خانه » اقتصاد هفته » ضمیمه اقتصادی هفته شماره 49 سال 93

ضمیمه اقتصادی هفته شماره 49 سال 93

zangemenert5

پول برای توسعه میادین نفت موجود نیست
زنگنه وزیر نفت با تشریح دلایل کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در طول دوسال گذشته، اعلام کرد: هرجایی که بخواهد از پول نفت مستقل شود، خوب است به‌جز خود صنعت نفت و گاز که باید از درآمدهای حاصل شده در بخش‌های مختلف این صنعت سرمایه‌گذاری کرد. برای سرمایه‌گذاری اول باید حدود دومیلیارددلار منابع جذب کرد و سپس به سوددهی رسید. وزیر نفت با اعلام اینکه سهم وزارت نفت از فروش و صادرات نفت حدود ۵/١۴درصد است، تصریح کرد: زمانی که قیمت نفت صددلار بود و دومیلیون بشکه فروش نفت داشتیم، ۱۳میلیارددلار سهم وزارت نفت می‌شد اما برای سال آینده که مجلس نفت را حدودا بشکه‌ای ۴۰دلار پیش‌بینی کرده و میزان صادرات هم کمی بیش از یک‌میلیون بشکه است، کمتر از سه‌میلیارددلار عاید وزارت نفت خواهد شد، ما چطور با این رقم صنعت نفت را اداره کنیم؟ این وزارتخانه در پرداخت حقوق کارکنان خود به مشکل برخورده است چه برسد به اینکه بخواهیم در میادین مشترک نیز سرمایه‌گذاری کنیم. وی با اشاره به مشکلات این وزارتخانه برای اداره صنعت نفت و پرداخت هزینه‌های جاری، اظهار کرد: در همین حال می‌گویند باید در میادین مشترک سرمایه‌گذ‌اری شود. اما ما چطور منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش را تامین کنیم؟ این امکان‌پذیر نیست که سهم ۵/١۴درصدی وزارت نفت از فروش و صادرات نفت را به ۳۰درصد افزایش دهیم. زنگنه با بیان اینکه سال۹۰ حدود ۲۱میلیارددلار در صنعت نفت کشور سرمایه‌گذاری شده است، بیان کرد: این در حالی است که در سال۹۱ میزان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت حدود ۱۷میلیارددلار بوده اما سال آینده با همین روال، سرمایه‌گذاری از منابع خودمان صفر خواهد بود.

70 درصد کارگران زیرخط فقر هستند
رحمت الله پورموسی دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار درباره حفظ قدرت خرید فعلی کارگران گفت: دغدغه اصلی کارگران تامین معیشت روزمره آنهاست. در حال حاضر بسیاری از کارگران توان خرید کالاهای معمول برای زندگی را ندارند و بعضا‌ بسیاری از کالاها برای آنها کالای لوکس تلقی می‌شود. وی با بیان اینکه کمتر کارگری است که بدون دغدغه و شغل دوم بتواند امرار معاش کند، افزود: عمده هزینه کارگران بهداشت و بحث مسکن آنهاست که بیش از ۵٠درصد حقوق آنها را به خود اختصاص می‌دهد. پورموسی با اشاره به اینکه دولت موافق افزایش قدرت خرید کارگران است اظهار کرد: هرساله حقوق کارگران و کارمندان در یک راستا و تقریبا شبیه به‌هم افزایش یافته است. اما با توجه به اینکه قدرت خرید کارگران حدود ٧٣درصد افت داشته است، انتظار این است که امسال حقوق کارگران با توجه به تبصره دوم ماده ۴١ قانون کار تعیین شود. به گفته او واقعیت‌های زندگی کارگران چیزی نیست که از سوی مسوولان بیان می‌شود. مسوولان تورم را ١۴ درصد یا ١٧درصد اعلام می‌کنند اما آنچه در زندگی کارگران واقعیت دارد مشکلاتی فراتر از این میزان است. وی با تاکید بر اینکه کارگران به دنبال میزان مشخصی در افزایش دستمزد نیستند گفت: از نمایندگان کارفرمایان تقاضا داریم حداقل معیشت خانوار چهارنفره کارگری را برای دستمزد ٩۴ لحاظ کنند. دستمزد کارگران باید با توجه به افزایش قیمت‌ها در سال آینده تعیین شود. پورموسی با بیان اینکه بیش از ٧٠درصد از کارگران زیر‌خط فقر هستند افزود: کمبود دستمزد کارگران تبعات نامطلوبی برای جامعه دارد. هزارو٩٩۴نفر سال گذشته در اثر حوادث ناشی از کار جان باختند. اگر بخواهیم علت را ریشه‌یابی کنیم، یکی از عواملی که باعث بروز مشکل برای کارگران می‌شود خستگی ناشی از کار زیاد است. علت اینکه کارگران در چند شیفت فعالیت می‌کنند، عدم ‌همخوانی درآمد و هزینه‌هاست. پورموسی با اشاره به اینکه از دیگر تبعات دستمزد پایین در کشور افزایش نرخ بیکاری است، بیان کرد: درحال‌حاضر با توجه به اینکه درآمدها پاسخگوی نیازهای خانوار کارگری نیست، تعداد زیادی از کارگران در شغل دوم و سوم مشغول کار هستند و همین مساله باعث می‌شود فرصت‌های شغلی که باید در دست جوانان باشد به دلیل پایین‌بودن نرخ دستمزد توسط افراد شاغل پُر شود..

ایران نمی‌تواند در پروژه «کریدور گاز جنوبی» مشارکت کند
آموس هاچشتاین،معاون وزیر خارجه آمریکا در امور انرژی می‌گوید ایران به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند در پروژه انتقال گاز طبیعی به اروپا مشارکت کند. وی گفت کشورش در بحث عرضه گاز طبیعی به اروپا به ایران امتیاز نداده است. مشارکت ایران در پروژه‌های گاز منطقه و در کریدور گاز جنوبی به غیر از سهامی که این کشور در توسعه میدان گازی «شاه‌دنیز» دارد، امکان‌پذیر نیست. این مقام آمریکایی که در نشست شورای مشورتی کریدور گاز جنوبی در باکو حضور داشت، گفت: «ایران به‌دلیل تحریم‌های فعلی نمی‌تواند در سایر پروژه‌ها و از جمله در کریدور گاز جنوبی مشارکت کند.»پروژه کریدور گاز جنوبی یکی از طرح‌های اتحادیه اروپا برای افزایش امنیت انرژی این اتحادیه است. این پروژه خط لوله گازی فراساحلی دریای آدریاتیک، پروژه جریان سفید و خط لوله گازی ترکیه، یونان و ایتالیا را دربرمی‌گیرد..

تحقق ۱۵هزارمیلیاردتومان درآمد نفت بعید است
تاج گردون رییس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: تحقق درآمد ۱۵۰‌هزار‌میلیارد‌ریالی که در مصوبه مجلس به ‌تصویب رسیده برای دولت در سال آینده بعید به‌نظر می‌رسد. وی با اشاره به مصوبه مجلس در لایحه بودجه سال٩۴ مبنی‌بر افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی که مازاد منابع ارزی تا سقف ١۵٠هزارمیلیاردریال در اختیار دولت خواهد بود، اظهار کرد: این موضوع قابل تحقق نیست و باید قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از صد‌دلار بشود، تا این درآمد تحقق یابد. رییس کمیسیون تلفیق بودجه ضمن مخالفت با این پیشنهاد تصریح کرد: اگر در کمیسیون تلفیق دقت بیشتری می‌کردیم، قطعا‌ این پیشنهاد را حذف کرده بودیم، زیرا امکان این درآمدها بسیار کم است. وی در پاسخ به این سوال که وابستگی بودجه به نفت با این مصوبه بیشتر خواهد شد، گفت: بعید به‌نظر می‌رسد که سال آینده قیمت نفت به گونه‌ای رقم بخورد تا این مصوبه قابلیت اجرا پیدا کند. رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: پیشنهاد دولت برای استفاده از درآمدهای نفتی در بودجه ٧٢هزارمیلیاردتومان بود که کمیسیون تلفیق آن را به ۵٣هزارمیلیاردتومان کاهش داد و در صورتی که مازاد درآمدی وجود داشته باشد افزایش ۱۵ هزار میلیارد تومانی علاوه‌بر تحقق دو‌سقف دیگر سقف‌سوم خواهد بود.

شوی افتتاحیه فاز ١٢ پارس جنوبی لغو شد
یکی از ویژه گیهای استثنایی حکومت اسلامی مانورهای تبلیغاتی بر روی پروژه هاست. پروژه ها بر حسب کشش تبلیعاتی چندین بار کلنگ شروع ساخت میخورند و چندین بار افتتاح میشوند. پروژه های گازی پارس جنوبی هم از همین قماشند که هرکدام پندین بار کلنگ خوردند و جندین بار هم افتتاح شده اند. در این میان پروژه فاز ۲۳ بعلت گستردگی آن جایگاه ویژه ای پیدا کرده و بیشتر از سایر فازها برنامه افتتاحیه روی آن پیاده شده است. آخرین چشمه این افتتاح بازی به این فاز مربوط میشد که میبایتی در نیمه اول اسفند ماه توسط روحانی انجام میشد که ظاهراتولید کامل – روزانه ۷۶ میلیون متر مکعب- از سکوهای این مگافاز عملیاتی نشده است؛ در واقع هم‌اکنون نیمی از این رقم از مخزن فاز ۱۲ در حال تولید است و باقی گاز پالایش شده از فازهای ۶، ۷ و ۸ دریافت می‌شود. همچنین واحدهای تصفیه گوگرد و جداسازی گازهای اِتان و ال.پی.جی پالایشگاه نیز تاکنون ساخته نشده است. عماد حسینی معاون اکور مهندسی وزارت نفت میگوید: “در روزهای آینده شاهد گشایش فاز ١٢ پارس جنوبی هستیم که بر خلاف افتتاحیه دولت گذشته نمایشی نخواهد بود. وزارت نفت تا زمانی که از پایان کار یک پروژه مطمئن نشود به یقین آن را افتتاح نمی کند . اما اکنون نهاد ریاست جمهوری، افتتاح رسمی فاز ۱۲ پارس‌جنوبی را به دلیل کامل نبودن طرح توسعه لغو کرد تا دوباره یک افتتا‌ح‌ نمایشی در تاریخ صنعت نفت کشور و بزرگترین میدان گازی جهان به ثبت نرسد.

خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی ریزگرد‌ها به کشاورزی خوزستان
» سرویس: اقتصادی – کشاورزی و دامپروری
۹۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزی خوزستان
خسرو چنگوانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از برآورد خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی ریز‌گرد‌ها به بخش کشاورزی این استان خبر داد و گفت: عمده خسارات بخش کشاورزی به حوزه زراعت به ویژه محصول گندم وارد شده است. وی افزود: ریز‌گرد‌های خوزستان به بخش‌های مختلف زراعی، باغی، شیلاتی، دام، طیور، زنبور عسل و غیره خسارت‌هایی وارد کرده که مسلما کاهش میزان برداشت را در ادامه خواهیم داشت اما عمده خسارات به بخش زراعت و به ویژه محصول گندم وارد شده است. وی در خصوص راهکارهای موجود برای مقابله با پدیده ریز‌گردها گفت: به نظر می‌رسد می‌توان برنامه‌هایی متعددی در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت برای مقابله با این بحران اجرا کرد که می‌توان به طراحی و توسعه منابع آبی استان در این راستا توجه کرد، چرا که انتقال آب و سد‌سازی‌هایی که در بالا‌دست استان خوزستان انجام شده باعث شده در پایین‌دست، آب تالاب‌ها قطع شود. باید حق‌آبه تالاب‌های شادگان و هورالعظیم به آنها داده شود تا بتوانند به حالت گذشته برگردند و به عنوان یک سد در مقابل ریزگرد‌ها عمل کنند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بحران اصلی در آینده، بحران آب است که در این راستا باید الگوی کشت را مطابق با ظرفیت منطقه‌ای و براساس محدودیت منابع آبی تدوین و اجرا کرد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*