خانه » آن سوی خبر » علی مطهری و محمد خاتمی خطاب به روحانی: عقب‌نشینی نکن و جلوی نقض قانونی اساسی را بگیر

علی مطهری و محمد خاتمی خطاب به روحانی: عقب‌نشینی نکن و جلوی نقض قانونی اساسی را بگیر

ali-motahari54
علی مطهری در سخنانی گفت که اگر دولت حسن روحانی بخواهد به عقب‌نشینی‌های خود در برابر تندروها ادامه دهد به نتیجه‌ای نخواهد رسید. در همین راستا محمد خاتمی، رییس‌جمهوری پیشین ایران هم با ابراز نگرانی از مسائل پیش آمده در بند ۳۵۰ زندان اوین از دولت حسن روحانی خواست تا جلوی نقض‌های قانون اساسی را بگیرد. در روزهای اخیر تندروها در ایران با حمله به بند زندانیان سیاسی و نیز ساخت یک فیلم علیه روحانی، دولت یازدهم را تحت فشار گذاشته‌اند. دولت تاکنون درخصوص این حوادث موضعی نگرفته است. علی مطهری گفته در جمهوری اسلامی هیچ مقام غیرقابل انتقادی وجود ندارد و اگر دولت حسن روحانی بخواهد به عقب‌نشینی‌های خود ادامه دهد به نتیجه‌ای نخواهد رسید.آقای مطهری در گفتگو با تازه‌ترین هفته‌نامه «تماشاگر» درباره گروه‌های فشار سخن گفته و به حسن روحانی توصیه‌هایی کرده است. وی نخست گفته است که خیلی از حرف‌هایی که من می‌زنم را اگر دیگری می‌گفت یا در حصر خانگی بود یا اون دنیا.
آقای مطهری افزوده است: «طرف حرف بزند با او برخورد می‌شود. بار‌ها اتفاق افتاده نماینده‌ای چیزی گفته و بلافاصله از اطلاعات تماس می‌گیرند که چرا فلان حرف را گفتی؟»


وی گفت: «این گروه تندرو خیلی تشکیلاتی شدند و اصلا خودشان را اصل نظام می‌دانند. این‌ها یک محفلی شدند که سازمانی دارند. گروهی که در مجلس هستند با گروهی از بدنه اطلاعاتی و نهادهای امنیتی با هم برنامه‌ریزی دارند و کار‌هایشان اتفاقی نیست.»
این نماینده مجلس اظهار داشت: «آقای روحانی باید یک مقدار جسارت بیشتری داشته باشد. در یک جاهایی باید مقاومت کند. یک جاهایی باید روی حرفش ایستادگی کند. اینکه در همه جا بخواهد عقب نشینی کند به نتیجه نمی‌رسد و کسانی که به او امید بسته‌اند، ناامید می‌شوند.»
وی افزود: برای چند ماه اول عیبی ندارد که دولت محتاط باشد، ولی ادامه این کار خوب نیست.
علی مطهری در پایان هم گفته است: «من فکر می‌کنم که حتی اگر پروژه‌های آقای روحانی شکست بخورد، باز هم مردم طرف آقای احمدی‌نژاد نمی‌روند. به یک سمت دیگر می‌روند، چون یکبار تجربه کردند و همین کافی است.»

در همین راستا محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران هم در جمع اعضای مجمع زنان اصلاح‌طلب و بانوان، در مورد واقعه رخ‌داده در بند ۳۵۰ زندان اوین ابراز نگرانی کرده و خطاب به دولت حسن روحانی گفت که علی رغم مشکلات، دولت باید تلاش خود را در پیگیری این مساله بکند.
به گزارش خبرگزاری مهر آقای خاتمی گفته که در خصوص موارد پیش آمده در این بند نمی‌تواند «قضاوتی» کند با این همه در «صداقت برخی کسانی هم که این مطالب را بیان کرده‌اند» شکی ندارد. محمد خاتمی معتقد است که دولت نیز باید پیگیر این مساله باشد و با «اعمال مختصر اختیارات باقی مانده» جلوی «نقض‌های قانون اساسی» را بگیرد.
رییس بنیاد باران، حسن روحانی، رییس‌جمهوری فعلی ایران را «مسئول اجرای قانون اساسی» و پیگیری تخلف‌ها دانسته و در تفسیر «اجرای قانون اساسی» گفته است: «این که در قانون اساسی آمده رییس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است یعنی هر جا تخلفی شد مسئول، رییس‌جمهور است و حداقل این است که رییس‌جمهور تذکر بدهد و بازرسی کند.»
آقای خاتمی همچنین از آزادی به تاخیر افتاده فعالان سیاسی نیز انتقاد کرد و گفت «صلاح کشور، نظام و همه است کسانی که در بند و حصر هستند آزاد شوند و از فضای امنیتی به فضای سیاسی قانونی گام بگذاریم.»
وی گفته است که آزادی این افراد آن قدر به تاخیر افتاده که این افراد به زودی آزاد می‌شوند، اما حتی اگر «یک روز هم زودتر آزاد شوند»، باز هم «مساله مبارکی است.»
محمد خاتمی در مورد حصر میر حسین موسوی و مهدی کروبی و زهرا رهنورد نیز ابراز امیدواری کرده که این مساله زودتر مرتفع شده و آن‌ها نیز آزاد شوند.
رییس‌جمهوری پیشین ایران در پایان سخنانش به وقایع رخ داده در زمان ریاست‌جمهوری خودش اشاره کرد و گفته که «در زمان ما هم روزنامه بسته می‌شد و خیلی‌ها دستگیر می‌شدند یا تحت فشار قرار می‌گرفتند. با این همه جامعه احساس می‌کرد که دولت مدافع آزادی و حق و حرمت جامعه است.»
خاتمی به محدودیت‌های قوه مجریه اشاره کرده و درباره تلاش‌های دولت خودش برای کسب ابزار اجرا اظهار داشت: «گرچه رییس‌جمهور ابزار لازم برای اجرا را ندارد و حتی ما که تلاش کردیم، از ترس نگرفتن همین حداقل اختیارات از پیگیری آن لایجه که به نفع انقلاب بود صرف‌نظر کردیم.»

اشاره محمد خاتمی به لوایحی است که مربوط به «تبیین حدود وظایف و اختیارات ریاست‌جمهوری» بود و شورای نگهیان در اردیبهشت سال ۸۲ آن را مغایر با قانون اساسی تشخیص داد و برای اصلاح به مجلس مسترد کرد و در نهایت آنها بایگانی شد. دولت محمد خاتمی در برابر تندروها و فشارهایی که به گفته‌ی دولت اصلاحات هر ۹ روز با یک بحران ایجاد می‌شد کوتاه آمد و اکنون نیز به‌نظر می‌رسد دولت روحانی هم همان مشی را در پیش گرفته است. در روزهای اخیر وابستگان و منصوبان علی خامنه‌ای در سپاه و قوه قضاییه و مجلس با حمله به بند زندانیان سیاسی و نیز ساخت یک فیلم علیه روحانی سعی کرده‌اند دولت را تحت فشار قرار دهند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*