خانه » هنر و ادبیات » همراهی کیتارو با ارکستر خاموش… بهارک عرفان
همراهی کیتارو با ارکستر خاموش… بهارک عرفان

همراهی کیتارو با ارکستر خاموش… بهارک عرفان

در حالی که از ماه ها پیش، تمامی فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران به حالت تعلیق درآمده، و این مجموعه ی قدیمی عملا روزگار خاموشی را تجربه کرده؛ منابع خبری ایران؛ خبر از سفر ” کیتارو ” آهنگساز بزرگ ژاپنی به ایران را داده اند و عنوان کرده اند که او به زودی با همراهی ارکستر سمفونیک تهران و در تالار وزارت کشور به روی صحنه خواهد رفت.

fvxdfgfdgdfgاین خبر در شرایطی وارد محافل فرهنگی ایران شده که اعضای ارکستر سمفونیک ماه هاست که در کنار هم تمرین نکرده اند و به گفته ی اعضای این گروه؛ حتی محلی برای تمرین ندارند.

” … تمرینات هنوز آغاز نشده و با توجه به اینکه ارکستر سمفونیک تهران جای مشخصی برای تمرینات ندارد، دقیقا نمی دانم که چه زمانی تمرین را برای اجرا با کیتارو در تهران شروع می کنیم…”
اینها گفته های مجید اسماعیلی نوازنده ویلن سل ارکستر سمفونیک تهران است که چندی پیش و در مصاحبه با اصحاب رسانه مطرح شده؛ اما جالب تر از این موضوع، بی اطلاعی اعضا از چون و چند این کنسرت است که با توجه به مدت زمان کم باقی مانده تا اجرا، بر بار بلاتکلیفی مسئولین موسیقی می افزاید… آقای اسماعیلی در ادامه ی گفته هایش از جمله عنوان کرده که تمامی آگاهی اعضا از این کنسرت در حد و اندازه ی همین اخبار رسانه هاست و مسئولین طی تماسهای تلفنی تنها به ایشان گفته اند که برای کنسرت، ” آماده ” باشند.

بنا به گزارش مطبوعات، روزهای بیست و سوم تا بیست و پنجم مهرماه روزهای موعود برای اجرای سه شبه ی کیتارو عنوان شده اند. طرفه اینکه اعضای ارکستر سمفونیک در حالی هنوز از اصل ماجرا بی خبرند که بلیط فروشی این کنسرت از روزهای گذشته در تهران آغاز شده و بنا به گفته ی مسئولان تا پنج هزار صندلی هم برای سه شب این اجرا به فروش رفته است.

بد نیست بدانیم که ارکستر سمفونیک ایران که این روزها چراغ ش به کل خاموش شده، از سال ۱۳۱۲ فعالیت رسمی اش را آغاز کرده و در سالهای دهه ی پنجاه؛ طلایی ترین روزهایش را با دعوت از بزرگان موسیقی دنیا تجربه کرده. این ارکستر اما در سالهای بعد از انقلاب اسلامی هر سال فعالیت کمتر از پیشی داشته تا اینکه نهایتا سوسوهای آخرین چراغ هایش هم به خاموشی گرویده و کل فعالیت هایش به حالت تعلیق در آمده.

اما… حضور کیتارو در تهران( اگر مثال کنسرتهای پیشین در دقایق پایانی لغو نشود) می تواند دلیل خوبی برای شادی اهالی موسیقی و بهانه ای برای گرد هم آمدن دوباره ی اعضای ارکستر سمفونیک شود؛ چه حضور هنرمندی با این نام و آوازه خود به خود به هر ارگانی هویت می دهد و اسباب پویایی و حیات دوباره اش را فراهم می آورد.

کیتارو از جمله ی ستوده شده ترین هنرمندان شرقی در غرب است که جایزه های فراوانی برده و طرفدان بسیاری هم در چهارگوشه ی دنیا پیدا کرده. او به واسطه ی آهنگسازی برای مجموعه ی ” جاده ی ابریشم ” به شهرتی بین المللی دست آزید؛ علاقه مندان به موسیقی ایرانی هم از پس نمایش این مجموعه از تلویزیون ایران با آثار او آشنایی پیدا کردند.
با توجه به معتبر نبودن قانون کپی رایت در ایران، بسیاری از آثار این هنرمند در سالهای پیش در بازار موسیقی ایران عرضه و از قضا با استقبال گسترده ی مخاطبین هم مواجه می شدند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*