خانه » آن سوی خبر » تغییر ماهیت ایدز از اعتیاد به روابط جنسی در ایران

تغییر ماهیت ایدز از اعتیاد به روابط جنسی در ایران

hiv

بیشترین قربانیان ایدز در ایران تاکنون معتادان تزریقی بوده‌اند، اما اخیرا اعلام شده که روابط جنسی محافظت نشده علت اصلی ایدز در ایران است. رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت در این خصوص گفت: سهم ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی محافظت نشده به شدت رو به افزایش است و بیش از یک سوم موارد ثبت‌شده را شامل می‌شود.

عباس صداقت، در «اولین کارگاه کشوری پیشگیری از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از مادر به نوزاد»، که در کرمان برگزار شد با اعلام این خبر گفت «متاسفانه اطلاعات جوانان در زمینه رعایت و راه‌های پیشگیری از بیماری ایدز بسیار پایین است.»

رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: «از اواخر دهه ۸۰، با افزایش تعداد موارد جدید در جمعیت زنان و همینطور افزایش موارد جدید ابتلا به اچی‌آی‌وی از طریق روابط جنسی محافظت نشده مواجه شدیم.»

به گفته‌ی صداقت از نخستین مورد ثبت شده‌ی ابتلا به ایدز در ایران در سال ۱۳۶۵ تا ابتدای امسال ۱۱ درصد موارد مربوط به زنان بود اما سهم زنان از موارد جدید ثبت و گزارش شده به ۲۶ درصد رسیده است.

گفتنی است تا سال ۱۳۹۰ در آمار رسمی، تزریق مواد مخدر مهم‌ترین راه انتقال آلودگی و ویروس ایدز به حساب می‌آمد و سهم روابط جنسی در حدود ۱۲ درصد اعلام می‌شد.

بحث در مورد ایدز، به ویژه سرایت آن از طریق روابط جنسی تا سال‌ها در جمهوری اسلامی از حیطه‌های ممنوعه محسوب می‌شد. متناسب با این دیدگاه، ایدز از بیماری‌هایی بود که روابط ناهنجار جنسی در غرب در شیوع آن نقشی تعیین‌کننده داشت و شامل کشوری مانند ایران نمی‌شد.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*