خانه » آن سوی خبر » رییس کل بانک مرکزی: اقساط چهارم و پنجم توافق ژنو تا دو روز دیگر دریافت می‌شود

رییس کل بانک مرکزی: اقساط چهارم و پنجم توافق ژنو تا دو روز دیگر دریافت می‌شود

بدون شرح

بدون شرح

رییس کل بانک مرکزی خبر داد که قسط‌های چهارم و پنجم توافق ژنو تا دو روز دیگر به حساب جمهوری اسلامی ایران واریز می‌شود. در همین راستا خبرگزاری رویترز گزارش داد که سه قسط باقی مانده از مبلغ ۴.۲ میلیارد دلاری که بر اساس توافق هسته‌ای ژنو باید به حساب ایران واریز شود، توسط هند پرداخت خواهد شد. بر اساس توافق هسته‌ای شش‌ ماهه‌ای که روز سوم آذر پارسال میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد و از ۳۰ دی‌ماه به اجرا گذاشته شد، ایران به ۴٫۲ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی مسدود شده خود در بانک‌های خارجی در قالب هشت قسط دسترسی خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی در واکنش به سخنان روح‌الله حسینیان در مجلس گفت اقساط چهارم و پنجم توافق ژنو تا دو روز دیگر دریافت می‌شود.

وی افزود: سه میلیارد دلار از محل دریافت اقساط توافق ژنو به فروشندگان کالاهای اساسی اختصاص می یابد.


روح‌الله حسینیان از نمایندگان تندروی مجلس روز سه‌شنبه در انتقادی شدید از دولت گفته بود علی‌رغم اینکه دولت گفته اقساط توافق ژنو به حساب بانک مرکزی واریز شده، هنوز اقساط سوم و چهارم و پنجم به دست ایران نرسیده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز از قول چهار منبع مطلع گزارش داده که در سه ماه پیش رو مجموعا یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار توسط دولت هند به ایران پرداخت خواهد شد.
رویترز نوشت که بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون ۲۵ درصد از ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را تبدیل کرده است. بر اساس توافق ژنو، ایران مقداری از این ذخایر را به سوخت تبدیل کرده و مقدار دیگری را رقیق‌تر خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، دولت هند از پالایشگاه‌های مشتری نفت ایران خواسته است که اولین قسط را تا نیمه ماه میلادی آینده به حساب ایران واریز کنند.
یک منبع به رویترز گفته است که ایران از دولت هند خواسته است که پرداخت‌ها را با ریال عمان به حساب بانک مرکزی ایران در بانک مسقط واریز کند.
هر ریال عمان برابر دو دلار و ۶۰ سنت آمریکا است.
رویترز نوشت که پالایشگاه‌های هندی مجموعا سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از بابت واردات نفت ایران به این کشور بدهکارند.
این پالایشگاه‌ها به خاطر تحریم‌های غرب، ۴۵ درصد از پول نفت ایران را با ارز محلی به شماره حسابی در هند واریز می‌کنند و ایران می‌تواند از این مبلغ فقط برای خرید کالاهای مجاز این کشور استفاده کند. بقیه مبلغ تا اوایل پارسال توسط هالک بانک ترکیه به دست ایران می‌رسید، اما با محکم‌تر شدن حلقه تحریم‌ها، این روند متوقف شد.
رویترز گفت که پالایشگاه‌های هندی در سه ماهه اول سال، واردات نفت از ایران را حدود ۴۳ درصد نسبت به دور مشابه پارسال افزایش داده‌اند.

تاکنون چهار قسط توسط ژاپن و یک قسط توسط کره جنوبی، مجموعا به مبلغ دو میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار به ایران تحویل داده شده است. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده طبق توافق هسته‌ای، تاریخ واریز قسط های بعدی به ترتیب ۲۴ اردیبهشت، ۲۷ خرداد و ۲۰ تیر ۹۳ هر یک به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار خواهد بود. آخرین قسط‌هایی که به حساب ایران واریز شده در روزهای ۲۱ و ۲۶ فروردین ماه و توسط ژاپن صورت گرفته است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*