خانه » مقاله » بخش هایی از کوه هزاران ساله «تبرک» و معبد آناهیتا «بی بی شهربانو» در خطر ویرانی ست
بخش هایی از کوه هزاران ساله «تبرک» و معبد آناهیتا «بی بی شهربانو» در خطر ویرانی ست

بخش هایی از کوه هزاران ساله «تبرک» و معبد آناهیتا «بی بی شهربانو» در خطر ویرانی ست

خبرهای رسیده از ایران حاکی ست بخش هایی از کوه هزاران ساله «تبرک» و یکی از معابد آناهیتا ایزدبانوی ایرانی، که به نام بی بی شهربانومشهور است به دلیل سودجویی های مالکین کارخانه های سیمان تهران یا هر دلیل ناگفته دیگری در حال تخریبی جدی است. این محوطه که بر دامان البرز و دشت ری باستانی قرار دارد شاهد بسیاری از تحولات حیات بشری و تاریخ فرهنگ و تمدن ایران بوده است. و علاوه بر آن ده ها اثر باستانی و تاریخی درپیرامون و قلب آن جای دارد.

اکنون روشن نیست که دوباره در این مکان تاریخی چه می کنند. در گزارش خبرگزاری ایسنا همچنان ویرانگری های این کارخانه را (که متعلق به وابستگان به سران حکومتی ست) مثل همیشه به گردن قبل از انقلاب می اندازند (۱) در حالی که همین ها در سال ۱۳۹۹ تصمیم گرفتند این کوه را در فهرست میراث طبیعی به ثبت برسانند که در همان وقت در مطلبی نوشتم این محوطه در زمان رضاشاه (۱۳۱۵) در فهرست میراث تاریخی ایرانیان به ثبت رسیده و همان دوران نیز برای برخی از باستانشناسان روشن بود آرامگاه «بی بی شهربانو همسر امام سوم شیعیان» یکی از معابد آناهیتا ایزد بانوی ایرانی ست که پس از اسلام همچون آرامگاه برخی از شاهزاده ها و یا معابد و یا آتشکده ها نام امامزاده به آن داده اند.(۲)

هر چه هست بنا بر گفته قدیرافروند، مدیر پایگاه ری: «در چند دهه اخیر کارخانه‌های سیمان تهران به جان کوه اصلی «بی‌بی شهربانو» افتاده‌اند و تخریب‌های ویرانگر و خسارات غیرقابل جبرانی به معادن تاریخی و به‌ویژه اثر ملی «بقعه بی‌بی شهربانو» وارد کرده‌اند. متاسفانه لرزه‌های ناشی از انفجار در عرصه‌های پیرامون زیارتگاه تاریخی «بی‌بی شهربانو»، ترک‌ها و آسیب‌های خطرناکی به این اثر ملی وارد کرده و این تخریب و تعرضات از حریم حفاظتی و منظری آن فراتر رفته و به خود عرصه و اثر وارد شده است. تمام نمای جنوبی کوه بی‌بی شهربانو را خراشیده و زخمی و تخریب کرده‌اند تا به زعم خودشان مردم را در مقابل عمل انجام‌شده قرار دهند.»
شکوه میرزادگی
۱۲. دسامبر ۲۰۲۳
۱ـ از کارخانه‌های سیمان شکایت می‌کنیم
۲ـ ثبت معبد آناهیتا، به نام همسر امام سوم شیعیان

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*