خانه » اقتصاد هفته » ضمیمه اقتصادی هفته شماره 37 سال 93

ضمیمه اقتصادی هفته شماره 37 سال 93

4fds

14 هزار واحد تولیدی متوقف شده است
محمدعلی سید ابریشمی، معاون وزیر صنعت از توقف فعالیت ۱۴ هزار واحد صنعتی در ایران خبر داد و گفت کار اکثر این واحدهای صنعتی بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ خوابیده اند. یعنی دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد و حاکمیت موتلقه اسلامی و تجار بزرگ و شرکت های تجاری وابسته به سپاه. معاون وزارت صنعت همچنین گفت: ۲۲ هزار واحد صنعتی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد کار می‌کنند. ۲۴ هزار واحد صنعتی هم با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد به کارشان ادامه می‌دهند. در مجموع ۸۱ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند. از این مجموع ۱۰۰ واحد صنعتی به دلیل مشکلاتی مانند عدم پرداخت بدهی‌ها توسط بانک‌ها تصرف شده‌اند. تحقیقات ما نشان می‌دهد ۷۰ درصد مشکل توقف فعالیت کارخانه‌ها به تامین نقدینگی مربوط است. ۵ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی در ایران از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ ورشکسته یا تعطیل شده‌اند. ۷۰ درصد واحدهای تولیدی ایران از زمان آغاز تحریم‌های اقتصادی «با مشکلات بسیاری» رو به‌ رو شده‌اند که منجر به تعطیلی آنها شده است.

بانک ها توان پرداخت وام به متقاضیان مسکن را ندارند
اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه با وجودی که عرضه مسکن در بازار وجود دارد اما مردم توان خرید نداشته و بانک ها هم توان و منابع پرداخت وام در اختیار ندارند گفت: با حل مشکلات باید در آینده مسکن مهر را به محله مهر تبدیل کنیم. وی گفت: باید دو مولفه عرضه و تقاضا را با هم در نظر گرفت تا از این مرحله عبور کنیم، بنابراین می توان با ایجاد صندوق زمین و مسکن جهت کنترل عرضه در بازار ، تقاضا را نیز با صندوق تقاضای مسکن مدیریت کرد. ترکان از عزم جدی دولت برای خارج کردن بازار مسکن از رکود خبر داد و گفت: برای رسیدن به جایگاهی که بتوان معماری ایرانی اسلامی را به جامعه شناساند ، باید از سبک زندگی شروع کرد و سپس به هندسه فضا رسید. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص مسکن مهر اظهار کرد: مشکلات و معضلات این بخش را نباید تنها به دولت های قبل و دولت حال منتسب کرد و باید تمام تلاش ما در جهت رفع گرفتاری مردم در این خصوص باشد تا بتوانیم در آینده مسکن مهر را به محله مهر تبدیل کنیم.

امکان حذف دلار از ۵۵ درصد واردات
پیمان پولی دوجانبه استفاده همزمان از دو پول ملی کشورهای مبدا و مقصد برای تسویه‌های مرتبط با تجارت فرامرزی به گونه‌ای که نیازی به ارز واسط نباشد درجریان است و تاکنون بیش از ۵۰ پیمان پولی دوجانبه بین ۳۲ کشور امضا شده که در رأس آنها چین با حدود ۲۹ مورد قرار دارد و ژاپن با۹ و کره‌جنوبی نیز با پنج پیمان درجایگاه دوم و سوم قرار دارند. اگرچه کمرنگ شدن ارزهای واسطی نظیر دلار در معاملات بین المللی در دوره تحریم ها و اعمال فشار خارجی که حساسیت آن را نسبت به قبل افزایش می‌دهد ارزش پیمانهای پولی را بیش از پیش بالا می برد، ولی انعقاد این پیمانهای ویژه شرایط تحریم نبوده و کشورهای خارج از این محدودیت نیز به آن وارد شده اند.

اما ایران نه در سالهایی که شدت تحریم های اعمالی علیه آن و نه در روزهایی که تحریم ها نسبت به قبل تشدید شده و معاملات بین المللی بالاخص بانکی تحت الشعاع قرار گرفت به این میدان وارد نشد. باوجود اینکه بخش قابل توجهی از منتقدان براین باورند که کم کاری بانک مرکزی و عدم ریسک پذیری آن در این رابطه مانعی برای جاماندن ایران از این دور شده اما مقامات بانک مرکزی معتقدند که همواره کارشناسان این بانک در مورد ابعاد پیمانهای پولی بررسی‌هایی را انجام داده‌اند ولی به نتیجه قابل قبولی که ایران بتواند بر پایه آن به طور محکمی چنین قرار دادهایی را امضا کرده و دلار و یا سایر ارزهای واسط را به مرور از معاملات خود حذف کند نرسیده است.
این در حالی است که تحقیق و بررسی اخیر مرکز پژوهش های مجلس در رابطه با ضرورت و امکان انعقاد پیمان پولی دوجانبه، آن را به عنوان یکی از محوری‌ترین اقدامات در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های”اقتصاد مقاومتی” در حوزه تبادلات بانکی خارجی کشور معرفی کره و ارتقای جایگاه ریال در تجارت بین‌المللی، کاهش آثار تحریم بانکی، افزایش قدرت چانه‌زنی کشور و کاهش هزینه و ریسک انتقال ارز را از مهمترین دستاوردهای امضای پیمان پولی دوجانبه می داند. در گزارش مرکز پژوهش های مجلس تاکید شده که اگر ایران با هشت کشور چین، هند، کره‌ جنوبی، ترکیه، امارات متحده عربی، تایوان، پاکستان و روسیه وارد پیمان پولی دوجانبه شود، این امکان وجود خواهد داشت که بیش از ۵۵ % واردات به‌صورت دوجانبه تسویه ‌شده و نیازی به ارزهای واسط نظیر دلار نیست.
در حالی بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان پیمانهای پولی را برای ایران ضروری میدانند که به اعتقاد آنها دلیل مشخص و قانع کننده ای برای عدم ورود بانک مرکزی و سایر سازمانهای درگیر، حتی یک پیمان دوجانبه وجود ندارد، این درحالی است که کشورهایی که تحت تحریم هم قرار نداشته و مبادلات ارزی آنها کاملا آزاد انجام می شود نیز با درک ضرورت این موضوع و تعیین راهکار نسبت به آن اقدام کرده‌اند. با این وجود اخیرا بحث انعقاد پیمان پولی دو جانبه بین ایران و روسیه مطرح شد تا با توجه به حجم بالای مبادلات بین این دو کشور با حذف دلار، روبل و ریال جایگزین شوند، اما در حالی که حدود سه ماه از قرار بررسی این مورد در بانک مرکزی می گذرد هنوز نتیجه مشخصی از نتیجه آن اعلام نشده است.

کسری ۱۱ میلیارد دلاری تراز تجاری
بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم تجارت خارجی کشور در هشت ماهه سال جاری به ۵۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار رسید . همچنین صادرات کشور در هشت ماه گذشته بدون احتساب میعانات گازی به رقم ۲۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون دلار رسیده است . ارزش واردات ایران نیزدر این مدت برابر ۳۴ میلیارد و ۲۵۴ میلیون دلار بوده است. به این ترتیب در تراز تجاری کشوردرهشت ماه سال جاری بدون احتساب میعانات گازی با یک کسری ۱۱ میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلارمواجه بوده است

نفت اوپک به ۷۳ دلار سقوط کرد
سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، ۷۳.۴۷ دلار معامله میشود که بار دیگر رکورد کمترین رقم خود در سال جاری میلادی را شکست که نسبت به بالاترین قیمت این کالای اساسی در سال جاری ۳۷ دلار کمتر است. بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در ۱۹ ژوئن برابر با ۱۱۰.۲۶ دلار رقم خورده بود. قیمت سبد نفتی اوپک درحالی روند نزولی را به سرعت طی می‌کند که تحلیلگران به نشست آینده این سازمان در اواخر این ماه چشم دوخته‌اند. سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

گزارش بانک مرکزی از وضعیت بیکاری
بانک مرکزی ن در گزارش جدید خود درباره وضعیت بازار کار کشور در سال ۹۲ اعلام کرد: ۵ میلیون خانوار در ایران شاغل ندارد؛ ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار با یکنفر شاغل اداره می شود و ۳ میلیون و ۲۰۹ هزار خانوار نیز دارای ۲ نفر شاغل است. همچنین ۶ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۲۰۰ خانوار در ایران شاغل شناخته می شوند و ۲ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۸۰۰ خانوار نیز با وجود اینکه درآمد دارند، ولی شاغل نیستند. از سویی، ۴ میلیون و ۹۰۶ هزار خانوار نیز در ایران در گروه محصل و در حال تحصیل قرار می گیرند.

توسعه فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی
علی اکبرشعبان پورمدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح تولید گازدرفازهای اولویت دارمیدان مشترک پارس جنوبی، گفت : درفازهای ۱۵ و ۱۶ دربخش خشکی تاکنون سه ردیف شیرین سازی گاز آماده تولید شده بطوریکه ردیف شیرین سازی اول ازآذرماه وردیف دوم ازاوایل سال با گاز فازهای ۶، ۷ و ۸ در حال بهره برداری است. وی با اشاره به بهره برداری از ردیف سوم پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ با گاز فازهای ۶، ۷ و ۸ اضافه کرد: اکنون دراین پالایشگاه سه ردیف آماده دریافت گاز ترش است و ردیف چهارم نیز طی دو هفته آینده آماده دریافت گاز می شود. مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه با بیان این‌که تاکنون بهره برداری از این پالایشگاه با گازهای فازهای ۶، ۷ و ۸ صورت گرفته تصریح کرد:‌ اکنون در بخش دریایی سکوی فاز ۱۶ آماده است و ازاواخرهفته گذشته گاز ازاین فاز به پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ رسیده است. شعبانپور همچنین به آماده بودن سکوی فاز ۱۵ اشاره و اضافه کرد:‌ سکوی ۱۸ که از آن انشعابی گرفته شده و به فازهای ۱۵ و ۱۶ وصل شده است تا با بهره برداری از این سکو برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی با قطر افزایش یابد. وی در پایان تاکید کرد: با بهره برداری از سکوی ۱۵، ۱۶ و ۱۸ پنجاه میلیون متر مکعب گاز وارد شبکه میشود.

جزئیات جدید از سهم یارانه صنعت
حسین ایوبی مهریزی معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید. سهم صنعت از هدفمندی یارانه‌ها در قالب یارانه سود تسهیلات پرداخت می‌شود. به گفته وی، بر اساس مصوبه هیات وزیران معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان سهم صنعت از هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۳ است که در قالب یارانه سود تسهیلات برای بخش صنعت پیش‌بینی شده است. ابویی افزود: پس از تخصیص منابع به وزارت صنعت، معدن و تجارت، با هماهنگی معاونت‌های امور صنایع و امور معادن و صنایع معدنی ایران، واحدهای تولیدی برای دریافت سرمایه در گردش یا بازسازی و نوسازی تجهیزات به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد تا از این تسهیلات یارانه‌ای برخوردار شوند. وی گفت: برنامه‌ها و سیاست‌های هزینه‌کرد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در اختیار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری قرار گرفته است

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*