خانه » آن سوی خبر » ادامه‌ی جنجال‌ها پیرامون ابوطالبی: آمریکا رسما سفیر پیشنهادی ایران را متهم کرد

ادامه‌ی جنجال‌ها پیرامون ابوطالبی: آمریکا رسما سفیر پیشنهادی ایران را متهم کرد

aboutalebi

در ادامه‌ی جنجال‌ها پیرامون انتخاب حمید ابوطالبی به‌عنوان سفیر ایران در سازمان ملل، برای نخستین‌ بار ایالات متحده آمریکا به طور رسمی آقای ابوطالبی را متهم کرد که در اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ و گروگانگیری ۵۲ دیپلمات آمریکایی دست داشته است. حمید ابوطالبی پیشتر این اتهام را رد کرده و گفته است که پس از گروگان‌گیری تنها به عنوان مترجم نماینده پاپ در سفارتخانه آمریکا حضور یافته است.


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به طور رسمی حمید ابوطالبی، سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل، را متهم کرد که در اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ و گروگانگیری ۵۲ دیپلمات آمریکایی دست داشته است.
جن ساکی اظهار داشت: «ابوطالبی خودش گفته که در این مساله دخالت داشته است، و با توجه به نقش وی در حوادث سال ۱۹۷۹ که به وضوح مساله‌ای تکان دهنده برای مردم آمریکا بوده، دادن ویزا به او غیرقابل قبول است».
وی گفت که واشینگتن «بنا ندارد تا درباره اینکه ما پیرامون دخالت وی در بحران گروگانگیری چه فکر می‌کنیم یا نمی‌کنیم توضیحی دهد».
ساکی اظهار داشت: «تا جایی که می‌دانیم، این یک تجربه سخت برای ۵۲ شهروند آمریکایی بود که به گروگان گرفته شدند. و به همین دلیل، ما نمی‌توانیم ویزای وی را تایید کنیم».

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، هفته گذشته گفته بود که آقای ابوطالبی از نظر آمریکا «گزینه مناسبی» نیست و از تهران خواست تا فرد دیگری جایگزین او کند. اما عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید که وی تنها گزینه ایران است.
روز دوشنبه هفته جاری نیز ایران اعلام کرد که از آمریکا به سازمان ملل شکایت کرده است.
در همین راستا مسئول شکایت های سازمان ملل متحد هم گفته است که هفته آینده به شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا درباره حمید ابوطالبی رسیدگی می شود.
به گزارش رسانه‌ها: نماینده قبرس در سازمان ملل که مسئول شکایت در این سازمان است گفت شکایت ایران از آمریکا درباره عدم صدور ویزا برای “حمید ابوطالبی” سفیر جدید این کشور در سازمان ملل هفته آینده بررسی خواهد شد.

در همین حال و براساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه مقام‌های آمریکا به طور خصوصی گفته‌اند که درخواست ویزای حمید ابوطالبی رد نشده است و آن‌ها امیدوارند که تهران فرد دیگری را معرفی کند.
به نظر می‌رسد که آمریکا در گذشته صدور ویزا برای سفیر کشوری در سازمان ملل را رد نکرده است، اگرچه تهران یک بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ از درخواست خود برای معرفی فردی به عنوان سفیرش صرفنظر کرد.

در این شرایط هفته‌ی گذشته نیز نشریه بریتانیایی تلگراف نوشت آقای ابوطالبی سال ۱۹۹۳ که به عنوان سفیر ایران در ایتالیا مشغول به فعالیت بود در ماجرای قتل یکی از مخالفان جمهوری اسلامی به نام محمدحسین نقدی «نقشی کلیدی» داشته است.
این نشریه گفته بود، اسناد دادگاه از جمله رونوشت گفتگوهایی که پلیس ایتالیا در خلال تحقیقات خود درباره مرگ آقای نقدی انجام داده است، چنین اتهامی را اثبات می‌کند.
محمدحسین نقدی دیپلمات ایران در ایتالیا بود که دهه ۱۳۶۰ به عضویت سازمان مجاهدین خلق درمی‌آید و در نهایت نیز در شهر رم ترور می‌شود.

این نخستین بار است که واشینگتن به صورت علنی سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل را به اشغال سفارت آمریکا در تهران ربط می‌دهد که از سوی دانشجویان موسوم به پیرو خط امام صورت گرفت و در جریان آن، ۵۲ دیپلمات آمریکایی به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفته شدند. حادثه گروگانگیری، ایالات متحده را در شوک فرو برد و از سه دهه پیش تاکنون روابط دیپلماتیک میان تهران و واشینگتن همواره خصمانه بوده است. دیپلمات‌های سابق آمریکایی که در سفارت این کشور در تهران به گروگان گرفته شده بودند همراه با اعضای کنگره آمریکا به شدت با پذیرش سفیر جدید ایران در سازمان ملل مخالفت کرده و از بارک اوباما خواسته‌اند که برای وی ویزا صادر نکند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*