خانه » آن سوی خبر » زنگنه: صادرات نفت کم است، شرایط سختی داریم

زنگنه: صادرات نفت کم است، شرایط سختی داریم

naft

وزیر نفت ایران با بیان اینکه میزان صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه در روز است گفت با توجه به نقش مهم نفت در اقتصاد ایران، شرایط سختی برای اداره کشور به وجود آمده است. سخنان آقای زنگنه در حالی بیان می‌شود که در بودجه پیش‌بینی شده برای سال آینده، کل صادرات نفت خام ایران یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده‌است. همچنین بیژن نامدار زنگنه پیشتر گفته بود که قصد دارد با بازنگری در قراردادهای نفتی، آنها را جذاب کند و مشتری‌های بیشتری را جلب کند که گفته‌های او به‌نظر می‌رسد شکست در این موضوع باشد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران با اعلام صادرات یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران گفت در شرایط سخت تحریم، صادرات نفت به کمترین میزان رسید.

ایران چند سال است که به علت پافشاری بر ادامه برنامه هسته‌ای خود که غرب به شدت به آن بدبین است، تحت تحریم‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است.

این تحریم‌ها عمدتا، خرید نفت از ایران، بانک مرکزی و دیگر بانک‌های ایرانی، بیمه نفتکش‌ها و صنایع نظامی و هواپیمایی ایران را نشانه گرفته است.

اما در پی توافق ایران با گروه ۱+۵ در آذرماه ۱۳۹۲، قدرت‌های جهانی پذیرفتند تا به مدت شش ماه، برخی محدودیت‌ها مانند تحریم فروش قطعات خودرو و هواپیما و نیز تحریم فروش طلا و فلزات گرانبها به ایران را لغو کنند.

با وجود این و همچنین با توجه به اینکه وزارت نفت پیشتر خبر داده بود درصدد «جذاب‌تر کردن قراردادهای نفتی» است به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته صادرات نفت خود را افزایش قابل توجه دهد.

در همین راستا چند روز پیش نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را برای اجرای بی‌درنگ به دولت ایران ابلاغ کرد.

این سیاست ۲۴ اصل دارد و رهبر ایران در آن خواستار مواردی مانند افزایش تولید داخلی کالاهای اساسی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی یا حمایت از صادرات کالا، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات و صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده ب

وزیر نفت جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود هم سخنان خود با بیان اینکه هر ساله ۸۰ میلیارد دلار یارانه به صورت پنهانی صرف سوخت می‌شود، افزود: اگر سالی ۱۰ میلیارد دلار از این میزان برای بهبود و بهره‌وری و کاهش شدت انرژی هزینه شود قطعا موضوع مصرف سوخت حل خواهد شد.

به گفته وی، با این روند مصرف اگر تمام گاز قطر را بخریم تا ۱۵ سال آینده گازی نداریم. با این شدت انرژی نمی‌توان وضع را درست کرد.

وزیر نفت ایران در پایان سخنان خود هم گفت: در حالی که عراق در میدان مشترک با ایران با ۲۰۰ دکل کار می‌کند، ایران تنها از ۲۰ دکل حفاری استفاده می‌کند و عراق در حال حاضر روزانه ۸۰۰ هزار بشکه از میادین مشترک برداشت می‌کند که این موضوع برای وزارت نفت شرایط خوبی نیست.

صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۱۱ حدود ۲٫۲ میلیون بشکه و صادرات میعانات گازی حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود. ایران تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی با کاهش هرچه بیشتر فروش نفت مواجه شده‌است به طوری که بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، متوسط صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۳ حدود یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه در روز بود. این رقم در ژانویه به یک میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه رسید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*