به شرط حل برخی مشکلات مهم‌ترین راهکار برای برون‌رفت از این وضعیت دانست. وی اضافه کرد: سیاستگذاران نباید صرفا به قیمت امروز طرح‌ها نگاه داشته باشند، بلکه باید مشوق‌هایی از جمله تضمین خرید برخی محصولات یا تغییر کاربری را برای بخش خصوصی در نظر بگیرند. انگیزه‌هایی که می‌تواند به بخش خصوصی در جهت به پایان رساندن پروژه‌ها کمک کند.

ایران ارزان‌ ترین وام بانکی را میدهد
بانک جهانی گزارشی از آمار نرخ سود بانکی در کشورهای مختلف منتشر کرد. بانک جهانی بر پایه آمار ۲۰۱۴ نرخ واقعی سود وام بانکی در ایران را منفی ۴/٢ درصد اعلام کرد و گزارش داد وام بانکی در ایران ارزان‌تر از همه کشورهای جهان به جز چهار کشور ونزوئلا، آرژانتین، ماکائو و نامیبیا بوده است. آمارهای منتشر شده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد وام بانکی در ایران ارزان‌تر از همه کشورهای جهان به جز چهار کشور ونزوئلا، آرژانتین، ماکائو و نامیبیاست. این نهاد بین‌المللی بر پایه آمار سال ٢٠١۴ نرخ واقعی سود وام بانکی در ایران را منفی ۴/٢ درصد محاسبه کرده است. نرخ واقعی سود وام در هر کشور برابر است با نرخ سود وام بانکی در آن کشور با لحاظ نرخ تورم. بر اساس این گزارش هشت کشور در سال میلادی گذشته نرخ سود واقعی منفی داشته‌اند که ایران نیز در بین آنها قرار داشته است. ارزان‌ترین وام بانکی در ونزوئلا ارایه می‌شود. نرخ واقعی سود وام در این کشور منفی ١/٢١ درصد بوده است. آرژانتین با نرخ واقعی منفی ٣/٣درصدی سود وام بانکی در رتبه دوم، ماکائو با منفی ٣ درصد در رتبه سوم و نامیبیا با منفی ٧/٢درصد در رتبه چهارم از این نظر قرار گرفته‌اند. انگلیس با نرخ واقعی منفی ٢/١ درصدی سود وام بانکی پس از ایران و در رتبه ششم جهان قرار گرفته است. براساس این گزارش ایران در سال ٢٠١٣ ارزان‌ترین وام بانکی را ارایه می‌داد به‌طوری که نرخ واقعی سود بانکی در ایران طی این سال منفی ٧/١٨ درصد بود. نرخ سود وام بانکی (بدون لحاظ تورم) در سال ٢٠١۴ در ایران ٩/١۶ درصد بوده و ایران از این نظر در رتبه سوم جهان قرار داشته است. نرخ سپرده‌های بانکی نیز در ایران در سال ٢٠١۴ بالغ بر ١۴ درصد بوده و ایران رتبه ٣۴ جهان را از این نظر به خود اختصاص داده بود

کاهش ۶ درصدی شاخص بورس در شهریورماه
در پایان شهریورماه تعداد ۱۲۳۹۳ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۲۷۴۱۸ میلیارد ریال در ۶۴۴ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب ۲۷ و ۱۸.۵% افزایش و ۴% کاهش را نشان میدهد. ارزش معاملات نرمال نیز دراین مدت به ۲۲۹۷۹ میلیارد ریال و حجم معاملات معاملات نرمال با ۱۱۵۵۴ میلیون سهم رسید که به ترتیب با ۰.۹ و ۲۰% افزایش ئاشت. همچنین تعداد ۲۴۰۵۷۲۰ برگه اوراق مشارکت به ارزش ۲۴۱۵ میلیارد ریال در ماه گذشته معامله شد که به ترتیب افزایش ۲۶ و ۲۵.۵ درصدی را نشان می دهد. شاخص کل نیز در شهریورماه امسال با ۳۶۴۸ واحد کاهش معادل ۵.۵۹ درصد کاهش داشت و به رقم ۶۱۵۷۷ واحد رسید و شاخص بازار اول هم با ۳۴۳۴ واحد کاهش به رقم ۴۲۷۵۳ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۰۸۰ واحد کاهش به عدد ۱۳۶۶۱۶ واحد رسیدند. به باور کارشناسان، خروج سرمایه ها از بورس، تداوم رکود اقتصادی، عدم سودآوری بنگاهها، زیاندهی شرکتها، عدم توجه دولت به صنایع مختلف و مسایلی از این دست یعنی کم عمق تر شدن بازار سرمایه و این اتفاق در حالی در شرایط کنونی در حال رقم خوردن است که مدیران بورسی ادعا می کنند سرمایه گذاران خارجی رقابت زیادی برای حضور در بازار سرمایه کشور دارند. همچنین بررسی شرایط بورس در یکی دو سال گذشته نشان می دهد نه تنها دولتی ها بلکه مدیران بورسی نیز نگران شرایط بازار و آب رفتن سرمایه مردم و از بین رفتن اعتماد سهامداران به بازار سرمایه نیستند و بنظر می رسد نمایندگان مجلس باید به این موضوع ورود کنند.

ادامه تاراج اموال ملی در دولت روحانی
واگذاری ۷۷.۲۲ % سهام مجتمع آلومینیوم المهدی و ۱۰۰ % سهام طرح هرمزال هم در ردیف همان تاراج های ملی است که اخیرا برملا شده است. از قرار در خرداد سال گذشته با انتشار آگهی عرضه قرار شد بلوک ۷۷.۲۲ درصدی سهام مجتمع آلومینیوم المهدی شامل یک میلیارد و ۲۵۲ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۲۰۹ سهم پس از کسر ۵ درصد از آن بابت سهام ترجیحی به قیمت پایه هر سهم ۱۹۵۱ و ارزش کل پایه ۲۴۴۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون و ۹۱۰ هزار ریال و ۱۰۰ % طرح آلومینیوم هرمزال به ارزش کل پایه ۱۴ هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال به صورت ۱۵ درصد نقد و بقیه اقساط ۷ ساله به وکالت از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از طریق مزایده واگذار شود که این عرضه بدلیل نبود خریدار ناکام ماند.
یکبار دیگر دراسفند ۹۳ آگهی شد. این بار به قیمت پایه هر سهم آلومینیوم المهدی ۲۳۲۲ ریال و ارزش کل پایه ۲۹۰۷ میلیارد و ۴۹۹ میلیون و ۷۵۱ هزار ریال و ۱۰۰ درصد دارایی های طرح آلومینیوم هرمزال به ارزش کل پایه ۵ هزار و ۹۳۵ میلیارد و ۴۷۴ میلیون ریال به صورت ۱۵ درصد نقد و بقیه اقساط ۷ ساله در روز ۱۸ اسفند روی میز مزایده رفت که سرانجام به فروش رسید تا شرکت فروآلیاژ گنو به مالکیت محمد علیمحمدی به عنوان برنده مزایده دوم مجتمع آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال اعلام شود. پس از این واگذاری موجی از انتقاد ها مبنی بر ارزان فروشی و رانت گسترده در فرایند قیمت گذاری و واگذاری مطرح شده، به بررسی و ارزیابی دوباره دارایی های شرکت آلومینیوم المهدی منجر و در پی آن مشخص شد بلوک واگذار شده سهام مجتمع آلومینوم المهدی و طرح هرمزال مبلغ ۳۴۶ میلیارد تومان ارزان تر به فروش رفته است . البته رئیس کل سازمان خصوصی سازی میگوید که برخی از دارایی ها به دلیل مخدوش بودن صورتهای مالی وعدم شفافیت ازسوی هیات مدیره وقت این شرکت در فرآیند اولیه قیمت گذاریها نیامده است. درکمیسیون صنایع مجلس گفته شده در واگذاری این دو شرکت با قیمت بسیار نازل دست‌های پشت‌پرده‌ای وجود داشته تا این شرکت در شرایطی که الظاهر زیان‌ده است به بخش خصوصی واگذار شود و پس از یکی دو بار عرضه در بورس مسئولان گفتند که این شرکت زیان ده است و آن را باید در قالب مذاکره با خریداران واگذار کنیم و پس از تعیین قیمت کارشناسی برای آنکه بسیار قیمت نازلی بود آن را به فردی واگذار کردند.

افزایش نرخ ارز نگران کننده نیست !
بعد از آنکه قیمت دلار آزاد از مرز ۳۴۰۰ تومان عبور کرد انتظار می رفت که دولتمردان مانع از ادامه مدار صعودی ارز شوند که چنین نشد. اما طیب نیا وزیر اقتصاد نوسانات اخیر دلار را عادی دانسته و تأکید کرده که این افزایش قیمت خواست دولت نیست. دولت کسری ندارد و با همین بودجه امور اجرایی را پیش خواهد برد. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز اعلام کرد: “دولت برخلاف آنچه که به صورت شایعه غیررسمی گفته می‌شود خواهان افزایش نرخ ارز است‌ خواهان این مسئله نبوده و نیست چراکه زیان دولت در این حالت بیشتر است. به نظر می‌رسد مانند اسفند ماه سال گذشته که نزدیک ایام عید افزایش ارز را شاهد بودیم این مسئله هم به دلیل عوامل مقطعی صورت گرفته باشد. وجه اشتراک سخنان دو مسئول اقتصادی کابینه درباره بازار ارز و نوسانات دلار این است که هردو این نوسانات را کوتاه مدت می دانند و تأکید دارند این افزایش پشتوانه‌ای ندارد . نوبخت به سفرهای حج هم اشاره دارد و گفته که بخشی از این افزایش قیمت ممکن است به دلیل سفرهای آخر تابستان باشد و شاید بتوان بخشی از آن را به ارز احیا شده توسط زائران حج مربوط دانست.

افت ۱۲ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین در ۸ ماهه ۲۰۱۵
مبادلات تجاری ایران و چین در هشت ماه نخست سال جاری میلادی با افت ۳۴ درصدی برابر با ۱۲ میلیارد دلار مواجه شد و به ۲۴ میلیارد دلار رسید. گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و چین در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی با کاهش قابل توجه ۳۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات ایران و چین در ماه‌های ژانویه تا اوت سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۳۶ میلیارد دلار گزارش شده بود اما این رقم در مدت مشابه سال جاری با کاهش ۱۲ میلیارد دلاری به ۲۴ میلیارد دلار رسیده است . برخلاف سالهای گذشته که همواره تراز تجاری دو کشور به‌نفع ایران بوده است در ۸ ماه نخست امسال تراز تجاری ایران با این کشور منفی شده است. صادرات چین به ایران در این دوره حدود ۴۰۰ میلیون دلار از میزان واردات این کشور از ایران بیشتر بوده است.

واگذاری دزدکی شرکت مهاب قدس به آستان قدس رضوی
از قرار بزرگترین شرکت نیروگاهی کشور دزدانه به آستان قدس رضوی واگذار شده است . حمید چیت‌چیان، در پرسشی مبنی بر واگذاری این شرکت به آستان قدس رضوی و اینکه آیا وزارت نیرو پیگیر بازگشت مهاب قدس از آستان قدس رضوی به وزارت نیرو هست یا خیر،گفت: این موضوع در مجاری قانونی خود و در مراجع صالحه در سطح دولت و قوه قضاییه در حال پیگیری است و امیدواریم حق به حق‌دار برسد. مهاب قدس یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو است که در دولت دهم به آستان قدس رضوی واگذار شده و این موضوع باعث شد تا چیت‌چیان وزیر نیرو پس از روی کار آمدن دولت یازدهم نسبت به این موضوع اعتراض کند.

آیا قرارداد ۲۱ میلیارد دلاری حقیقت دارد
از زمانیکه صفت ” کشور کل و بلبل” از ایران حذف و کشور امام زمان جای آنرا گرفت دروغ و تزویر و ریاکاری هم در آن به شدت رایج شد، بظوریکه تشخیص راست از دروغ به یک امر تقریبا محال تبدیل شده است. منوچهر منطقی رییس مرکز ملی فضایی در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک در یک خبر کوتاه گفته است: ایران قراردادهایی به ارزش ۲۱ میلیارد دلار برای خرید تجهیزات ماهواره‌ای و هواپیما با روسیه به امضا رسانده است. منطقی افزود: این قراردادها ماه گذشته در نمایشگاه هوایی ماکس ۲۰۱۵ در روسیه به امضا رسیده است . به نوشته اسپوتنیک، این قراردادها شامل خرید تجهیزات مرتبط با ماهواره و همچنین هواپیمای مسافربری سوخو سوپرجت ۱۰۰ است. اینکه یک قرارداد ۲۱ میلیارد دلاری بدون اطلاع رسانی قبلی یک ماه پیش امضا شده و خبر آن حالا منتشر میشود فقط میتواند در کشور امام زمان رخ دهد. تصور نمیشود حتا بتوان در بی قانون ترین کشور جهان هم چنین موردی را پیدا کرد که حکومت یک چنین قرارداد عظیمی را آنهم برای یک بخش اقتصادی نه چندان حیاتی بدون اطلاع ملت سرمایه گذاری کند. از اینرو بعید است چنین قراردادی امضا شده باشد. این خبر شایع گردیده تا عگس العمل جامعه سنجیده شود. اگر این قرارداد حقیقی باشد حق کمیسیون چند میلیارد دلاری آن رقمی نیست که تنها نصیب واسطه ها گردد.

هردو تشکیلات دروغ میگویند
بانک مرکزی تورم در پایان شهریور ماه را ۱۵.۱ درصد اعلام کرد. شاخص بهای کالا و خدمات شهری در دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه به ۲۲۵.۷ درصد رسیده که بیانگر تورم ۰.۶ درصدی در این ماه است . این در حالی است که نرخ تورم دوازده ماهه در آخرین ماه تابستان با کاهش ۰.۳ درصدی همراه بوده و از ۱۵.۴ درصد در مرداد به ۱۵.۱ درصد در ماه گذشته کاهش یافته است. بنابر این گزارش تورم نقطه به نقطه (تغییرات شاخص نسبت به ماه مشابه سال گذشته) در شهریور ماه ۱۱.۷ درصد اعلام شده که در مقایسه با مرداد ۰.۹ درصد کاهش دارد. این آمار توسط بانک مرکزی درحالی اعلام گردیده که مرکز آمار کشور نرخهایی به کلی متفاوت با بانک مرکزی ارائه داده است . این مرکز در هفته گذشته نرخ تورم دوازده ماهه منهتی به شهریور را با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل ۱۳.۶ درصد و تورم نقطه به نقطه را ۱۱.۶ درصد اعلام کرد. این درحالی است که هر دو سازمان بطور قطع و یقین دروغ میگویند و نرخ های واقعی بسیار فراتر از ادعاهای آنان است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*