خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 17 – 97

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 17 – 97

ثروت اندوزی مافیای پتروشیمی

شرکتهای پتروشیمی که اگثرا خصولتی بوده و از مزایای شرکتهای خصوصی و دولتی بودن تواما استفاده میکنند، در واقع خود را در مقابل هیچ تشکیلاتی پاسخگو نمیدانند. از اینرو ارز قابل ملاحظه حاصل از صدور تولیدات را که بدست میاورند حتا در شرائط بحرانی موجود به بانک مرکزی تحویل نمیدهند. در رژیم گذشته این درآمد مستقیما وارد خزانه دولت میشد. ولی در رژیم اسلامی بیش از ۹۰ درصد ارز حاصل از این منابع در اختیار گروههای خاص قرار گرفته است. در این باره بیشتر دارندگان صنایع بزرگ از جمله پتروشیمی ها که از خصوصی سازی ها بهره گرفته اند از نفوذ خود در سیاستگذاری ها استفاده کرده، منابع ارزی را به نفع خودشان مصادره کرده اند و انباشت بزرگی از منابع به وجود آورده اند. همین باعث شده تا بتوانند به سهولت نقدینگی را به هر جا منتقل کنند و با قدرتی که به دست آورده اند نظام تصمیم گیری کشور یعنی دولت و مجلس را نیز در اختیار گرفته اند.

رشد۵۵ درصدی قیمت مسکن

عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت:قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است و همین امر باعث شد تا قدرت خرید کاهش و شاهد افت معاملات باشیم. وی با تاکید بر اینکه مسکن را نباید با ارز و طلا مقایسه کرد و با این تصور که چون این دو بازار رشد می‌کنند، باید مسکن هم گران شود، گفت: مسکن دیگر کشش رشد قیمت ندارد.حسام عقبایی گفت : رشد چند برابری قیمت‌ها در بازارهای موازی و رشد قیمت مسکن موجب شد تا در تیرماه و مرداد شاهد کاهش محسوس معاملات مسکن باشیم. وی اظهارداشت: افزایش قیمت مسکن یا هر کالایی باید در حد معقولی باشد و قطعاً رشد بیش از حد هر کالایی به ویژه مسکن موجب رکود می‌شود.عقبایی در پاسخ به این سوال که بسیاری بر این باور هستند که چون قیمت مصالح ساختمانی گران شده و نرخ ارز و طلا به شدت اوج گرفته است مسکن نیز ناگزیر برای وفق دادن خود با این رشد افزایش می یابد، افزود: اولاً که نقش مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن ۲۰ درصد است و دوم اینکه نباید بازار ارز و سکه را با بازار مسکن مقایسه کرد. بازار مسکن با بازار ارز و طلا قابل مقایسه نیست و نمی‌توان این‌گونه تصور کرد که چون قیمت ارز و طلا افزایش یافته پس قیمت مسکن هم باید افزایش یابد. اگر بازار ارز و طلا ثبات قیمت نداشته باشد بازار مسکن در ادامه روند رکود تورمی خود را ادامه خواهد داد.

دولت مدعی است که صادرات به ۱۹ میلیارد دلار رسیده است

بر اساس آخرین آمار گمرک ایران صادرات غیر نفتی در پنج ماه گذشته به ۱۹.۳ میلیارد دلار بالغ گشته است. به این ترتیب صادرات تا پایان مردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دو درصدی افزایش ۱۳.۷ درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است. ازطرفی در همین مدت میزان واردات ارزش ۱۸ میلیارد و ۸۹۳ میلیون دلار و برابر با ۱۵ میلیارد و ۵۷۴ میلیون یورو بوده است. واردات ایران نیز در این مدت نسبت به پنج ماهه نخست سال گذشته با کاهش ۹.۶۶ درصدی ارزش دلاری همراه بوده است. اقلام عمده صادراتی به ترتیب میعانات گازی به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۸۴۵ میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش ۷۳۴ میلیون دلار، متانول به ارزش ۵۶۰ میلیون و پلی اتیلن گرید فیلم به ارزش ۴۹۶ میلیون دلار بوده است. بیش از ۳۰ درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، ۱۱.۲۳ درصد مربوط به میعانات گازی و ۵۸.۴۸ مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور چین با سه میلیارد و ۷۷۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۹.۵۳ درصد، امارات متحده عربی با سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۸.۱۲ درصد، عراق با سه میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۷.۶۹ درصد، افغانستان با یک میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷.۴۲ درصد و هند با ۹۸۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵.۱۱ بوده‌اند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*