خانه » آن سوی خبر » روحانی: امیدواریم در تیرماه به توافق نهایی برسیم

روحانی: امیدواریم در تیرماه به توافق نهایی برسیم

rohani-dar-ahvaz

رییس‌جمهور ایران در سفر به زاهدان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: که تا آخرین مذاکرات پیشرفت قابل قبول بوده و امیدواریم در تیرماه به توافق نهایی برسیم. روحانی همچنین در این سفر از ریش‌سفیدان و علمای شیعه و سنی در ماجرای آزادی مرزبانان تشکر کرد. وی در اظهارات جداگانه‌ی دیگری هم گفت که شهروند درجه دو نداریم و چهره سیستان و بلوچستان تا پایان دولت یازدهم تغییر می‌کند.


به گزارش خبرگزاری دولت حسن روحانی در سومین سفر استانی خود به سیستان و بلوچستان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ گفت: «ما در قدم نخست به یک توافق شش ماهه با ۱+۵ دست پیدا کردیم که بنا بود در مدت شش ماه تا یکسال به یک توافق کلی در جهت برداشتن همه تحریم‌ها برسیم اما امروز هم ۱+۵ و ایران معتقدند که این توافق میان طرفین در مدت ۶ ماه انجام پذیر است که تا آخرین مذاکرات پیشرفت قابل قبول بوده و امیدواریم در تیرماه به توافق نهایی برسیم.»
وی افزود: «قطعا با برداشتن تمام تحریم‌ها و مسائل مالی شرایط بهتری را خواهیم داشت حتی اگر توافقی هم حاصل نکنیم شرایط داخلی و خارجی به‌گونه ای است که مشکلی از حیث اقتصادی نخواهیم داشت.»
در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم گفته که در جریان مذاکرات هسته‌ای، از تندروهای داخلی ترسی ندارد و نگران فعالیتهای آنان نیست.
آقای ظریف، در جریان سفرش به امارات در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز از احتمال رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای ظرف سه ماه آینده، ابراز خوشبینی کرد.
او افزود که یک اراده سیاسی قوی برای پاسخ گرفتن از مذاکرات هسته‌ای وجود دارد.
توافق هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در روز ۲۹ تیر به پایان می‌رسد و دو طرف تا آن زمان فرصت دارند تا به یک توافق نهایی دست یابند.

حسن روحانی همچنین طی سخنرانی در ورزشگاه زاهدان، به تمجید از تاریخ و فرهنگ سیستان و بلوچستان پرداخت. او پیام‌های دوستانه‌ای نیز به اهل سنت فرستاد و یادآور شد که طبق قانون اساسی، بین پیروان اقوام و مذاهب تفاوتی نیست و تمام مردم ایران از حقوق شهروندی مساوی برخوردارند.
رییس‌جمهور ایران با اشاره به ماجرای آزادی مرزبان به گروگان‌رفته از تمام ریش‌سفیدان منطقه و علمای شیعه و سنی تشکر کرد.
سایت الف نزدیک به احمد توکلی، از نمایندگان مطرح اصولگرای مجلس نیز در این خصوص نوشت: «عبدالحمید اسماعیل‌زهی معروف به مولوی عبدالحمید به عنوان سخنران ویژه در مراسم استقبال از رییس جمهور در زاهدان حضور خواهد داشت.»
الف خاطرنشان کرده است: «مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در جریان انتخابات یازدهم ریاست جمهوری از نامزدی حسن روحانی حمایت کرد و در جریان گروگانگیری سربازان ایرانی در سراوان، نقش آفرین بود.»

در همین حال و در جریان سفر روحانی به سیستان و بلوچستان یک معلم شاغل در آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان مورد حمله چند موتور سوار مسلح قرار گرفته و کشته شد.
این آموزگار که در روستای حیط در ۳۵ کیلومتری شهرستان راسک مشغول خدمت بوده، به ضرب پنج گلوله ترور شده است. مقتول جواد نوروزی نام داشته و آموزگار پایه ششم بوده است.

روحانی در اظهارات دیگری هم گفت دولت مصمم به ایجاد فضای مناسب برای کار، تلاش و سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان است.
رییس جمهوری ایران افزود: تمهیداتی که دولت باید در راستای توسعه استان انجام دهد، حمایت و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاریها در مناطق مختلف کشور بویژه استان سیستان و بلوچستان است.

آقای روحانی همچنین روز گذشته و در ورزشگاه شهر زاهدان و در حضور مردم هم گفت که در قانون اساسی ایران «بین پیروان اقوام و مذاهب تفاوتی وجود ندارد.»
به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در سخنرانی خود اظهار داشت: «ما همه تابع قانون اساسی هستیم و در این قانون اساسی بین پیروان اقوام و مذاهب تفاوتی وجود ندارد و تمام مردم ایران‌زمین تحت لوای قانون اساسی از حقوق شهروندی برابر برخوردارند.»
وی همچنین گفت که تبعیض جنسیتی در ایران وجود ندارد.
حسن روحانی در ادامه با بیان اینکه «ما در این کشور شهروند درجه دو نداریم بار دیگر تاکید کرد که «ما هیچ تفاوتی میان مذاهب، اقوام و جنسیت طبق قانون اساسی قائل نیستیم و در کشور ما شایسته‌سالاری حاکم است.»

این اظهارات حسن روحانی در حالی بیان می‌شود که اخیرا احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، در گزارش خود به تبعیض‌های موجود علیه پیروان دیگر مذاهب در ایران پرداخته است. پیش از این، دوازده نماینده اهل سنت دوره هشتم مجلس شورای اسلامی پس از نگارش چند نامه سرگشاده به رییس‌جمهور وقت، در ۲۸ آذر ۹۰ نامه سرگشاده‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نوشته و خواهان رفع تبعیض از اهل سنت، رفع محدودیت‌های مذهبی ایجاد شده برای اهل سنت، و اجازه ساخت مسجد در تهران شدند. همچنین اظهارات روحانی در مورد عدم وجود تبعیض جنسیتی در ایران نیز در حالی بیان می‌شود که زنان در ایران به گفته نهادهای حقوق بشری، بر طبق قوانین با مساله سهم بردن کمتر از ارث، حجاب اجباری، و مسائل دیگری نظیر جلوگیری از حضور آنان در استادیوم‌ها روبه‌رو هستند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*