خانه » آن سوی خبر » پایان روز نخست مذاکرات، اظهارنظر هیلاری کلینتون و چاک هیگل درباره‌ی توافق اتمی با ایران

پایان روز نخست مذاکرات، اظهارنظر هیلاری کلینتون و چاک هیگل درباره‌ی توافق اتمی با ایران

راست:هیلاری کلینتون - چپ:چاک هیگل

راست:هیلاری کلینتون – چپ:چاک هیگل

چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده به کشورهای هم‌پیمان آمریکا در حاشیه خلیج‌ فارس اطمینان خاطر داد که مذاکرات هسته‌ای با ایران٬ امنیت آن‌ها را تضعیف نخواهد کرد. در همین راستا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا هم گفت که شخصا درباره اینکه ایران با یک توافق جامع برای از بین بردن توانایی‌های خود در زمینه دستیابی به بمب اتمی موافقت کند تردید دارد. این اظهارات در حالی است که دور چهارم مذکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ از ۲۴ اردیبهشت‌ماه در وین آغاز شده است و قرار است تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا کند.


به گزارش خبرگزاری‌ها اولین روز از چهارمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در دولت یازدهم با برگزاری سه دور نشست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نوبت های صبح،بعدازظهر و شب و نیز تداوم مباحث فنی با حضور کارشناسان طرفین شب گذشته به کار خود پایان داد.
مایکل مان سخنگوی اشتون بعد از مذاکرات وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به میان خبرنگاران حاضر در مرکز رسانه های وین (استریا سنتر) آمد و گفت که مذاکرات این مرحله و مراحل بعدی به خاطر پیچیده بودن بسیار حساس و دشوار خواهد بود، اما طرفین عزم دارند که با جدیت کامل برای رسیدن به توافق نهایی بحث و تبادل نظر کنند.
در پایان مذاکرات نوبت صبح ظریف و اشتون، مباحث فنی را کارشناسان طرفین ادامه دادند تا زمینه نگارش متن را هموار کنند. اما جلسه به درازا کشید و به امروز پنج‌شنبه موکول شد.
پیش از این عباس عراقچی، عضو ارشد و سخنگوی تیم مذاکره کننده ایران، به خبرگزاری ایسنا گفته بود که برای دستیابی به توافق نهایی همچنان «اختلافات سیزده گانه‌ای» میان طرفین وجود دارد.
ایرنا از محمد جواد ظریف و عباس عراقچی نقل و قول کرده که «برای این مرحله از مذاکرات هسته‌ای با دستور کار تدوین متن مشترک توافق جامع هسته‌ای، سه دور مذاکره دیگر پیش‌بینی شده که دو دور آن در خردادماه و دور سوم نیز در تیرماه خواهد بود.»

اما در حالی که این مذاکرات در وین جریان دارد چهره‌ها و مقامات سیاسی هم درباره‌ی ان اظهار نظر می‌کنند.
در این خصوص چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده به کشورهای هم‌پیمان آمریکا در حاشیه خلیج‌ فارس اطمینان خاطر داد که مذاکرات هسته‌ای با ایران٬ امنیت آن‌ها را تضعیف نخواهد کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس، چاک هیگل در مراسم بازگشایی کنفرانس شورای همکاری خلیج فارس در جده عربستان سعودی٬ گفت: «حال که مذاکرات رو به پیشرفت است٬ می‌خواهم در مورد دو نکته به شما اطمینان بدهم. اول اینکه مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران تحت هیچ شرایطی موجب کنار گذاشته شدن مساله امنیت در منطقه نخواهد شد. دوم٬ هرچند ترجیح اصلی ما بر حل مسائل از طریق دیپلماتیک است٬ آمریکا آماده است تا اطمینان حاصل کند که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و به تمامی موارد یک توافق بالقوه متعهد می‌ماند.»
چاک هیگل همچنین پس از دیدار با وزرای دفاع کشورهای حاشیه خلیج فارس٬ اعلام کرد همگی موافقند که باید نسبت به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران اطمینان حاصل شود.
وی همچنین با تاکید بر حضور حدود ۳۵ هزار نیروی آمریکایی در منطقه خلیج فارس٬ گفت که حتی اگر ایران از مذاکرات هسته‌ای کنار بکشد٬ ایالات متحده به تامین امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس متعهد می‌ماند.
به گفته آسوشیتدپرس٬ چاک هیگل با هدف اطمینان خاطر دادن به کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به مذاکرات هسته‌ای به ایران و همچنین گفتگو درباره بحران سوریه به منطقه سفر کرده است.

در همین راستا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا هم گفت که شخصا درباره اینکه ایران با یک توافق جامع برای از بین بردن توانایی‌های خود در زمینه دستیابی به بمب اتمی موافقت کند تردید دارد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانم کلینتون که در کمیته یهودیان آمریکا سخنرانی می‌کرد در عین حال اظهار داشت دولت اوباما متعهد شده که به دیپلماسی در این زمینه فرصت دهد.
وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت که مذاکره کنندگان آمریکایی لازم است «سرسخت» بوده و با «چشمانی باز» عمل کنند ولی مذاکرات جاری میان ایران و شش قدرت جهانی در وین فرصتی برای کاهش توانایی احتمالی ایران در ساخت بمب اتمی است.
وی تصریح کرد: «برای رسیدن به این نقطه، ما باید سرسخت، دارای چشمانی باز و آماده برای کنار کشیدن و افزایش فشار در صورت نیاز باشیم. عدم توافق بهتر از یک توافق بد است».
به گفته خانم کلینتون، «هر توافقی که امنیت ملی آمریکا یا اسرائیل را به خطر اندازد باید طرد شود».
وزیر امور خارجه پیشین دولت باراک اوباما خواستار آن شد که به دیپلماسی فرصت داده شود و «اگر جواب نداد، فرصت‌هایی برای اعمال تحریم‌های بیشتر در آینده وجود خواهد داشت».

دور چهارم مذکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ از روز چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه، در وین آغاز شده و قرار است تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا کند. ایران و ۱+۵ سوم آذر ۱۳۹۲ در ژنو به توافق موقت هسته‌ای دست پیدا کردند و حال در تلاش هستند تا پیش‌نویس توافقی نهایی و جامع را تهیه کنند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*