خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 34 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 34 – 95

زیان فاحش بانک صادرات

بنا بر صورت‌های مالی شش ماهه بانک صادرات، وضعیت سود و زیان خالص این بانک از ۴۲۰ میلیارد تومان سود خالص برای ۶ ماهه سال ۹۴ به بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان زیان در ۶ ماهه نخست امسال رسیده که در چند ده سال اخیر، بی‌سابقه بوده و نشان از بحرانی دارد که چند سالی است با سرخ نگه‌داشتن ظاهر اوضاع، از کانال سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و نقل‌وانتقال درون‌گروهی و برون‌گروهی املاک و مستغلات و سود موهوم، از نمایان شدن آن جلوگیری شده بود. گفته میشود، افزایش کم سابقه هزینه های مالی این بانک از ۱۵۰ میلیارد تومان در ۶ ماهه نخست سال ۹۴ به حدود۴۵۰ میلیارد تومان در ۶ ماهه نخست امسال، کاهش سود حاصل از ت ، افزایش قابل توجه هزینه جذب سپرده مربوط میشود. کاهش ۵۰ درصدی سود حاصل از سپرده گذاری های بانک ، کاهش حدوداً ۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی بخشی از درآمدهای عملیاتی بانک مربوط میشود. این گزارش منفی و بی سابقه به طور قطع اثرات نوسانی منفی بر بازار سهام و معاملات بازار سرمایه خواهد داشت. وقتی بانک مستحکمی مانند صادرات دچار چنین وصعی میشود، دیگر تکلیف سایر بانکه معلوم است.

4235

خاک هم به کالاهای قاچاق پیوست

ناصر مقدسی قائم‌مقام سازمان جنگل‌‌ها هشدار داد: بهره‌برداری و استفاده از خاک و قاچاق آن ممنوع است. وی با ابراز تعجب از قاچاق خاک گفت: اینکه برخی برای منافع زودگذر شخصی می‌پذیرند به کشور لطمه بزنند، تأسف‌بار است و اضافه کرد: مسئله خاک و دیگر منابع طبیعی، مقررات و ضوابط خاصی دارد. وی افزود: به موجب مقررات درباره منابع طبیعی و باغی و زراعی منع مطلق داریم تا برداشت یا صادرات خاک صورت نگیرد، چون خاک یک عنصر حیاتی برای همه ملت‌ها و حیات بشر محسوب می‌شود که به عنوان یکی از عناصر چهارگانه مطرح بوده است. قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: در بخش منابع طبیعی حدود ١٣٠‌ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابان‌ها، مراتع و جنگل‌‌ها، اراضی منابع ملی است و به موجب قوانین حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و سایر قوانین، بهره‌برداری و استفاده از خاک ممنوع است. وی به حوزه معادن نیز ورود کرد و گفت: اساسا قاچاق خاک از این بخش ناشی می‌شود زیرا دسته‌ای از خاک‌ها به عنوان خاک‌های صنعتی تعریف می‌شود که عمدتا منشأ رسی دارند و بخش زیادی از آنها برای صنایع مختلف فراوری می‌شود. مقدسی تصریح کرد: محدوده منابع طبیعی، مشخص و معین است که اگر نظارت نشود، شاهد قاچاق منابع طبیعی خواهیم بود. وی هشدار داد: با تمام قوا با این موضوع برخورد می‌کنیم و در زمان جرم و در همان محل برای تشکیل پرونده قضائی متخلفان اقدام می‌شود.

امضای نخستین قرارداد نفتی با مدل جدید

دولت روحانی، درتلاش است تا قبل از اینکه استقراردونالد ترامپ، در کاخ سفید حتی الامکان با شرکت‌های غربی قرارداد های نفتی امضا کند. صنعت نفت ایران، به علت تحریم‌ها آسیب دیده و صادرات نفت کاهش یافته است. هرچند توافق هسته‌ای موجب لغو تحریم‌ها شد و ایران را قادر ساخت تا بخشی از آسیب‌ها را جبران کند. اما تهدید دونالد ترامپ، بر لغو احتمالی برجام تهدیدی است که مانعی جدید در تلاش‌های ایران برای احیای صنعت نفتش به وجود آورده است. توافق موقت هفته گذشته با شرکت رویال داچ شل برای توسعه ۲ میدان بزرگ نفتی در ایران، جدیدترین نشانه حاکی از علاقمندی ایران به همکاری با شرکت‌های انرژی بین المللی است. طی ۴ هفته گذشته، تهران توافقات مشابهی را با شرکت خدمات نفتی شلومبرگر و شرکت‌هایی از چین، نروژ، تایلند و لهستان به نتیجه رسانده است. اگر این قراردادها نهایی شوند، تخصص و سرمایه خارجی مورد نیاز صنعت نفت ایران را تأمین خواهد کرد. این گونه توافقات همچنین می‌تواند به‌نوعی ایران را در برابر اقدامات احتمالی دولت ترامپ و کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان بیمه کند. تحلیلگران میگویند، این قراردادها تنها یادداشت تفاهم هستند و قراردادهای اجرایی محکمی نیستند. ولی در عین حال تأکید دارند که این توافقات همچنین نشان دهنده تمایل زیاد شرکت‌های انرژی اروپایی و آسیایی برای ارسال این پیام به واشنگتن است که آنها دارند به ایران بازمی‌گردند.

تحریمها مانع بزرگ برای صادرات پتروشیمی

فرناز علوی مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: در حال حاضر ۶۴ میلیون تن ظرفیت نصب شده صنایع پتروشیمی در ایران داریم که با توجه به تحریم‌هایی که از سال ۹۱ اعمال شد نتوانستیم به تولیدی که مد نظرمان بود و به میزان این ظرفیت نصب شده است، دست پیدا کنیم. وی افزود: حدود ۴۶.۱ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در سال ۹۴ تولید کردیم که عرضه محصولات پتروشیمی برای صادرات در این سال ۱۸.۸ میلیون تن و عرضه در داخل کشور ۱۲ میلیون تن بود. علوی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۱۱.۶ میلیون تن صادرات و ۸.۵ میلیون تن نیز انواع محصولات پتروشیمی در داخل کشور عرضه شده است، گفت: این رقم تا پایان سال ۹۵ حدود ۲۰ میلیون تن خواهد رسید. علوی تصریح کرد: ۳۴ درصد از ارزش فروش محصولات پتروشیمی را محصولات پلیمری تشکیل می‌دهند، از طرفی نیز ۵۵ درصد از کاهش قیمت را این گروه به خود اختصاص داده‌اند. وی ادامه داد: تا پیش از واگذاری واحدهای پتروشیمی برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طور کامل محقق می‌شد، اما پس از واگذاری با مشکلاتی روبرو بودیم که نتوانستیم به هدف‌های تعیین شده دست پیدا کنیم. مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ظرفیت اسمی ۶۴ میلیون تنی نصب شده صنعت پتروشیمی ایران،‌گفت:در هفت ماهه ابتدایی سال جاری فقط ۲۸ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید شده است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سرتیپ پاسدار عبادالله عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در نشستی خبری اظهار داشت: امروزه صحبت‌های بسیاری در رابطه با معضل بیکاری کشور می‌شود و ظرفیت‌های بسیاری برای حل مشکل بیکاری در جامعه داریم و در صنعت کشتی سازی شرکت‌های بزرگی مثل صدرا را داریم که تجربه ساخت اقیانوس پیمای ۱۱۳ هزار تنی افراماکس را در ۲۲ ماه در کارنامه خود دارد.

دلالان به جان هم افتاده اند

سرتیپ پاسدار عبادالله عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بیان اینکه بی اعتنایی به توان داخلی خیانت است گفت: متأسفانه شنیده‌ایم که قراردادی به منظور ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره جنوبی به امضا رسیده که امیدواریم این طور نباشد و این قرارداد هنوز امضا نشده باشد اما اگر امضا شده رئیس جمهور باید آن را لغو کند. اگر این کار صورت نگیرد دیگر نمی‌توان اعتمادی به حرف‌ها و شعارها کرد.وی افزود: کره‌ای‌ها ۸ سال پیش ۲۱۵ میلیون دلار گرفته بودند تا برای ما کشتی بسازند اما به تعهداتشان عمل نکردند و اینکه امروز با وجود توان داخلی و لزوم فعال‌سازی ظرفیت‌ها برای رفع مشکل بیکاری می‌توانیم در داخل کشور اقدام به ساخت کشتی کنیم بسیار جای تعجب است که نهادها و سازمان‌هایی اقدام به امضای چنین قراردادهایی می‌کند. ازقراریکی ایراداتی که به این قرارداد وارد است مبلغ آن است؛ رقم واقعی این قرارداد نه ۶۵۰ میلیون دلار، بلکه بالای ۱.۵ میلیارد دلار است. آما چرا امضای چنین قرارداد میلیاردی در سکوت خبری انجام شد بطور قطع به بده بستانهای زیر میزی مربوط میشود که داد رییس قرارگاه را هم در آورده که سهم ما چه میشود

سند دیگری از بی عرضگی جکومت اسلامی

حدود ۴ ماه پیش تفاهم نامه مطالعات میدان نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه به امضا رسید. چند روز پیش نیز تفاهم نامه دیگری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل انگلیس برای مطالعات این میدان امضا شد. حال «سردار عبادالله عبدالهی» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز از امضای تفاهم نامه این قرارگاه با وزارت نفت برای مطالعات این میدان در آینده نزدیک خبر داده است. این مخزن نفتی که در مجاورت مرز ایران و عراق، واقع شده و از نظر حجم ذخایر یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان است، در خاک ایران با نام “آزادگان” و در خاک عراق با نام “مجنون” شناخته می شود. میدان آزادگان در ایران در دو بخش و با دو نام در حال توسعه است. میدان “آزادگان شمالی” که ایران به تازگی با اجرای تولید زودهنگام فاز اول حدود ۲۰ هزار بشکه در روز از این میدان برداشت نفت دارد، اما تولید ۷۵ هزار بشکه ای آن در مراحل نهایی است. میدان “آزادگان جنوبی” که بخش دیگری از این میدان مشترک نفتی است و در حال حاضر ۵۰ هزار بشکه در روز از این میدان، نفت برداشت می شود. برنامه ریزی شده با تکمیل حفاری ها، ۶۰ هزار بشکه در روز به برداشت نفت این میدان افزوده شود. در سمت عراق اما اوضاع متفاوت است. این کشور در سال ۲۰۱۰ برای توسعه میدان مجنون با کنسرسیومی با حضور شرکت شل، پتروناس و شرکت نفت عراق، قراردادی ۲۰ ساله برای توسعه میدان مجنون به امضا رساند و قرار شد این کنسرسیوم تولید از این میدان را به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز برساند. این کنسرسیوم ابتدا تولید از این میدان نفتی را به ۱۷۵ هزار بشکه در روز رساند و از سال ۲۰۱۳ تاکنون با تولید ۲۱۰ هزار بشکه در روز در برداشت نفت از این مخزن مشترک پیشتاز است. عراق از ۸ آوریل ۲۰۱۴ صادرات مستقیم نفت میدان مجنون را آغاز کرده است. عراقی ها میزان نفت درجای این میدان را ۲۵ میلیارد بشکه و ایران میزان نفت درجای این میدان را در بخش ازادگان شمالی ۵.۶ میلیارد بشکه و در بخش آزادگان جنوبی ۲۵.۶ میلیارد بشکه برآورد کرده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*