خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 48 – 96

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 48 – 96

وضعیت بخش پولی و مالی کشور درپایان سال

تازه ترین آمارهای منتشره شده توسط بانک مرکزی پیرامون بخش پولی و بانکی کشور نشان می دهد که بدهی بانک ها به بانک مرکزی از ۹۹هزارمیلیارد تومان در پایان سال ۹۵ در ده ماهه سال جاری به ۱۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. بخشی از این رشد بدهی، مربوط به تسهیلات تکلیفی است که دولت و بانک مرکزی به گردن بانک ها قرار داده اند و آنها را یک قدم به ورشکسته تر شدن نزدیک تر کرده اند. بیشتر این رشد بدهی بانکها به بانک مرکزی مربوط به رشد ۷۶.۱ درصدی بدهی بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی به بانک مرکزی است. بدهی بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در پایان سال گذشته به بانک مرکزی، ۳۸ هزار میلیارد تومان بوده است که این مبلغ با رشدی ۷۶.۱ درصدی به بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. در این مدت اما بدهی بانک های تجاری و بانک های تخصصی به بانک مرکزی به ترتیب ۴۲.۳ درصد و ۱۲.۶ درصد کاهش داشته است. در چند سال گذشته تسهیلات تکلیفی رشد قابل ملاحظه داشته اند. به عنوان نمونه می توان به موضوع اجبار بانک مرکزی به بانکها، جهت پرداخت تسهیلات چند هزار میلیارد تومانی با نرخ سود ۲۰ درصد به موسسات ورشکسته اشاره نمود. بانکها مجبورند این تسهیلات را پرداخت نمایند اما درزمان سررسید تسهیلات، این موسسات ورشکسته نمی توانند اقساط خود را پرداخت کنند و این به یک مشکل جدی برای بانک ها تبدیل می شود. از طرفی هم بانک مرکزی بابت کسری حساب پایان روز بانک ها از آن ها ۳۳ درصد سود می گیرد. همین چرخه ناموزون و بی تدبیری بانک مرکزی باعث می شود تا روز به روز سیستم بانکی ضعیف تر از قبل شود و این عاملی برای نزدیک تر شدن بانک ها به پرتگاه ورشکستگی است. بهتر است که حداقل بانک مرکزی بابت تسهیلات تکلیفی که به اجبار به بانک ها تحمیل می شوند، بانک ها را جریمه نکند.

آخرین آمار درباره خانوار ایرانی

-مرکز آمار ایران تعداد خانوارهای شهری معمولی ساکن و گروهی را ١٨,١٢ میلیون اعلام کرد که در ١٧.۶٨ میلیون واحد مسکونی زندگی می‌کنند. از مجموع ١٨,١٢ میلیون خانوار شهری کشور، ٨.١٣ میلیون خانوار در واحدهای مسکونی آپارتمانی و ٩.٩٧ میلیون خانوار در واحدهای مسکونی غیر آپارتمانی زندگی می‌کنند و ٠.٠١ میلیون خانوار در سایر انواع واحدهای مسکونی (چادر، کپر، آلونک، زاغه) زندگی می‌کنند. مجموع کل زیربنای واحدهای مسکونی معمولی شهری (آپارتمانی و غیرآپارتمانی)، ١٨۵٣.٣ میلیون مترمربع است. خانوارهای شهری کشور، ٧٩,٨ درصد از کل زیربنای واحدهای مسکونی خود را در ماه‌های سرد سال، گرم و ٧۶.٠ درصد از کل زیربنای واحد مسکونی خود را در ماه‌های گرم سال، خنک می‌کنند. در میان وسایل و تجهیزات گرمایشی، بخاری گازی، سهم عمده‌ای از وسایل گرمایشی را در بین خانوارهای شهری که واحد خود را گرم می‌کنند، داراست به طوری‌ که ٧۵,١ درصد از خانوارهای شهری فقط با بخاری گازی واحد مسکونی خود را گرم می‌کنند. متوسط ساعت استفاده هر خانوار شهری از وسیله گرمایشی در یک شبانه‌روز در فصل زمستان ١۵ ساعت است. در میان امکانات و وسایل سرمایشی، کولر آبی با ۵۶,٨ درصد و کولر آبی و پنکه با ١۴.٠ درصد، سهم عمده‌ای از وسایل و امکانات سرمایشی را در بین خانوارهای شهری که واحد خود را خنک می‌کنند، دارا است. متوسط ساعت استفاده هر خانوار شهری از وسایل و امکانات سرمایشی در یک شبانه‌روز در فصل تابستان ١١ ساعت است. خانوارهای شهری کشور به‌ طور متوسط در هر هفته ١٧۵۵۴٨ تن پسماند تولید کرده‌اند. سرانه پسماند تولید شده توسط هر خانوار شهری ٩,٧ کیلوگرم در هفته بوده است. درصد خانوارها از کیسه مخصوص زباله استفاده می‌کنند و سرانه استفاده این خانوارها از کیسه مخصوص ٧٨.٣ زباله ۴ عدد در هفته بوده و ٨۶.٢ درصد خانوارها از کیسه پلاستیکی شفاف استفاده می‌کنند و سرانه استفاده از کیسه پلاستیکی شفاف توسط این خانوارها ٨ عدد در هفته بوده است.

ممنوعیت ثبت سفارش با دلار به گمرکات اجرایی ابلاغ شد

از قرار حکومت اسلامی به خیال خود حذف دلار از بازرگانی خارجی را جدی گرفته و در صدد اجرای آن است. از این رو گویا دفتر واردات گمرک ایران ممنوعیت ثبت سفارش با دلار را به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرده است. بر اساس نامه رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص ممانعت از صدور ثبت سفارش با دلار به دلیل انتقال گردش مالی تجارت کشور از صرافی به شبکه بانکی، ثبت سفارش با ارز دلار ممنوع اعلام شده است. این درحالی است که چندی قبل نیز نامه ای از جانب ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به شریعتمداری وزیر صنعت و معدن و تجارت در خصوص درخواست ممنوعیت ثبت سفارش با دلار را نوشته شده بود که منتشر گردید. در حال حاضر قسمت عمده ای از تقاضای دلار به صورت حواله انجام می شود و به عقیده کارشناسان ممنوعیت ثبت سفارش با دلار می‌تواند در جهت کاهش تقاضای این ارز مفید باشد.

وضعیت اشتغال در سالی که گذشت

دولت تلاش زیادی دارد تا با ارائه آمارهای مثبت نرخ بیکاری را رو به کاهش توصیف کند. از اینرو دربررسی نتایج نیروی کار در سال ۹۶ به استناد مرکز آمار ایران، حکایت از بهبود نسبی این «ابرچالش اقتصادی» دارد اما این آمار به معنای کاهش محسوس بیکاری در سطح جامعه نیست بلکه صرفا می‌تواند به سیاستگذاران در جهت تدوین برنامه‌های سیاستی کمک کنند. بررسی آماری وضعیت نیروی کار در سال جاری و مقایسه نقطه به نقطه این آمار با سال ۹۵ نشان می‌دهد، در فصل بهار امسال، نرخ بیکاری «جمعیت در سن کار» در کل کشور۱۲.۶ درصد بود که این شاخص در بهار ۹۵ معادل ۱۲.۲ درصد بود. بنابراین نرخ بیکاری در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته از رشد ۰.۴ درصدی حکایت دارد. اما در تابستان امسال شاخص نرخ بیکاری در مقایسه با تابستان سال گذشته با کاهش یک درصدی از ۱۱.۷ درصد به ۱۲.۷ درصد رسید. روند نزولی نرخ بیکاری به استناد آمارهای مرکز آمار ادامه داشت به این ترتیب که نرخ بیکاری از ۱۲.۳ درصد در پاییز سال گذشته با کاهش ۰.۴ درصدی در پاییز امسال به ۱۱.۹ درصد رسید. بر اساس نتایج به دست آمده در فصل بهار امسال، نرخ بیکاری جمعیت در سن کار در کل کشور ۱۲.۶ درصد بود که این شاخص در بین مردان ۱۰.۶ درصد و در بین زنان نیز ۲۰.۸ درصد محاسبه شده است. در بهار ۹۶ نرخ بیکاری در نقاط شهری بیش از نقاط روستایی بود به طوریکه این نرخ در نقاط شهری ۱۴.۴ درصد و در نقاط روستایی ۷.۸ درصد است. همچنین در فصل تابستان امسال نرخ بیکاری کل کشور ۱۱.۷ درصد اعلام شد. این آمار نشان می دهد نرخ بیکاری در فصل تابستان امسال نسبت به بهار امسال ۰.۹ درصد کاهش داشته است. در بهار امسال، کل جمعیت فعال کشور ۲۶ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۳۲۸ نفر بود که از این میزان جمعیت بیکار کشور ۳ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۷۳ و جمعیت شاغل کشور نیز ۲۳ میلیون و ۳۰۸ هزا و ۳۵۵ نفر بود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*