خانه » آن سوی خبر » کنایه‌ی هاشمی به اصلاح‌طلبان: من جلوی تقلب را گرفتم، اما اصلاح‌طلبان چطور؟

کنایه‌ی هاشمی به اصلاح‌طلبان: من جلوی تقلب را گرفتم، اما اصلاح‌طلبان چطور؟

hashemi

اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنانی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ گفت که در آن زمان دولت و استانداران در اختیار اصلاح‌طلبان بود و آنها انتخابات را برگزار کردند، بنابراین باید مسئولیتش را هم بپذیرند. هاشمی با اشاره به دوم خرداد ۷۶ گفته که آن زمان وی «به‌شدت» جلوی تقلب در انتخابات را گرفت. در انتخابات سال ۸۴ محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری برگزیده شد. هاشمی که در آن سال نامزد انتخابات بود، پس از پیروزی احمدی‌نژاد از «تخلفات» گسترده خبر داد و گفت که «به خدا پناه می‌برد.» مهدی کروبی که اکنون در حصر خانگی است هم در آن زمان از کاندیداها بود و او هم بعد از پیروزی احمدی‌نژاد اعلام کرد مجتبی خامنه‌ای فرزند رهبر جمهوری اسلامی به‌نفع احمدی‌نژاد تقلب سازمان یافته انجام داده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در در دیدار با «حزب اراده ملت ایران» به بیان ناگفته‌هایی از انتخابات ۷۶ و ۸۴ پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی، آقای رفسنجانی در این دیدار با انتقاد از اصلاح‌طلبان گفت که آنها معتدل نیستند، گاهی تند می‌روند و گاهی کند.

وی افزود: «ما اگر گروه‌گرایی‌مان به معنای ذوب نباشد به صورتی که همه حقایق را در سایه تعصبات نادیده بگیریم اگر اینطور بکنیم اشتباه کرده‌ایم، ممکن است در یک موج موفق باشیم. حتما گاهی می‌شود در یک حرکت موجی موفق شد، اما این دائمی نیست. رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود و پیوسته در بطن مردم و میان مردم باشد.»

هاشمی گفت: «هر حزبی باید خودش را بخشی از این مردم بداند و با مردم سرو کار داشته باشد و اگر پیروز شد از مردم فاصله نگیرد و اگر هم شکست خورد بازهم میان مردم باشد و با مردم دوباره زنده بشود، این راه عقلانی است این راه اعتدال است.»

آقای رفسنجانی در ادامه گفت: «جریانی که خودش را اصلاح‌طلب اعلام کرد بعد از دولت من به آسانی روی کار آمد، انتخابات ۷۶ بسیار سالم و عادی مثل همین انتخابات آخر یعنی انتخابات ۱۳۹۲ برگزار شد. هیچ‌کس نمی‌توانست به نتایج آن انتخابات اعتراضی بکند. چون من جلوی عموم مردم در نماز جمعه تعهد کردم که جلوی تقلب را می‌گیرم. به وزارت کشور هم گفتم هرکس در انتخابات از قانون تجاوز بکند من عزلش می‌کنم. بدون معطلی آنجا به جمع‌شان گفتم، در نماز جمعه هم گفتم. با همین کار انتخابات خوبی شد و آنها روی کار آمدند.»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «ولی وقتی به سالهای آخر دولت اصلاحات رسیدیم یک گروه وسط این جمعیت پیدا شد، همه چیز را به هم زدند چون فکر کردند هرکس که احتمالا رقیب آینده ماست باید از میدان بیرون برود و این شد یک سیاست. اشتباه بزرگی بود .حتی در آخر کار اینها وقتی دیدند آقای خاتمی هم همراهی‌شان نمی کند گفتند باید از خاتمی هم عبور کنیم. نمی دانستند اینجوری نیست.»

هاشمی سپس در کنایه‌ای آشکار به اصلاح‌طلبان گفت: «اما در انتخابات ۸۴ چه اتفاقی افتاد؟ برگزار کننده انتخابات دولت اصلاحات بود، استاندارها هم همه اصلاح طلب بودند، عده ای آمدند و خواهش می کردند از من که بیا، نیایید بعد از ما اوضاع یک جور دیگری می شود. ولی من واقعا نمی خواستم بیایم. اما من چهره‌ها را می شناسم دیدم کار دارد به دست چند نفر تندرو می افتد. دو سه نفر تندرو بودند بین داوطلب های به اصلاح اصول گرا.. به رهبری هم گفتم از این چند نفر هر کدامشان بیایند ما یک سقوط می کنیم.»

آقای رفسنجانی گفته سرانجام تصمیمش را اینگونه گرفته: «گفته بودم اگر آنها بیایند من نمی آیم. ولی اگر بنا باشد این چند نفر تندرو بیایند من هم می آیم و آخرش هم آمدم.»

منظور اکبر هاشمی رفسنجانی از تندروها، محمود احمدی‌نژاد بود که در سال ۱۳۸۴ نامزد انتخابات و سپس به‌عنوان رییس جمهور معرفی شد.

هاشمی در پایان هم خطاب به اصلاح‌طلب‌ها گفته انتخاب احمدی‌نژاد «اشتباه اصلاح طلب‌ها بود. نفهمیدند که چه اتفاقی دارد می افتد.»

وی در پایان هم در کنایه‌ی دیگری به اصلاح‌طلبان گفت: آنها در سال ۸۴ «نفهمیدند که این افرادی که رد صلاحیت شدند را چطور برگرداندند؟ برای چی برگرداندند؟ این درست موقعی بود که فهمیدند که من می‌آیم.. اینها عیب است، عیب تعصب گروهی است. عیب این است که آدم راه نجاتی را که پیدا می شود بگوید نه چون گروه ما نیست، بدرد نمی خورد. این عیب اصلاح طلبان بود که نفهمیدند.»

ماجرای رد صلاحیت‌ها و بازگرداندن آنها در انتخابات سال ۱۳۸۴ مربوط به مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده است. این دو نفر که نامزدهای اصلاح‌طلبان بودند در آن انتخابات ابتدا صلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان رد شد، اما با «حکم حکومتی» خامنه‌ای مجددا توانستند در آن انتخابات شرکت کنند و اکنون هاشمی رفسنجانی صراحتا می‌گوید که این «حکم حکومتی» در جهت اغراض خاصی برای به پیروزی رساندن احمدی‌نژاد بوده است. در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایرانه مصطفی معین، اکبر هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی مدعی تقلب در انتخابات به نفع محمود احمدی نژاد شدند. همچنین برخی بازرسان وزارت کشور نیز تقلب در انتخابات را تایید کرده بودند. با این حال احمدی‌نژاد انتخاب و در سال ۸۸ هم همراه با سرکوبی خونین مجددا به مردم تحمیل شد.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*