خانه » آن سوی خبر » واکنش هاشمی و روحانی به سخنان علی خامنه‌ای درباره‌ی زن

واکنش هاشمی و روحانی به سخنان علی خامنه‌ای درباره‌ی زن

HASHEMI-KHAMENEI4

سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبرجمهوری اسلامی ایران، در مورد نقش زنان در جامعه‌ی ایران، با واکنش تند حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی رو به رو شد. رهبر جمهوری اسلامی، طی سخنانی درباره نقش زن در جامعه گفته بود نظریه ساخته شده در غرب مبنی بر برابری زن و مرد نظریه‌ای غلط است. اما در واکنش به این سخنان رییس جمهوری ایران گفت که طبق معیارهای اسلامی «نه مرد جنس اول و نه زن جنس دوم» است. اکبر هاشمی رفسنجانی نیز مواضع مشابهی در این خصوص گرفت.


روز شنبه رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی درباره‌ی «زن» همزمان با «روز زن» در جمهوری اسلامی که مطابق با «تولد فاطمه» دختر پیامبر است گفته بود: اشتغال زنان مساله‌ای درجه دو است و مسئولیت زن، اول در خانه است.
اما یک روز پس از این سخنان، رییس مجمع مصلحت نظام اسلامی بدون اشاره مستقیم به گفته‌های خامنه‌ای اظهار داشت: «خشکه مقدس‌ها فکر نکنند که این افتخار است که پای بچه‌هایشان را ازمدرسه و تحصیل ببرند. گذشت آن زمانی که این مساله افتخار به حساب می‌آمد. دوران خشکه مقدس‌ها به سر آمده است.»
اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنانی که در سایت رسمی او انتشار یافته افزود: «اگرفکر کنیم که همه وقت فعال خانم‌ها باید صرف خانه داری و بزرگ کردن بچه شود، این با عقل و منطق و واقعیت‌های زندگی منطبق نیست. اگر مسئولیت خانه داری به خانم‌ها و سایر کار‌ها در جامعه به آقایان واگذار شود، در این صورت هم به زنان ستم شده است و هم به مردان جامعه.»

در همین حال حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران همبا بیان این‌که «نه مرد جنس اول و نه زن جنس دوم» است تاکید کرد که «نه زن برتر است و نه مرد بالاتر.»
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی در «همایش ملی زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ» گفت که فرهنگ تبعیض علیه زنان پذیرفته نیست و زنان باید دارای فرصت‌های برابر و حقوق اجتماعی برابر باشند.
رییس جمهور ایران در ادامه فاطمه زهرا را به عنوان الگویی برای تمامی «انسان‌ها» و نه فقط زنان یاد کرد و گفت زنان نیز در کنار مردان، «عین هم و مانند هم دارای مقام و کرامت انسانی‌اند. نه این فرودست و نه آن فرادست است.»
آقای روحانی در ادامه به نقش آیت‌الله خمینی به عنوان کسی که «زن را از گوشه خانه با حجاب و عفت به جامعه» آورد یاد کرد و با اشاره به ماجرای کشیدن دیوار چوبی بین دانشجویان دختر و پسر در ۱۷ اردیبهشت سال ۶۳ در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، آقای خمینی را به عنوان فردی معرفی کرد که «مقابل متحجرین» و آن‌هایی که در «حضور زنان در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی شک داشتند، ایستاد.»
روحانی هراس از حضور زن و تعالی زن در جامعه را «اعتقادی غلط» می‌داند که نباید «به پای اسلام و قران» نوشته شود.
رییس دولت یازدهم همچنین در این سخنرانی در مقام «یک حقوقدان» و «رییس دستگاه اجرایی» «اعتراف» کرد که هنوز «کاستی‌های فراوانی درباره حقوق زنان و مسائل جنسیتی در کشور» وجود دارد.
وی وعده داد که دولت به شعارهای تبلیغاتی‌اش برای ایجاد فرصت‌های بیشتر برای زنان وفادار است.

صحبت‌های رییس‌جمهوری ایران و نیز اکبر هاشمی رفسنجانی درباره برابری‌های اجتماعی زنان و مردان در حالی ایراد می‌شود که رهبر جمهوری اسلامی ایران، برابری جنسی زن و مرد را «غلط و پدیده‌ای غربی» نامیده و موجودیت زن را تنها در نهاد خانواده قابل تشخیص و تعریف خوانده بود. گذشته از رهبر ایران، علی لاریجانی، رییس قوه مقننه نیز به مناسب تولد فاطمه زهرا و روز زن در ایران نیز همچون رهبر ایران خانواده را رکن اساسی در جامعه اسلامی و زن را محور این رکن معرفی کرد. صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران هم مواضعی شبیه خامنه‌ای گرفته و در آستانه روز مادر در ایران گفته بود که در جمهوری اسلامی به زنان «اجحافی» نشده‌است. آملی لاریجانی گفته بود: «مسائل حقوقی و تفاوت‌های مرد و زن در این امور را باید به هم پیوسته دید تا به خوبی متوجه شد که در اسلام و جمهوری اسلامی اجحافی در حق زنان نشده است.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*