خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته دوازدهم سال 94

گزیده خبرهای اقتصادی هفته دوازدهم سال 94

کاهش ۳۱ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران
سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در گزارش جدید خود کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام‌شده در جهان طی سال ۲۰۱۴ را بالغ بر ۱.۲۲ تریلیون دلار اعلام کرده است که نسبت به سال پیش ( ۱.۴۶ تریلیون دلار) از آن ۱۶.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. کشورهای درحال توسعه بیشترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در این سال جذب کرده‌اند. این کشورها ۵۵.۸۱ درصد کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان یعنی ۶۸۱ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۴ جذب کردند. سهم کشورهای توسعه یافته نیز در این زمینه نزدیک به ۴۱ درصد بالغ بر ۴۹۸ میلیارد دلار بوده است. اقتصادهای درحال گذار نیز حدود ۴ درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان یعنی ۴۸ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۴ به خود اختصاص دادند.
در این میان سرمایه‌ مستقیم خارجی جذب شده توسط ایران در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۳۰.۹۸ مواجه شده است. این درحالی است که ایران در سال ۲۰۱۳ نیز با کاهش ۳۵ درصدی جذب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال پیش از آن مواجه شده بود. ایران در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار کاهش یافته است. میزان سرمایه‌مستقیم خارجی جذب شده در سال ۲۰۱۲ نیز بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار بوده است. کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی که ایران از دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۴ جذب کرده است ۴۳ میلیارد و ۴۷ میلیون دلار برآورد شده است. میان ۲۰۰ کشور جهان،‌ ایران با ۱۵ پله نزول در رتبه ۷۴ جهان از نظر میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۴ قرار گرفته است. بر این اساس میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایران در این سال کمتر از ۷۳ کشور بوده است.

fs002sf021fd5d4f143e

افزایش بدون وقفه نرخ بیکاری
بنا بر گزارشات نرخ بیکاری مردان تحصیل کرده ۱۸.۹ درصد و بیکاری زنان به ۳۳ درصد رسیده و این درحالی است که ۴.۵ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی نیز بزودی متقاضی کار خواهند شد. این درحالی است که کارفرمایان تمایلی به جذب فارغ التحصیلان ندارند و تحصیلات آکادمیک آنها چندان جدی گرفته نمی شود واز اینرو مهمترین گروه بیکار کشور را تشکیل می دهند . نتایج یک تحقیق ارائه شده از سوی وزارت کار نشان می دهد تعداد دانشجویان کشور از ۲ میلیون نفر در دوره زمانی سال‌های ۸۲ و ۸۳ به بیش از ۴ میلیون و ۴۳۵ هزارنفر در سال‌های ۹۱ و ۹۲ رسیده و در واقع ورود به دانشگاه‌ها و میل به تحصیل در فاصله کمتر از ۱۰ سال، بیش از ۲ برابر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند سهم افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس و همچنین دانشجویانی که در این مقطع تحصیل می کنند، از سایر گروه‌ها بیشتر است. پس از آن بیشترین فارغ التحصیلان و دانشجویان کشور دارای فوق دیپلم هستند. کورش پرند معاون وزیر تعاون، کار و رفاه با ارائه گزارشی از وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در کشور را ۱۸.۹ درصد اعلام کرده که ۱۲ درصد به مردان و ۳۳ درصد به زنان اختصاص‌ دارد.

خروج حدود ۲۰۰ میلیارد دلار ارز برای واردات طی ۲ سال اخیر
بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، در سال ۹۲ بیش از ۷۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالا، خدمات، گاز و فراورده های نفتی از کشور خارج شده است که ۳۱۱۱ میلیون دلار برای واردات گاز و فرآورده های نفتی، ۵۶۹۳۶ میلیون دلار برای واردات کالا و ۱۳۲۸۳ میلیون دلار برای واردات خدمات بوده است. با احتساب حدود ۲۵ میلیارد دلار قاچاق سالانه که تقریباٌ اکثر مسئولان و کارشناسان بر این رقم اتفاق نظر دارند، در سال ۹۲ بیش از ۹۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است. در این گزارش آمده که در ۹ ماهه سال ۹۳ نیز ۲۷۲۵ میلیون دلار برای واردات گاز و فراورده های نفتی، ۴۲۷۸۶ میلیون دلار برای واردات کالا و ۱۰۵۹۱ میلیون دلار نیز برای واردات خدمات ارز از کشور خارج شده که مجموع آن در ۹ ماه بیش از ۵۶ میلیارد و ۱۰۲ میلیون دلار می شود. با احتساب قاچاق ۲۵ میلیارد دلاری و پیش بینی واردات ۱۸ میلیارد دلاری (متوسط سه ماهه ۹۳) در سه ماهه آخر سال گذشته، مجموع خروج ارز از کشور در سال ۹۳ بیش از ۹۹ میلیارد دلار برآورد می شود. بنابراین، مجموع خروج ارز از کشور در دو سال فعالیت دولت یازدهم حدود ۲۰۰ میلیارد دلار بوده که متوسط سالانه آن در مرز ۱۰۰ میلیارد دلار است، این در حالی است که بنا برگفته حسن روحانی رئیس جمهور و تایید گمرک، مجموع واردات با احتساب واردات کالا، خدمات، گاز، فراورده های نفتی و قاچاق در ۸ سال دولت گذشته ۷۲۰ میلیارد دلار و متوسط سالانه نیز ۹۰ میلیارد دلار بوده است.

مذاکرات وزیرراه با‌ گروه ایرباس و‌ ایرفرانس برای خرید هواپیما
عباس آخوندی در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی هوایی در پاریس مذاکراتی را هم با فعالان حوزه حمل‌ونقل هوایی برای خرید هواپیما انجام داد. وی ضمن سخنرانی در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی با موضوع اقتصاد ایران در چشم‌انداز لغو تحریم‌های بین‌المللی، با رئیس اجرائی گروه ایرباس، رئیس ایر‌فرانس، وزیر مسکن فرانسه و دبیر دولت فرانسه در امور حمل‌ونقل، مذاکره کرد. هدف ایران از شرکت در این نمایشگاه مذاکره با عرضه‌کنندگان ناوگان هوایی جهان، به منظور تشویق فروش هواپیما به ایران و همچنین دعوت به سرمایه‌گذاری در توسعه فرودگاه‌ها، به‌ ویژه در بخش تجهیزات ناوبری است. پنجاه‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوانوردی بورژه (حومه پاریس) با ۲۲۵۰ شرکت‌کننده از ۱۵ تا ۲۱ ژوئن ۲۰۱۵ برگزار شد که در آن حدود ۱۲۰ فروند از جدیدترین هواپیماهای غیرنظامی و نظامی دنیا به نمایش گذاشته شد و تمام فعالان صنعت هوانوردی جهان آخرین دستاوردهای خود را در بخش‌های تولید هواپیما، سیستم‌های کنترل و مدیریت ترافیک هوایی، سیستم‌های ایمنی و سایر سیستم‌های پیشرفته صنعت هوانوردی هواپیما و هلی‌کوپتری را ارائه کردند.
آخوندی تصریح کرد: براساس ارزیابی انجام‌شده ایران برای ۱۰ سال آینده، نیازمند فعالیت ۴۰۰ هواپیمای جدید است که ارزش دلاری آن حدود ۲۰ میلیارد دلار است و گغت که با توجه به اینکه در حال حاضر میانگین سن ناوگان هوایی ایران حدود ۲۰ سال است، با ادامه روند فعلی میانگین عمر ناوگان هوایی در ایران در ۱۰ سال آینده به ۳۰ سال افزایش پیدا خواهد کرد و بسیاری از هواپیماهای ما قادر به ارائه خدمات و فعالیت نخواهند بود، بنابراین توسعه ناوگان هوایی ایران یک موضوع بسیار مهم است. وی بیان کرد: علاوه‌بر بخش ناوگان حمل‌ونقل هوایی، توسعه فرودگاه‌ها و احداث ترمینال‌های مسافری نیز باید مورد توجه باشد. در حال حاضر در حال احداث ۹ ترمینال مسافری در فرودگاه‌های کشور برای اعزام و پذیرش سالانه ۵۰ میلیون مسافر هستیم که این نمایشگاه از این جهت نیز می‌تواند یک بازار داخلی و بین‌المللی بسیار مهم برای ایران باشد.

طرح‌های در دست دولت ۴٠٠ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی را از تصمیم‌های کلان دولت دانست و گفت: در سال‌جاری با همت والای وزارت نیرو، ٢۴ سد به بهره‌برداری می‌رسد.اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح سد سورک در استان چهارمحال‌وبختیاری افزود: مجموع طرح‌هایی که در اختیار دولت است، به ۴٠٠ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به محدودیت منابع عمرانی، اگر بخواهیم منتظر بودجه دولتی باشیم، اجرای این طرح‌ها سال‌ها به طول می‌انجامد. وی افزود: طرح‌ها زمانی که طولانی شود، هم از حساسیت خود خارج خواهد شد و هم آثار اجتماعی‌اش را از دست می‌دهد بنابراین در این صورت لازم است بخش خصوصی وارد میدان شود. معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه توسعه و پیشرفت کشور به منابع مختلفی نیاز دارد، اظهار کرد: بخش خصوصی در همه زمینه‌ها و بدون هیچ محدودیتی می‌تواند حضور یابد، تولید ثروت کند و این کار برای آنها افتخار باشد.جهانگیری تصریح کرد: راهی جز ورود بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی کشور وجود ندارد و دولت باید زمینه ساز باشد و خود را از فعالیت‌های مستقیم اقتصادی کنار بکشد.

با واردات مواد غذایی سالانه ١۴ میلیارد دلار به جیب خارجی‌ها سرازیر می‌شود
عباس کشاورزمعاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران با واردات مواد غذایی مورد نیاز از خارج ، سالانه ١۴ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشاورزان خارجی دارد. وی افزود: کشورمان همه‌ساله با پرداخت این میزان هزینه، اشتغالی پایدار برای کشاورزان خارجی به وجود آورده است. وی گفت: اکنون ۵٠ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شود که باید تلاش شود تا از اتکای کشور به محصولات کشاورزی خارجی کاسته شود. کشاورز با تأکید بر ارتقای بهره‌وری در این بخش گفت: در امر تولید محصولات کشاورزی در ایران از هر مترمکعب آب، حداکثر ۶٠٠ گرم گندم تولید می‌شود، درحالی‌که در کشوری مانند مصر از هر مترمکعب آب یک‌کیلوو ٧٠٠ گرم گندم تولید می‌شود. وی اضافه کرد: کشاورزان باید در مورد مصرف آب حساب‌شده عمل کنند؛ چراکه اگر در مصرف این مایع حیاتی درست عمل نشود با کاهش درآمد مواجه شده و وابستگی کشور ما در بخش غذایی بیشتر از گذشته خواهد شد. وی اظهار کرد: اکنون در بخش کشاورزی مشکل جدی نداریم و می‌توانیم با تصمیمات درست و منطقی مشکلات را برطرف کنیم.

خرید سه میلیون تن گندم از شش کشور
علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد که میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مناسب‌تر است و پیش‌بینی شده که یک‌میلیون تن گندم بیشتر از سال قبل در این طرح خریداری شود. وی خاطرنشان کرد: میزان خرید تضمینی گندم در سال گذشته ۶.۶ میلیون تن بوده که این رقم در سال جاری به ۷.۷میلیون تن خواهد رسید. وی با بیان اینکه واردات گندم مورد نیاز، برای جبران کسری کشور بعد از اتمام طرح خرید تضمینی آغاز می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه ذخایر گندم مناسب است در سال جاری تنها ۱.۵ تا ۲ میلیون تن گندم از کشور‌های روسیه، قزاقستان، اوکراین، آلمان، استرالیا و کانادا وارد می‌شود. وی اظهار داشت: در سال گذشته برای تأمین نیاز کشور بیش از ۶میلیون تن وارد شد که در سال جاری این رقم به یک‌سوم کاهش می‌یابد. قنبری با بیان اینکه برآورد تولید گندم در سال جاری ۱۱میلیون تن است، تأکید کرد: میزان مصرف داخلی (خبازی) ۹میلیون تن و مصرف صنف و صنعت ۲میلیون تن است که از ۹ میلیون تن آرد خبازی، حدود ۷.۷میلیون تن آن را به‌صورت تضمینی خریداری و در مواقع لزوم به خبازان از طریق آرد تولید شده در کارخانجات تحویل داده می‌شود. حدود دومیلیون تن باقی‌مانده را نیز باید از خارج کشور خرید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*