خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 21 – 97

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 21 – 97

آمار دخل و خرج چهارماهه دولت

بانک مرکزی آمار دخل و خرج های دولت در چهار ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد. این آمارها نشان می دهند، میزان درآمدهای حاصل از نفت و فرآورده های نفتی دولت ۴۱.۹ هزار میلیارد تومان بوده که نشان میدهد برداشت رقم ۳۴.۳ هزار میلیارد تومان دکر شده در بودجه سال جاری تحقق یافته است. ظاهرا دلیل عمده افزایش درآمدهای نفتی در چهار ماهه نخست سال جاری بنا به گفته نوبخت نوبخت صدور روزانه دو میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت بوده است و این در حالی است که در بودجه برای صادرات نفت، روزانه دو میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده بود. همچنین خوشبختانه در حالی که در بودجه قیمت فروش هر بشکه نفت ۵۵ دلار در نظر گرفته شده بود، درحالیکه بر اساس رخدادهای اخیر، هر بشکه نفت در ماه نخست سال، بین ۶۲ تا ۶۳ دلار به فروش رفته و در دو ماهه دیگر سال نیز هر بشکه نفت خام ۷۱ دلار به فروش خواهد رفت.

شکست بازار ثانویه ارز

در حالیکه دولت روی بازار ثانویه ارز یعنی فروش ارز حاصل از صادرات به متقاضیان ارز برای واردات و با هدف شفاف سازی و تعادل عرضه و تقاضا ارز که از نوزدهم تیرماه شروع به فعالیت کرده است بسیار امیدوار بود، مشاهده گردید که این امیدواری زودتر از آنکه انتظار میرفت تبدیل به یاس شد. برای این نقل و انتقال ارزی دولت دو سامانه نیما و سماصا را راه اندازی کرد تا امکان انتقال ارز و امتیاز واردات در قبال صادرات وجود داشته باشد. اما این بازار به تعابیرمختلف با شکست وضعف هایی روبرو شده است، تا آنجا که بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی تنها دست آورد این بازار کاهش قیمت اندک آن برای زمانی بسیار کوتاه و موقتی بوده است که پس از مدتی دوباره با افزایش قیمت و حتی ورود نرخ ارز به کانال های جدید باز گشته است و این دقیقا تناقض هدف بازار ثانویه است زیرا نه تنها باعث کاهش قیمت نشد بلکه بعد از فعال شدن آن همچنان شاهد روند افزایش قیمت ارز بوده ایم. با شروع به کار بازار ثانویه انتظار میرفت با کاهش قیمت و جو روانی خوبی روبرو شویم اما این چنین نشد و الان شاهد ورود دلار به کانال ۹۰۰۰ تومان هستیم؟

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از بازارکار

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی شاخص های مهم بازار کار طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶ در سه بخش «جمعیت فعال و غیرفعال»، «اشتغال» و «بیکاری» پرداخته که نشان میدهد، به تدریج تحولات خاص بازار کار در سال های ۹۳ تا ۹۶ که افزایش نرخ مشارکت، کاهش جمعیت غیرفعال و افزایش جمعیت شاغل ویژگی های خاص این دوره بوده، در حال توقف است، به طوری که در فصل اول سال ۱۳۹۷ این تحولات در حال کمرنگ شدن هستند و از میزان آنها کاسته شده است. آمار و ارقام نشان می دهد که ورود نیروی کار به بازار کار که از فصل سوم سال ۱۳۹۳ شروع شده بود در فصل بهار ۱۳۹۷ نیز با شدت کمتر تداوم یافته است و جمعیت فعال نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۱۱ هزار نفر افزایش داشته است. طی سه سال منتهی به بهار ۱۳۹۶، به طور متوسط هر سال یک میلیون نفر به جمعیت فعال اضافه شده است که تقریبا نیمی از آن مردان و نیم دیگر زنان بوده اند اما در بهار ۱۳۹۷ نسبت به بهار ۱۳۹۶، ۷۱۱ هزار نفر به جمعیت فعال اضافه شده است که در این بین ۵۱۰ هزار نفر آن مردان و ۱۹۰ هزار نفر آن زنان بوده اند. روند نزولی افزایش جمعیت فعال در سه سال اخیر ناشی از کاهش ورود زنان به بازار کار بوده است که لازم است. در واقع افزایش جمعیت فعال زنان از ۶۸۳ هزار نفر در بهار ۱۳۹۵ نسبت به بهار ۱۳۹۴ به حدود ۱۹۰ هزار نفر در بهار ۱۳۹۷ نسبت به بهار ۱۳۹۶ رسیده است، این در حالی است که طبق آمار مرکز آمار ایران جمعیت زنان در سن کار افزایش داشته است.

قیمت‌های بی رویه در بازار لاستیک

این روزها شاهد نا به‌ سامانی در بازار تایر به ویژه تایرهای سنگین و اعتصاب کامیون داران هستیم. مصطفی تنها سخنگوی صنف صنعت تایردرمورد افزایش چندبرابری قیمت انواع تایراز جمله تایر خودروهای سنگین در بازارمیگوید: از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ انواع تایر رشد قیمت نداشتند، ولی از اول خرداد ماه سال جاری بود که افزایش پلکانی قیمت انواع تایر تا ۹ درصد و به صورت پلکانی در دستور کار قرار گرفت. این افزایش قیمت تنها افزایشی بود که از سال ۱۳۹۳ تا خردادماه سال ۱۳۹۷ مدنظر قرار گرفت و اعلام شد که هر تولیدکننده‌ای اگر کالای خود را گران‌تر از نرخ مصوب بفروشد، مرتب جرم شده است. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با انتقاد از وضعیت عرضه انواع لاستیک در بازار و اتفاقات و نابه‌سامانی‌های به وجود آمده در سطح فروش این محصولات، بیان کرد: طبق شنیده‌ها دو حلقه لاستیک خودرو سنگین که قیمتی در حدود دو میلیون تومان دارد در بازار به قیمتی بیش از ۲.۵ تا سه برابر به فروش می‌رسد و در مورد لاستیک‌های سبک نیز باید خاطر نشان کرد که شاهد فروش بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصدی محصولات نسبت به نرخ مصوب هستیم. تنها افزود: آنچه که باید به آن اشاره کرد این است که تولید کنندگان صنعت تایر نقش و نفعی در اتفاقات بازار ندارند و حتی گرانی‌های مربوطه به ضرر آنها تمام خواهد شد و متاسفانه سود بسیار زیاد این اتفاق به جیب دلالان و واسطه‌گران در سطح عرضه می‌رسد و ما نمی‌دانیم چگونه چنین اتفاقی رخ می‌دهد. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به این‌که تحولات مختلفی در سیستم توزیع تایر به وجود آمده است، گفت: در بازار انواع تایر وارداتی و تولید داخل وجود دارد، اما با قیمت‌های باور نکردنی خرید و فروش می‌شود و ما نمی‌دانیم منشا فساد در این راستا کجاست و چگونه چنین اتفاقی پیش می‌آید؟

یکی دیگر از دروغهای شاخدار دولت روحانی

چند روز پیش مرکز آمار نرخ تورم را به دلخواه خود اعلام کرد. بر طبق این آمار فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٢ درصد افزایش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ١.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم کل کشور در شهریور ماه ١٣٩٧ برابر ١١.٣ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ١٠.۶ درصد برای دهک اول تا ۰.۱۲ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ١٢.۶ درصد برای دهک اول تا ١۴.٧ درصد برای دهک دهم است. همچنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٩.١ درصد برای دهک اول تا ١١.۴ درصد برای دهک دهم است. بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ١.۴ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٠.٨ درصد) ٠.۶ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٢ درصد افزایش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ١.٠ درصد افزایش را ‌نشان می‌دهد. مرکز آمار این اعداد ساختگی را در زمانی اعلام میکند که نرخ تورم نزدیک به سه رقمی شدن است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*