خانه » هنر و ادبیات » خواننده و کارگردان ممنوعه در خدمت سیاست های نظام … مینا استرابادی

خواننده و کارگردان ممنوعه در خدمت سیاست های نظام … مینا استرابادی

از زیر زمین تا روی کشتی به دنبال فرمان رهبر…

درگیر و دار روزهای مذاکره‌ی ایران با کشورهای گروه ۵+۱ پیرامون مسائل هسته‌ای ایران، امیرحسین مقصود لو ملقب به امیر تتلو، خواننده‌ی رپ زیرزمینی و جنجالی ساکن ایران، ویدئو کلیپی با موضوع انرژی هسته‌ای منتشر کرد.

امیر تتلو

امیر تتلو

این کلیپ که یک روز پیش از اعلام توافق هسته‌ای در فضای مجازی پخش شد، این خواننده را روی یک ناو جنگی شناور بر خلیج فارس نشان می‌دهد. در این کلیپ از سربازان ارتش نیروی دریایی هم بهره گرفته شده‌است. مقصودلو در متن ترانه‌ای که می‌خواند، از «حق مسلمی» می‌گوید که تا پیش از این به انرژی هسته‌ای مربوط بود ولی ترانه‌ی تتلو آن را با «خلیج مسلح فارس» عوض کرده‌است: « خلیج مسلح فارس حق مسلم ماست. »
کارگردان این ویدئو کلیپ اردشیر احمدی‌ست. جوانی که درمدت اقامتش در کانادا با تهیه‌ی ویدئوهایی تحت نامهای «آشپزی در سه سوت»، «از ونکوور تا لوس‌انجلس» و «برنامه ذره بین» در فضای مجازی اسم و رسمی بر هم زده‌بود. او را وزارت اطلاعات پس از بازگشت به ایران دستگیر کرد و حدود سه ماه بعد به قید وثیقه آزاد شد. احمدی پس از آزادی ضمن انتشار عفونامه‌ای مبسوط ، بازداشتش را تقدیس کرده و ضمن عادلانه خواندن روند قضایی از مدیریت زندان مرکزی و بازداشت کنندگانش تشکر کرده‌بود.
اما انتشار ویدئوی «انرژی هسته‌ای»، حیرت اهالی فرهنگ و سیاست را موجب شده‌است. بسیاری از اهالی موسیقی در فضای مجازی، به لغو کنسرتهای موسیقی مجوز دار اشاره کرده‌اند و آن را در قیاس با اختیارات و امکاناتی قرار داده‌‌اند که به یک خواننده‌ی به اصطلاح زیرزمینی تعلق گرفته‌است.
از دیگر سو برخی از فعالین مدنی، انتشار این کلیپ را سرآغاز پروژه‌ای دانسته‌اند که آن را اردوی مخالفان توافق هسته‌‌ای در داخل کشور، معروف به «دلواپسان» کلید زده‌‌اند.

اینها همه در حالیست که از مدتهای پیش بحث دریافت مجوز برای این خواننده زیرزمینی در بین مدیران فرهنگی وزارت ارشاد پیش آمده‌بود اما درهمه‌ی گفتگوها و گزارشها مواضع منفی گرفته شده و اعلام شده بود که به این خواننده مجوزی داده نخواهد شد
در همین زمینه حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در واکنش به انتشار این کلیپ تصویری گفته:وزارت ارشاد از چنین موضوعی بی‌اطلاع بوده و بدون هماهنگی انجام شده است، زیرا مقصود‌لو نه‌ تنها برای انتشار این خبر ، بلکه برای کسب کار و ماهیت فعالیتش مجوزی ندارد.
وی همچنین تاکید کرده است: بعید می‌دانم که نیروی دریایی چنین موضوعی را به وی محول کرده یا حتی سفارش ساخت داده باشد. اما ممکن است برای داخل یک نیرو باشد که باید مسئولان فرهنگی، عقیدتی آنها پاسخ دهند و مسئولان ارتش حتماً باید موضوع را رسیدگی کنند، زیرا اگر قرار بر صدور مجوز بوده باید با وزارت ارشاد هماهنگی می‌کردند.
اما خواندن پاسخ امیرحسین مقصود لو به نوش‌آبادی هم خالی از لطف نیست، متنی که به خاطر همخوانی‌اش با اصل یادداشت غلطهای املایی و نگارشی آن تصحیح نشده‌است:
«باعرض ادب و احترام خدمت این دوست عزیز که متاسفانه من افتخار آشناییشون رو نداشتم و نمیدونم چرا ایشون انقدر تند و خارج از ادب همیشه راجع به من مصاحبه میکنن در صورتى که من بارها و بارها اعلام کردم که من کوچیک همه هستم و یک خدمتگذارم و بس !! در جواب جناب نوش آبادیه عزیز باید عرض کنم که اولا در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست و ثانیا من براى بار چندم توضیح میدم که بنده فرمان رهبرمون رو به عنوان یک سرباز ایرانى و کسى که تو ایران متولد شدم انجام دادم و همونطور که همه میدونن مقام معظم رهبرى حساسیت خاصى روى مسئله ى هسته اى دارن و حقم دارن و این فرمان رو هم چند روز پیش توى تلویزیون به ما یعنى همه ى ملت ایران دادن که مسئله ى هسته اى مخصوصا تولید برق از این راه بسیار مهم و ضرورى است براى ملت ایران در ضمن اینکار به صورت هدیه و کاملا رایگان بود و قرار نیست به جایى فروخته بشه که ما بخوایم براى صدور و فروشش مجوز بگیریم و براى تمام جاهایى که فیلمبردارى شده مجوز از مسئولین مربوطه گرفته شده و همه و همه با عشق و احترام کمک کردن به این کار چون اینجا دیگه بحث امیر تتلو و ویدئو و موزیک نبود بلکه بحث انرژیه هسته ایمون و فرمان رهبرمون و یکدلى و همبستگیه ملت ایران بود و در آخر هم تحویل صدا و سیما داده شده و اگر اون عزیزان لطف کنن مجوزشو صادر کنن پخش میشه ایشالا!! نمیدونم شما یا از درست شدن این کار و حمایت انرژیه هسته ایمون خوشحال نیستین که بعید میدونم، یا دوست دارین قدرت نمایى کنین که ما همه جوره گفتیم کوچیکه همه ایم و شما بزرگ مائین ویا شخصا از صدا و قیافه ى بنده خوشتون نمیاد که اونم بازم من ازتون معذرت میخوام و سعى میکنم رو خودم بیشتر کار کنم خواهش میکنم که این موزیک ویدئو رو به چالش نکشید چون نه من، خیلیا واسش بى منّت زحمت کشیدن اونم زیر آفتاب و با زبون روزه و واقعا نیّتمون خیر بوده و قصد هیچ درامدزایى دَرِش نبوده ومطمئن باشین خوده خدا هم راضى بوده و کمکمون کرده وگرنه واقعا واسه پسر تنهایى مثل من همچین چیزى تقریبا غیر ممکن بود ممنونم و ارادتمند ، امیر تتلو»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*