خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب… مرد ناشناس در مهتاب/ بهارک عرفان

بازارچه کتاب… مرد ناشناس در مهتاب/ بهارک عرفان

بازارچه‌ی کتاب این هفته‌ی ما سرکی‌ست به پیشخوان کتاب‌فروشی‌های گوشه‌گوشه‌ی جهان کتاب. عناوین برگزیده‌ی ما در این گذر و نظر اینهاست:

 

مهتاب

نویسنده: اسماعیل کاداره
مترجم: محمود گودرزی
ناشر: چترنگ
تعداد صفحات: ۸۶ صفحه
قیمت: ۱۰ هزار تومان

 

این داستان در آلبانی و در دوران حکومت کمونیستی «انور خوجه» می‌گذرد؛ دختری جوان به نام ماریان در شبی مهتابی از مردی جوان سؤالی می‌پرسد. چندی بعد که مرد نامزد می‌کند، همین سؤال ساده منجر به برانگیخته شدن سوءظن‌ها و حتی برپایی دادگاه‌هایی می‌شود که به وفور در جوامع استبدادزده دیده می‌شود؛ ماریان زیر بار تهمت و افترا به دفاع از خودش برمی‌خیزد…
اسماعیل کاداره نویسنده‌ای است برخاسته از دل استبداد. کاداره با تمام محدودیت‌های دوران حکومت انور خوجه با چنان ظرافت و زیبایی منحصربه‌فردی قلم زده است که نظیرش در طی تاریخ ادبیات به ندرت یافت می‌شود.
بزرگ‌ترین ویژگی آثار این نویسنده آلبانیایی، استفاده از تلمیح و استعاره به عنوان ابزار اصلی کارش است و همین ویژگی نوشته‌های او را در طی تاریخ همواره زنده نگاه می‌دارد. شخصیت‌های داستان‌های کاداره با مشکلات اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تبدیل به اسطوره‌هایی فراموش‌نشدنی در دل تاریخ کتابخوانی مخاطبان خود می‌شوند.

تماس سرد و یازده داستان کوتاه دیگر

نویسنده: چاک پالانیک
مترجم: محمد مومنی
ناشر: نشر چترنگ
تعداد صفحات: ۱۵۶ صفحه
قیمت: ۱۴هزار تومان

 

این کتاب مجموعه‌ای است توام با رنج وو لذت که ذهن مخاطبان را درگیر روایت‌های خود می‌کند. چاک پالانیک نویسنده آمریکایی کتاب پرفروش «باشگاه مشت‌زنی»، در مجموعه داستان «تماس سرد و یازده داستان کوتاه دیگر» هم با روایت‌هایی که پوچی مرگ و زندگی را ترسیم می‌کنند، مخاطبان خود را وارد دنیایی می‌کند که فراز و نشیب‌هایش هم مایه عذاب آنها را فراهم می‌کند و هم خشنودی‌شان.
پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «هر فردی قدم پیش می‌گذارد تا دست کسی را بگیرد که دست کسی را گرفته که آن فرد هم دست کس دیگری را گرفته که آن کس دست دایی‌ام را گرفته و دایی‌ام دست من را گرفته است. این حادثه واقعاً اتفاق می‌افتد. شاید کلیشه‌ای به نظر برسد، اما دلیلش این است که کلمات باعث می‌شوند هر چیزی که حقیقت دارد، کهنه و پیش پا افتاده به نظر برسد. چون کلمات همیشه چیزی را که سعی داری بگویی، خراب می‌کنند.»

 

ادبیات فرانسه

نویسنده: جای دی. لاینز
مترجم: میثم پارسا
ناشر: نشر شَوَند
تعداد صفحات: ۱۶۸ صفحه
قیمت: ۱۲ هزارتومان

 

«ادبیات فرانسه» مجموعه‌ای است غنی، متنوع و گسترده که در آن نویسندگان پرآوازه‌ای چون رابله، مولیر، ولتر، هوگو، فلوبر، پروست و بکت با ذوق و قریحه‌ مثال‌زدنی خود آثار بی‌بدیلی را در عرصه‌ ادبیات جهان به نگارش درآورده‌اند.
نویسندگانی که با نبوغ خود و با خلق شاهکارهای بزرگ ادبی بر شکوه و عظمت ادبیات فرانسه افزودند و جایگاه ممتازی به آن بخشیدند. مواجهه با ادبیات فرانسه بی‌شک شناخت یکی از برترین حوزه‌های ادبی جهان است. چراکه خاستگاه مکتب‌ها و جریان‌های ادبی پرشماری است که بعدها در کشورهای دیگر نیز رواج یافتند و گستره‌ و سیطره خود را در افقی جهانی به نمایش گذاشتند.
اما غنای این مجموعه به‌ویژه از آن رو است که گرچه بخش مهمی از آن در درون مرزهای فرانسه به نگارش درآمده است، نویسندگان بزرگی را دربر می‌گیرد که در چهارگوشه‌ جهان قلم زده‌اند. از این منظر، این کتاب تلاشی است برای معرفی و نقد این سیر ممتاز ادبی که می‌کوشد مهم‌ترین آثار نویسندگان فرانسه‌زبان را بررسی کند و گستره و سیطره‌شان را در افقی جهانی به تصویر بکشد.
جامعیت و وسعت پرداخت «ادبیات فرانسه» تجربه‌ جدید و متفاوتی از مواجهه‌ مخاطبان فارسی‌زبان با ادبیات غنی و کهن فرانسه عرضه می‌کند و ما را با وقایع تاریخی و ادبی این حوزه‌ ادبی بیشتر آشنا می‌سازد. این کتاب که با نگاهی تاریخی-تحلیلی می‌کوشد به نیازهای پژوهشی و دانشگاهی پاسخ دهد، با استفاده از نمونه های ادبی مختلف و روایت هایی که در آثار منتسب به ادبیات فرانسه ذکر می‌کند، تجربه‌ای غنی را برای مخاطب به ارمغان می آورد.

مرد ناشناس

نویسنده: المور لئونارد
مترجم : سیامک دل‌آرا
ناشر: نشر پارسه
قیمت: ۲۸ هزار تومان
تعداد صفحات: ۳۰۲ صفحه

 

المور لئونارد در دوران نویسندگی خود بیش از ۴۰ کتاب نوشته است. بیشتر کتاب‌های لئونارد جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا هستند. برخی فیلم‌های هالیوود مانند «کوتوله را بگیر»، «دور از دید» و «رامپانچ»، اقتباسی از رمان‌های او هستند. انجمن نویسندگان معمایی‌نویس آمریکا به وی لقب استاد بزرگ داده است.
نیویورک تایمز این رومان را «روایتی خلاقانه از داستانی که خواننده را در جای خود میخکوب می‌کند؛ داستانی به قلم بزرگ‌ترین نویسنده رمان‌های جنایی در زمان حال، شاید هم در طول تاریخ…» توصیف کرده و نیویورکر درباره این اثر نوشته است: المور لئونارد استاد روایت تصویری دقیق، جالب، وسوسه‌انگیز و درعین‌حال هولناک از دنیای تبهکاران آمریکا ترسیم می‌کند. واشنگتن‌پست هم این تعبیر را درباره او دارد: المور لئونارد، نویسنده‌ای اصیل که با رمان پرکشش خود، مرزهای ژانر جنایی را درنوردیده است. مرد ناشناس تصویری واقعی از جهانی کوچک است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*