خانه » آن سوی خبر » عراقچی: ما هم از آمریکا امتیازاتی گرفتیم،‌ اما رجزخوانی نکردیم

عراقچی: ما هم از آمریکا امتیازاتی گرفتیم،‌ اما رجزخوانی نکردیم

g5

مذاکره کننده‌ی ارشد هسته‌ای ایران با متهم کردن آمریکا به اینکه در جریان توافق‌ژنو یک «جنگ روانی و رجزخوانی» راه انداخت گفت جمهوری اسلامی هم امتیازاتی گرفت اما «رجزخوانی» نکرد. معاون وزیر امور خارجه همچنین گفت اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند بلافاصله در کمتر از ۲۴ ساعت همه چیز به حالت اولیه خود بازگشته و غنی‌سازی ۵ درصد به ۲۰ درصد تبدیل می‌شود. در همین حال شب گذشته مذاکرات کارشناسان هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین اتریش در حالی آغاز شد که وزیر خارجه ایران بار دیگر بر تصمیم جمهوری اسلامی برای دستیابی به توافق نهایی با قدرت‌های جهانی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا» عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در نشستی در مشهد با موضوع توافق ژنو به حاضرین گفت در توافق‌نامه ژنو اعتمادسازی شامل یک سری محدودیت‌ها در فعالیت‌های هسته‌ای و تشدید نظارت‌های آژانس لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد محدودیت در برنامه هسته‌ای ایران در یک دوره زمانی مشخص به معنای امتیاز دادن نیست، افزود: «کسانی که نتیجه مذاکرات ژنو را به باد انتقاد گرفته اند موضوع را ملی نمی نگیرند بلکه این قضیه را از چشم دولت می‌بینند.»

عراقچی با بیان اینکه مذاکرات باید ادامه یابد و وزارت امور خارجه هم در این زمینه به وظیفه خود عمل می‌کند افزود: موضع ایران در مذاکرات ژنو از ناحیه قدرت بوده زیرا پس از ۱۰ سال کوشش در زمینه موضوع هسته‌ای و پرداخت هزینه های بسیار، پس از دستیابی به توان هسته‌ای با دست پر در این مذاکرات شرکت کرده است.

وی اظهار داشت: دلیل شرکت ایران در مذاکرات ژنو لغو تحریم ها نبوده زیرا طی ۱۰ سال گذشته هزاران تهدید و تحریم و قطعنامه های سخت را از سوی غربی ها متحمل شد تا جایگاه خود را در موضوع هسته‌ای تثبیت کند.

معاون وزیر خارجه در ادامه گفت: ایران اکنون در زمینه صنعت هسته‌ای دانش لازم را یافته و دیگر نیازی به پرداخت هزینه نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «در مذاکرات ژنو دعوا بین طرفین بر سر حفظ عزت و استقلال ملت و موضوع دعوا غنی سازی اورانیوم و سانتریفوژها بوده زیرا ایران حاضر نیست زیر بار حرف زور برود.»

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران افزود: «سیاست آمریکا غنی سازی صفر درصد ایران بوده و طی ۱۰ سال گذشته با تصویب شش قطعنامه سازمان ملل و تهدید و تحریم سعی کرده فعالیت های هسته‌ای کشورمان را متوقف سازد.»

آقای عراقچی با بیان اینکه ایران در مذاکرات ژنو پیروز شد گفت: در این مذاکرات مقرر شد طرفین برنامه های خود را گسترش ندهند به این معنا که غرب تحریم ها علیه ایران را بیشتر نکند و ایران نیز در مقابل فعالیت های هسته‌ای خود را به لحاظ کمی گسترش ندهد.

عراقچی آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده‌ی ایران، و اینکه غرب «متعهد شد کاهش فروش نفت ایران را متوقف سازد و کانال بانکی ایجاد کند تا واردات مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران انجام گیرد» را از دیگر امتیازات ایران نام برد.

وی همچنین افزود: ایران غنی سازی ۲۰ درصد را برای سوخت رآکتور تهران لازم داشت که غربی ها آن را مجاز ندانستند.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به جنگ روانی غرب پس از مذاکرات ژنو گفت: پس از اتمام هر مذاکره یا توافقی طرفین جنگ روانی و رسانه ای براه می اندازند، از این رو در مذاکرات ژنو ، آمریکا به ایران امتیازاتی داد اما جنگ روانی نیز براه انداخت.

عراقچی افزود: آمریکا در این مذاکرات حق غنی سازی اورانیوم ایران را به رسمیت شناخت اما با براه انداختن بازی کلامی اظهار داشت که حق غنی سازی ایران را به رسمیت نمی شناسد که این عمل تنها مغلطه کاری است.

مذاکره کننده ارشد ایران در پایان هم گفت: «اگر مذاکرات با گروه ۱+۵ به هر دلیل در ادامه راه به موفقیت نرسد یا طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند ایران در موضوع هسته‌ای به وضعیت قبل از مذاکرات ژنو بازمی گردد و غنی سازی ۲۰ درصدی را ادامه می دهد و در واقع ظرف ۲۴ ساعت همه‌چیز به حالت اول بازمی‌گردد.»

در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز که اکنون در ژاپن به‌ سر می‌برد با اشاره به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفته است: ما نسبت به این مذاکرات خود را متعهد می‌دانیم و برای رسیدن به راه‌ حل نهایی هم مصمم هستیم.

به گفته او، ایران نسبت به حل موضوع هسته‌ای مصمم است، چرا که به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و از این نظر اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران چندان پیچیده نیست.

در همین حال گروه کارشناسان هسته‌ای ایران نیز به ریاست حمید بعیدی‌نژاد، مدیر کل اداره امور خلع سلاح وزارت امور خارجه ایران، شب گذشته مذاکره با کارشناسان گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا را آغاز کردند.

مذاکرات کارشناسی، مقدمه‌ای برای مذاکرات اصلی میان تهران و گروه ۱+۵ خواهد بود که روزهای ۲۶ تا ۲۹ اسفند در شهر وین با هدف دستیابی به راه‌ حل جامع برای برنامه هسته‌ای ایران برگزار خواهد شد و محمدجواد ظریف و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ریاست هیات‌های مذاکره‌کننده را بر عهده دارند. ایران و گروه ۱+۵ آذر در شهر ژنو به توافقی موقت دست یافتند که بر اساس آن تهران برنامه‌های اتمی خود را محدود می‌سازد تا غرب نیز بخشی از تحریم‌ها علیه آن را لغو کند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*