خانه » آن سوی خبر » جان کری: ساختار کلی تحریم‌ها علیه ایران تغییر نکرده است

جان کری: ساختار کلی تحریم‌ها علیه ایران تغییر نکرده است

21548fghf

در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ برای دستیابی به توافقی نهایی هفته آینده ادامه پیدا می‌کند٬ وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید ایران در این مذاکرات با تصمیم‌های دشواری مواجه است. جان کری همچنین گفت که ساختار کلی تحریم‌ها علیه ایران تغییر نکرده است. پیشتر باراک اوباما هم گفته بود که ۹۵ درصد تحریم‌ها علیه ایران باقی است. در همین راستا شب گذشته حسن روحانی در خصوص مذاکرات هسته‌ای با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود تلفنی گفتگو کرد. دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ قرار است روز دوشنبه٬ ۲۶ اسفندماه٬ در وین برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ جان کری در جریان ارائه گزارشی به کمیته تخصیص بودجه سنای آمریکا با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران گفت: «ساختار کلی تحریم‌ها علیه ایران تغییر نکرده است.»

وی با خطاب قراردادن سرمایه‌گذارانی غربی که مایلند به ایران بروند هم گفت: «ما به طور واضح اعلام کرده‌ایم که راه تجارت با ایران باز نیست و آنها نیز این مساله را پذیرفته‌اند. افرادی از این کشورها به ایران سفر کرده‌اند اما هیچ قراردادی بسته نشده است.»

در همین حال و در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ برای دستیابی به توافقی نهایی هفته آینده ادامه پیدا می‌کند٬ وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید ایران در این مذاکرات با تصمیم‌های دشواری مواجه است.

آقای کری خطاب به کمیته سنا گفت: «معتقدیم که در مسیر درستی قرار داریم٬ اما نمی‌دانم نتیجه نهایی چه زمانی و به چه شکلی حاصل خواهد شد.»

وی در ادامه افزود: «ایران تصمیم‌های بسیار دشواری را پیش رو دارد. تصمیم‌های بسیار مشکلی که باید در جهت همراهی با استانداردهای بین‌المللی و به منظور ایجاد اطمینان درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که جمهوری اسلامی در حال حاضر با مشکلات اقتصادی شدیدی مواجه است.

جان کری همچنین خاطرنشان کرد که دولت باراک اوباما در جریان این مذاکرات در حال سنجیدن میزان اراده دولت حسن روحانی برای حل مساله هسته‌ای ایران است.

هفته‌ی گذشته نیز باراک اوباما تاکید کرده بود که هنوز ۹۵ درصد تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی است.

رییس جمهوری آمریکا در همین حال گفته بود که «تمامی گزینه‌ها» در مورد ایران روی میز قرار دارد.

وی در این زمینه به حضور سی و پنج هزار نفر از نیروهای نظامی آمریکا در منطقه و تمرینات نظامی آنها اشاره کرده و گفته بود که خود ایران هم مفهوم حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه را، در حالی که گفتگوهای اتمی برای رسیدن به پیمان نهایی اتمی ادامه دارد، درک می‌کند و آن را جدی گرفته است.

در رویدادی دیگر مرتبط با مذاکرات و پرونده هسته‌ای ایران، حسن روحانی، شامگاه پنجشنبه در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه گفتگو کرد.

روحانی در این گفتگو با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: طرفین در مرحله مهمی برای رسیدن به مذاکرات نهایی قرار دارند.

رییس جمهوری ایران در این گفتگوی تلفنی از «نقش مثبت روسیه به عنوان یکی از اعضای مهم ۱+۵» تقدیر کرد.

پیش از گفتگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و روسیه، عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران هم به مسکو رفته و با سرگئی ریابکوف گفتگو کرده بود.

دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ قرار است روز دوشنبه٬ ۲۶ اسفندماه٬ در وین برگزار می‌شود.

ایران و ۱+۵ سوم آذرماه به توافق شش‌ماهه هسته‌ای دست یافتند. طبق این توافق ایران متعهد به توقف بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای خود شد و غرب نیز در مقابل اعلام کرد که از شدت برخی از تحریم‌ها علیه ایران خواهد کاست و از جمله حدود ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد خواهد کرد. به دنبال این توافق شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه نسبت به تعامل تجاری با ایران ابراز تمایل کرده و نمایندگانی را نیز در این خصوص به ایران فرستادند. پس از آن بود که آمریکا تاکید کرد که هنوز شرایط لازم برای تجارت با ایران فراهم نیست.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*