خانه » آن سوی خبر » پورنجاتی: دولت به چه حقی به مصباح گزارش هسته‌ای می‌دهد؟ حمله‌ی مجدد مصباح به دولت

پورنجاتی: دولت به چه حقی به مصباح گزارش هسته‌ای می‌دهد؟ حمله‌ی مجدد مصباح به دولت

025222

در هفته‌ی اخیر محمد تقی مصباح یزدی در چهار نوبت به دولت حسن روحانی حمله کرده است. در این خصوص دو روز پیش دولت، عباس عراقچی را به نزد مصباح فرستاد تا گزارشی از وضعیت هسته‌ای به او بدهد. با این وجود باز هم مصباح به انتقاد از دولت پرداخت. در همین راستا، احمد پورنجاتی، از چهره‌های اصلاح‌طلب با انتقاد از این رفتار دولت روحانی گفت که چرا تیم دولت به مصباح یزدی گزارش هسته‌ای داده است؟ «و مگر سلیقه‌ی مصباح در انتخابات پیروز شده است.»

محمدتقی مصباح یزدی برای چهارمین بار در هفته‌ی جاری به دولت حمله کرد و گفت پایه ایدئولوژیک وقایع سال ۱۳۸۸ در لندن شکل گرفت و عاملان حوادث آن سال کسانی هستند که در بریتانیا درس خوانده‌اند.

مصباح یزدی در دیدار با اعضای هیات رییسه دانشگاه «دفاع ملی» افزود: «ریشه تفکر بسیاری از کسانی که در بریتانیا تحصیل کرده‌اند، به یکدیگر شباهت دارد و چه بسا این مسأله از راه‌های نفوذ دشمن برای براندازی اسلام و انقلاب اسلامی است.»

این عضو مجلس خبرگان خواستار تحقیق درباره برنامه‌های مطالعات راهبردی و استراتژیک دولت بریتانیا شده تا از این طریق مشخص شود دشمن از کجا قصد نفوذ دارد.

مصباح یزدی چندی پیش نیز گفته بود کسانی که تساوی حقوق بهائیان و یهودیان با مسلمانان در ایران را پیگیری می‌کنند دانش آموخته دانشگاه‌های بریتانیا هستند.

حسن روحانی٬ رییس جمهوری ایران دانش آموخته یکی از دانشگاه‌های بریتانیا است و منظور مصباح یزدی از این سخنان روحانی و گروهی از اعضای دولت یازدهم باشند.

رییس موسسه امام خمینی در تازه‌ترین اظهارات خود بار دیگر با ابراز نگرانی از طرح تساوی حقوق شهروندان بهایی با مسلمانان در ایران گفته که از این مساله باید احساس خطر کرد.

وی افزوده وقتی عالیترین مقام کشور بعد از رهبری، سخنی بگوید که بنی صدر هم جرأت گفتن آن را نداشت باید نگران بود.

مصباح یزدی همچنین اضافه کرده بسیار مایه تأسف است که برخی از کسانی که مسئولیتی در کشور دارند، عدم پیشرفت در علوم انسانی را وجود برخی خط قرمز‌ها، یعنی مبانی دینی می‌دانند.

وی افزوده عوامل سیاسی تلاش می‌کنند تا به مردم اینگونه القا شود که پیشرفت‌ها در گرو داشتن فرهنگ خاصی است و بدون آن پیشرفت محقق نمی‌شود.

حملات و انتقاد‌های مصباح یزدی علیه دولت حسن روحانی در یک هفته گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. مصباح که پیشتر حسن روحانی را «دروغ‌گو و قسی‌القلب» خوانده بود، پدر معنوی «جبهه پایداری» است که اعضای آن در مجلس عرصه را بر دولت تنگ کرده‌اند و به نظر می‌رسد همین موضوع باعث شد تا حسن روحانی در روزهای اخیر عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای را نزد مصباح بفرستد تا به وی گزارش دهد. به‌نظر می‌رسد روحانی با این اقدام درصدد بود از حجم انبوه انتقادات این روحانی تندرو و تیمش علیه دولت بکاهد. موضوعی که به نظر در آن موفق نبوده چراکه مجددا و پس از این دیدار هم حملات به دولت ادامه داشته است.

در همین حال احمد پورنجاتی، نماینده مجلس ششم و از چهره‌های امنیتی اصلاح‌طلب با انتقاد از این رفتار دولت نوشت: «در یکی دو هفته‌ی گذشته در فرصت برخی دیدارها که برای جناب مصباح فراهم شد، وی در باره‌ی مواضع شخص رییس جمهور و عملکرد دولت یازدهم داوری و با لحنی تند و گزنده انتقاد کرد. انتقاد از دولت و همه‌ی بخش های حاکمیت نه تنها ناپسند نیست بلکه از نان شب هم لازم تر است. اما مواضع جناب مصباح برند دیگری دارد.»

پورنجاتی با انتقاد از مشی مصباح و تیم او و نیز انتقادات آنها در موضوع مذاکرات هسته‌ای نوشت: «البته توقعی جز همین مواضع نیز از جناب مصباح نمی‌رفته اما مردم چه گناهی دارند که دولتی متفاوت با سلیقه ی سیاسی ایشان برگزیده اند؟»

پورنجاتی در پایان هم از دولت حسن روحانی پرسیده است: «از چه موضعی و به اعتبار کدامین شان و منزلت حکومتی، اداری، شغلی یا سیاسی و یا مرجعیت مذهبی جناب مصباح، خود را موظف به دیدار و گزارش کار به ایشان می دانند؟»

وی افزوده است: «اگر از باب ارادت شخصی و التماس دعای خیر است که دیگر نیاز به انتشار رسانه ای ندارد؛ اگر از باب توضیح و توجیه برای پیشگیری از نامطلوب است و روشنگری باشد که به تجربه نتیجه برعکس بوده است؛ اگر به عنوان یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری ست که همچون ایشان بسیارند؛ اگر به عنوان درک محضر مراجع تقلید قم است که ایشان در چنین مرتبه ای نیستند؛ اگر به عنوان رهبر معنوی یک جریان سیاسی است، که چه عرض کنم.»

محمد تقی مصباح‌یزدی، یک روحانی تندرو و خشونت‌طلب است که پیشتر از احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد و تا زمانی که ستاره‌ی رییس دولت پیشین نزد علی خامنه‌ای افول نکرده بود او را برگزیده‌ی امام زمان می‌دانست. اما بعد از آن به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداخت و او را طرد کرد. وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ هم از سعید جلیلی حمایت کرد. با این حال حملات مصباح و تیم او به دولت، آن‌طور که شاگرد سابق او، محسن غرویان چند روز پیش فاش کرد، ریشه در مسائل اقتصادی و پروژه‌های کلان اقتصادی دارد.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*