خانه » آن سوی خبر » ایران: سند توافق جامع هسته‌ای در دست تدوین است

ایران: سند توافق جامع هسته‌ای در دست تدوین است

FSD251

معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که ایران و گروه ۱+۵ در حال تدوین سند توافق جامع هسته‌ای هستند. ایران و گروه ۱+۵ از روز ۲۸ آذرماه که توافق ژنو را امضاء کردند، مذاکرات خود را هم برای تعیین سازوکار اجرایی این توافقنامه شروع کردند. این مذاکرات همچنان ادامه دارد و قرار است دور بعدی مذاکرات کارشناسی ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت در نیویورک برگزار شود.


بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به بحث «حق مسلم غنی‌سازی اورانیوم» گفت: وقتی کشوری عضو ان‌پی‌تی است، یعنی حق غنی‌سازی اورانیوم برایش محفوظ است.
آقای کمالوندی گفت که از همان ابتدا ایران نباید به دنبال شعار «حق غنی‌سازی اورانیوم» و به «رسمیت شناخته‌شدن این حق» می‌رفته، چرا که این حق همواره برای ایران محفوظ بوده و بدون اینکه کشوری بخواهد آن را به رسمیت بشناسد یا نه، ایران می‌توانسته طبق قوانین بین‌المللی اورانیوم غنی‌سازی کند.
به گفته‌ی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، «وقتی در برنامه اقدام مشترک، تداوم غنی‌سازی پنج درصدی قید می‌شود، یعنی آنکه به رسمیت شناخته شده است.»

کمالوندی در بخش دیگری از سخنان خود هم اظهار داشت کسانی که در رسانه‌ها می‌گویند از سازمان انرژی اتمی اخراج شده‌اند به دنبال صندلی‌های مجلس در دور بعد هستند و «یکی‌شان پست مشاور ریاست سازمان» را بر عهده دارد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت افرادی که طی این ماه‌ها در رسانه‌ها به عنوان «دانشمندان هسته‌ای» خود را معرفی کرده‌اند و گفته‌اند که از این سازمان اخراج شده‌اند، نه دانشمندند و نه «کارمند رسمی سازمان» که بتوان برایشان از لفظ اخراج استفاده کرد.
وی اظهار داشت: این افراد با اقدامات‌شان در یکی دو ماه اخیر «شخصیت آقای صالحی» را «ترور کردند».
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به نداشتن یک برنامه جامع هسته‌ای در ایران اشاره کرد و گفت که تدوین این سند جامع «زمان‌بر» است و نیاز به همکاری به وزارت‌خانه‌های دیگری چون وزارت نیرو داریم.
با این همه آقای کمالوندی وعده داده که تا هشت ماه آینده کار تهیه پیش‌نویس این سند جامع به سرانجام برسد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت «داشتن سند جامع یا برنامه‌های بلند مدت برای زمانی است که قابل پیش‌بینی باشد؛ وقتی روندها قابل پیش‌بینی نیست، برنامه جامع ۱۲ تا ۱۵ ساله تبدیل به رویا می‌شود و مجبورید کار روزانه انجام دهید.»
آقای کمالوندی صنعت هسته‌ای ایران را در قیاس با صنعت نفت، نوپا دانسته و معتقد است که در صورت همکاری سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های دیگر می‌توان برای انرژی هسته‌ای ایران برنامه‌های طولانی‌مدت ریخت.

سند جامع هسته‌ای ایران می‌تواند روی توافقنامه نهایی هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک و تدوین پیش‌نویس اولیه آن که باید تا پایان تیرماه به سرانجام برسد، اثر گذار باشد. در همین حال خبرگزاری رویترز با اشاره به سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در این خصوص نوشت: «شاید این اقدام ایران خواسته غرب برای شفاف‌تر شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و این که آیا این کشور در تلاش بوده تا به سلاح اتمی دست پیدا کند یا نه، را برآورده سازد. با این همه آقای کمالوندی اشاره‌ای به این موضوعات نکرده است.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*