خانه » هنر و ادبیات » گزارشی از شش اثر نهایی بوکر / بهارک عرفان
گزارشی از شش اثر نهایی بوکر / بهارک عرفان

گزارشی از شش اثر نهایی بوکر / بهارک عرفان

جایزه ای برای انگلیسی زبان ها

logo_man_bookerبالاخره و پس از گذشت بیش از یک ماه، هیات داوران، از میان سیزده اثر راه یافته به مرحله ی نخست جایزه ی ادبی من بوکر سال ۲۰۱۴ شش اثر را برای مرحله ی نهایی انتخاب کردند.

فهرست نامزدهای نهایی جایزه ی مهم ادبی « من بوکر» ۲۰۱۴ در حالی اعلام شد که نام نویسندگان سرشناسی چون «هوارد جکوبسن» برنده سال ۲۰۱۰ این جایزه و «آلی اسمیت» که در دو دوره به فهرست نهایی این جایزه ۵۰ هزار پوندی راه یافته‌، در میان برگزیدگان این دوره به چشم می‌خورد. دو نویسنده آمریکایی‌، سه انگلیسی و یک استرالیایی نویسندگان برگزیده مرحله نهایی بوکر امسال را تشکیل داده‌اند.

«من بوکر» بیش از ۴۰ سال تنها به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما جایزه امسال با قوانین متفاوتی برگزار شد و طبق آن تمام نویسندگان انگلیسی‌زبان دنیا حق شرکت در این رقابت را داشتند.

_76463097_booker_novels

«طلوع دوباره در زمان مناسب» نوشته ی جاشوآ فریس، نویسنده ی آمریکایی یکی از نامزدهای دریافت این جایزه است، کتاب او درباره ی دندانپزشک چهل ساله ای است که در میانه ی زندگیش به ناگاه به سوی درک معنای هستی برمی آید چیزی فراتر از یک زندگی آرام و در آمد مکفی.

«راه باریک عمیق شمالی» اثر ریچارد فلاناگان؛ نویسنده ی استرالیایی ست، کتاب او روایت گر یک داستان عشق ممنوعی است که پس از گذشت نیم قرن فاش می شود، عشق میان یک پزشک و همسر عمویش.
اما کارن جوی فالر نویسنده ی آمریکایی با کتاب «ما همگی در کنارهم هستیم» دیگر نامزد دریافت این جایزه ی معتبر است، این کتاب با روایتی غیر خطی و دایره وار داستان زندگی دختربچه ای به نام « رُزماری» و فراز و فرودهای کودکی و نوع ارتباط پیچیده ی او با خانواده اش را به تصویر می کشد.

«جِی» نوشته ی «هووارد جاکوبسن» نویسنده ی بنام انگلیسی هم یکی دیگر از کتابهای فهرست من بوکر امسال است، این کتاب قصه گوی داستان عاشقانه ی غریب و نامانوسی ست که در آینده ای موهوم اتفاق می افتاد، داستانی وهم انگیز و در عین حال شیرین. داستان عشقی که عاشق و معشوق مکان و زمان و هویتشان گم شده است.

Man-Booker-Judges-Headshot-Montage4---c.-Janie-Airey

دیگر از اینها نام «نیل موخرجه» نویسنده ی جوان انگلیسی هندی تبار، هم با کتاب « زندگی دیگران» در این رقابت به چشم می خورد. داستان این کتاب حدیث زندگی «سوپراتیک» یک جوان اهل کلکلته در سال ۱۹۶۷ است، پسر آرمانگرایی که دل از خانواده ی بی روحش می برد و تبدیل به یک فعال سیاسی می شود تا آرمانشهرش را بنا کند.
و سرآخر کتاب «چگونه می‌شود هر دو بود» نوشته ی « آلی اسمیث» ششمین کتابی است وارد این مصاف این شده. موضوع این کتاب ماهیت تطبیق پذیری هنر و خاصیت چرخش همه سویه ی آن است.
جایزه من بوکر سال گذشته را “النور کاتون”، نویسنده ی ۲۵ ساله ی نیوزیلندی برده بود. این رمان‌نویس که عنوان جوان‌ترین برنده ی من بوکر را از آن خود کرده است، این جایزه را مرهون کتاب داستانی اش به نام «پرفروغ‌ها»(Luminaries) است، رمانی که تا کنون طولانی‌ترین کتاب برنده ی این جایزه است.
اسامی نامزدهای نهایی این جایزه را ای.سی کرایلینگ در دفتر مرکزی «من گروپ» (اسپانسر اصلی جایزه از سال ۲۰۱۲) در کنفرانس مطبوعاتی رسمی اعلام کرد.
گفتنی است برنده نهایی در شوی تلویزیونی بی‌بی‌سی در تاریخ ۱۴ اکتبر، برابر با ۱۸ مهر ماه ساعت ۱۰ شب به‌وقت لندن معرفی خواهد شد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*