خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 32 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 32 – 95

سقوط وضعیت رقابت‌ پذیری اقتصاد ایران

گزارش از سال ٢٠٠۵ میلادی، هر سال گزارش رقابت‌پذیری جهانی توسط مجمع جهانی اقتصاد تهیه و منتشر می‌شود. این گزارش در مقایسه با گزارش مشهور بانک جهانی موسوم به انجام کسب و کار، به لحاظ ابعاد و مولفه‌های محیط کسب و کار جامع‌تر و از نظر اتکا به مبانی علمی در روش‌شناسی و گردآوری اطلاعات دقیق‌تر است. این شاخص تا سال ٢٠٠٨ برای ایران محاسبه نمی‌شد، اما از این سال و به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اطلاعات این شاخص برای ایران گردآوری و برای مجمع جهانی اقتصاد ارسال شد و بدین‌ترتیب برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران در رتبه‌بندی گزارش سال ٢٠٠٩ رقابت‌پذیری جهانی قرار گرفت و تاکنون در ٧ گزارش پیاپی سالانه مورد ارزیابی قرار گرفته است. براساس جدیدترین گزارش انتشار یافته ایران از رتبه ٧۴ در سال گذشته به رتبه ٧۶ از میان ١٣٨ کشور مورد بررسی تنزل یافته و از میان ٢٠ کشور سند چشم‌انداز ١۴٠۴ که در این گزارش رتبه‌بندی شده‌اند، در جایگاه سیزدهم قرار گرفته است. تنزل ٢ رتبه‌ای ایران در گزارش سال ٢٠١٧ و نیز تغییرات اندک ٧ سال گذشته در نتیجه بهبود وضعیت سایر کشورها بوده و تغییرات بارزی در برآیند امتیازات ایران نسبت به سال گذشته اتفاق نیفتاده است که این مساله نشان از عدم تلاش جدی برای بهبود محیط کسب و کار کشور دارد. ایران در ارکان «کارآیی بازار نیروی کار» رتبه ١٣۴ از ١٣٨ کشور و «پیشرفته بودن بازار مالی» رتبه ١٣١ بدترین وضعیت و در ارکان «اندازه بازار» رتبه ١٩ و «بهداشت و آموزش ابتدایی» رتبه ۴٩ بهترین وضعیت را دارد

4143

استقبال شرکتهای ژاپنی‌ها و ایتالیایی‌ برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی جم

حسین میرافضلی در یک مراسم معرفه اظهار داشت: در این شرایط دشوار، باید با کوشش بیشتر، بهره‌وری در شرکت بیشتر شود و تلاش کنیم توسعه شرکت را هرچه سریع‌تر به سرانجام برسانیم و بتوانیم هدف عالی شرکت را برای ایجاد مجتمع پتروشیمی جم ٢، محقق کنیم؛ تا با توسعه و افزایش ظرفیت تولید، حاشیه سود شرکت را نیز افزایش دهیم. وی با اشاره به سقوط سهام شرکت‌های پتروشیمی در بورس، خاطرنشان کرد: با این اتفاقات اخیر در قیمت‌های جهانی، اکثر پتروشیمی‌ها تعدیلی منفی در بورس داشتند؛ اما خوشبختانه پتروشیمی جم با اصلاحاتی که به‌تازگی در روند تولید خود داشته و توانسته به افزایش ظرفیت خوبی دست یابد، با تعدیل مثبت در بورس مواجه بود. مدیرعامل پتروشیمی جم در ادامه تصریح کرد: برای ایجاد واحد‌های جدید و توسعه شرکت، مذاکرات خوبی با سرمایه‌گذاران ژاپنی و ایتالیایی داشته‌ایم که این سرمایه‌گذاران، برای فعالیت در شرکت ابراز تمایل کرده‌اند و امیدوارم در آینده نزدیک، این مذاکرات به سرانجام برسد تا توسعه شرکت شتاب بگیرد.

همه به دنبال فروش به ایران هستند و نه سرمایه گذاری

یک مقام بانک مرکزی ایران گفت، آلمان موافقت کرده که ۱.۲ میلیارد یورو (۱.۲۷ میلیارد دلار) خط اعتباری برای کمک به تامین مالی یک پروژه ریلی به ایران اختصاص دهد. به گفته این مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود، این تسهیلات که از طریق بانک دولتی کی اف دبلیو آیپکس اختصاص می یابد، به تامین مالی توسعه خط آهن تهران به مشهد کمک خواهد کرد. وی افزود، بانکهای آلمانی همچنین توافق کرده اند که به تامین مالی ایستگاه های برق در کشور کمک کنند. کی اف دبلیو آیپکس، در بیانیه ای اعلام کرده که «اعطای هرگونه وام، خط اعتباری یا مبادله مشابهی در داخل ایران را نه تایید می کند و نه اینکه ما به دلیل رازداری بانکی در موقعیتی هستیم که در مورد همکاری های تجاری و مبادلاتی احتمالی ای که تحت مذاکره قرار دارد اظهار نظر کنیم.»
میشائیل توکاس، رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان گفت، این تامین مالی به طور اصولی مورد توافق قرار گرفته و در مراحل نهایی شدن قرار دارد. وی افزود، این بزرگترین خط اعتباری ای خواهد بود که ایران از زمان لغو تحریم ها در ماه ژانویه از منابع خارجی به دست می آورد. توکاس گفت: «ایده اصلی این است که پروژه هایی انتخاب شود که زندگی روزمره را برای شهروندان عادی ایرانی تغییر دهد تا آنها احساس کنند که توافقات بین المللی فایده ای (برای کشورشان) دارد… این موجب ناامیدی از وزارت اقتصاد ماست که بانک های بزرگتر هنوز تمایلی به همکاری با ایران ندارند

صنعت کفش کشور در خطر نابودی است

بنا به گفته غلام محمد زارعی نماینده مجلس نبود حمایت کافی از تولید کنندگان کفش در داخل کشور و اشباع بازار از محصولات وارداتی موجب شده تا تولیدات داخلی فروش چندانی نداشته باش و بازار به سمت واردات چینی گرایش پیدا کند.
سعید حیاتی رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی ، مصنوعی و لوازم کفش نیز با اشاره به اینکه نوسان نرخ ارز، نبود مدیریت صادراتی، بالابودن قیمت نهایی و وجود قانون های غیر ضروری از مهم ترین عوامل افت صنعت کفش است، افزود :این صنعت در بخش های مختلف مشتقات کفش مانند چرم ، مواد اولیه ، لوازم و محصول نهایی صاحب جایگاه و برندهای برتر جهانی است ولی به دلیل مشکلات موجود نمی تواند به خوبی با محصولات مشابه کشورهای دیگر رقابت داشته باشد .
وی تصریح کرد : اکنون تولیدکنندگان به دلیل برخی از قانون های غیرضروری مانند لزوم ارائه کد اقتصادی و کد ملی به وزارت اقتصاد و دارایی برای تهیه و خریداری مواداولیه دیگر رغبتی به تولید ندارند همچنین برخی قوانین سخت گیرانه گمرک سبب شده به روز رسانی تجهیزات کارخانه ها امری دشوار و هزینه بر باشد .
حیاتی ادامه داد : تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز صنعت کفش کشور متعلق به چند سال گذشته است و تولیدکنندگان به دلیل نبود بسترهای حمایتی و تشویقی تمایلی به تهیه و نوسازی تجهیزات مورد نیازشان ندارد .
وی افزود : تولیدکنندگان چرم و مشتقات کفش به دلیل نبودن بسترهای لازم حمایتی برای ارتقای تولیدات خود ودست یابی به سود آوری بیشتر در کوتاه ترین مسیر ممکن اقدام به صادرات محصولات خود به صورت خام به کشورهای دیگر مانند ترکیه ، پاکستان ، ایتالیا و … می کنند و این کشورها فقط با کمی تغییرات مانند رنگ آمیزی های مختصر، محصول نهایی را با قیمت های چند برابری دوباره به ایران می فروشند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*