خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 12 – 97

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 12 – 97

وضعیت نامناسب غله کشورو مافیای گندم

سبحانی فرنماینده مردم سبزوار در مجلس از ناپدید شدن ۱۰۰ هزارتن گندم در یکی از استانها تحت عنوان فساد برنامه ریزی شده در سازمان غله خبر میدهد. وی با بیان این مطلب که «در خرید تضمینی گندم از گندمکاران و تحویل گندم خریداری شده به سیلوها تخلفات گسترده مالی و اجرایی در جریان است»، مدعی شد: دلالان گندم از ارتباطاتی که با بخشی از بدنه سازمان غله کشور دارند گندم را از گندمکاران خریداری می‌کنند و به جای تحویل به سیلوهای دولتی، آن را در انبارهای غیر بهداشتی نگهداری میکنند. او در ادامه میافزاید: این شبکه مافیایی با هماهنگی عوامل خود در سازمان غله کشور، همزمان دو اقدام غیراخلاقی و غیربهداشتی انجام می‌دهند؛ اول اینکه اجازه می‌دهند این گندم زیر باران یا از طریق پاشیدن آب توسط تانکرهای سیار آبرسان، خیس و غیرقابل استفاده شود و دوم اینکه بخشی از این گندم را با «خاک» و «شن» مخلوط می‌کنند و بعد گندم ناخالص را از طریق شبکه مافیای خود تحویل سیلوهای غیراستاندارد اداره غله کشور می‌دهند و پول‌های هنگفتی را به جیب می‌زنند. مافیای گندم با خیس کردن گندم در انبارهای رو باز هزاران تن بر وزن گندم خریداری شده اضافه می‌کنند و گندم آب خورده را با هماهنگی سازمان غله کشور، تحویل سیلوهای دولتی که باز نیروهای همین شبکه در آنجا مسوولیت دارند، می‌دهند و پول هنگفتی را عاید شبکه مافیایی خود می‌کنند.

‌هزاران خودروی ناقص در انبار خودروسازان

گروه اقتصادی |در حالی که قرار است با فروش بیش از ٣٠٠ هزار خودرو بازار ناآرام خودرویی کشور آرام بگیرد، قطعه‌سازان از خواب ۵٠ هزار خودرو در کف کارخانه‌ها به دلیل نبود قطعه خبر داده و معتقدند که خودروسازان تنها با تولید ناقص خودرو سعی در حفظ تیراژ تولید خود دارند.آرش محبی‌نیا، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفته است: «متاسفانه وضعیت صنعت قطعه‌سازی بحرانی است و این بحران به شرکت‌های خودروسازی نیز رسیده است. بسیاری از قطعه‌سازان نتوانسته‌اند قطعات مورد نیاز را تولید کنند، این موضوع باعث شده که هم‌اکنون شاهد انباشت حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه خودروی تولیدی به صورت ناقص در کارخانه‌های خودروسازی به دلیل کسری قطعات هستیم. قطعه‌سازان به دلیل کمبود نقدینگی و به تعویق افتادن دریافت مطالبات از خودروسازان و همچنین قیمت‌گذاری دستوری خودرو که مانع از واقعی شدن قیمت قطعات تولیدی شده است، دچار مشکلات عدیده‌ای بوده و در تولید قطعات دچار مشکل هستند.» او با بیان اینکه بسیاری از مواد اولیه صنعت قطعه‌سازی در گروه‌های دوم و سوم کالایی قرار گرفته است، تصریح کرد: “این موضوع موجب شده قطعه‌سازان برای دریافت ارز و واردات مواد اولیه، دچار مشکل شوند و نتوانند قطعات مورد نیاز را تولید کنند.”

تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی در ۵ سال گذشته

به جرات میتوان گفت که در طول عمر حکومت اسلامی ایران ولی الله سیف بی عرضه ترین و نالایق ترین فردی بوده که بر مسند ریاست بانک مرکزی تکیه زده است. در پنج سال دوره مدیریت او بر این بزرگترین نهاد اقتصادی کشوراشتباهات و ندانم کاریها چه در بانک و چه در رابطه با سیاستهای پولی کشوررخ داده که خسارات آنها جبران ناپذیر است. اخیرا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تصویب تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی در پنج سال گذشته در این کمیسیون خبر داده است. پیش از این محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس‌کل بانک مرکزی خواستار ارایه گزارش کامل از وضعیت موسسات مالی غیرمجاز به خصوص کاسپین و فرشتگان شد و اعلام کرد که در صورت ارایه نشدن گزارش جامع، ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس که موضوع تحقیق و تفحص را با درخواست نمایندگان پیگیری می‌کند، کلید می‌خورد. سیف، بار‌ها در بین افرادی که از دولت کنار خواهند رفت مطرح شده؛ ضمن آنکه دوره قانونی ۵ ساله او نیز مردادماه به پایان می‌رسد. در یک نظرسنجی که آیا با برکناری سیف موافقید؟ نزدیک به ۸۸ درصد پاسخ‌ها مثبت بوده است.

قیمت مسکن در ۲۳ سال ۱۰۴ برابر شد

عقبایی نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این‌که سود معاملات مسکن کاهش یافته است، میگوید: در فاصله سال‌های ۷۱ تا ۹۴ قیمت مسکن ۱۰۴ برابر رشد داشته است. وی با اشاره به اینکه سودمعاملات مسکن هم کاهش یافته است اظهار داشت: در فاصله سالهای ۷۱ تا ۹۴ قیمت مسکن رشدی نامتعارف را تجربه کرده و در اردیبهشت امسال ۱۰۴ برابر رشد داشته است. وی افزود: بخش عمده ای از رشد ۳۵ درصدی قیمت در اردیبهشت ماه حباب بوده که تا پایان شهریور ۱۰ درصد آن باقی میماند. وی با بیان این‌که حضور دلالان در بازار مسکن فقط برهم خوردن آرامش این بازار را به همراه دارد و سودی به دنبال نخواهد داش، تصریح کرد: دولت روی تسهیلات بانکی بازار مسکن تمرکز کرده، در این بخش نیز باید تسهیلات با توجه به قدرت خرید مردم تعیین و مطابق با رشد مسکن انتخاب شود. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که تسهیلات -مسکن- باید در­ همه­ بانک‌ها پرداخت شود، گفت: برای رعایت عدالت نباید فرمول یکسانی برای ارائه تسهیلات در سراسر کشور عملیاتی شود.

مدیران دولتی بیشترین آسیب را به خصوصی‌سازی زده‌اند

میرعلی اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی کشور میگوید: مدیران دولتی که حاضر به واگذاری بنگاه های خود نیستند بیشترین آسیب را به خصوصی سازی زده اند. وی افزود: بزرگترین شرکتی که دوم مرداد مزایده آن برگزار می شود شرکت کشت و صنعت مغان با هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان قیمت پایه است. وی گفت: مجمع صنعتی و لوله گستر اسپرایم که بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش دارند و چند سیلو نیز در آگهی سازمان خصوصی سازی در این روز به مزایده گذاشته می شود .رئیس سازمان خصوصی سازی کشور با بیان اینکه این مزایده یکی از بزرگترین مزایده های سازمان خصوصی سازی است افزود: مزایده این مجموعه ها نوبت نخست نیست بلکه نوبت های چهارم، پنجم و ششم است.پوری حسینی گفت: با توجه به شرایط نسبتاً خوبی که فراهم شده است امیدواریم این مزایده پوچ در نیاید .وی افزود : این شرکت ها هیچ کدام بورسی نیستند و صد در صد سهام آنها یکجا فروخته می شود.رئیس سازمان خصوصی سازی کشور گفت: کسانی که تمایل دارند در این مزایده شرکت کنند تا اول مرداد فرصت دارند پیشنهادهای خود را به صورت کتبی در پاکت های در بسته به سازمان تحویل دهند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*