خانه » هنر و ادبیات » بزرگداشت فریدون تنکابنی در آلمان

بزرگداشت فریدون تنکابنی در آلمان

یار دیرین خنده و آزادی…
گزارش تصویری از: اختر قاسمی

سالن تئاتر «آرکاداش» شهر کلن آلمان، شامگاه شنبه بیست و نهم نوامبر محل برگزاری مراسمی بود برای بزرگداشت فریدون تنکابنی، یکی از سر‌شناس‌ترین نویسندگان اجتماعی ایران.

فریدون تنکابنی

فریدون تنکابنی

این مراسم که به همت «اسد سیف» و با همکاری گروهی از اعضای کانون نویسندگان ایران در تبعید و همراهی دوستان و دوستداران تنکابنی برگزار شده بود، با سخنان یاران و هم‌قطاران ادبی اش آغاز شد؛ نویسندگانی چون رضا نافعی، عسگر آهنین، ناصر مؤذن، مهدی استعدادی شاد، نسیم خاکسار و جلال سرافراز با ذکر خاطرات گذشته‌شان با تنکابنی به بررسی سبک نگارش و طنز اجتماعی او پرداختند.
در این مراسم همچنین پیامی از سوی هادی خرسندی قرائت شد، خرسندی طی این پیام با ذکر خاطره‌ای از ایام دور و روزهای دربند بودن فریدون تنکابنی، این مراسم را مجلس بزرگذاشت آزادی و برپاکنندگان آن خوانده بود.
در ادامه‌ی برنامه فریدون تنکابنی با زبان ویژه‌ وطنازانه اش جلسه را به نشاط آورد.
از برنامه های دیگر این مراسم می توان به اجرای نمایش شاعرانه‌ی بهرخ حسن بابایی و نواخته شدن تار رضا کاوه اشاره کرد.
فریدون تنکابنی زاده‌ی سال ۱۳۱۶ است، او از اعضای سابق کانون نویسندگان ایران بوده است. تنکابنی از زندانیان سیاسی رژیم پهلوی و از نویسندگان تحت تعقیب و تبعیدی پس از انقلاب ۵۷ است. حسن عابدینی در کتاب «صدسال داستان‌نویسی در ایران» درباره‌ی داستانهای تنکابنی نوشته است: « طنز او اساساً بر نفی ابتذال و انحطاط اجتماعی استوار است.»
عکسهای اختر قاسمی، از این مجلس سراسر خاطره را در ادامه از پی بگیرید…

15

14

13

12

11

9

8

7

6

5

4

3

2

1

10

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*