خانه » آن سوی خبر » مجلس تصویب کرد: وازکتومی، ممنوع، اقدام به سقط جنین، جریمه

مجلس تصویب کرد: وازکتومی، ممنوع، اقدام به سقط جنین، جریمه

Untitled-52564

مجلس ایران یک فوریت طرحی را به تصویب رسانده که براساس آن، اقدام کنندگان به سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری مجازات می شوند. در همین راستا معاون وزیر بهداشت هم گفت که در راستای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت زایمان طبیعی در ایران رایگان می‌شود. از زمان دستور علی خامنه‌ای برای افزایش جمعیت، سیاست‌های کاهش جمعیتی برداشته شده و مردم تشویق به فرزندآوری می‌شوند؛ با این حال و براساس آخرین آمار رشد جمعیت ایران همچنان منفی است.


مجلس ایران یک فوریت طرحی را به تصویب رسانده که در صورت رای آوردن آن در صحن علنی، اقدام کنندگان به سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری مجازات می شوند.
به گزارش سایت «خانه ملت»، مجلس، ۱۳۱ نماینده به یک فوریت «طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» رای موافق و ۴۳ نفر رای مخالف داده‌ اند.
بر مبنای طرح پیشنهادی، کسانی که به تخلف از موارد ذکر شده در این طرح بپردازند مطابق ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی کیفر می بینند.
ماده ۶۲۴، برای کسانی که به طور غیرمجاز مباشرت به اسقاط جنین نمایند یا وسایل سقط جنین را فراهم سازند، مجازات دو تا پنج سال زندان و پرداخت دیه را پیش‌بینی کرده است.
طرح های یک فوریتی، پس از تصویب فوریت آنها در مجلس به کمیسیون مربوطه (در مورد طرح امروز، کمیسیون بهداشت و درمان) ارجاع می شوند تا خارج از نوبت مورد بررسی قرارگیرد.

در همین راستا معاون درمان وزیر بهداشت می‌گوید که در راستای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت زایمان طبیعی در ایران رایگان می‌شود.
محمد حاجی آقاجانی در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است که اجرای طرح زایمان طبیعی رایگان در جهت اجرای سیاست‌های جمعیتی از یک سو و ترویج این نوع زایمان در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور قرار گرفته است.
به گفته وی، در حال حاضر «۵۲ درصد زایمان‌ها در کشور به صورت سزارین بوده و ایران از نظر سزارین در رتیه دوم جهانی قرار دارد.»
رییس انجمن علمی مامایی ایران نیز سال گذشته اعلام کرده بود که ایران پس از برزیل در میزان عمل‌های سزارین در جایگاه دوم قرار دارد.

و در خبری دیگر نیز محمد حسن زدا، معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی، از همکاری دولت برای افزایش مرخصی زایمان خبر داده است.
در حال حاضر زنان باردار پس از وضع حمل شش ماه مرخصی دارند که قرار است با «پرداخت سریع بودجه مورد نیاز» از سوی دولت مرخصی به ۹ ماه افزایش پیدا کند.
به گفته آقای حسن زدا، اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن این طرح در سال ۹۳، ۲۹۴میلیارد تومان اعلام شده است.

با آنکه سازمان تامین اجتماعی از همکاری دولت با این طرح می‌گوید، اما شهلا میرگلو، عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید که «منابع مالی مورد نیاز برای اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان مادران» در نظر گرفته نشده و به همین خاطر احتمالا اجرای این طرح به سال آینده موکول خواهد شد.
خانم میرگلو به خبرگزاری فارس گفته است که نمایندگان این طرح را برای حل بحران جمعیتی کشور تصویب کرده‌اند با این همه منابع مالی برای آن در نظر گرفته نشده است.
طرح افزایش مرخصی زایمان در حالی مطرح است که بنا به بررسی‌های تازه سازمان تامین اجتماعی در ۱۸ ماه گذشته، از میان ۱۴۵ هزار زنی که از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کرده‌اند، ۴۷ هزار نفر آن‌ها از سوی کارفرمایان خود اخراج شده‌اند.

زمزمه‌های افزایش جمعیت در ایران از سال ۱۳۸۹ و در زمان دولت محمود احمدی نژاد شروع شد و با پیام‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در این باره جدی‌تر از سوی نهادهای حکومتی دنبال شد. خامنه‌ای چندین بار بر افزایش جمعیت ایران و رسیدن آن به ۱۵۰ میلیون نفر تاکید کرده است و در همین راستا ۵۰ نماینده مجلس «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» را امضا کردند. طرح تحدید نسل در ایران از اواسط دهه هفتاد و با شعار «پسر یا دختر، دو بچه کافیست» به شکل جدی پیگیری شد. اما این طرح در مهرماه سال ۹۱ از سوی رهبر ایران خطایی بزرگ خوانده شد و کم‌کم با محدود کردن ارائه رایگان وسائل پیشگیری، حذف جراحی‌های پیشگیری از بارداری از چرخه خدمات عمومی و ترویج شعار «فرزند بیشتر، زندگی شادتر» و «با یک گل بهار نمی‌شه»، سیاست‌های جدیدی برای افزایش جمعیت ایران در پیش گرفته شد و حال انتظارها از دولت حسن روحانی این است که این سیاست‌ها را ادامه دهد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*